Start > Ritul latin > Să privim la cel “înălțat”

Să privim la cel “înălțat”

22 March 2009
1,771 afișări

Autor: pr. Virgil Blaj, OFMConv
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul B)

I. “După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viață veșnică”.

Așa îi explică Isus lui Nicodim și nouă tuturor rostul pătimirii sale. Importantă este aici expresia “a înălțat” deoarece în Evanghelia după Ioan ea indică semnificația pozitivă a pătimirii Mântuitorului. Șarpele a fost înălțat pe stâlp, Isus va fi înălțat pe cruce. Scopul acestei înălțări este: înfrângerea morții și dăruirea vieții.

Pătimirea lui Isus nu a fost un chin care l-a nimicit, ci un mod de a fi înălțat, altfel spus, de a fi glorificat. Sfântul Ioan, în evanghelia sa, ne arată că intenția lui Dumnezeu era glorificarea Fiului, și pentru aceasta “l-a înălțat”.

Noi știm din Vechiul Testament cum Dumnezeu, văzând incapacitatea oamenilor de a găsi calea care să-i conducă din nou la el, după ce au fost alungați din paradis, și-a ales un popor căruia a voit, din iubire, să-i descopere drumul reîntoarcerii la sine. Astfel poporul ales primind lumina divină a fost pregătit pe Dumnezeu să devină lumină pentru toți oamenii în căutarea mântuirii lor. Din cauza încercărilor, în multe rânduri, Israelul și-a pierdut credința în Dumnezeu și implicit speranța în eliberarea sa. Pentru a desemna necredința poporului ales, Sfânta Scriptură, folosește diferite expresii: “răzvrătiți”, “îndărătnici”, “popor tare de cerbice”, “cârtitori”.

Mai ales în pustiul neospitalier, poporul se teme că va muri de foame și de sete și regretă oalele cu carne din Egipt. Atunci se răzvrătesc împotriva lui Moise reproșându-i că i-a adus în pustiu ca să moară. Așa suntem noi oamenii, în situații foarte grele, putem renunța la cele mai înalte principii și cele mai mari valori, numai să putem ieși din ele.

Într-adevăr omul este în stare să renunțe și la cele mai mari privilegii (precum libertatea) numai pentru a ne putea domoli stomacul. Scriitorul rus Dostoievski a intuit bine acest lucru și în Frații Karamazov își imaginează o discuție între Marele Inchizitor și Isus Cristos venit pe pământ. După ce îl arestează Marele Inchizitor îi reproșează lui Isus că este inutilă prezența sa printre oameni, deoarece a făcut acestora un rău prea mare dându-le libertatea. Pentru el, Isus revenit pe pământ nu este decât un ghimpe in coasta, un personaj subversiv care vine sa distrugă ordinea stabilita de oameni. Marea majoritate a oamenilor se teme de libertate și renunță lesne la ea căutând despovărarea, ușurarea, comoditatea, rutina, siguranța. Adevărul și libertatea suprasolicită omul, îl stresează și de aceea sunt poveri prea mari pe care el nu le poate duce. “Dă-i omului pâine și ți se va arunca la picioare” – îi spune marele inchizitor lui Isus.

Dar Isus a voit altceva, a voit să înalțe omul, să-l ridice, l-a voit “deștept”, după interpretarea lui Constantin Noica. Deștept este un cuvânt foarte frumos alcătuit. E mai bine alcătuit decât “inteligent”. Deștept înseamnă – o știți – treaz. Dar treaz într-un înțeles adânc: deșteptarea vine, pare-se, de la latinescul dispicio, dispecto, dispectare, unde specto înseamnă “a privi” și prefixul dis indică “în toate părțile”. Așadar deșteptăciunea este starea de veghe a minții. Nu mai lucrezi automat ca în somn, în somnul materiei sau al instinctelor. Te-ai trezit, stai de veghe, și acum privești cu atenție, îți ridici privirea de la materie la spirit, de la tine la Cristos.

Poporul ales uită că libertatea e mult mai importantă decât un blid de mâncare. Dumnezeu îi încearcă trimițând asupra lor șerpi veninoși. Văzând pedeapsa lui Dumnezeu, poporul îi cere iertare, iar Moise este sfătuit de Dumnezeu să toarne un șarpe de aramă și să-l ridice pe un stâlp, așa încât cei care erau mușcați de șerpi și priveau la șarpele de aramă se vindecau. Șarpele de aramă îi spune Isus lui Nicodim și nouă tuturor este un simbol, o imagine a sa, căci și Fiul Omului va fi înălțat pentru ca oricine îl va privi să aibă viață.

II. Evanghelia după Ioan îl are întotdeauna ca protagonist pe Isus Cristos care își manifestă progresiv identitatea persoanei sale, ajutându-ne astfel să pătrundem tot mai adânc misterul său. Fiecare fapt povestit în această Evanghelie, fiecare discurs, fiecare minune, fiecare întâlnire vrea să ne ajute să înțelegem cine este cu adevărat Isus, care este adevărata sa identitate pentru ca astfel să credem în el și să ne deschidem harului său.

În fața acestor realități întâlnim trei reacții din partea celorlalți:

- cei care cred,

- cei care-l resping,

- cei care se lasă provocați de aceste semne, încep să aibă dubii cu privire la propriile certitudini, într-un cuvânt încep să caute. Este tocmai ceea ce face Nicodim. Din relatarea întâlnirii dintre Isus și Nicodim, putem reține trei lucruri importante:

- conștientizarea (recunoașterea) întunericului din sufletul nostru; adică recunoașterea că, așa cum spune Isus, “deși lumina a venit în lume, uneori iubim mai mult întunericul decât lumina”. Nicodim merge la Isus noaptea, ne spune Sf. Ioan. În Sfânta Scriptură “noaptea” este o realitatea ambivalentă. Pe de o parte manifestă prezența celui rău, dar este și o etapă necesară spre ziua și lumina credinței (vezi orbirea Sf. Paul). De aceia, noi creștinii care ne punem încrederea în Domnul suntem ca “străjerii care așteaptă ivirea zorilor”. Doar în momentul în care devenim conștienți de păcatul și de noaptea din suflet vom fi capabili să ne deschidem inima spre Dumnezeu, căutându-l fără încetare în sacramente, în rugăciune, în cuvântul său, în ceilalți. Deoarece doar Dumnezeu este în măsură să ne smulgă de sub puterea întunericului, pentru a trăi ca fii ai luminii;

- trebuie să ne naștem din nou; “Trebuie să te naști din nou pentru a intra în împărăția cerurilor” (In 3,3) îi spune Isus lui Nicodim. Simbolismul nașterii din nou este o temă destul de des întâlnită în religiile omenirii. La popoarele primitive existau și mai există și astăzi diferite ritualuri care săvârșesc această naștere. Pentru noi creștinii nașterea din nou nu este altceva decât o “reînnoire a inimii noastre” înfăptuită de cuvântul lui Dumnezeu și de Duhul Sfânt. Astfel omul recreat prin Cuvânt și prin Duh a devenit o ființă nouă, care caută din toate puterile să se opună răului și să crească în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Nicodim nu reușește să facă această alegere, el vrea mai întâi de toate să înțeleagă. El rămâne încă prea preocupat de sine, prea închis în sine, mai ales este atent la întrebările sale: “Dar cum este posibil așa ceva (să te naști din nou)?”. Se apropie, dar este încă întuneric… Și este interesant, în a doua parte a dialogului, Nicodim dispare, ca și cum ar fi fost absorbit de întunericul nopții. Nu face pasul decisiv care nu este altul decât:

- Mărturisirea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu; este tocmai ceea ce astăzi foarte mulți nu admit că Isus a fost Fiul lui Dumnezeu; sunt mulți care îi admiră învățătura și viața sa, dar care nu vor să-i recunoască divinitatea. De aceea, se fac atâtea eforturi și se cheltuiesc atâția bani, că poate, poate îi vor descoperi în sfârșit trupul. Unii chiar au început să afirme că au reușit acest lucru.

Dacă noi renunțăm la divinitatea lui Isus, renunțăm de fapt la mântuirea noastră, Isus ne-o spune atât de clar: “Cine crede în Fiul are viață veșnică; dar cine nu vrea să creadă într-însul nu va vedea viața, ci mânia lui Dumnezeu rămâne asupra lui”. Isus vrea să-i deschidă ochii lui Nicodim spre o realitate nouă care se manifestă în jurul său și care este Împărăția lui Dumnezeu. Viața cea nouă nu se identifică cu observarea unor legi, care pentru evreu puteau să-l renască pe om. Avem nevoie de Duhul Sfânt care este viață și care reînnoiește toate lucrurile.

Nicodim va mai apărea de două ori în aceiași Evanghelie, odată când se ridică în fața sinedriului spunând că legea nu condamnă pe nici un om înainte ca acesta să fie ascultat, și mai apoi la moartea lui Isus pentru care cumpără un vas cu smirnă și aloe. Tradiția creștină îi atribuie o evanghelie apocrifă iar în zilele noastre scriitorul polonez Jan Dobraczynski (1910-1994), a scris o carte intitulată: “Scrisorile lui Nicodim”, în care la un moment dat Nicodim mărturisește: “Sunt mistere în care trebuie să ai curajul să te arunci, așa cum ne aruncăm în apă, convinși fiind că ea se va deschide în jurul nostru. Nu ți s-a părut niciodată că sunt lucruri în care mai întâi trebuie să crezi pentru a le putea înțelege?”.

III. “Vor privi la cel pe care l-au străpuns” (In 19,37).

Este necesar să deschidem ochii, să ridicăm privirea, să învățăm să privim dincolo de aparențe, “să privim în sus” pentru a descoperi frumusețea profundă a Celui răstignit.

Trupul lui Cristos, răstignit pe cruce, este un trup desfigurat așa cum ne spune profetul Isaia, în prima lectură: “Chipul lui nu avea nici o frumusețe, ca să atragă privirile, înfățișarea lui nu avea nimic care să ne placă. Era disprețuit ca cel din urmă dintre oameni: om al durerilor, obișnuit cu suferința; unul înaintea căruia să-și întorci fața; atât de disprețuit, încât nu l-am luat în seamă”.

Cu toate acestea chipul lui Cristos iradiază o frumusețe aparte pe care o pot vedea doar cei care cred și iubesc adevărul. Acest chip îl determină și pe un păgân ca Pilat să exclame: “Iată omul!” Fără să-și dea seama Pilat a rostit un adevăr esențial. Cristos este omul împlinit și modelul întregii omeniri. Doar cine-și trăiește viața în conformitate cu voința lui Dumnezeu va putea spune la sfârșit, asemenea Mântuitorului: “S-a împlinit!” Tată în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu!”

Un faimos călugăr din Evul Mediu a anunțat că avea să predice seara, în Catedrală, despre iubirea lui Dumnezeu. Oamenii s-au strâns în liniște, așteptând predica, în timp ce afară ultimele raze de soare se stingeau odată cu venirea întunericului. Când în sfârșit nu mai era nici o licărire de la soare, călugărul s-a dus la candelabru, a luat o lumânare și cu ea aprinsă a mers la statuia în mărime naturală a lui Cristos pe cruce. A luminat rănile de la picioarele Lui, apoi cele de la mâinile Lui, iar mai apoi coasta Sa. În tăcere, s-a înălțat apoi pe vârfuri, luminând capul statuii și coroana de spini. Aceasta a fost predica sa. Oamenii au stat în liniște și s-au rugat, fiecare știind că se afla în centrul unui mister, conștient că privea la expresia supremă a iubirii lui Dumnezeu – o iubire atât de profundă, atât de mare, atât de eternă, încât nici nu poate fi exprimată, nici nu poate fi măsurată.

Postul Mare este timpul prielnic pentru a învăța să zăbovim cu Maria și Ioan, discipolul iubit, alături de cel care săvârșește pe cruce sacrificiul vieții sale pentru întreaga omenire (cfr In 19,25). Așadar, să ne îndreptăm privirea cât mai des, în acest timp de pocăință și de rugăciune, către Cristos răstignit care, murind pe cruce, ne-a dezvăluit pe deplin iubirea lui Dumnezeu.

Ritul latin