Start > Ritul latin > Trei magi, trei daruri, trei povești… o unică sărbătoare!

Trei magi, trei daruri, trei povești… o unică sărbătoare!

6 January 2009
1,220 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Epifania Domnului (Anul B)

Astăzi, în sărbătoarea Epifaniei, aș dori ca reflecția noastră să ia forma a trei povești de Crăciun, pentru că atmosfera pe care ne-o induce încă Liturgia Cuvântului de astăzi este cea de Crăciun.

O primă relatare care necesită toată atenția noastră este fragmentul evanghelic care tocmai a fost proclamat. Iar pasajul care trebuie să rămână memorabil și esențial pentru conturarea atitudinii de fond cu care Biserica ne invită să întâmpinăm mesajul sărbătorii de astăzi este acesta: “Atunci, intrând în casă, l-au văzut pe copil cu Maria, Mama sa, și, căzând în genunchi, s-au plecat cu fața la pământ înaintea lui. Apoi, deschizându-și comorile, i-au oferit daruri: aur, tămâie și smirnă”.

În cea de-a doua povestire pe care vreau să v-o relatez e vorba despre o nuntă. Doi tineri vor să-și sărbătorească cel mai important moment din viața lor împreună cu foarte mulți invitați. Dar pentru că sunt foarte săraci, ceea ce știau toți cei invitați la nuntă, au rugat ca fiecare oaspete să aducă cu el un ulcior de vin. Înainte ca sărbătoarea să înceapă, fiecare oaspete era invitat să verse conținutul oalei cu vin într-un vas mai mare, pregătit special în acest scop, pentru ospățul de nuntă. Dar ce mare a fost surpriza oaspeților, când servitorii au început să le umple cupele pentru vin! Toți primeau numai apă în locul vinului așteptat! Fiecare s-a gândit în cugetul său că propria ulcică adusă și umplută cu grijă de acasă doar cu apă nu va conta prea mult și nu va ieși în evidență pe lângă atâtea altele pline cu vin. Așa că oaspeții, dându-și seama că le-a fost dată în vileag înșelătoria, au plecat rușinați iar sărbătoarea nu a mai avut loc.

Chiar dacă această poveste nu este neapărat una de Crăciun, ați remarcat cu siguranță însă că e o replică inedită la scena din ieslea Betleemului, unde magii și păstorii și oferit darurile lor din toată inima. Înțelepții nu au fost demagogi, ipocriți și nici nu fuseseră obligați de absolut nimeni să aducă daruri. Ei o fac cu plăcere și parcă într-un mod atât de firesc, care ne frapează. Invitații de la nuntă însă au primit însă rugămintea să aducă, ca și dar din partea lor, fiecare câte o ulcică de vin. Iar pe ei nu i-a lăsat inima să aducă decât apă chioară.

Așadar, noi cu ne asemănăm? Ce purtăm cu noi, ca și dar oferit Domnului? E darul nostru cumva doar o minciună, o înșelătorie? Nu cumva riscăm să fim dați de gol și să primim înapoi cu aceeași măsură același dar doar de ochii lumii? Orice alegere poartă cu sine consecințe inerente. După calitatea vieții noastre putem ști deja la ce să ne așteptăm, ce putem spera de la bunătatea și înțelepciunea lui Dumnezeu. Când ne vom întoarce la casele noastre, ce anume vom purta cu noi? Nu cumva aceeași apă chioară a vieții noastre superficiale, pe care i-am oferit-o lui Dumnezeu în dar în schimbul prinosului unei inimi curate și sincere, pe care o așteaptă El?

Încă o dată: eu cred că simțim cu toții că este firesc și se cuvine să-i oferim acum ceva Domnului, care ne-a dăruit în pruncușorul din iesle de altfel tot ce avea mai prețios: pe Fiul său. Sau poate nu mai percepem minunea înfăptuită pentru noi, că Dumnezeu se face om din pură iubire față de noi, ni s-a născut Cristos Mântuitorul, Domnul se face slujitor, iar prin aceasta slujitorul devine Domn…

Ce anume nu înțelegem? Că viața noastră a căpătat cu adevărat sens doar din momentul în care Dumnezeu a venit în această lume? Că toată vina ne-a fost iertată, că ai șansa să o iei de la început, că Cineva te iubește mai mult decât ai face-o tu sau ar putea-o face vreun om vreodată sau toți oamenii la un loc? Cel pe care-l vezi în iesle merge pentru tine până la moartea pe cruce. Ești liber. Ești din nou prietenul lui, în pofida păcatului tău. Și mai mult decât orice: viața ta nu se încheie cu moartea. Viitorul tău depășește teluricul, ești creat pentru veșnicie, ești destinat fericirii veșnice, sărbătorii eterne, vieții fără sfârșit în care nu mai e loc pentru boală, suferință, lacrimi…

Iar noi să avem curajul să fi venit astăzi cu mâinile goale în fața Domnului? Iar noi să fi lăsat vinul acasă și să-i oferim în schimb Domnului doar o ulcică cu apă chioară?

Acum aș vrea să vă spun a treia poveste, în care nu mai este vorba despre magi și păstori cu inimi curate și sincere, și nici despre nuntași ipocriți și mincinoși. În această ultimă poveste e vorba despre noi. Da. Este istoria mea și a ta, a noastră. Se derulează chiar acum, aici, în biserică, sub privirile Domnului. Nu căutați actorii în dreapta și în stânga. Sunteți în prim plan. Noi toți suntem personajele principale. Acu i-acu! Vine momentul când fiecare dintre noi, odată cu darurile care vor fi oferite la altar, trebuie să-i dăruim ceva pruncului din iesle. Fiecare dintre noi, în mod personal, sincer. Întrebarea e: ce am luat cu noi de acasă? Ce avem de oferit? Nu vă grăbiți să băgați mâna în buzunarul costumului sau hainei. Nu fac aluzie la colectă. Provocarea merge mult mai profund, vrea să ajungă la inima dumneavoastră…

Așa se cuvine! Trebuie să fie un dar firesc. Iar Dumnezeu nu are nevoie de aur, smirnă, tămâie. Nu are nevoie nici de vin. Există însă alte daruri în inima noastră după care tânjește el și care într-adevăr îi pot aduce bucurie. I le oferim din inimă sau le economisim cu zgârcenie pentru noi? Le oferim Domnului sau le păstrăm pentru noi, riscând să fim nevoiți ca atunci când începe masa sa, masa euharistică, să fim nevoiți să ne rușinăm și să ne retragem, să plecăm cu mâinile și inimile goale la casele noastre?

Cineva s-ar putea apropia cu inima de Cristos din iesle, spunându-i: Doamne, mă rușinezi când constat câtă iubire te învăluie și de câtă ură sunt eu capabil. Iubirea ta se lasă încăpută de un om, de o iesle, când ar fi atâta loc în lumea asta, atâția oameni, atâtea case și inimi spațioase și călduroase. Indiferența noastră e mai rece și ostilă ca orice altceva, stinge iubirea ta. Vreau de azi să-ți ofer mai multă iubire, ție și acelor oameni de care ai binevoit să te lași cuprins, încăput, chiar dacă ochii mei nu au știut până acum să te descopere. Promisiunea de a-i prețui mai mult pe cei de lângă mine înainte ca moarte să mi-i răpească, acesta să fie darul meu oferit ție, Dumnezeule!

Un altul ar îndrăzni poate: Doamne, sunt deja bătrân, îmbătrânit în cele rele, cel puțin… Am fost mereu atât de nemulțumit de soarta mea! Întotdeauna m-am gândit că celorlalți le merge mai bine, prea bine, că au primit în dar mai mult de la tine, că îi prețuiești și îi iubești mai mult decât pe mine. Acum îmi dau seama că de fapt, din iubire față de mine, nu ai economisit nimic pentru tine, ba te-ai dat pe tine însuți pentru mine. Un Dumnezeu într-o iesle! Un Dumnezeu într-o ostie, într-un om… Îți aduc azi în dar credința mea, încrederea mea. Primește-le! Nu vreau să mă mai asemăn cu nimeni, nu vreau să mai știu ce au primit ceilalți în dar de la tine. Planul tău e unic cu fiecare dintre noi. Și pe fiecare îl iubești într-un mod aparte. Cu totul deosebit. Păstrează-mă lângă tine, aproape de tine… Așa știu că nu mi se poate întâmpla nimic rău. Atunci voi prețui mai bine timpul pe care mi l-ai dăruit pe acest pământ și nu voi uita care îmi este scopul. Primește-mi, Doamne, încrederea în dar!

Și un al treilea, după ce se uită cu teamă în jur, spune cu sfială: Doamne, toți mă consideră un bogat și mă invidiază. În fața ieslei tale, îmi dau seama de fapt cât de sărac sunt în realitate. Toți cred că sunt plin cu de toate, când de fapt în mine este un gol imens. Numai tu știi, Doamne, ce se ascunde în inima mea, în sufletul meu, în conștiința mea… În lumina ieslei tale, simt cât de mult trebuie să lupt să mă eliberez de povara lucrurilor, a banilor, de toate ce se poate în această lume cumpăra, de tot ce om îi poate găsi un preț. Vreau să îți dăruiesc toate acestea, în schimbul a ceva fără de preț, ce numai tu îmi poți dărui. Știu însă că tu nu ai nevoie de ceea ce ți-aș putea eu acum dărui. Dar cunosc mulți care s-ar putea bucura de toate acestea, poate chiar numai pentru a supraviețui. Fă-mă să mă simt mai bogat, pe măsură ce în ochi altora devin mai sărac!

Această ultimă poveste merge mai departe până și ultimul dintre dumneavoastră este cuprins cu adevărat de lumina Crăciunului. Avem ce oferi Domnului. Trebuie doar să o vrem. Această poveste nu este nici pe departe la sfârșit. Sper că nu! Dacă vom privi în inimile noastre și dacă ne uităm la cât de mulți se vor apropia la împărtășanie de masa euharistică, risc să cred că povestea de abia a început. Ea merge mai departe pe măsură ce fiecare dintre noi oferă în mod sincer Domnului ceea ce știe că el așteaptă, ceea ce-i face bucurie, ceea ce numai lui i se cuvine în mod firesc. Altfel îi oferim în locul vinului doar apă chioară. Ce rușinos pentru noi!

“Oaspeții au plecat rușinați iar sărbătoarea nu a mai avut loc”. Gândiți-vă la păstori, la magi… Cât de firesc e darul lor! Nu e loc de rușine sau zgârcenie. Și cât de fericiți sunt atunci când se întorc de la iesle! Cât de bogați se simt! Oferind Domnului ce au avut mai prețios, nu au devenit nici pe departe mai săraci, ci din contra, mult mai bogați. Datorită sincerității și curăției inimii lor, sărbătoarea a avut loc. Dumneavoastră ce spuneți? După darul pe care-l purtați pentru a fi oferit Domnului, a avut loc sărbătoarea Crăciunului? Va fi și azi sărbătoare la masa Domnului, la masa Euharistică?

Ritul latin