Start > Ritul latin > Este un profet care merge bine pentru noi?

Este un profet care merge bine pentru noi?

30 January 2009
1,207 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

…Un alt profet

“Domnul Dumnezeul tău va ridica pentru tine, dintre frații tăi, un profet ca mine: pe el să-l ascultați…”

Moise pregătește succesiunea. Domnul nu va lăsa să lipsească, în mijlocul poporului său, un însărcinat să transmită cuvântul său. Și Moise îndepărtează de la ei orice veleitate de a face comparații. Comparația o face cu anticipație el însuși: “Un profet asemenea mie…” Ca și cum ar risipi orice alibi, sau pretext, sau regret nostalgic. El era bâlbâit. Nu spune dacă cel care va veni după el va fi mai dotat pentru predicare. “De el să ascultați…”, independent de calități, de simpatie, de titluri.Va fi “ridicat” de Domnul, trimis de El. Aceasta trebuie să ajungă pentru a lua în serios ceea ce spune.

…Un alt profet. Nu are importanță persoana. Nimeni nu trebuie să se considere de neînlocuit, nici să pretindă să atragă la sine. Unicul de neînlocuit este Cel care învață “cu autoritate” (evanghelia de astăzi). Numai în Isus predica se identifică total cu Cuvântul lui Dumnezeu. Numai El este Cuvântul. În toți ceilalți este, mai mult sau mai puțin observabil (aproape mereu “mai mult”), rebutul.

Și totuși nimeni nu trebuie să se considere dispensat (din cauza culturii, a ideilor, a virtuților, a oficiului, a viziunii proprii ale lucrurilor) de a da ascultare. Glasul lui Dumnezeu nu se întrerupe în ciuda a numeroase pasaje și dezacorduri inevitabile, și… deșirări. Poporul, pe Horeb, era terorizat de ideea de a se apropia direct de Jahweh: “Să nu mai aud glasul Domnului și să nu mai văd acest foc mare, ca să nu mor”. Și Domnul a fost de acord: “Ceea ce au spus este bine”. Descoperim astfel că rolul specific al profetului este de a fi mediatorul Cuvântului lui Dumnezeu.

Profetul nu este unul care vede viitorul. El, mai degrabă, “vede prezentul în lumina Cuvântului lui Dumnezeu la un nivel și în profunzimea necunoscută de alții. Profet este acela care știe să vadă dincolo de aparențe, vede în istorie acțiunea lui Dumnezeu și știe să discearnă, în desfășurarea istoriei profane, istoria sacră a mântuirii” (Bruna Costacurta).

Ce pretindem de la predicator?

Apar două feluri de responsabilități. Prima privește pe ascultători: Dacă cineva nu va asculta cuvintele pe care el le va spune în numele meu, eu îi voi cere socoteală”. În schimb, normal, se referă la acel lucru hotărâtor: “În numele meu”. … Și câte pretexte se inventează pentru a nu da ascultare acelor cuvinte. Dacă predicatorul se pregătește conștiincios prin studiu și se străduiește să facă o lectură exegetică luminată de Cuvântul lui Dumnezeu, este acuzat de un intelectualism arid. Dacă insistă asupra actualizării, se spune că o face pe moralistul. Dacă menține discursul la un anumit nivel spiritual, este învinuit că este cu capul în nori. Dacă coboară pe un teren concret, sau de-a dreptul pe plan social, se protestează pentru că “înjosește Cuvântul lui Dumnezeu”, îl contaminează cu preocupări pământești. Dacă folosește un limbaj simplu, direct, liniștit, fără podoabe, “este de o sărăcie culturală dezolantă”.

Își permite un citat doct? “Urmează modele ideologice… Face paradă de cultură… Dar cine se crede că este și cui crede că vorbește?” Înfruntă în chip profund o temă? “Este obscur”. Mizează pe claritate? “Cât de superficial este…” Dacă abordează, fie cu grijă, predica despre moarte, se comentează: “Ce gust prost…” Dacă înfruntă predica despre cele din urmă lucruri, este ironizat: “Sărmanul, nu a observat că am pășit pragul celor două mii de ani…” Se referă la suflet? “Este în afara realității”. Se încumetă să formuleze un denunț nu prea vag? “Iată cum apare demagogul…Face politică… Întrece măsura…” Dacă se oprește în mistică sau în zona misterului, se comentează, alarmați: “Dar în ce lume trăiește?” Dacă apucă pe calea întrupării, se arată scandalizați: “Este ca și noi… Nu știe să se ridice la o palmă de pământ”.

Pe măsura noastră sau pe măsura lui Dumnezeu?

Fapt este că fiecare judecă pe profet pornind de la gusturile proprii, de la simpatiile sau antipatiile proprii, preferințe sau repugnanțe, exigențele specifice sau alergiile proprii. Să ne oprim asupra unui detaliu, nu mai puțin decât la cel fundamental: “În numele lui Dumnezeu”. Desigur, acea marcă de garanție nu este vizibilă, nici nu se poate observa totdeauna cu o siguranță absolută. Este adevărat că și în timpul nostru se tinde să se dea un patent profetic cu o dezinvoltură excesivă (Este suficient ca cineva să ridice un pic glasul, să înoate un pic împotriva curentului, să arate o oarecare tendință de provocare).

Și, în partea opusă, în anumite sectoare, apare mereu ispita de descalificare ca “profet fals” oricine ar îndrăzni să fie purtătorul unui cuvânt neobișnuit, al unui discurs incomod (în afara celebrării lui când moartea a prevăzut să-i coase gura). Rămâne faptul că nu numai că apare frica de a percepe direct glasul lui Dumnezeu, dar se tinde să-l pună la tăcere când se exprimă prin mediatorii săi calificați. Ar trebui ascultat acel glas numai când sună liniștit, atunci când spune un lucru pe care cineva dorește să-l audă. Profetul, astfel, este legitimat numai dacă vorbește “În felul nostru”, devine interpretul mentalității noastre, și nu când pretinde să fie ascultat “în numele lui Dumnezeu”, devine expresia incomodă a exigențelor sale.

În sfârșit, profetul este ca un reprezentant sindical al bunăstării noastre religioase, garant al obișnuințelor noastre mediocre, cântăreț al sentimentelor noastre pioase. Nu vrem să admitem ca profetul să vină din “altă parte”, și că în el trebuie să recunoaștem, nu ideile noastre, ci punctul de vedere al lui Dumnezeu asupra acțiunilor noastre. Avem senzația că, pentru mulți, profetul ar trebui să fie croit “după măsurile noastre” În schimb, el este în mod necesar croit după măsura exigențelor lui Dumnezeu. Este greu ca profetul să stea bine cu noi, să stea bine și cu Dumnezeu. Profetul făcut după chipul și asemănarea noastră poate să fie totul, mai puțin un trimis de Dumnezeu.

Când numele lui Dumnezeu este utilizat abuziv pentru a face contrabandă cu propria negustorie mizerabilă

Natural este o responsabilitate neliniștitoare de altă parte: “Profetul care va avea îndrăzneala să spună în numele meu un lucru pe care eu nu i-am poruncit să-l spună, sau care va vorbi în numele altor zei, acel profet trebuie să moară”. Există, fără îndoială, riscul de a nu-l asculta pe cel care vorbește “în numele lui Dumnezeu”. Dar este și riscul ca cineva să vorbească “în numele propriu” sub acoperirea abuzivă a numelui lui Dumnezeu. Să vorbească “în numele” ambiției, al vanității intelectuale, al carierei, al dorinței de popularitate, al propriilor interese mai mult sau mai puțin mărturisite. Să vorbească “în numele” unui grup, al unui clan, al sectei, al autorului preferat, al “șefului” pe care vrea să-l mulțumească. Să vorbească “în numele” dispozițiilor proprii, al propriilor complexe, al temerilor proprii, al propriei problematici exasperate, al intoleranțelor proprii.

Vai când Cuvântul lui Dumnezeu devine pretext pentru a vorbi de altul, a da curs resentimentelor personale, a transmite mesaje opuse, a face să predomine rațiunile proprii, a angaja polemici ranchiunoase, a ațâța dispute meschine, a etala mărfuri devoționale sau culturale de o proveniență dubioasă. La un profet nu trebuie să lipsească un sens evident de onestitate, decență, pudoare, respect față de un mesaj care nu îi aparține și îl depășește, transcende sfera sa individuală. Profetul nu trebuie să se preocupe să devină simpatic, plăcut pentru ascultători. Trebuie mai degrabă, să fie atent ca mesajul să nu treacă deasupra capetelor auditoriului. Trebuie să se confrunte cu alții, să se lase întrebat – cel puțin tacit – și să pună în discuție. Nu este suficientă intenția de a schimba pe alții. Profetul trebuie să fie dispus să se lase transformat de predica proprie.

Când diavolul doarme, toți suntem în pericol

Este pericolul – foarte frecvent – că în biserică credincioșii moțăie. Dar pericolul adevărat este când diavolul doarme liniștit. Sosirea lui Isus în sinagoga din Cafarnaum provoacă o trezire bruscă a Satenei. Și chiar un protest supărat: Ce ai cu noi?… Ai venit să ne pierzi!” Demonul se simte amenințat de acea prezență, observă că acel cuvânt eficace, acea acțiune, amenință posedările sale, slăbesc puterea sa, pun în discuție granițele imperiului său. Pentru aceasta reacționează furibund.

Unii pedanți se întreabă ironic: “Cum se mai poate crede în diavol în lumea civilizată de astăzi?… Evul Mediu cu terorile sale a trecut de mult…” Desigur, când mărturia noastră este inofensivă, cifra creștinismului nostru nesemnificativă, stilul conduitei noastre opac, calitatea vieții noastre evanghelice mediocră, angajarea noastră redusă, atunci el dormitează (care este modul său de a ne închipui că este absent și să ne lase să credem în inexistența lui). Se lasă cuprins de somn, dispare din circulație, pentru că nu are de ce să se teamă.

Încercați să ieșiți din rândurile mediocrității, să acționați deschis pentru dreptate, Mușcați vreun cartof mucegăit rămas în tigaia Parohului din Ars, luați în serios Cuvântarea de pe Munte, rupeți complotul tăcerii complice, scuturați din spate deviza conformismului, și veți simți că urlă, veți vedea că reacționează violent! Satana lansează alarma, aleargă precipitat în adăposturi. Îi dăm de furcă. Observă că noi “nu intrăm” cu el. Ne consideră intruși, străini invadatori, și face totul pentru a ne alunga, a ne împidica, a contesta acțiunea noastră (chiar înainte de exorcism, el ar pretinde să-l alunge pe Isus din ceea ce consideră că este proprietatea sa exclusivă).

Și, dacă chiar nu suntem convinși, să cerem informații de la anumiți exploratori ai conștiințelor și de la exploratorii teritoriilor minate de Satana, ca cel amintit deja Parohul din Ars, sau, mai apropiați de noi, Padre Pio din Pietralcina, sau Padre Leopoldo Cattaro… Vor fi în stare să ne povestească multe despre el. Totuși, să încercăm să angajăm o luptă decisă cu cel rău, în toate formele sub care se prezintă – se manifestă sau se ascunde – . Și vom observa că Satana chiar nu vrea să știm de el… că nu există.

Preocupările fecioriei

Paul (lectura a doua) tratează tema fecioriei în raport cu căsătoria. Subliniază o anumită superioritate a stării fecioriei, prezentând dificultățile legate de viața de căsătorie, care pot fi izvor de diviziune interioară, conflicte sfâșietoare, distrageri. Așa cum observă exegetul Romano Penna, apostolul propune fecioria.: ca semn profetic-escatologic al lumii viitoare (când vom aparține total lui Dumnezeu și vom celebra liturgia cerească); ca și condiție a unei totale libertăți interioare, în vederea unei dăruiri fără rezerve lui Dumnezeu și a unei dăruiri universale, fără excepție, către frați.

Deoarece fecioria nu este considerată numai sub aspectul său fizic (și nici, după sublinierea lui Gianfranco Ravasi, “anagrafic”), astfel absența “preocupărilor” nu este văzută în sensul grosolan egoist. Precizarea “fără griji” corectează acest tip de lectură. Îmi amintesc de o doamnă manager care, adresându-se unei călugărițe de clauzură, suspina: Ferice de voi care nu aveți grijile noastre… Sora a comentat, cu glas scăzut: Poate avem mult mai multe… Nu înseamnă că doamna cu carieră s-a sprijinit pe punctul de vedere al lui Paul, în timp ce sora îl dezmințea. În realitate, viața virginală, consacrată lui Dumnezeu, dacă este autentică, evită anumite preocupări – sau, mai bine, “grijile” – pentru a asuma preocupările tuturor. Începând cu cele ale Domnului, care, cum se știe, sunt infinite…

Ritul latin