Start > Ritul latin > Dumnezeu este constrâns să lucreze din cauza păcatelor noastre

Dumnezeu este constrâns să lucreze din cauza păcatelor noastre

21 February 2009
1,123 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul B)

Nu mai pot, spune Dumnezeu: este ora de a începe

Tema dominantă de la Liturgia Cuvântului din această duminică este aceea a unui Dumnezeu care luptă cu păcatul omenesc. Să începem cu unele expresii din Deuteroisaia (prima lectură): “Ai obosit din cauza mea, Israele.” “M-ai obosit cu nelegiuirile tale.” Conturile par, deci, că sunt în echilibru: au obosit amândoi. Fapt este, totuși, că Israel a obosit din cauza lui Dumnezeu, în timp ce El nu a obosit încă din cauza poporului său infidel. “M-ai obosit cu nelegiuirile tale”. Adică, nu mai pot din cauza faptelor tale rele.

Interesantă este traducerea, propusă de unii exegeți, cu expresia “M-ai molestat cu păcatele tale”. Textul original ar suna diferit: “M-ai aservit cu păcatele”. Adică: m-ai făcut să lucrez din cauza păcatelor tale. Dumnezeu, însă, nu spune: Este ceasul s-o termin”. Dar: Este ceasul să încep, sau, mai bine, să reîncep. “Eu șterg nelegiuirile tale… nu-mi mai amintesc de păcatele tale”. Jahweh este un Dumnezeu care iartă. Mai mult, este dispus să creeze “un lucru nou”, în comparație cu cel care va șterge amintirea “lucrurilor de mai înainte”. Mântuirea, deci, nu constă în a scotoci în trecut, ci în a observa viitorul, a ceea ce este gata să răsară.

Dumnezeu nu-și amintește de ce ai făcut, de ceea ce ai fost. Înaintea Lui contează numai ceea ce accepți să fii. Dacă este o remușcare utilă, deci, nu este atât remușcarea pentru ceea ce ai făcut, ci remușcarea-nostalgia pentru ceea ce ești invitat să faci în prezent. În Cristos – cum subliniază Paul în lectura a doua – este numai acel “da”. “Un da personal spus lui Dumnezeu și da-ul personal al lui Dumnezeu față de oameni” (R. Penna). Dumnezeu își ține promisiunile. Noi, de multe ori, spunem “nu”, nu numai Lui, ci și ființei noastre celei mai adevărate, suntem infideli față de viitorul nostru.

Cine știe dacă va sosi momentul în care Dumnezeu va putea conta pe da-ul nostru pentru a realiza “lucrurile noi” pe care le dorește pentru noi. Trebuie să admitem că adesea, pentru noi, contrariul lui da nu este un refuz net, ci ezitare, demisionări tăcute, renunțări implicite la orice vis, eroziune progresivă a oricărui ideal elevat. Nu ne rămâne decât să ne așezăm în fața Crucifixului, acolo unde da-ul lui Dumnezeu este “țintuit”, pentru a descoperi secretul ținerii da-ului nostru nesigur. “Așa vorbește Aminul…” (Ap 3, 14). Astfel vorbește Da-ul. Noi ne mulțumim, de obicei, să spunem “Amin”. Din păcate, nu totdeauna Dumnezeu poate conta pe amin-ul nostru.

O pagină din Evanghelie care trebuie corectată

La citirea episodului care are ca protagonist pasiv și mut (nu scoate o vorbă, nu mărturisește păcatele proprii, nu manifestă un sentiment, se limitează să “fie purtat”, înainte, și să meargă cu picioarele proprii, după) paraliticul vindecat și iertat, nu pot să rezist la ispita de a o face actuală. Totuși, vrând să-l așez în cadrul zilei de azi, observ că sunt constrâns să schimb aproape total scenariul evanghelic, din ambientul de la Cafarnaum, și mai ales să modific radical atitudinile, gesturile, gândurile și cuvintele personajelor din jur.

Chiar și Isus din Nazaret, rămânând Protasgonistul fix și de neînlocuit, probabil ar trebui să se exprime diferit. Încerc să mă explic oferind unele sugestii în vederea corectărilor oportune.

Unde este mulțimea, El nu este

Asta este totdeauna. Mai mult, este mărită în chip ciudat. Se formează mulțimi, cozi impresionante. Este înghesuit din toate părțile. Mai puțin cei din jurul lui Isus. Mulțimea se adună dintr-o infinitate de motive, nu desigur să-l asculte pe Învățătorul. Și chiar în cazurile în care motivul pare să fie acesta, este vorba mai mult de un pretext. Este greu ca mulțimea să manifeste voința de a lua în serios învățătura sa. În loc de interes pentru Cuvânt, este vorba de curiozitate. Prezența mulțimii, totuși, îți oferă pentru totdeauna un semnal prețios. Te avertizează unde nu poți să-l găsești pe Domnul.

Mulțimea, de fapt, se adună departe de El, pentru a fi instruit – mai bine, de a fi îmbiat – de alți învățători, pentru a fi dobândit de numeroși comercianți care populează și asurzesc piața, o cantitate de produse care slujesc la toate mai puțin spre a vindeca viața, pentru a ne pune un pic de ordine înăuntru, pentru a-i da un sens, o orientare precisă. Rămâne pentru totdeauna necesitatea de a învinge bariera reprezentată de mulțime. Massa constituie o piedică, nu apropiată, ci îndepărtată de Învățătorul. Și tu trebuie să treci prin mijloc, să învingi rezistența pasivă, să nu te lași înșelat. Mulțimea îți neagă orizontul, îți împiedică contactul vital.

Dacă vrei să-l întâlnești pe El, trebuie să lași la spate mulțimea și să apuci un drum solitar. Nu este vorba de a practica o deschidere în acoperiș. Gaura trebuie s-o faci în interiorul tău. Și să cobori jos, în profunzimea ta.

Nu se mai găsesc “brancardieri”

Într-un timp, poate, erau obiceiuri, educația familiară, exemple, condiționări sociale, mentalități, tradiții care “purtau” la credință, sau chiar simplu la practica religioasă. Astăzi, dacă te încrezi în “brancardieri”, te vei afla departe și în locuri greșite. Trebuie să te convingi că o cale a credinței, în mod normal, nu îți este ușurată de alții. Depinde de o alegere precisă, de o alegere liberă, de o luare de conștiință personală. Nu poți încredința altora “conducerea” vieții tale de credincios. Nici, cu atât mai puțin, să fii înlocuit.

Credința, fără îndoială, are o dimensiune comunitară. Dar aceasta nu are nimic comun cu “complexul de turmă”. O credință din inerție, din imitație, sau din îmbulzeală, din camuflare, nu mai este credință. Pe lângă faptul că este solitară, calea spre Cristos este o cale personală, unică. Isus nu trebuie să vadă “credința lor”, ci pe a ta. Sau, cel puțin, căutarea ta obositoare. Mai bine este să ajungi cu întârziere, după ce ai greșit câteva căi și ai bătut la câteva uși înșelătoare, dar cu picioarele proprii, chiar julite și pline de vânătăi, decât să ajungă “intacte”, proaspete, fără a fi riscat nimic, grație călătoriilor organizate.

Doctorii dau sentința că boala nu există

“În acel timp” scribii s-au scandalizat pentru că Isus avea pretenția că iartă păcatele. Astăzi nu ar da nici o greutate acelei “puteri”. Au prevăzut deja ei să dispară din circulație chiar noțiunea de păcat. Nu mai este nici un păcat de iertat, pentru simplul fapt că păcatul nu mai există, nu mai este recunoscut acel nume. Scribii noștri dau sentința, pufnind: “Destul. Nu mai vorbim despre păcate. Să căutăm să fim serioși…” Pentru ei răul ia forme diferite, dar nu desigur pe cea a păcatului.

O dată se atribuia – pe nedrept – boala ca urmare a unui anumit păcat. Astăzi, dimpotrivă, sunt doctori care consideră că păcatul nu este cauza, ci efectul unei boli. Adică: dacă te consideri păcătos, înseamnă că ești bolnav, că ceva nu funcționează în organismul tău, și mai ales în creerul tău. O persoană normală, civilizată, cu o cultură minimă, nu se poate considera “păcătoasă” (nu spunem să aibă simțul păcatului, pentru că, a fi păcătos nu înseamnă a nutri sentimente sau complexe ale păcatului).

Astăzi trebuie să stai departe de anumiți medici care te declară vindecat pentru că ei au stabilit că nu ești bolnav, au decis că nu trebuie vorbit de cancer. Te simți rău, te simți nesatisfăcut, ai ceva care te macină în interior, îți înveninează viața, îți încețoșează vederea, îți moleșește voința, paralizează membrele, și ei îți spun: nu te preocupa, sunt fixații, gândește-te la sănătate… Cu alte cuvinte: caută să te simți bine, și vei vedea că răul trece. A te salva de medici, a ignora discursurile scribilor, reprezintă prescrierea fundamentală a unei terapii serioase.

Stai departe de cei care ar vrea să te facă să crezi că totul merge bine. Să nu ai încredere în doctorii care nu văd sau minimalizează răul tău adevărat, acela care te face să te simți rău, sau care te face să te simți bine (ceea ce este mai rău, pentru că înseamnă că situația ta este aproape disperată). Dacă vrei să te vindeci, trebuie să permiți ca o privire diferită, pătrunzătoare (nu pătrunzi tu, să-ți iasă din cap, în casa unde stă El; El, mai degrabă pătrunde în inima ta), vreau să spun că privirea lui Isus, te face să descoperi că viața ta s-a oprit, sau s-a îngreunat, că astfel nu se mai poate merge înainte, că fața ta este rea… în interior.

El îți cere, înainte de toate, autorizația de a chema răul tău pe numele său adevărat. Chiar dacă în urechile scribilor de astăzi, a spune păcat înseamnă “a blestema”. Dar, consolează-te, deja atunci Isus era considerat un blasfemiator, fie chiar din motive opuse.

Confesorul absent

Se poate întâmpla ca să reușești să deschizi o trecere prin mijlocul mulțimii (este improbabil să fie asediat un confesional), și… să nu găsești pe cineva care să aibă timp să se ocupe de păcatele tale. Tu însuți, uneori, mergi la preot pentru a vorbi de altul, să auzi alte discursuri. S-a întâmplat și lui Charles De Foucauld, strălucitor și desfrânat oficial, expert în viața mondenă, împătimit. Ținea la un prieten care avea defectul de… a fi preot, dar care era un fascinant conferențiar și împărtășea anumite interese ale sale culturale și oficiale.

Într-o dimineață de sfârșit de octombrie din anul 1886 s-a dus să-l caute în biserica pariziană a sfântului Augustin. Era în confesional. De Foucauld îndepărtează perdeaua și îi spune cu politețe: – Veniți afară, doresc să discut cu dumneavoastră despre o situație. Părintele Huvelin i-a replicat prompt: – Veniți dumneavoastră înăuntru: trebuie să vă vorbesc despre păcatele dumneavoastră… Acela protestează: – Dar nu am venit pentru aceasta. Preotul, însă, nu renunță: – Îngenunchiați-vă și spovediți-vă… De Foucauld, ca paraliticul din Cafarnaum, lasă să i se impună acel argument neobișnuit. Și când se îndepărtează de confesional, gustul său pentru explorarea științifică este orientat, pe lângă direcția Saharei, spre teritoriul, pentru el încă cu totul necunoscut, al sfințeniei.

Așa și tu. Caută un oarecare preot, în oricare loc (confesionalul incomod sau confortabil, o încăpere, o banchetă, un scaun de mașină, nu are importanță), și, dacă nu îndrăznește el, constrânge-l tu să-ți vorbească de păcatele tale, să se intereseze de acel argument și nu de altul.

Să fie iertate virtuțile

Și cel puțin vei avea impresia că Isus îți spune: – Îți sunt iertate virtuțile tale… Poate păcatul tău adevărat sunt virtuțile – adevărate sau presupuse – care te împiedică să descoperi secretul tău rău. Spunea patriarhul Filaret din Moscova: “Este vorba de a identifica și a denunța virtuțile vizibile și ireale care nu consimt să vezi și să combați păcatele invizibile dar reale”. Sunt virtuți care nu contează nimic. Mai aparente decât reale. Acele virtuți care te fac să te simți la post, în regulă, mai bun decât alții. Și tocmai această vegetare religioasă artificială, falsă, te împiedică să observi și deci să înfrunți răul din rădăcină. Rădăcini corupte, în ciuda vegetării exterioare asiguratoare.

Isus vrea să-ți ierte nu numai păcatele, dar și meritele pe care tu ți le atribui, meritele pe care le revendici, răul pe care nu-l faci. Chiar și tu, de fapt, ești dintre aceia care se justifică: “Nu am făcut rău nimănui”. Și nu observi că păcatul tău constă în considerarea că este suficient să nu faci nimic rău pentru a fi creștin. “Eu te dezleg de virtuțile tale… Și acum nu mai ai nici un pretext pentru a nu umbla…”

Ritul latin