Start > Ritul latin > A IV-a Duminică din Advent (pt. copii)

A IV-a Duminică din Advent (pt. copii)

5 December 2008
1,460 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a din Advent (Anul B)

1. Introducere

“Iată, stau la ușă și bat. Dacă cineva îmi deschide, voi intra la el și voi cina cu el și el cu mine”.

2. Tema

Dumnezeu vrea să locuiască la noi. Casa lui este casa noastră!

3. Mesajul zilei

Toată istoria Crăciunului poate fi rezumată astfel: Fiul lui Dumnezeu și-a stabilit “cortul” printre noi.

Toată viața lui Isus este rezumată în aceste două fraze:

- la început: “Va fi numit Emanuel, adică Dumnezeu cu noi”;

- la sfârșit: “Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20).

- Toată viața creștinului, “supunerea sa în credință” este deschiderea ușii casei sale lui Dumnezeu care bate: “Ascultați, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva mă aude și îmi deschide, voi intra și vom cina împreună, eu cu el și el cu mine” (Ap 3,20). – Dumnezeu ne iubea cu toate calitățile iubirii: paternă, maternă, spirituală, fraternă, prietenească, divină, veșnică. Îi mai lipsea una: să ne iubească cu o inimă “omenească”… de aceea s-a făcut om!

Dumnezeu, mai mult decât o casă pentru sine, a vrut o casă pentru poporul său; și în această casă a vrut să locuiască pentru totdeauna; și vrea să binecuvânteze această familie pentru totdeauna; și va face să dureze această împărăție pentru totdeauna. Dumnezeu este fidel cu noi (cf. prima lectură).

Dumnezeu vrea să locuiască în inima Mariei, corolă deschisă soarelui. Nimeni nu-l ascultă pe Dumnezeu mai mult decât Maria, nu își deschide mai mult viața în fața lui, nu este mai disponibil să împlinească voința lui.

Dumnezeu vrea să locuiască în fiecare dintre noi, cu condiția să împlinim voința sa: să îl iubim pe el și pe frați. Și David voia să îi facă Domnului o casă, dar nu i s-a permis, pentru că purtase prea multe războaie (1Cr 22,7-10).

Cum să-l primim pe Isus? În Evanghelie avem multe exemple despre cei care îl caută și despre cei care îl refuză pe Isus. Nu trebuie să facem ca locuitorii Betleemului, nici ca Irod, nici ca samaritenii etc., ci ca Marta și Maria, ca Zaheu, ca Maria, mama lui Isus etc. (amintiți exemplul care vi se pare mai indicat).

Știți cum se termină Biblia? “Amin. Vino, Doamne Isuse…”. Aceasta să fie rugăciunea noastră. Aceasta să fie dorința noastră. Ce valoare are Crăciunul dacă Isus nu se oprește în casele noastre, dacă nu intră în inimile noastre? Ce să facem pentru a ne pregăti bine?

4. Exemple

Exemple de folosit în special ca punct de pornire și ca sfat conclusiv.

a) Unde locuiește Dumnezeu?

Cu această întrebare i-a uimit înțeleptul rabin pe unii oameni învățați care erau în vizită la el. Aceștia i-au răspuns:

- Ce spuneți? Dacă toată lumea este plină de gloria lui… Dumnezeu este pretutindeni!

Dar el și-a răspuns singur întrebării:

- Dumnezeu locuiește acolo unde este lăsat să intre!

b) Caut un acoperiș.

“În seara unei zile de sărbătoare, mergând singur prin orașul meu, m-am așezat pe o băncuță, cufundat în gândurile mele.

După o oră de meditație, am privit lângă mine și am rămas surprins să văd că un om stătea lângă mine. L-am salutat, apoi l-am întrebat:

- Ești străin în acest oraș?

- Da, mi-a răspuns, sunt străin în acest oraș ca și în toate celelalte… și disperat am nevoie de ajutor!

Nedumerit am întrebat:

- Ce dorești?

- Am nevoie de o casă. Am nevoie de un loc unde să mă odihnesc…

- Te rog, ia acești doi dinari și mergi să-ți cauți adăpost la un han.

A răspuns plin de amărăciune:

- Am căutat la toate hanurile, am bătut la toate porțile, dar în zadar. Sunt rănit, nu înfometat; sunt dezamăgit, nu obosit; nu caut un acoperiș, ci un refugiu uman!

Atunci am propus:

- Vrei să accepți ospitalitatea mea și să vii să stai în casa mea?

- Am bătut de mii de ori la ușa ta fără să primesc nici un răspuns – mi-a replicat cu ton sever.

- Cine ești? Am rostit încetișor, cuprins de frică.

- Sunt IUBIREA, pe care egoismul oamenilor o izgonește din toate locurile!

Zicând acestea, s-a ridicat în picioare, iar eu am văzut semnele cuielor în mâinile sale. Răvășit în toată ființa mea, m-am prosternat în fața lui și am strigat:

- Isuse!

El, plin de tristețe, a continuat:

- Lumea face sărbătoare în onoarea mea, dar Eu sunt un străin pentru toți. Nimeni nu mă primește. Vulpile își au vizuinile lor, iar păsările cuiburile lor, dar Fiul omului nu are un loc unde să-și plece capul!

În acel moment, am deschis ochii și m-am uitat în jur… Străinul plecase deja…” (G.K. Gibran, I segreti del cuore).

c) Sugestii practice

De obicei, Pruncul Isus este reprezentat cu brațele deschise. El este dispus să primească, să îmbrățișeze.

Să încercăm și noi a ne exprima dorința de a-L primi pe Isus, întinzând brațele toți laolaltă și să spunem:

- Vino, Doamne Isuse!

A întinde brațele înseamnă:

- o reînnoire spirituală, o convertire, care presupune deja o bună mărturisire a păcatelor;

- pregătirea ieslei în propria inimă și apoi în casă;

- de a face câteva fapte bune în plus, cu o intenție specială. Puțin importă că Isus s-a născut la Betleem dacă nu se naște și în inimile noastre!

d) Pomul de Crăciun

Pomul de Crăciun este un obicei care provine din nordul Europei, cu ramurile sale verzi, cu lumini și daruri, a devenit și la noi un simbol frumos și bogat al Nașterii lui Isus Mântuitorul și al prezenței sale în lume.

Este mereu verde: culoarea bradului amintește speranța că Isus a venit să semene în istoria lumii noutatea evangheliei: “Păstorilor, nu vă temeți; iată, vă anunț o mare bucurie care va fi pentru tot poporul: astăzi vi s-a născut, în cetatea lui David, Mântuitorul, care este Cristos Domnul. Acesta va fi semnul pentru voi: veți găsi un copil înfășat în scutece și culcat în iesle”.

Bradul de Crăciun vine de sus, din munți, pentru a ne aminti că Fiul lui Dumnezeu “pentru noi și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer și, prin opera Duhului Sfânt, s-a întrupat în sânul Fecioarei Maria și s-a făcut om”.

Este un copac, iar lemnul său ne amintește de crucea care a marcat toată viața lui Isus, de la peștera din Betleem până la moartea sa‚ atârnând pe lemn pentru a-i atrage pe toți la sine. Este copacul care ne amintește de Pomul vieții din grădina paradisului pământesc.

Este plin de daruri și de cadouri învelite în hârtie aurită: ne amintește de harurile îmbelșugate pe care bunătatea Dumnezeului nostru a binevoit să ni le aducă, împreună cu iertarea păcatelor, și viața nouă a fiilor lui Dumnezeu. Crăciunul este sărbătoarea darurilor, rodul iubirii, dar mai cu seamă este celebrarea Darului lui Dumnezeu Tatăl făcut omenirii: Cristos, Fiul său, Domnul nostru.

Pomul de Crăciun este luminos, încărcat cu lumini splendide și multicolore. Isus este lumina lumii; cine-L urmează nu umblă în întuneric, ci cunoaște adevărul despre Dumnezeu: “Cine mă vede pe mine îl vede pe Tatăl meu” și despre om: “În misterul Cuvântului întrupat se dezvăluie misterul omului și cel care-l pătrunde devine mai om”.

Este drept până la vârf, ca o săgeată îndreptată spre cer, pentru a ne aminti că avem o dimensiune cerească și divină și un destin veșnic și nemuritor. Isus a venit pentru a ne duce înapoi la Tatăl.

Deseori este acoperit de zăpadă candidă, pentru că Cristos s-a născut din Fecioara Maria și îi iubește pe cei cu inima curată și pe făcătorii de pace. “Pace pe pământ oamenilor, pentru că Dumnezeu îi iubește”.

Dacă nu înseamnă Isus, pomul de Crăciun își pierde bucuria și splendoarea: marchează o sărbătoare fără cel sărbătorit. Pentru noi, nu există pom de Crăciun dacă acesta nu este acoperiș ieslei.

Cu pomul de Crăciun și, mai ales, cu bunătatea pe care o revarsă harul lui Dumnezeu în inimi, casa creștinilor devine, ca să spunem așa, transparentă și chiar și stelele și îngerii participă la sărbătoare.

Ritul latin