Start > Ritul latin > A fi sau a nu fi

A fi sau a nu fi

27 February 2009
888 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a din Post (Anul B)

Postul este pentru a fi «lumină». Rugăciunea de la începutul Liturghiei se îndreaptă spre cer pentru a dobândi lumina, harul: Dumnezeule, care, prin Fiul tău, împlinești în chip minunat împăcarea neamului omenesc, dă, te rugăm, poporului creștin harul să iasă cu credință vie și evlavie generoasă în întâmpinarea sărbătorii Paștelui care se apropie.

Harul realizează minunea împăcării neamului omenesc și ne ajută să ieșim cu credință vie și evlavie generoasă în întâmpinarea lui Isus înviat.

Lecturile ne îndrumează pe calea care duce spre har.

Dumnezeu este mereu în căutarea omului. Tu îmi întinzi cursă ca unui leu, strigă Iob din chinul său. Citind Scriptura avem impresia că Dumnezeu se teme ca nu cumva să rămân singur și de aceea și-a ales omul ca să-l ajute, să-i țină de urât. Adame, unde ești? (Gen 3,9), strigă Dumnezeu după primul om care s-a ascuns prin tufele paradisului și a căutat să se identifice cu întunericul umbrelor pădurii. Acest strigăt nu s-a stins și ecolul său trece din munte în munte și din veac în veac prin negura istoriei. Dumnezeu rămâne credincios omului, îl caută în toate ungherele pământului, fiindcă îl iubește așa cum numai el știe să iubească cu puterea și gingășia unui Tată veșnic (cf. MAC p. 203).

Evanghelia de azi (In 3, 14-21) ne arată că două lucruri stau la baza lumii și a istoriei omenirii: iubirea lui Dumnezeu și ascultarea lui Cristos: Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut și Fiul omului a acceptat să vină în lume și să fie ridicat pe lemnul Crucii, ca șarpele lui Moise din deșert, ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața de veci. Figura misterioasă a Fiului omului este mereu inseparabil unită cu ideea judecății, așa cum ne apare pentru prima dată în cartea lui Daniel (7,13-14) când își face apariția triumfală în fața tronului de judecata al lui Dumnezeu. Prin această expresie de Fiu al omului, pe care Isus și-o asumă, vrea să arate că Dumnezeu l-a cooptat în actul suprem al judecății, al atotștiinței, al atotstăpânirii, fiindcă îl iubește mai presus de orice și faptul că l-a trimis în lume spre a o mântui, este dovada supremă a iubirii față de noi, ca noi să-l cunoaștem (cf. In 1, 18) și prin această cunoaștere să ajungem în stăpânirea vieții veșnice (cf. In 17, 3). Această judecată nu comportă un proces din care omul iese mototolit, condamnat, ci apărat, eliberat, înălțat. Omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 1, 26), trebuie, la rândul său, să judece toate prin prisma cu care este judecat, prin prisma iubirii și să-l accepte pe acela pe care Dumnezeu l-a arătat la tronul său drept vrednic de cea mai înaltă prețuire și iubire. Ne dovedim înțelepți în judecată când credem în el, fiindcă cine iubește se mântuiește. Dacă mentalitatea iudaică despre judecată era aceea că ea va avea loc la sfârșitul veacurilor, când toți oamenii, fără excepție, vii și morți, vor fi adunați în fața tribunalului divin, idee expusă și în evangheliile sinoptice, sfântul Ioan accentuiază caracterul particular și importanța deosebită a judecății care, deși va atige culmea în viitor, ea a început acum și aici: se desfășoară prin atitudinea și decizia umană, care sunt descrise prin simbolismul luminii și întunericului. Prin lumină și întuneric Ioan nu vrea să pună în evidență un dualism absolut (un zeu al binelui și unul al răului) care ar sta la originea lumii, dualism metafizic, ci este un dualism moral, un dualism asupra căruia trebuie să ne îndreptăm judecata și să luăm o decizie în cunoștință de cauză. Ce este mai bine: să fii sau să nu fii?.. să fii lumină sau să fii întuneric?.. să fii cu Dumnezeu sau să fii împotriva lui?.. Pentru a avea posibilitatea unei hotărâri juste într-o astfel de judecat, Isus a venit în lume ca putrător al judecății lui Dumnezeu: ca lumea să fie mântuită prin el. Cel ce crede în el nu este osândit, dar cel ce nu crede s-a și osândit. Credința dă înțelepciunea judecății, ne introduce în logica divină a iubirii.

Acest fel de a lucra a lui Dumnezeu în istorie provoacă o criză datorată credinței, fiindcă în fața descoperirilor iubirii lui Dumnezeu oamenii se dezbină între ei: în loc să se judece fiecare pe sine, judecă pe alții, adică se înstrăinează de adevăratul concept al «înțelepciunii inimii».

Unde se poate ajunge din cauza acestei judecăți strâmbe?

Ne-o arată prima lectură (2Cron 36, 14-16. 19-23). Infidelitatea poporului lui Iuda față de dreptate (nu-și plăteau datoriile unuii altora) are ca urmare distrugerea cetății sfinte, a templului, precum și exilul și alte evenimente tragice. Infidelitatea față de aproapele duce la infidelitate față de Dumnezeu: lipsa de observare a repausului sabatic. Surzenia față de apelurile repetate ale profeților, care chemau la convertire, i-a dus la pierderea libertății, la sclăvie.

Faptul că episodul biblic se termină cu decretul dat de Cirus asupra restaurării care va urma după exil, apărând ca o speranță, este de fapt o pedeapsă morală în plus, fiindcă și exilul l-au petrecut cârtind. Pedeapsa morală constă în aceea că inițiativa lui Iachwe va fi continuată de un păgân, ca și cum din rândul evreilor nu s-ar găsi nici un om vrednic de încrederea Domnului, atât de mult s-a degradat relația dintre popor și Dumnezeu. Este o rușine pentru ei, ca la chemările nenumărate ale lui Dumnezeu făcute prin profeți, să nu răspundă; și un păgân, Cirus, la o singură chemare, răspunde cu atâta disponibilitate și generozitate. Isus va avea cuvinte de admirație față de credința unui păgân: Adevăr vă spun: la nimeni din Israel n-am găsit atâta credință (Mt 8, 10).

Problema care se pune judecății noastre este: evreii au rămas orbi și surzi în fața profeților, dar noi vedem și auzim chemarea lui Dumnezeu care ne vine prin Fiul său?

Răspunsul îl putem găsi în lectura a II-a (Ef 2, 4-10), în contextul versetelor antecedente referitoare la oameni rebeli trăind departe de Domnul și urmând pe principele puterilor din aer.

Sfântul Paul s-a adresat odinioară efesenilor, dar acum ni se adresează nouă și vrea să ne spună că: înainte de explozia harului, dar gratuit al lui Dumnezeu, efezenii umblau ca și ceilalți oameni din lume, urmând pe pricipele puterilor din aer, pe acel duh care acum acționează în oamenii răzvrătiți. Conform viziunii asupra lumii la cei din vechime, stăpânirea aerului se întindea de la pământ și până la lună; dincolo începe regiunea eterului în care se mișcau astrele. Iudaismul primar așeza în această regiune a aerului reședința demonilor. Satana era șeful care avea stăpânirea și puterea asupra aerului. Acest concept este confirmat de felul de a vorbi al lui Isus: Am văzut pe satana căzând ca un fulger din cer (zona aerului) (Lc 10, 18). Scriptura nu face cosmologie, știință, ci cateheză și de aceea folosește cuvintele și conceptele care erau la ordinea zilei.

Expresia de oameni rebeli, folosită de sfântul Paul, arată pe acei oameni care sunt la o distanță oarecare de Dumnezeu; depărtarea nu constituie întotdeauna o vină din partea omului, face parte dintr-o structură naturală. Pentru depășirea acestei distanțe însuși Dumnezeu este acela care are inițiativa prin chemare; omul are datoria să asculte. Neascultarea înseamnă mărirea distanței față de Dumnezeu. Viziunea existențială a omului, după sfântul Paul, este aceea a unei ființe care se naște incompletă și că trebuie să se realizeze prin propria trăire istorică. Sensul fundamental al istoriei este dat de sus. Dumnezeu este acolo sus și-i oferă omului un dar – harul – care, în mod concret, duce spre împlinirea deplină prin înviere. Suntem în realitate lucrarea sa, creați în Cristos Isus pentru fapte bune pe care Dumnezeu le-a pregătit mai înainte pentru ca noi să le practicăm. Ajungem la conceptul din Evanghelie: Fiul omului a venit de la judecata lui Dumnezeu spre a ne face să judecăm corect asupra destinului nostru care este învierea. Omul, spre a fi om deplin, cu judecată divină în el, trebuie să fie credincios, ascultător față de Dumnezeu (cf. CBL p. 1322 ș.u.). Prin urmare, judecata lui Dumnezeu trebuie să constituie culmea bucuriei și recunoștinței noastre, fiindcă nimeni nu ne poate înțelege mai bine starea noastră de creaturi slabe decât Creatorul, prin Cristos.

Oare n-am fost și noi în rândul celor rebeli? Oare nu mai suntem încă?

Toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu, spune sfântul Paul credincioșilor din Roma (Rom 3, 23), dar și nouă.

A fi lipsit de slava lui Dumnezeu, înseamnă a nu-l avea pe Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți, înseamnă a nu avea înțelepciunea necesară unei judecăți drepte, înseamnă a rămâne în întuneric. Dacă judecata a început, așa cum ne-o relatează Evanghelia de azi, înseamnă că și învierea a început să se arate în acei care cred în Cristos.

Se arată și în noi?

Postul ne ajută să arătăm lumii lumina învierii: față senină (spălată, curată, veselă, conformă cu cerința lui Isus; cf. Mt 6, 18), plină de bucuria eliberării și de iubirea recunoscătoare.

Ritul latin