Start > Ritul latin > A ieși afară din tabără

A ieși afară din tabără

14 February 2009
878 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul B)

Tabăra se apără

Liturgia de astăzi se desfășoară în jurul a două teme neliniștitoare: excluderea; prejudiciul. Cele două realități se împletesc între ele și se condiționează la rândul lor. Este greu de a lămuri care este cauza și care este efectul. De a stabili dacă este prejudiciul din care decurge excluderea, sau nu mai degrabă excluderea este cea care alimentează prejudiciul.

În centru domină imaginea taberei. Cu regulamentele sale severe, cu riturile sale, cu ordinele inexorabile de excludere, preocuparea sa obsesivă pentru puritate și siguranță, lista de virtuți de observat pentru a avea dreptul la cetățenie. Cu conducătorii însărcinați de a veghea ordinea și să alunge afară “mărul putred” (este incredibil cum o formulă, un loc comun stupid, un proverb, să se propage în secole, să reziste netulburat la toate pedagogiile, și să fie invocată ca adevăr infailibil pentru a legitima tot felul de suspiciuni și despărțirile cele mai crude și ipocrite).

Rămânem impresionați citind dispozițiile minuțioase conținute în Levitic (care în prima lectură ne oferă un exemplu semnificativ), și emanată ca expresie a voinței lui Dumnezeu, cu privire la necesitatea de a evita orice contact cu cel lepros, sau cu cel impur prin excelență. Și mai halucinante sunt prescripțiile elaborate de tradiția rabinică. Aici confuzia între boală și vină, contagierea fizică și impuritatea morală, atinge puncte paroxistice. Raportul cu un lepros “pângărea” în același mod ca și contactul cu un cadavru. Leprosul era considerat ca un mort. Iată de ce vindecarea sa eventuală lua conotațiile unei învieri adevărate și propriu zise.

Respingerea primirii

Desigur, este trist să constatăm cum într-o comunitate se apucă aproape totdeauna pe calea cea mai ușoară “a respingerii” elementului străin care deranjează, creează probleme, reprezintă o amenințare pentru liniște, în loc să producă anticorpii iubirii și ale încrederii, și să aleagă calea dialogului și a răbdării. Fuga, neîncrederea, refuzul, marginalizarea, închiderea reprezintă soluția cea mai ușoară, și predomină, normal, primirea, căutarea, întâlnirea, colocviul.

Aparatul disciplinar prea adesea este mult mai dezvoltat și sofisticat în toate mecanismele sale, încât nu codul milostivirii este mereu destul de aproximativ și neglijat. Practica ce conduce la “punerea pe bandă” este urmată cu mult mai multă coerență și rigoare mai mare decât cea a iertării evanghelice. Legalitatea contează mai mult decât fraternitatea, și chiar decât omenia. Ne gândim că totul este la loc în tabără după ce au fost alungați rebelii, cei ce nu sunt în regulă, cei care ne tulbură. Și nu-și dau seama că pentru a fi cu adevărat în pacea și în ordinea voite de Dumnezeu, tabăra trebuie “să facă loc” celor înlăturați.

Călăuzele autorizate ar vrea să ne facă să credem că în tabără totul funcționează perfect, dar te împiedică cu toate mijlocele de a asculta glasul celor ce stau afară. Se întâmplă chiar ca vreun curajos care nu se mulțumește să strige numele lui Dumnezeu în interior ci vrea să o scoată afară, între cei rătăcitori și loviți, descoperind în ei conștiința demnității proprii și a valorii proprii, la reintrare să găsească poarta taberei barată. Primirea “nocturnă” imaginată de Francisc de Assisi – necioplită, “pălmuită”, și ciomăgită – este cea trăită real pe propria piele de sfânta Giovanna Antida Thouret, pot fi emblematice în această privință. Chiar admițând că anumite comportamente ale celor discriminați sunt reprobabile, rămâne să ne întrebăm dacă atitudinile luate de cei care stau baricadați în tabără, și ale autorităților care se obligă să-i “tuteleze”, sunt conforme cu Evanghelia.

Voința lui Dumnezeu nu este voința lui Dumnezeu…

Printre toate impunerile, cea mai crudă era desigur cea care impunea pe lepros să “proclame” propria impuritate: “…Va purta veșminte sfâșiate, și capul acoperit, își va acoperi barba și va merge strigând: “Necurat! Necurat!”. Ca și cum și-ar impune datoria de a avertiza pe ceilalți de propria periculozitate socială, să-i pună în gardă față de propria persoană “infectată”, și să-i invite să stea la distanță. Este vorba de un mecanism pervers, prin care un sărman dizgrațiat trebuie să se convingă – așa cum sunt deja convinși ceilalți – că la rădăcina tuturor necazurilor sale este o vină personală. Că este toată vina sa. Și că oricum acea situație mizerabilă este voința lui Dumnezeu.

Trebuie să ajungă să admită că este drept așa. Este just ca cel bătrân, neproductiv, să nu mai găsească loc în familie. Este drept ca să trăiască în singurătate. Este drept ca alții să te uite, să nu aibă timp pentru tine. Este drept ca în azil cel bătrân să fie considerat ca un lucru inert… Este drept ca cel care tulbură odihna să fie ținut cât mai departe posibil. Este drept ca cel care invocă dreptatea să nu poată auzi propriul glas. Este drept ca viața și producția în tabără să nu aibă de suferit piedici sau complicații din vina ta.

Acestei logici crude a egoismului și ipocriziei, chiar susținută de actele justificative oferite de religia liber-cugetătorilor, se opune celei a lui Isus. Care nu spune leprosului: “Este drept ca tu să accepți condiția ta dezonorantă din motive de sănătate publică și pentru salvarea sufletului tău”, ci îi aruncă în față: “Vreau, vindecă-te”. Nu îl sfătuiește “ai răbdare, suportă”. Că îl face să înțeleagă: “Eu nu accept, nu pot suporta ca tu să continui să fii tratat în felul acesta, suportă această discriminare rușinoasă”.

Și este de înțeles că sărmanul, constrâns mai înainte să “proclame” condamnarea proprie, să observe puternic nevoia de a merge în jur să “proclame” (unul dintre primii predicatori creștini neoficiali) vestea cea bună a vindecării, călcând porunca tăcerii care i-a fost impusă de Isus. De altă parte, însă, și Isus încălcase regulile taberei. Leprosul “divulgă faptul” că voința lui Dumnezeu este ceva total diferit de cea la care se gândesc și ar vrea să creadă ei. Voința lui Dumnezeu este, în mod paradoxal, ca lepra, nedreptatea, excluderea, prejudecata, să nu fie considerate ca voință a lui Dumnezeu… Cea pe care oamenii o declară, din interesul lor și din comoditatea lor, voința lui Dumnezeu este, precis, nu-voința lui Dumnezeu.

Birocrația și viața

“…Du-te, prezintă-te preotului, și să oferi pentru purificarea ta ceea ce a poruncit Moise spre mărturie”. Mi-ar place să văd fețele acelor birocrați, când se găsesc față în față cu leprosul trimis lor, vindecat complet de Isus. Ei trăiesc între hârtii, timbre, formulare. Acum sunt constrânși să ia act, grație acelei mărturii descumpănitoare, că timpurile mesianice au sosit. Ei sunt informați de tot, dar sunt în afara realității, trăiesc într-o altă lume. Se înșală că oficiul lor este centrul universului, și nu-și dau seama că sunt despărțiți de viață.

Se gândesc că totul se rezolvă cu ajutorul documentelor, decretelor, regulamentelor, chestionarelor, certificatelor, declarațiilor, permisiunilor, notificărilor, reclamelor, rapoartelor. Și nu observă că a vindeca, a salva, a reda speranța, a reface o existență, este altceva. Că o persoană nu poate fi fixată într-o practică. Că nu rezolvi nici o problemă dacă o reduci la un “caz”. Că minunea intervine fără timbre și autorizații. Aceștia se simt perfect în largul lor când este vorba de a observa răul, a decreta excluderea, a pronunța excomunicarea, a dicta reguli precise pentru readmitere, a fixa criteriul pentru recunoașterea dreptului de a fi din nou ca toți.

Să nu le cereți să “recupereze” ceea ce este pierdut, și nici să încerce să salveze. Nu este treaba lor. Nu intră în competența lor. Ei trebuie să aibă mereu mâinile curate, pentru a nu murdări hârtiile. Hârtiile, da, sunt sacre, persoanele un pic mai puțin… Pot să alunge, să umilească, să ignore, să degradeze persoane. Dar vai dacă ar lipsi respectul față de hârtii. Cine știe cum au rezolvat acea situație, care nu era conformă cu norma.

Ei, când nu știu să se descurce (și se întâmplă aproape totdeauna, când viața reală refuză să intre în schemele birocratice-administrative), dau sentințe cu gravitate. “Cazul tău este neobișnuit, neprevăzut în procedurile în vigoare… Trebuie să ne gândim…” Și nu au înțeles că fiecare individ, fiecare problemă este neobișnuită. Ba mai mult, este unică. Ceva ne mai văzut, nici simțit. Imposibil de catalogat, clasificat, fișat, încadrat în schemele prefabricate.

Cine știe dacă au reușit să-l facă să reintre în ordine acea vindecare “ne regulamentară”. – Cum ai făcut? La cine ai recurs? – Am întâlnit pe cineva care mi-a spus “vreau ca tu să te vindeci”. – Chiar așa?… – Nu, m-a și trimis la voi ca să știți. – Să-l lăsăm să se piardă… – În loc să-l lăsați să se piardă, ar fi cazul de a deschide ferestrele și de a observa că afară este un curent de speranță…

Și eu apăr de lepros tabăra mea privată

Trebuie să ne convingem că “logica taberei” continuă să se afirme spectaculos și astăzi. Dacă ne gândim bine, cei pe care în Europa îi definim extra-comunitari nu sunt oare din “afara taberei”? Fiecare dintre noi apără tabăra privată și continuă să țină afară pe cineva din cortul bunăstării proprii, din negoțul propriu, și chiar de practicile religioase proprii. Să avem curajul de a privi în față realitatea, să ne dăm seama că sunt mulți “leproși” pe care îi ținem la distanță, pentru care simțim dezgust sau indiferență, și în privința cărora declanșăm normele de siguranță sugerate de prejudecăți.

Cât mă înfurie acei indivizi care se arată scandalizați din cauza gratiile mănăstirilor de clauzură și nu-și dau seama că, în timp ce de la acele “anacroniste infierate” trec prin drame și mizerii, probleme și neliniști, chinuri și speranțe, întâlniri și mesaje de duioșie, ei, oamenii timpului nostru, își țin viața lor arestată într-o “clauzură” mai puțin nobilă, datorită căreia se apără cu îndârjire de orice prezență incomodă, de orice amestec cu aproapele ne dorit, de orice atentat la bunăstarea lor exclusivă, de orice irupție a unei realități care pune în discuție obiceiurile lor comode și mentalitatea de privilegiu. Însăși persoana lor, în afara cortului lor, tabăra lor (grup, clan, sectă), este o clauzură inviolabilă, fără nici cea mai mică urmă de înțelegere față de cei care stau “dincolo”.

Curajul de a spune “vreau acest lucru!”

…Să ne gândim că ar fi suficient curajul de a sălta barajul de protecție a taberei, sau al cortului domestic (uneori, însă, excluderea poate să fie amenințată și din interiorul cortului; se poate alunga cineva condamnându-l la indiferență, făcându-l să se simtă străin, respingător, ștergându-l din privirea noastră; “leprosul” chiar dacă stă în apropiere de un cot, dar între noi și el s-a înălțat zidul de netrecut al refuzului). Trebuie să ne convingem că vindecarea – de singurătate, de anonimat, de lipsa de iubire și de respect, de disperare – depinde chiar de această afirmație: “Vreau acest lucru…”

Îmi vine în minte, în această privință, experiența trăită de Francisc de Assisi, la începutul aventurii sale extraordinare. O relatează el însuși: “Domnul a permis mie fratele Francisc să încep să fac pocăință, pentru că fiind eu în păcatele mele, mi se părea un lucru amar să văd pe leproși, și Domnul însuși m-a condus între ei și am dobândit cu ei milostivire (feci misericordiam cum illis); și îndepărtându-mă de ei, ceea ce mi se părea amar mi-a fost schimbat în dulceață pentru suflet și trup” (Testamento 12).

Francisc devine creștin, chiar înainte de a fi uman, când se descoperă capabil de a fi mișcat, de a fi atins în suflet, simte o contopire a sângelui, pentru tot ceea ce privește omenirea. Francisc a descoperit în afara taberei din Assisi “locul omului”. Și s-a lăsat condus acolo. Francisc, înainte, vagabonda pe străzile goale ale vieții. Și iată-l acolo, în mijlocul leproșilor, al celor excluși. Și începe să trăiască pe scara umană și creștină. Francisc descoperă calea sa în afara taberei, când întâlnește pe un altul. Francisc îl află pe Dumnezeu când, călcând regulile societății, “se milostivește” de cei leproși.

Nu numai o chestiune de carne

Paul, în Prima sa scrisoare către creștinii din Corint (lectura a doua) dedică trei capitole la o chestiune privitoare la legitimitatea de a mânca cărnurile jertfite idolilor sau nu. În tratarea a ceea ce – după sensibilitatea noastră actuală – ar putea părea o problemă marginală, decurg totuși unele observații și norme de comportament valabile și pentru noi. Indicăm câteva motive.

- “Fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, faceți totul pentru gloria lui Dumnezeu”. Adică: îndreptați orice lucru către Dumnezeu. Este vorba de principiul fundamental al libertății interioare. “Ascultarea Spiritului face să se nască în noi un fel de simț care ne luminează despre ceea ce îndepărtează sau ne apropie de Dumnezeu” (Andre Seve).

- Totuși trebuie să ținem cont de cei slabi, să arătăm înțelegere în privința lor. Așa cum trebuie respectați și persoanele chinuite de scrupule, care, pe lângă faptul că simt o teamă de a cădea în mânia divină din cauza celor mai mici infracțiuni, riscă să transforme viața lor de aici de pe pământ într-un infern.

- “…Fără a căuta folosul meu ci al multora”. Este necesar să depășim interesele proprii, ideile proprii, obiceiurile proprii. Numai având prezenți “pe cei mulți”, se relativizează micile probleme de ordin practic și nu ne lăsăm măcinați în dispute meschine. Ca și cum ar spune: să nu ne pierdem într-o chestiune de cărnuri…

- Să împăcăm libertatea și caritatea, pentru a nu rupe firele fragile ale unui dialog universal, este posibil numai cu privire la un model.

“Fiți imitatorii mei, așa cum și eu sunt al lui Cristos”. Paul se propune, fără falsă modestie, ca exemplu. Dar o face cu conștiința că, prin comportamentul său, creștinii îl pot urma pe Cristos însuși. Apostolul este deplin conștient că acea recomandare îl implică personal, îl constrânge la coerență, îl obligă să dea ilustrații practice deosebit de convingătoare.

Încheiem cu îndemnul: “Nu fiți un scandal…” Am putea traduce: nu fiți o piedică pentru nimeni. Astăzi sunt formule un pic prea abuzive pentru a nu da de bănuit, ca “a merge în întâmpinarea”, sau “a face un drum împreună”. Poate ar fi important, înainte de toate de a nu da scandal…

Ritul latin