Start > Ritul latin > Povara autorității?

Povara autorității?

30 January 2009
1,844 afișări

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

În filmul “I de la Icar” era descris un experiment psihologic în care se testa puterea de decizie a unor persoane. Chiar dacă subiectul filmului este cu totul diferit, acest experiment este descris cu amănunțime. Persoana în cauză (un american de rând, care se oferea voluntar) era pusă în fața unui tablou de comandă, cu multe butoane, din care trebuia să-i “administreze” unei alte persoane, legate pe un scaun cu cabluri electrice, curenți electrici cu voltaj din ce în ce mai mare, cu o rată de 15 V, apăsând pe diferitele butoane de pe tablou. La curenți de 15, 30, 45, 60 volți, persoana de pe scaun nu reacționa dar la curenți mai mari începea să aibă crampe și mai apoi adevărate crize de tremurături musculare. De la un anumit voltaj, începea să se roage de persoana care îi administra curenții, să înceteze experimentul. Începea să plângă, etc. Un medic era în sală și încuraja persoana de la pupitrul electric să continue mărirea tensiunii electrice pe motiv că organismul uman putea să reziste mult mai mult.

În persoana de la tabloul electric se dădea o luptă decizională: pe de o parte “sentimentul milei”, al umanismului, declanșat de rugămințile și comportamentul spasmodic al persoanei electrocutate și, pe de altă parte, puterea de convingere a “autorității” reprezentată de medicul din sală.

Care era realitatea: persoana de pe scaunul electric era un actor, cablurile erau simple fire, fără curent electric în ele, dar persoana de la pupitru nu știa nimic…. Pentru fiecare persoană testată se nota valoarea curentului administrat, înainte de a opri mărirea tensiunii. Unii, mai miloși sau mai non-autoritativi, încetau experimentul la mai puțin de 220 volți, când persoana de pe scaun (actorul) deja avea mari crampe. Alții nu încetau nici la 300 de Volți, considerând valabilă părerea autoritativă a medicului că nu se va întâmpla nimic.

În mod asemănător, Cristos în evanghelia de astăzi ne vorbește cu autoritate, lansându-ne o provocare: cât de mult apăsăm butonul în viața noastră pentru a-i respecta voința, sau în ce măsură mai constituie el autoritatea supremă care ne condiționează, ori – mai blând spus – ne ghidează acțiunile?

Cu toții avem tendința de a asculta și a da crezare unei autorități, dar îngrijorător este faptul că, în contextual crizei religioase contemporane omul și-a pierdut reperele absolute care-i consfințeau existența; s-a desfăcut, cum zicea Antoine de Saint-Exupéry, “nodul divin” care lega lucrurile. Împotriva ordinii divine a lu¬mii, autoritare și ierarhice prin natura ei, care se înte¬meia, creștinește vorbind, pe comunitatea credinței și pe marea poruncă a iubirii, omul modern a instaurat o pseudo-ordine omenească, iconoclastă și arbitrară, altoită pe idealisme sentimentale și pe ideologii demagogice, fă¬ră memorie și fără transcendență.

Când Dumnezeu este alungat din cetate, principiul însuși al autorității se surpă sau se pervertește. Căci rodul luminii constă în toată bunătatea, dreptatea și adevărul(Ef 5,9). Când însă Lumina lipsește, nu rămân decât “faptele fără rod ale întunericului” (Ef5,11).

Persoana nu se pierde prin ascultare, cum cred adepții ideologiilor moderne, ba chiar, din contra, ajunge să se descopere pe sine, să se regăsească. Se șlefuiește pentru că aruncă afară toată zgura mândriei, a slavei deșarte, toate excesele care o trimit pe calea neîmplinirii. Persoana mea nu poate fi niciodată o creație a mea de către mine însumi. Cei ce nu cred în Dumnezeu, oricât de mult ar teoretiza dezvoltarea de sine a eului, nu pot concepe decât un om slab și neputincios, neînstare să reziste puterilor răului și, în orice caz, neînstare să se opună morții. Pe când credinciosul nu are decât a se bucura fără griji: eu sunt un rezultat al iubirii lui Dumnezeu, prin voința lui sunt indestructibil și etern. Rămâne doar, prin ascultare, să-mi aleg ce fel de veșnicie voi avea, alături de el sau nu. Ca și creație a lui Dumnezeu nu îmi e teamă de procesul de anulare, mutilare sau strivire a personalității, ci doar de faptul că nu voi putea să dau un răspuns bun, pe măsura iubirii care m-a adus la viață.

Creștinismul, spunea Nicu Steinhardt, nu este sălbatic, nici sperios față de viață. Nu propune o fugă, ci un lucru mai dificil și eficient, transfigurarea, sub autoritatea Creatorului, care ne-a dăruit viața pentru a o trăi și nu pentru a o fenta ori a-i ocoli provocările. Trebuie doar să alegem între a asculta de mândria proprie care înalță ziduri sau de umilința divină care construiește punți; de egoismul ce ruinează relații sau de dăruirea divină ce acoperă lipsurile; de setea de răzbunare ce mărește traumele sau de iertarea divină ce pansează rănile; de ura și invidia ce ne pietrifică sufletul sau de înțelegerea divină ce topește gheața din inimi; de autosuficiența proprie care ne dă aparența că putem stăpâni pe toți și toate sau de glasul Domnului care ne va dărui totul în ziua hotărâtă de el.

Ritul latin