Start > Ritul latin > L-au luat pe Domnul din mormânt

L-au luat pe Domnul din mormânt

27 February 2009
969 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Învierea Domnului (Anul B)

Paște înseamnă trecere; trecere de la moarte la viață, de la păcat la virtute, de la întristare la bucurie: Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa. Aleluia. L-au luat pe Domnul din mormânt Tatăl și Duhul Sfânt și ni l-au dat viu pentru a ne bucura.

Azi în întreaga Biserică răsună vestea pascală: Cristos a înviat; el trăiește dincolo de moarte, el este Domnul celor vii și al celor morți. Din «noaptea mult mai luminoasă decât ziua», cuvântul atotputernic al lui Dumnezeu, care a creat cerul și pământul și l-a plămădit pe om după chipul și asemănarea sa, ne cheamă la o viață nemuritoare. Creatorul a toate ne cheamă în chip special pe noi prin Omul cel nou, prin Isus din Nazaret, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Mariei, Fratele nostru mai mare înviat din morți. (cf. MAC p. 335).

În mormânt, Întemeietorul și Împlinitorul credinței (Evr 12, 2) n-a murit, ci s-a odihnit privindu-și trupul martirizat pe Calvar inspirându-i încredere în atotputernicia Duhului dătător de viață spre a recăpăta strălucirea Taborului, spre a oferi Tatălui motiv de bucurie, spre a putea striga cu mai multă putere peste veacuri, până la noi: Sunteți salvați! Bucurați-vă!

Sfântul Petru ne invită la bucurie (Lectura I-a: Fap 10, 34a-37. 43). Chiar dacă noi cunoaștem, ne spune sfântul Petru, chiar dacă pe noi ne-a ales și ne-a destinat să-i vestim învierea, Cristos este pentru fericirea tuturor, numai să nu uităm că toți vom fi judecați asupra acestei chemări la credința în înviere, deoarece ea constituie culmea Revelației, culmea mântuirii; numai prin ea ne găsim pacea cu Dumnezeu, fiindcă numai prin înviere Isus este Domnul tuturor, fiindcă a fost uns cu Duhul Sfânt (Is 61, 12) și numai acei care cred în învierea lui sunt iertați de păcatele lor.

În Evanghelia zilei (In 20, 1-9) în prim plan apare Maria Magdalena, iertată de păcate și vindecată de infirmitățile trupești, vine la mormânt cu speranța vagă într-o minune, dar dezolarea este completă: mormântul este gol… Aleargă la Petru și Ioan și le dă de știre. L-au luat pe Domnul din mormânt. Mortul a dispărut. Ce-i de făcut? Petru și Ioan aleargă și găsesc mormântul gol, văd în schimb giulgirile care le încurcă și mai mult gândurile: De ce să-l fi luat cineva fără pânzele care îl acopereau?.. Ucenicul pe care îl iubea Isus vede și crede. Ce crede?.. Că Isus a înviat?.. Nici unul dintre ei n-a înțeles – plecând de la cunoașterea Vechiului Testament – că Isus trebuia să învie din morți (cf. CBL p. 1429). Această înțelegere a Scripturii le va veni mai târziu, când Duhul Sfânt le va lumina mințile; acum crede în ceea ce spusese Maria Magdalena că: cineva l-a luat pe Isus din mormânt. Faptul învierii este un adevăr atât de mare, atât de extraordinar, că nu se putea deduce dintr-un mormânt gol, ci bănui doar, din giulgiurile lăsate, că n-a fost furat. Numai întâlnirea personală cu Isus viu le putea pune în suflet o credință șovăitoare la început și tot mai puternică atunci când îl vor vedea mâncând și bând, mergând și vorbind alături de ei, așa cum făcuse înainte de înviere… Acest lucru ține să-l sublinieze sf. Petru: Dumnezeu i-a dat să se arate, nu întregului popor, ci nouă care am mâncat și am băut cu el după învierea lui din morți. Petru nu pune rugăciunea ca mărturie a învieri, ci mâncarea și băutura; rugăciunea, pe de o parte este o componentă a postului, iar pe de altă parte constituie o exaltare a sufletului; mâncarea și băutura, pe lângă faptul că sunt dovezi palpabile care dau o certitudine fizică, sunt simbolul bucuriei, comuniunii, împăcării, recuperării forțelor pentru o viață nouă, prefațează Euharistia și împărăția veșnică, ospățul la care Isus înviat le va sluji celor care cred și învie împreună cu el: Cine crede în mine are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi; Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6, 40. 54).

Prin învierea lui Isus se realizează marea și secreta speranță a omenirii. În Isus, germenul vieții divine, pus de Dumnezeu încă din actul zămislirii în sânul Fecioarei, atinge o maturitate personală unică, fiindcă în el locuiește toată plinătatea dumnezeirii, cea a Unului-Născut Fiu al lui Dumnezeu. În Isus, întreaga omenire vede realizată, prin darul lui Dumnezeu, acea mare și secretă speranță a unui pământ nou și a unui cer nou în care lumea să trăiască fără suspine și fără lacrimi, în care să domnească pacea, dreptatea, bucuria și viața fără umbre și fără teama sfârșitului.

Chiar dacă moartea va continua să-și “facă de cap” o bună bucată de vreme, chiar dacă păcatul din «misterul nelegiuirii» va continua să-și exercite presiunea nefastă asupra sărmanei noastre existențe vremelnice, credința păstrează în noi bucuria: păcatul și moartea au fost înfrânte de Isus și în existența noastră au căpătat un sens acceptabil: se înscriu într-un plan plin de înțelepciune și de iubire al lui Dumnezeu, de aceea nu trebuie să ne mai producă groază, fiindcă aparțin de lumea cea veche de care am fost eliberați (cf. MAC p. 335-336).

Dar, nu trebuie să uităm, că învierea este un dar gratuit pentru credința și speranța noastră, așa cum ne spune sfântul Petru: Și voi, datorită operei sale (învierii) credeți în Dumnezeu, care l-a înviat dintre cei morți și i-a dat gloria și astfel credința voastră și speranța voastră s-au fixat în Dumnezeu (1Pt 1, 18-21). Această înviere noi nu trebuie să o așteptăm ca pe para mălăiață, stând cu gura căscată și cu mâinile în sân, fiindcă, spre deosebire de viața naturală, care ne-a fost dată fără consimțământul nostru, în noua existență se poate intra numai printr-o adeziune conștientă și liberă față de propunerea care ne este adresată spre a ne renaște prin convertire și botez. Pentru fiecare dintre noi, Paștele trebuie să fie trecerea de la un fel de a trăi la alt fel; este o ieșire din Egipt și o scufundare în Marea Roșie și un pelerinaj prin pustiu până în țara făgăduită. Într-un cuvânt: viața de pe pământ constituie exodul din această lume spre Tatăl (cf. In 13, 1; Lc 9, 31), urmându-l pe Cristos, Capul noului popor al Tatălui, animați de suflul vital al Duhului Sfânt. Botezați în moartea și învierea sa, trebuie să învățăm să umblăm în viața cea nouă a fiilor lui Dumnezeu. Știm noi, oare, câte exerciții grele fac astronauții care vor să se lanseze în cosmos? Exodul nostru durează pe tot parcursul vieții, până la maturitate, până la ultima “trecere” în veșnicie prin poarta morții. Cât trăim trebuie să ne exersăm în iubire față de Dumnezeu și față de aproapele, deoarece la sfârșit vom fi judecați asupra iubirii (cf. MAC p. 335-336), fiindcă Isus din iubire față de Tatăl și față de noi a înviat.

Îndemnul apostolului Paul de a căuta cele de sus (Col 3, 1-4) este un îndemn la smerenia care înalță, este un îndemn la iubirea care înflăcărează și flacăra se înalță; îndemnul de a părăsi drojdia veche (1Cor 5, 6-8) înseamnă desprinderea de păcat, de cele lumești, de omul cel vechi condus de instincte animalice.

Iată: Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa, pregustând în Cristos euharisticul propria noastră înviere.

Ruga noastră spre tine, Doamne, o înălțăm zicând: Dumnezeule, care, prin biruința Fiului tău unul-născut asupra morții, ne-ai deschis astăzi porțile vieții veșnice, dă-ne, te rugăm, harul ca, sărbătorind învierea Domnului, să înviem, prin înnoirea Duhului în lumina vieții (LR). Amin.

Ritul latin