Start > Ritul latin > Duminica a III-a a Postului Mare

Duminica a III-a a Postului Mare

17 March 2009
1,460 afișări

Autor: pr. Daniel Iacobuț
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a din Post (Anul B)

“Apropiindu-se Paștele iudeilor, Isus s-a urcat la Ierusalim”, notează evanghelistul Ioan în fragmentul evanghelic care a fost proclamat. Și pentru noi se apropie Paștele și Liturgia nu unește din nou cu grupul ucenicilor care-l însoțesc pe Isus. Dacă duminica trecută am fost împreună cu ei martorii chipului strălucitor al Mântuitorului, în această duminică vedem pe chipul lui Isus indignare și duritate față de situația în care se afla casa Tatălui său, templul din Ierusalim. Trebuie să mărturisim că ne impresionează gestul său: “a făcut un bici din funii și i-a izgonit pe toți afară din templu, împreună cu oile și boii, a aruncat pe jos banii schimbătorilor și le-a răsturnat tarabele“. Probabil că gestul acesta nu vrea să însemne numai faptul că cultul trebuie să se desfășoare într-un mod demn, sau solemn: nu ca într-o piață zgomotoasă, ci într-o climă de tăcere și reculegere. Ar fi prea puțin. Gestul polemic al lui Isus se reface la profeții Vechiului Testament, care deseori au polemizat cu instituția templului și cultul care se desfășura acolo, bineînțeles nu pentru a-l aboli, ci pentru a-l purifica. Cultul datorat lui Dumnezeu, aminteau mereu profeții, nu trebuie să se limiteze numai la adorare, pentru că este în același timp și misiune și convertire. Cu atât mai mult cu cât ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, parte esențială a cultului, trebuia să angajeze viața fiecăruia. În templu apoi are loc întâlnirea cu Dumnezeul cel viu, nu cu un Dumnezeu închis în templu și preocupat de sine, ci cu un Dumnezeu interesat de viața întreagă a omului.

Dar evanghelistul Ioan nu se mulțumește numai cu prezentare lui Isus, care, asemenea profeților din vechime, ne arată exigențele adevăratului cult. Afirmă că Isus Cristos, prin moartea și învierea sa, este adevăratul templu: “El vorbea despre templul trupului său”. Ce înseamnă faptul că Isus este adevăratul templu? Semnificația templului în Vechiul Testament era dublă: loc al întâlnirii cu Dumnezeu și loc al adunării triburilor lui Israel. Avem așadar o dimensiune verticală și una orizontală. În Isus se realizează ambele dimensiuni, ne spune evanghelistul. În El putem face o autentică experiență a lui Dumnezeu și tot în El putem face o autentică experiență de fraternitate.

A-l întâlni pe Dumnezeu este dorința ce emerge din întreaga Sf. Scriptură, este dorința explicită sau implicită din inima fiecărui om. De aceea întrebarea ce traversează Biblia de la un capăt la altul este: “unde și cum îl pot întâlni pe Dumnezeu”? În Isus, ne răspunde Ioan. Lui Filip care îi cerea: “Doamne, arată-ni-l pe Tatăl”, Isus îi răspunde: “De atâta timp sunt cu voi, și tu nu m-ai cunoscut, Filip? Cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl” (14,8-9). Iar dorința Bibliei, precum și a fiecărui om, este și aceea de a elimina diviziunea, împrăștierea, pentru a trăi ca frații. Dar unde este acest lucru posibil? În jurul lui Cristos și al crucii sale, ne răspunde din nou evanghelia lui Ioan: “Când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine”(12,32), unde “toți” reprezintă întreaga umanitate, iar “îi voi atrage” nu reprezintă o forță care constrânge, ci o frumusețe care fascinează. Răstignitul înălțat dezvăluie faptul că iubirea, care de multe ori apare înfrântă, în realitate este victorioasă, capabilă chiar de a învinge moartea.

Adevăratul templu este așadar Cristos, în El îl întâlnim pe Dumnezeu și tot în El putem experimenta fraternitatea cea mai profundă. Dar, știm că acceptarea lui Cristos prin credință îl transformă și pe om în templu, locuința Duhului Sfânt: “Nu știți voi că sunteți templul lui Dumnezeu?” (1Cor 3,16). Iar interiorul omului de multe ori se aseamănă mai mult cu o piață agitată de afaceri decât cu un templu al lui Dumnezeu. De câte ori nu ne reducem viața la o afacere de vânzare-cumpărare, unde a dispărut gratuitatea iubirii! De câte ori a trebuit să constatăm, plecând de la noi înșine, atrofierea bunăvoinței, a compasiunii, a iertării! Iată tot atâtea aspecte care au nevoie de biciul cuvântului lui Isus pentru a fi înlăturate. Există o condiție pentru ca adorația noastră să fie primită de Dumnezeu: ca această să nu fie ipocrită, adică să fie expresia unei vieți orientate spre Dumnezeu și nu un moment separat de restul vieții, o onorare a lui Dumnezeu cu buzele, ținând viața departe de El. Evanghelia ne pune implicit această întrebare: de ce merg la biserică? Care este atitudinea mea interioară? Din obișnuință, din simțul datoriei, din conformism? Sau pentru a mă ruga, pentru a-L întâlni cu adevărat pe Dumnezeul vieții mele și pentru a-mi orienta viața spre el?

Liturgia Cuvântului de astăzi, în special prin prima lectură, ne mai arată că adevăratul cult constă în a primi și a pune în practică poruncile lui Dumnezeu. La început acestea nu sunt simțite, primite drept o lege, ci ca și un eveniment: poporul încheie o alianță cu Dumnezeu iar poruncile sunt semnul apartenenței sale lui Dumnezeu, arată caracterul său de popor ales, diferit de celelalte. De aici și faptul că, în mod surprinzător, Israelul nu vorbește despre lege ca despre o greutate, de o impunere, însă ca despre un dar minunat, ca despre o lumină pentru pașii omului. Templul trupului nostru este chemat astăzi să fie spațiul sacru în care trăim acest dar al decalogului nu drept o lege care ne leagă, dar ca un cuvânt care eliberează. Decalogul nu este un “nu” spus de Dumnezeu omului, ci un “da” spus de om lui Dumnezeu. Astfel se exprimă papa Benedict al XVI-lea: “Am putea spune că chipul lui Dumnezeu, conținutul culturii vieții, conținutul marelui nostru “da”, se exprimă în cele zece porunci, care nu sunt un pachet de interdicții, de “nu”, ci prezintă în realitate o viziune în ansamblu asupra vieții. Sunt un “da” spus unui Dumnezeu care dă sens existenței (primele trei porunci); un “da” spus familiei (porunca a patra), un “da” spus vieții (porunca a cincea), un “da” spus iubirii responsabile (porunca a șasea), un “da” spus solidarității, responsabilității sociale, dreptății (porunca a șaptea), un “da” spus adevărului (porunca a opta), un “da” spus respectării celuilalt și a tot ceea ce îi aparține (poruncile a noua și a zecea)”. Decalogul ne prezintă așadar un drum de autentică eliberare și realizare a omului.

Ne pregătim pentru vigilia pascală din noapte sfântă a Învierii, când ne vom reînnoi promisiunile de la botez, sacrament care a făcut din noi pietre vii ale noului templu, ale edificiului spiritual care este Biserica, trupul mistic al lui Cristos. Ne pregătim să reînnoim promisiunea de a face din viața noastră o “jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu” (Rom 12,1). Făcând din viața noastră, din întreaga noastră existență un semn de iubire pentru lume, noi îi construim de fapt un templu lui Dumnezeu în viața noastră. Dar Domnul se simte într-adevăr acasă în viața noastră? Sau trebuie să folosească și pentru noi biciul pentru a face curățenie de Paști în locurile unde inima noastră nu este încă o casă de rugăciune? Sfânta Liturghie pe care o celebrăm ne pune în comuniune cu templul viu și adevărat al Domnului: trupul său răstignit și înviat. Isus știe bine ceea ce este în fiecare dintre noi, dar cunoaște de asemenea și dorința noastră cea mai intimă și mai pură: aceea de a fi locuiți de El, numai de iubirea lui.

Ritul latin