Start > Ritul latin > Domnul are trebuință

Domnul are trebuință

27 February 2009
901 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica Floriilor (Anul B)

Când Isus a intrat în Ierusalim spre a duce la bun sfârșit opera mântuirii prin Misterul Pascal, cei care îl cunoșteau, și chiar copiii care nu-l cunoșteau decât din auzite, l-au primit cu osanale. Mulți erau și cei care se întrebau: Cine este acesta care vine călărind pe măgăruș?.. De ce vine?.. Ce vrea?..

Un copil de cinci ani îl tot întreba pe tatăl său, care era profesor universitar, de toate: De ce învață; de ce scrie; de ce nu se joacă; de ce și alți zeci de ce… Tatăl, ca să nu-l tot plictisească și să-l lase în pace spre a-și pregăti cursurile, a rupt o hartă și i-a dat-o fiului zicând: Dacă reușești să refaci harta, vom merge în excursie la munte. Ai aici bandă de lipit; mergi în camera vecină și apucă-te de treabă! Spera să-l lase în pace câteva ore, dar numai după un sfert de oră, copilul se întorce biruitor, cu harta refăcută total și bine, spre necazul tatălui, care l-a întrebat: Cum ai reușit atât de repede? Copilul răspunde: Am văzut că pe spatele hărții era un chip de om. Am refăcut chipul omului și așa s-a refăcut harta lumii întregi. Și tatăl a trebuit să-și țină promisiunea.

Isus intră în Ierusalim ca rege, Fiul lui David. Vrea să refacă, nu numai harta lumii, harta pământului, ci chiar a Cosmosului întreg, care a fost deteriorat de păcatul îngerilor răi și al oamenilor. Cu ce va începe? Cu chipul omului, cu chipul său desfigurat de răutatea oamenilor. Aici va fi redus la chipul sclavului, va fi zdrobit ca un vierme, desfigurat, răstignit și omorât… Aici va reuși refacă chipul și asemănarea sa cu Fiul lui Dumnezeu prin înviere, va reface harta lumii prin refacerea chipului omului, va schimba fața pământului și apoi va schimba fața timpului în care va pune chipul unui cer nou și al unui pământ nou (cf. Ap 21, 1.5).

Evanghelia de azi (Mc 14, 1-15, 47), numită Patima Domnului nostru Isus Cristos după evanghelistul Marcu, ne ajută să-l cunoaștem și să-l urmăm pe calea umilinței, singura cale prin care a reușit să refacă harta lumii conform cu planul mântuirii voit de Dumnezeu.

Mai întâi de toate evanghelistul Marcu prezintă pătimirile lui Isus ca pe o realitate, spre a da siguranță. El se referă la trei martori oculari pe care îi citează de cinci ori: Petru, Iacob și Ioan.

Numai Marcu prezintă crucea drept un scandal pentru ucenici și, vorbind despre totala lor neînțelegere față de destinul Mântuitorului, vrea să trezească în fiecare cititor credința prin care poate ajunge să înțeleagă că tocmai umilința și moartea lui Isus îi descoperă dumnezeirea, fiindcă un alt martor ocular, centurionul roman, văzându-l murind în felul acesta, a exclamat: Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu (cf. MAC p. 264).

«Omul moare cum trăiește». Această sintagmă vrea să spună că moartea descoperă sensul vieții și viața descoperă sensul morții. Isus a murit dumnezeește și ne-a descoperit că sensul vieții izvorăște din sensul divinității, iar sensul morții este de a ne integra în sensul vieții dumnezeești. În acest sens înțelegem rugăciunea pe care am făcut-o la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule atotputernic și veșnic, tu ai dat neamului omenesc un exemplu de umilință în Mântuitorul nostru, care s-a făcut om și a îndurat moartea pe cruce: dă-ne harul să învățăm a-l urma întru răbdare și astfel să ne învrednicim a fi părtași de învierea sa!. Deci, numai refăcând în noi chipul lui Cristos, vom ajunge la înviere cu Cristos. Doamne, se ruga un bun creștin chinez, lumea este rea, tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Prima lectură (Is 50, 4-7) ne arată că atunci când credința dă sens vieții, omul rămâne statornic în orice încercare. Dacă se caută sensul vieții numai cu puterea rațiunii, acesta rămâne în fața unui orizont întunecat de umbrele durerii și ale morții. La întrebările: De unde venim?.. Încotro ne îndreptăm?.. ne poate răspunde numai slujitorul lui Iahve: Domnul Dumnezeu este alături de mine și din acest motiv nu voi rămâne de rușine.

Limbajul acestui slujitor este cel al unui ucenic, al unuia care primește și transmite cele primite, este ca o verigă solidă în tradiție. Cu cuvântul său, pe care l-a primit și care este puterea lui Dumnezeu, susține pe cel care este obosit. Această forță de susținere se datorează inspirației divine, sugerată de imaginea trezirii dis-de-dimineață, adică sensul existenței noastre a fost pus de Dumnezeu în firea omului din prima clipă a creației și revelat prin oamenii aleși de el. Oamenii care nu-și cunosc menirea sunt aceia care nu-și pleacă urechea la glasul trecutului, deoarece, așa cum va accentua mai târziu Apostolul neamurilor, Credința este din cele auzite (Rom 10, 17), de aceea nu înțeleg rostul prezentului și nici al viitorului întregii omeniri în care Cristos este speranța noastră (1Tim 1, 1). Refăcând în noi înșine chipul slujitorului lui Iahve, vom reface harta întregii lumi, întregii istorii, întregului timp rupt din veșnicie.

Lectura a II-a (Fil 2, 6-11) are un scop bine definit în liturgia cuvântului de azi: ca să domnească smerenia, iubirea și armonia între frați este necesar să avem aceleași sentimente care au fost în Cristos Isus (2, 1-5). Isus, ca adevărat slujitor suferind, a trăit condiția umană până la moartea tragică de pe cruce spre a ne înțelege pe noi în condiția noastră și spre a ne face capabili să-l înțelegem pe el în condiția dumnezeirii sale.

Sfântul Paul pune în evidență în acest imn, care stă la baza oricărei teologii cristologice și ecleziale, că Isus Cristos este Domnul, Biruitorul păcatului și al morții, Stăpân al slavei și Cap al Bisericii, adică Izvor de viață supranaturală care se revarsă în tiparele istoriei fiecărui credincios. Întruparea Fiului lui Dumnezeu, pentru a deveni Fiul omului, arată că Dumnezeu însuși s-a implicat în sensul vieții noastre spre a-i da un scop bine definit și că ținta va fi atinsă cu toată siguranța, fiindcă în joc va fi mereu atotputernicia lui, chiar dacă condiția umană ar ajunge mai prejos de condiția sclavului, fiindcă prin Isus capătă sensul deplin: este destinată învierii și vieții veșnice.

În concluzie se pune problema: în mod practic, cum putem ajunge să avem în noi aceleași sentimente care au fost în Isus Cristos și cum îl putem urma pe calea umilinței?

Iată răspunsul: «Influența dumnezeieștii liturghii (pe care o vom celebra în continuare) asupra sufletului este mare și se imprimă public, în fața ochilor tuturor, dar și în secret. Credinciosul, care ascultă glasul diaconului și urmărește cu atenție acțiunile liturgice, câștigă în inimă nouă și nobilă dispoziție. Preceptele lui Cristos îi devin realizabile cu ușurință, jugul lui Cristos îi devine plăcut, greutatea sa – ușoară. Iese din biserică, unde a participat la cina iubirii divine și consideră pe toți ca frați. De aceea, cine vrea să crească în iubire, să participe cât mai frecvent posibil la liturghia divină. Influența sa poate fi imensă, certă, dacă omul este gata să o asculte și să o practice în viață» (Tomás Spidlik SJ. Izvoarele luminii, Ed. Ars Longa Iași 1994, p. 468).

Prin sfânta Liturghie retrăim Misterul pascal: patima și învierea Domnului nostru Isus. Să repetăm deseori invocația de la psalmul responsorial: Inimă nouă, crează în mine, Dumnezeule, convinși fiind că numai cu o inimă nouă, realizată în virtutea noului legământ pecetluit în Misterul pascal, putem să ne bucurăm de învierea Domnului nostru Isus Cristos.

Ritul latin