Start > Ritul latin > Lumină, vreau mai multă lumină!

Lumină, vreau mai multă lumină!

22 March 2009
1,740 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul B)

Deși este duminica a IV-a din Postul Mare supranumită și laetare (duminica bucuriei), mărturisesc că dintr-un anumit punct de vedere sunt încercat de un sentiment profund de tristețe.

Ceea ce vreau eu să fac acum, este poate în totalitate un act inutil: să predic. Nu că acum aș avea sentimentul că predica mea de azi ar fi mai proastă ca de obicei. Poate după unii au fost altele și mai și… Nu, ci pentru că, în contextul de azi, a-mi însuși dreptul de a vă clarifica, elucida ceva, e de-a dreptul scandalos! Într-o lume în care dreptul la opinie este apărat de lege și atât de mult exaltat și exploatat, încât raportarea la norme și valori unice, universale, obiective și-a pierdut dreptul la existență (“asta-i viața mea, fac ce vreau cu ea!”, “de gustibus non discutantur”, “Fiecare cu opinia lui, cu adevărul lui”, “există atâtea adevăruri câți oameni sunt pe pământ”), discursul meu și efortul de a vă convinge e chiar de-a dreptul ridicol.

Și se pare că nu e o noutate. Iată un cuvânt care a fost proclamat în prima lectură a Liturgiei Cuvântului de astăzi: “Domnul Dumnezeu a dat mereu trimișilor săi însărcinarea de a atrage atenția poporului. Dar ei și-au bătut joc de trimișii lui Dumnezeu, le-au nesocotit cuvintele, au râs de profeții lui…” “Toate-s vechi și nouă toate (…) Ce e val ca valul trece”, spunea Eminescu. Așadar, nimic nou sub soare, nu?!

Ce credeți acum? O lume aflată în criză, bolnavă, suferind de incapacitatea de a-și găsi puncte de reper care să dureze mai mult decât durează ea însăși și care constată cu stupoare degenerarea spiritului creștin personalist (promovat de Jacques Maritain și alții) în subiectivism, individualism extrem, care face de fapt imposibilă orice discuție în adevăratul sens al cuvântului, orice raportare veritabilă de la persoană la persoană, așa cum a avut în planul său Dumnezeu. Iar fraza enunțată din prima lectură îmi taie parcă toate aripile…

Ce veți spune acum? “Acesta se crede profetul lui Dumnezeu acum, hm? Cum poate vicarul acesta, atât de tânăr și neexperimentat de altfel, să ne impună propriul său punct de vedere ca fiind interpretarea reală, unică a Cuvântului lui Dumnezeu care a fost proclamat? Chiar nu se poate găsi o interpretare mai pe placul nostru, care să convină mai mult?”

Suntem de acord cu toții, că nu am voie să vă impun acest lucru. Suntem întru totul de acord că nici un om nu poate avea pretenția că doar el singur vorbește în numele Domnului. Atunci când cineva vorbește, așa ne-am obișnuit cel puțin, o face din propria experiență. Dumneavoastră ați făcut cu totul alte experiențe probabil. Putem da mărturie în cele din urmă doar de propriile experiențe de viață. Pe celălalt putem cel mult să-l invităm să se împărtășească din ele, să asculte relatarea lor și poate să încuviințeze prietenos, dar trebuie să se păzească de la a pronunța vreo sentință cu privire la convingerile celuilalt.

Acestea sunt așa-zise discuții care nu conduc nicăieri. Astfel de discuții purtăm noi în zilele noastre. În realitate omorâm doar timpul, nu ne interesează ce simte, gândește, spune sau face celălalt. Suntem prea preocupați de ale noastre. Cel mult folosim cuvintele/sentimentele/realizările celuilalt pentru a ne atinge noi nu știu ce scop personal, uneori meschin și egoist. De câte nu am experimentat realitatea de a fi încercat să discutăm cu o altă persoană, pentru rezolvarea unei probleme, aplanarea unui conflict, destinderea unei atmosfere și am constatat în final că am vorbit degeaba? Am devenit atât de superficiali și individualiști că nu ne mai preocupă absolut nimic altceva în afară de propriul interes. Facem multe doar de ochii celorlalți, doar “ca să facem să fie bine” (o spunem noi atât de ipocrit), dar în realitate nu e important pentru noi nimeni și nimic: doar propria opinie, propria viață, propriul adevăr. Noi înșine ne suntem propriul reper în viață și vrem să devenim și al altora, dacă se poate.

De unde până unde am ajuns cu reflecția până la acest punct? E simplu. M-am tot gândit de ce o fi venind Nicodim noaptea la Isus, în taină. Poate de rușine, de frica celorlalți, de teama pierderii bunului renume, a imaginii… Oricum, în nici un caz pentru că problema ce o avea de discutat ar fi fost una marginală, din contra. Problema pusă de el e una ontologică, existențială: “Cum se poate un om naște din nou?”

Astăzi noi mai mult facem conversație, nu discutăm. Problemele importante, esențiale nu mai sunt de interes general, elucidarea și trăirea lor nu mai provoacă pe nimeni. Valorile universal-valabile, cele creștine nu mai au căutare. A face conversație înseamnă că eu îmi spun opinia, povestesc ceva despre mine un al doilea face același lucru cu privire la viața sa, un al treilea își mai dă cu părerea și cu o masă s-a încheiat totul. A discuta înseamnă mult mai mult: să-l asculți pe celălalt, să te intereseze ceea ce îți spune, să te implici afectiv și rațional în problema pusă în discuție, să te transpui în locul lui. Noi am ajuns astăzi la o impasibilitate extraordinară: sub masca respectării opiniei celuilalt se ascunde de fapt o indiferență crasă, teama de a nu ne lăsa convinși de ceea ce noi considerăm a fi doar o opinie.

Și uite că am ajuns între timp să avem așa de multe păreri de respectat, că o problemă serioasă, existențială se mai poate pune doar pe ascuns, în taină, cum face și Nicodim. Avem atâtea opinii de respectat în spațiul nostru existențial, că de mulțimea lor nici nu ne mai vedem unul pe altul. Nu mai avem de fapt ce ne spune unii altora. Totul a ajuns la nivel de părere. Nu mai avem nimic comun despre care să discutăm în adevăratul sens al cuvântul, ceva care să ne unească viețile, pentru că am redus toate valorile la nivel de opinii neglijabile. Fiecare trăiește în lumea de credință proprie, pe care și-a creat-o prin opiniile și experiențele sale. Iar adevărul că în aceasta suntem una, în faptul că nu există un adevăr generic, care să fie valabil și să-i unească pe toți oamenii, nici acesta nu mai există.

Mulți cred că datoria preotului este aceea de a fi pe placul poporului, al comunității, a spune doar ce convine, nu deranjează/ofensează, a vorbi doar despre un Dumnezeu-iubire/milostivire, iertare. Adică a vorbi despre lucruri generice. Și mulți vă în ceea ce se prezintă de la altar sau amvon doar o alternativă, o opinie ca toate celelalte pe care ne-am obișnuit să le ignorăm. Este ca și cum am pune într-o oală niște condimente la întâmplare pentru a scoate hrana necesară pentru supraviețuirea noastră. E ca și cum v-aș întreba: Credeți în Dumnezeu, Tatăl iubitor și iertător din parabola Fiului risipitor? Extraordinar. Vă felicit, frumos! Țineți-o tot așa! Dar credeți și în același Dumnezeu, judecător drept și aspru? A, nu… atunci îmi pare rău că v-am întrebat. Nu am vrut să vă supăr. Nu-i nimic. Dacă credeți că nu vă ajută lucrul acesta, stați liniștit, e OK. Credeți totuși în Isus Cristos, Fiul Tatălui care prin exemplul propriu ne-a arătat drumul ce trebuie de urmat în viață? Aha… doar uneori, excluzând părțile mai puțin bune… înțeleg, când nu e vorba de suferință, de sacrificii, de lupte, principii… Aha. Frumos! Poate ne întâlnim totuși pe drum! Și e ca și cum v-aș întreba: credeți în BNR? Dar în necesitatea împrumutului de la FMI și BED, ca o centură de siguranță pentru criza noastră? Dar în obiectivitatea, integritatea, angajarea, sinceritatea celor care ne conduc? Hm… Am înțeles: fiecare cu părerea lui, e treaba fiecăruia în ce crede sau nu. OK.

Temele ontologice, întrebarea existențială cu privire la Dumnezeu și locul său în viața noastră nu cade sub incidența opiniei fiecăruia, nici măcar a majorității, așa cum s-a obișnuit societatea contemporană să supraviețuiască. Nu votul nostru dă consistență ideii de Dumnezeu și realității ori necesității existenței lui.

Să nu pierdem așadar timpul discutând discuții “în timpul zilei”. Cât timp vom mai omorî timpul cu opinii, cărora nu le dăm oricum importanță? Și dacă există pericolul ca și cuvintele mele să fie catalogate ca o părere într-un coș cu alternative, dați-mi voie să v-o spun totuși și pe-a mea, deși cred că este mai mult decât o opinie: atunci când desființăm/abolim Adevărul credinței noastre, care e Cristos (deci o persoană și nu un lucru), atunci eradicăm orice șansă de comunicare. Umplem spațiul dintre noi cu opinii și păreri și nu ne mai vedem unii pe alții, cu atât mai mult nu-l vedem pe cel care stă în centrul existenței noastre, Cristos. Fără cel care este Adevărul prin excelență, rămâne fiecare dintre noi un Pilat al timpurilor moderne, care se întreabă la nesfârșit “Ce este Adevărul?”

Adevărul-Cristos trebuie să fie limba noastră comună. În el se regăsește total iubirea lui Dumnezeu. Dacă dialogul, viața noastră nu-l presupune pe El, nu e viață, nu e dialog. Una este a trăi cu adevărat, și alta a nici nu simți că trăiești, a trăi la periferia vieții și a valorilor care o constituie.

Dar nu vreau să vă deranjez prea mult. Aceasta e poate doar părerea mea. O așez pur și simplu în acest spațiu existențial, dacă vreți noaptea, cu teamă, așa cum a fost și discuția dintre Nicodim și Isus. În spațiul imens al libertății fiecăruia, puteți decide să o ignorați, ca pe o părere. Poate aveți altă opinie, altă experiență, alte certitudini. Aici este vorba doar de experiența mea firavă… Și atunci înțeleg de ce ar trebui să mă simt ridicol, inutil, ca cineva care spune ceva neinteresant, atâta timp cât e doar o opinie.

Noi ne continuăm viața, iar marile teme existențiale sunt în continuare doar șoptite, noaptea, pe întuneric, cu teamă… E noaptea părerilor și a ignoranței, când chipurile nu se văd iar Adevărul nu luminează, căci Adevărul-Cristos nu e doar o opinie să fie ignorată, căci “cine face adevărul vine la lumină, pentru ca să se vadă că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu”. Invitația de astăzi ar fi așadar “Poftiți la lumină!”, pentru a intona și noi în noaptea de Paști din toată “Lumina lui Cristos”, o lumină care trebuie să ne aprindă nu doar lumânările, ci și viețile.

Oare de ce nu sunt luminate chipurile noastre mai des de Adevăr?

Ritul latin