Start > Ritul latin > Au crezut în Scriptură și în cuvântul lui Isus

Au crezut în Scriptură și în cuvântul lui Isus

27 February 2009
964 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a III-a din Post (Anul B)

Rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii se mai numește și «colectă», cuvânt din verbul latin “colligo-colligere” și înseamnă “a aduna, a strânge la un loc”. Această colectă are un rol întreit: 1) să adune pe toți creștinii într-un suflet și o inimă în numele lui Isus în rugăciune; 2) să adune în rezumat înțelesul profund al celor trei lecturi spre a ne oferi hrana spirituală în esență și 3) să ne dispună la “jertfă” prin «darul» oferit Bisericii și aproapelui.

Să ne reamintim colecta: Dumnezeule, care ești izvorul a toată bunătatea și îndurarea, tu ne-ai arătat că postul, rugăciunea și pomana vindecă rănile pricinuite de păcate; privește cu bunăvoință spre noi, cei care, apăsați de povoara greșelilor, ne recunoaștem vinovăția, și ridică-ne mereu cu îndurarea ta! (LR).

Din ea reținem pentru predică faptul că Dumnezeu ne-a arătat că postul, rugăciunea și pomana vindecă rănile pricinuite de păcat. Decalogul, din prima lectură (Ex 20, 1-17), ne arată în ce constă postul; crucea, din lectura a II-a (1Cor 1, 22-15), ne arată forma supremă de rugăciune și 3) templul, din Evanghelia zilei (In 2, 13-25), ne arată ce este adevărata pomană.

Decalogul, legea lui Moise, ne arată esența postului: înafară de Domnul Dumnezeu să nu ai alți dumenzei: chipuri cioplite, pântece, bani, onoruri etc, cărora să te subjugi; să-ți stăpânești limba: să nu înjuri cele sfinte; să-ți cinstești originea vieții: părinții; să nu ucizi, să nu faci fapte necurate, să nu furi, să nu poftești etc, etc. Decalogul angajează omul în totalitate.

Fiindcă autorul Decalogului este însuși Dumnezeul istoriei, acțiunea de păstrare, de păzire a Legii, implică un efort din partea omului, dar care îi asigură continuitate în alianța cu Izvorul adevărului și binelui de care are trebuință spre a-și găsi sensul vieții: fericirea. In acest sens, Decalogul deși pare o impunere care limitează libertatea, el este un «dar»: izvor de binecuvântare și de eliberare din sclăvia egoismului, izvor de comuniune cu aproapele și de intimitate cu Dumnezeu: care păstrează legământul și îndurarea pentru cei care îl iubesc și păzesc poruncile lui (Dan 9, 4). În acest sens Decalogul este norma după care poporul lui Dumnezeu se lasă călăuzit, este făgașul în care se încadrează spre a corespunde datoriei de a fi ceea ce este chemat să fie: un «popor consfințit» și o «moștenire aleasă» (Ex 19,5). In fapt Scriptura nu numește Decalogul drept «lege», cuvintele Domnului, adică descoperirea și comunicarea sa cu cei care deja îl cunosc. Scopul său este de a promulga, de a perpetua legătura stabilită deja chiar dintru început, care este mântuirea, eliberarea din sclavie (cf. CBL p. 183). Toate cuvintele Domnului au o unitate în iubirea care le-a pronunțat și trebuie să fie trăite în aceeași unitate a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele.

Crucea ne arată esența rugăciunii. Apostolul Paul spune că noi îl predicăm pe Isus Cristos cel răstignit. Acest lucru vrea să spună că viața noastră este o continuă purtare a crucii de fiecare zi, fiind în strânsă legătură cu jertfa Crucii lui Isus care ne-a atras la sine, la izvorul vieții ieșit din costa străpunsă de lancea sutașului roman, de aici avem împăcare prin rugăciunea îndreptată spre Tatăl de a ne ierta fiindcă nu știm ce facem, de aici avem garanția că rugăciunea noastră ne deschide raiul, chiar dacă am fi tot atât de răi ca și tâlharul din dreapta, de pe cruce ne putem încredința sufletul în mâinile Tatălui ceresc prin rugăciunea lui Cristos (cf. Lc 23, 34. 43. 46).

Cuvântul evanghelic este un «cuvânt al Crucii».

Rațiunii umane, care caută mereu să-l supună pe Dumnezeu categoriilor sale intelectuale și să-l planifice printr-o logică cât mai subtilă, Dumnezeu îi răspunde prin nebunia crucii, îi răsdpunde cu duritatea lui Cristos față de Petru: Pleacă de la mine, satano, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor (Mt 16,23), fiindcă logica divină are ca suport iubirea; logica umană are ca suport egoismul, chiar dacă este bazat pe cel mai aristotelic silogism. În acest caz, creștini fiind, nu trebuie să ne credem mântuiți înaintea celor ce nu sunt creștini, fiindcă am accentua un fel de egoism religios și i-am lua lui Dumnezeu calitatea de imprevizibil. Pe noi ne mântuiește “nebunia crucii” dacă o acceptăm în spirit de credință și ne conformăm viața trecând drept “nebuni” în fața lumii; pe când păgânii, păcătoșii, poate se pot mântui chiar de pomană, degeaba, fără a fi creștini; la temelia mântuirii lor poate sta numai iubirea Tatălui care i-a creat. La temelia mântuirii noastre stă iubirea care ne-a creat, care ne-a răscumpărat și iubirea care a răspuns Tatălui și Fiului în Duhul Sfânt care îi cuprinde pe toți și constituie nebunia crucii Trupului mistic, a Bisericii, care poate oferi minuni iudeilor și înțelepciune grecilor, tuturor păgânilor, prin faptul de a-i duce în cârcă, pe gratis, la rai, fiindcă așa se poate explica atotputernicia lui Dumnezeu din Biserică, ca la furnică, care, deși mică, poate duce în spate o greutate mult mai mare de cât greutatea proprie, fiindcă Biserica are forța nevăzută a Duhului Sfânt.

A îmbrățișa «nebunia crucii» înseamnă a fi rugăciune. Despre sf. Francisc de Assisi se spune că nu se ruga, ci devenea rugăciune (cf.Tomas Spidlik, Calea spiritului Ed. Ars Longa, Iași 1996, p.44). Același autor, Tomas Spidlik, spune că: A te ruga înseamnă, în primul rând, a fi bun, a vrea binele, a te forța să fii asemenea lui Dumnezeu (Cristos) în toate. Rugăciunea este așa cum este viața. Nu este altă cale spre contemplare decât praxis, adică respectarea poruncilor lui Dumnezeu, în special, cea a iubirii (Izvoarele luminii, Ed. Ars Longa Iași 1994, p.423). În acest caz rugăciunea supremă este crucea. A fi asemenea lui Cristos de pe Cruce înseamnă a fi rugăciune deplină. Păcatul provoacă un vid spiritual în structura omului. Așa cum sunetul nu străbate prin vid, așa nici rugăciunea păcătosului nu poate ajunge la Tatăl, dacă vidul nu este umplut mai întâi de Duhul Sfânt. Când glasul nu se aude, se recurge la semne. Păcătosul care se îndreaptă spre templu, spre biserică, arată că vrea să se convertească, să umple vidul spiritual și Duhul Sfânt este gata în orice moment să-l sprijine, să-l întărească și să-l călăuzească pe om prin Cristos spre Tatăl.

Templul este locul întâlnirii cu Dumnezeu, locul harului, locul mântuirii gratuite.

Templul din Ierusalim era gloria maximă a iudaismului, centrul unității și cvazi întruparea cea mai reprezentativă a Israelului. În evanghelia după Ioan, activitatea lui Isus se va desfășura mult în jurul templului și a ceea ce el însemna.

Povestirea evangelică ascultată n-are un caracter cronologic din viața lui Isus, ci catehetic. Ioan pune episodul la începutul activității lui Isus, sinopticii la sfârșit. Dar, cum sfârșitul este cuprins în început, ceea ce contează este învățătura pe care ne-o oferă: cele vechi sunt depășite de cele noi; cele materiale sunt depășite de cele vii; cele vii naturale sunt depășite de cele supranaturale. Acum în lume se afirmă cele divine. Cum să le observăm?.. Deschizând ochii credinței prin efortul cerut: observarea poruncilor pentru motivul temeliei lor care este iubirea Creatorului: Să nu faceți din casa Tatălui meu o piață de negustorie!. Este o aluzie clară la cuvintele profetului Zaharia (14, 21). Isus se prezintă ostentativ în faptul de a împlini acest oracol profetic. Gestul său de curățire a templului proclamă prezența «zilei Domnului» pe care Zaharia o prevestise. Isus se prezintă astfel ca Fiul care vine în ziua Domnului în casa Tatălui său ca «darul suprem». Unde Cerul dăruiește, omul n-are dreptul să negustorească, ci să dăruiască.

Al doilea principiu interpretativ îl avem în ceea ce au înțeles ucenicii: “Zelul casei tale mă consumă” (Ps 69,10), (cel care se roagă în psalm este unul dintre drepții care suferă în Vechiul Testament). Textul psalmului este înțeles și folosit ca o dovadă, argument scripturistic: Isus a curățit templul cu prețul vieții sale. La cest fapt face aluzie sf. Paul în scrisoarea către Corinteni: Nu știți, oare, că trupul vostru este templul Duhului Sfânt, care este în voi și pe care îl aveți de la Dumnezeu, și că voi nu sunteți ai voștri? Ați fost cumpărați scump. Dați-i atunci mărire lui Dumnezeu în trupul vostru! (1Cor 6, 19-20). Gratis am primit Duhul, gratis trebuie să dăm și altora din roadele Duhului: pacea și bucuria.

În al treilea rând, și cel mai important, avem referirea la sfidarea lansată de Isus dușmanilor săi și controversa care a urmat. Un cuvânt sacrileg la adresa templului era considerat o ofensă gravă, ajungând să fie pedepsit cu moartea. Construirea templului începuse pe timpul lui Irod cel Mare, în anul 20-19 î.C. și se terminase prin anul 27, aproximativ pe timpul când avea loc discuția dintre Isus și adversarii săi. Sfidarea: Distrugeți acest templu și în trei zile îl voi reclădi!, vrea să spună că tot ceea ce era legat de templu: prezență divină, preoție, alianță, jertfă splendoare, mesianitate, revelație etc, totul trece pe viu asupra lui Isus. El este adevăratul templu al lui Dumnezeu în care poate avea loc întâlnirea inter-personală dintre om și Dumnezeu în orice împrejurare a vieții, fiindcă viața nu-i legată nici de loc, nici de timp, ea este legată de Dumnezeul care este pretutindeni. Din acest motiv Isus spune samaritencei: Crede-mă, femeie, că vine ceasul – ba chiar acum este – când adevărații închinători se vor închina Tatălui în spirit și adevăr, căci însuși Tatăl astfel de închinători caută. Dumnezeu este spirit, iar închinătorii lui trebuie să se închine în spirit și adevăr (In 4, 21. 23-24) (cf. CBL p. 1316-1317).

Isus mort și înviat este templul dăruit nouă de Tatăl în care să ne închinăm lui în spirit și adevăr. Templul de piatră sau biserica din beton și cărămidă sunt doar semne spre care ne îndreptăm spre a obține darul, spre a învăța să ne dăruim cu Cristos în Duhul Sfânt lui Dumnezeu Tatăl și fraților noștri în spirit de iubire, de viață.

După aceste clarificări rugăciunea colectei o putem spune în felul următor: Dumnezeule, care ești izvorul a toată bunătatea și îndurarea, tu ne-ai arătat că Decalogul, Crucea și Templul vindecă rănile pricinuite de păcate; privește cu bunăvoință la noi, cei cuprinși de spiritul și adevărul lui Cristos și primește-ne odată în templul din Ierusalimul ceresc spre a te lăuda în veci! (LR). Amin.

Ritul latin