Start > Ritul latin > Duminica 3 din Postul Mare (B) – lectio divina

Duminica 3 din Postul Mare (B) – lectio divina

17 March 2009
914 afișări

Autor: FSC
Copyright: FSC
Duminica a III-a din Post (Anul B)

TEXTUL BIBLIC: Ioan 2, 13-25

Isus merge la templu

13 Apropiindu-se Paștele iudeilor, Isus s-a urcat la Ierusalim. 14 În templu i-a găsit pe negustorii de boi, de oi și de porumbei și pe schimbătorii de bani șezând. 15 A făcut un bici din funii și i-a izgonit pe toți afară din templu, împreună cu oile și boii, a aruncat pe jos banii schimbătorilor și le-a răsturnat tarabele, 16 iar celor ce vindeau porumbei le-a zis: «Luați astea de aici și nu faceți din casa Tatălui meu o casă de negustorie!»

17 Ucenicii lui și-au amintit atunci acest cuvânt al Scripturii: «Râvna casei tale mă consumă».

18 Iudeii au luat cuvântul și i-au zis:

- Prin ce semn ne arăți că ai dreptul să faci astfel de lucruri?

19 Drept răspuns Isus le-a spus:

- Distrugeți templul acesta și în trei zile îl voi ridica din nou.

20 Iudeii i-au zis:

- În patruzeci și șase de ani s-a zidit templul acesta, și tu îl vei ridica în trei zile?

21 Dar el vorbea despre templul trupului său. 22 Prin urmare, când a înviat din morți, ucenicii lui și-au adus aminte că le spusese cuvintele acestea și au crezut în Scriptură și în cuvintele pe care le spusese Isus.

Isus îi cunoaște pe toți

23 Pe când Isus era în Ierusalim, la sărbătoarea Paștelui, mulți au crezut în el, văzând minunile pe care le făcea. 24-25 Dar Isus nu avea încredere în ei pentru că îi cunoștea pe toți și nu avea nevoie să-i dea cineva mărturie despre oameni, fiindcă el însuși știa ce este în om.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Marile religii de astăzi și din toate timpurile au “temple” pentru a da cult Dumnezeului lor. Părinții noștri în credință numesc “sinagogă” templele lor actuale, frații islamici numesc “moschee” locurile lor sacre, iar creștinii în generale le dăm titlul de “biserică”.

Ce este, în definitiv un “templu”? Pentru marile religii este întotdeauna un spațiu sacru unde omul se întâlnește cu Dumnezeul său. Această mică definiție densă este aplicabilă la fiecare dintre cele trei exemple pe care le-am dat în paragraful anterior. Mi se pare important să reținem această definiție pentru că ne dă cheia pentru a înțelege relatarea sacră pe care trebuie s-o comentăm astăzi.

La un prim nivel, textul evanghelic din această duminică poate să ne surprindă puțin, văzând în Isus o atitudine așa de fermă și hotărâtă prin alungarea celor care vindeau animale și schimbau bani la poarta templului. La o simplă vedere riscăm să “interpretăm greșit” relatarea crezând că e vorba de o simplă problemă de a nu amesteca economicul și cultul. În realitatea sensul textului este mult mai profund.

Acest episod este relatat în cele patru evanghelii. Cei trei sinoptici (Mt, Mc și Lc) îl pun la sfârșitul activității publice a lui Isus atunci când deja este aproape Paștele său. Evanghelia după Ioan, pe care o avem propusă astăzi, plasează această scenă la începutul activității revelatoare a lui Isus.

Templul era centrul credinței și al spiritualității poporului din Vechea Alianță. Pentru aceasta, evlavia israelitului este profund marcat de devoțiunea și iubirea față de templu. Această realitate o ilustrează frumoasele reflecții pe care le fac Psalmii, pelerinajele, orientarea spre sanctuarul din Ierusalim a sinagogilor și a celor care se roagă în orice parte a lumii.

Isus dă valoare templului până acolo încât îl numește “casa Tatălui meu” (cf. versetul 16) și-l iubește cu pasiune (cf. versetul 17). Niciodată nu respinge templul, însă așa cum face cu Legea însăși pe care nu a venit ca s-o abolească, caută să ducă toate la împlinire. A duce la împlinire implică un pas, o nouă realitate care este bine descrisă în episodul de astăzi.

Evanghelistul Ioan folosește foarte multe mijloace literare în compunerea evangheliei sale. Unul din aceste mijloace cercetătorii Bibliei îl numesc “înțelegerea greșită ioanee”. În ce constă? Pentru a întări o idee, mai ales o idee profundă, teologică și spirituală, evanghelistul face ca Isus să se joace cu câteva cuvinte care au un dublu sens sau o dublă semnificație. De exemplu, în 4,31-34: Isus vorbește de o mâncare pe care discipolii n-o cunosc și ei cred că le-a adus cineva de mâncare, în realitate Isus se referă la împlinirea voinței Tatălui; și tot așa multe alte texte.

În relatarea de astăzi o este “înțelegere greșită” cu privire la templu. Iudeii vorbesc despre templul material (versetul 20) și Isus vorbește despre templul care este trupul său (versetul 21). Marele templu din Ierusalim este “spațiu” al întâlnirii omului cu Dumnezeu, însă Isus se prezintă ca noul templu, noul “spațiu” de întâlnire între om și Dumnezeu. Isus Cristos Dumnezeu adevărat și om adevărat este Templul cu majusculă, cel care “purifică”, “curăță” și duce la împlinire templul anterior, templul din Vechea Alianță.

Pornind de la Isus mort și înviat, nou Templu, dobândesc sens templele noastre de piatră, bisericile noastre, unde pe bună dreptate ne adunăm pentru a celebra moartea și învierea Domnului până când el va veni din nou.

În definitiv, în acest text percepem un Cristos care vine să purifice templul înlocuind un “cult vechi”, care avea nevoie de sângele jertfelor și de banii oferiți, cu un “cult nou” în care el însuși este Templu, spațiu de întâlnire cu Dumnezeu realizat în unicul sacrificiu făcut o dată pentru totdeauna. În felul acesta Domnul “plătește” cu moartea și învierea sa “impozitul” pe care iudeul trebuia să-l plătească în mod constant pentru a da cult lui Dumnezeu.

Ioan relatează și în același timp interpretează episodul dându-ne o sinteză teologică a întregului mister al lui Cristos mort și înviat care se va desfășura în restul evangheliei. În definitiv, invitația este de a trăi un cult autentic, nou, profund, vital, profund înrădăcinat în persoana lui Isus… Un cult în “duh și adevăr”, așa cum va spune același evanghelist în 4,23.

Pentru a ține cont: Legea lui Mose cerea ca animalele care urmau să fie jertfite să nu aibă nici o meteahnă. De vreme ce mulți iudei veneau de departe, trebuiau să cumpere animalele de lângă templu.

Orice israelit cu vârstă mai mare de 20 de ani trebuia să plătească impozitul la templu cu niște monede speciale (nu romane) care în perioada lui Isus deja nu se mai făceau. Pentru aceasta era necesar ca să fie schimbate la intrările în templu.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 21,12-13; Mc 11,15-17; Lc 19,45-46.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul “templu” (sanctuar).

Întrebări pentru lectură

- Unde se îndreaptă Isus?

- Ce sărbătoare este aproape?

- Cu cine se întâlnește Isus în templul din Ierusalim?

- Ce face? Care este atitudinea sa?

- Ce spune?

- Ce își amintesc ucenicii?

- Ce îl întreabă conducătorii iudeilor pe Isus?

- Cum răspunde Domnul?

- În ce mod reacționează conducătorii iudeilor?

- Ce reflecție fac ucenicii lui Isus după acest episod?

- Care este reacția celor care sunt în Ierusalim?

- Ce atitudine are Isus face de aceste persoane care sunt Ierusalim? De ce?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce loc ocupă “templul” în viața mea?

- Ce implică pentru mine faptul de a face parte dintr-o Biserică, dintr-o parohie, dintr-un centru de cult, dintr-o comunitate eclezială, dintr-un centru comunitar?

- Unde descopăr că se află accentul principal al templului după cum mă învață Isus? În edificiul material sau în “templul spiritual” care este comuniunea adunată în numele lui Cristos “noul Templu”?

- Mă descopăr eu ca “templu al lui Dumnezeu” în Cristos?

- Descopăr constant că parohia, comunitatea mea este “templul lui Dumnezeu” în Cristos Isus?

- Ce implicații are pentru mine faptul de a-mi aminti că Cristos vine să purifice templu, să purifice cultul?

- Sunt conștient că trăiesc în timpurile noului cult în care Cristos este centrul vieții mele religioase?

- Dau importanță “templului material” ca spațiu în care se celebrează moartea și învierea Domnului?

- Caut, pe cât posibil, să fac în așa fel încât templul material unde îmi trăiesc credința să fie îngrijit și aranjat așa cum se cuvine?

- Colaborez, în măsura posibilităților mele, la “întreținerea cultului” și a “templelor” din Biserica mea?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a lumina rugăciunea noastră, oferim câteva fragmente de texte luate din Cartea Psalmilor:

Ps 5,7-9

7 Tu îi nimicești pe cei mincinoși.

Domnul îl disprețuiește pe cel care varsă sânge

și pe cel care înșeală.

8 Dar eu, prin îndurarea ta cea mare,

voi intra în casa ta și

te voi adora cu teamă în templul tău cel sfânt.

9 Doamne, povățuiește-mă în dreptatea ta,

înaintea dușmanilor mei!

Netezește calea ta înaintea mea.

Ps 27,4-6

4 Un lucru cer de la Domnul și pe acesta îl caut:

să locuiesc în casa Domnului

în toate zilele vieții mele,

ca să privesc frumusețea Domnului

și să vizitez sanctuarul său.

5 El mă va adăposti în adăpostul lui

în ziua nenorocirii,

mă va adăposti în ascunzătoarea cortului său,

mă va ridica pe o stâncă.

6 Și acum, să se înalțe capul mea

deasupra dușmanilor ce mă înconjoară,

iar eu voi jertfi în cortul lui jertfe de laudă;

voi cânta și-l voi preamări pe Domnul.

Ps 65,5

5 Fericit este acela pe care tu îl alegi

și ți-l apropii:

el va locui în curțile tale.

Ne vom sătura cu bunătățile casei tale

cu sfințenia templului tău.

Desigur, se va putea continua prezentând texte din psalmi care vorbesc despre templu, despre casa Domnului, despre sanctuar sau chiar despre Ierusalim care, în unele texte, face referință directă la templu.

Lăsăm aceste trei texte pentru ca să poată ajuta în desfășurarea celui de-al treilea pas din Lectio divina a noastră.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Propunerea pentru contemplație constă în a merge în propriul templu, în propriul loc de cult, în capelă, în biserică, și a repeta în manieră senină, profundă și ritmică fraza din versetul 17:

Râvna casei tale mă consumă…

Râvna casei tale…

Râvna casei tale…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- A căuta să participi mai activ la cultul din “templul” tău.

- A cerceta vechimea, întemeietorii și a căuta câteva date istorice despre “templul” la care participi.

Propuneri comunitare

- Investighează cu grupul tău de tineri cu privire la originea și sensul templelor în cele trei mari religii monoteiste. Faceți o sinteză despre sinagogă, biserici și moschei.

- Încercați să luați contact cu câțiva tineri evrei sau islamici pentru a împărtăși și a dialoga cu ei ceea ce ați investigat.

Ritul latin