Start > Ritul bizantin > Este greu pentru cea înălțată la cer să găsească un loc pe pământ

Este greu pentru cea înălțată la cer să găsească un loc pe pământ

21 November 2008
1,849 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Adormirea Maicii Domnului

În calendar, pare că este o zi “chiar și” pentru Ea…

Înainte de toate, trebuie să înțelegem semnificația sărbătorii de astăzi. Ba mai mult, de-a dreptul așezarea ei în calendar. Aparține încă calendarului religios sau a trecut și la cel civil? Dubiul mi-a venit anul trecut, privind la un telejurnal de seară, care documenta în diferite moduri cu care oamenii au trăit, în diferitele părți ale lumii, ziua Celei Înălțate la cer. Orașe, natural, aproape pustii. Localități montane, evident foarte aglomerate. Plaje, evident, foarte tixite, cu o serie impresionantă, fără întrerupere, de spinări bronzate. Jocuri și diferite manifestații, trebuie s-o spun, foarte interesante.

La sfârșit, după ce ne-a informat cu grijă despre toate ritualurile de vacanță, cronicarul, într-un exces de mărinimie, și cu o notă de toleranță, încheia: “”Ridicarea la cer a Mariei este și o sărbătoare religioasă”. Înșira unele imagini rapide cu ceremoniile mai mult de importanță folkloristică. Acel și este semnificativ și neliniștitor în același timp. Vrea să indice că sărbătoarea liturgică a devenit numai un pretext pentru altceva. Puține solemnități, de acum, reușesc să se sustragă din această situație apăsătoare, care reprezintă o adevărată uzurpare, să evite riscul banalizării și al instrumentalizării.

În unele cazuri, de acum, firul care leagă misterul celebrat și “traducerea” sa profană, este atât de fragil încât devine aproape invizibil, când nu este rupt cu totul. Creștinismul – și, mai înainte, iudaismul – a reușit să dea un conținut sacru și la sărbătorile păgâne, răscumpărându-le din zădărnicia lor și de idolatrie și înscriindu-le în istoria mântuirii. Era menținut învelișul (data, ocazia, uneori chiar numele), dar substanța era radical diferită. Astăzi asistăm la un fenomen invers. Se menține învelișul religios – iată-l pe și -, dar conținutul este total golit și substituit cu efemerul. Frivolitatea domină de necontestat. Avem impresia că Cea înălțată la cer trebuie să ceară cu umilință permisiunea de a fi și Ea, să ocupe un loculeț în spațiul nemărginit al liturgiei mondane. Aș îndrăzni să spun că Cea Înălțată la cer se sforțează să găsească un loc pe pământ…

Celebrarea vieții

Pentru cine reușește să mențină solemnitatea de astăzi în calendarul sufletului, aș vrea să indic o temă unitară: celebrarea vieții. Liturgia Cuvântului oferă diferite idei în această optică precisă. Apocalipsul prezintă scena dramatică a femeii însărcinate, “îmbrăcată în soare, cu luna sub picioarele sale și pe cap o coroană cu douăsprezece stele” amenințată de “dragonul roșu enorm, cu șapte capete și zece coarne și pe cap șapte diademe”, care așteaptă momentul de a înșfăca “pruncul nou născut”.

Despre acest text celebru se dau diferite chei de lectură. Cea clasică vede înfățișată în femeie Biserica, atacată și persecutată de puterea imperială. Se dă și o interpretare mariană, care nu este în contradicție cu prima. Madona, de fapt, este cuprinsă în comunitatea credincioșilor, și poporul Noii Alianțe vede în Madona simbolul chemării prin excelență și misiunea Bisericii. Totuși consider că “semnul” se mai poate aplica la toți cei credincioși. Și în această perspectivă particulară se deapănă reflexiile mele.

O viață amenințată

Deci, o viață aflată în conflict. O viață în luptă cu forțele de distrugere, cu tot ceea ce încearcă s-o aservească, s-o domine, s-o sufoce, s-o înstrăineze, s-o sărăcească, s-o golească de toate valorile sale cele mai originale. “…Coada sa târa o treime din stelele cerului și le arunca pe pământ”. Câtă forță și câtă actualitate tragică în această imagine! Dragonul înspăimântător continuă să stingă stelele din cer, ba chiar să elimine orice “frumusețe de pe cer”, pentru a suprima viața omului exclusiv în orizontul terestru.

Luminile progresului, ale tehnologiei, pretind să substituie pe cele ale cerului. Dar, întunecând stelele cerului, omul sfârșește prin a piarde orientarea vieții proprii, sensul căii sale. Puterea demonică nu este în mod necesar în afara noastră. Și chiar atunci când stă în afara noastră, este mereu construită, alimentată, legitimată de noi. Îi devenim complici totdeauna când noi nu avem curajul s-o negăm, s-o contestăm, și mai ales să-i opunem o alternativă.

O viață care găsește refugiu în deșert

“Femeia în schimb a fugit în deșert, unde Dumnezeu îi pregătise un refugiu”. Viața, în mod paradoxal, riscă să se usuce dacă nu găsește izvoarele proprii în deșert. Nepăsarea, disiparea, zgomotul, superficialitatea, confuzia, buimăceala generală, îl asediază pe om. Viața sa riscă să se asfixieze. Este cu atât mai mult asfixiată cu cât este mai frenetică. Este cu atât mai mult goală cu cât este mai gălăgioasă. Salvarea poate să fie găsită apucând drumul aspru al deșertului.

În despuierea sfâșietoare a deșertului, în goliciunea determinată de căderea vălurilor iluziei, în “reducerea esențialului”, omul regăsește propria identitate. Departe de mulțime, suportând obligatoarea față în față cu Dumnezeu, creatura regăsește chipul său atentic, eliberat de fardurile aparenței, de masca ipocriziei. Deșertul, bineînțeles, este creat în interiorul orașului. Este vorba de a sparge crusta densă de ciment armat și semînând acolo în fisuri, semințe de tăcere, contemplare, singurătate, meditație, adorație. Florile pot să răsară pe învelișul compact al asfaltului și al cimentului.

Sărbătoarea Celei Înălțate la cer constituie o ocazie “unică” pentru a recupera dimensiunea de interioritate, sensul profundității, valorile gratuite. Madona ne oferă posibilitatea de a o urma, înainte de urmarea în cer, de-a lungul pistei din deșert, unde viața noastră poate să înfigă rădăcinile spre apă.

O viață care smulge moartea

Paul, în lectura a doua, afirmă solemn: “Ultimul dușman care va fi nimicit va fi moartea”. Celebrarea vieții pare că trebuie să se oprească, să se stingă în fața acestei granițe de netrecut. Dincolo de care se așterne stăpânirea de necontestat a morții. Fiecare dintre noi “conviețuiește” cu moartea. Este conștient că, la sfârșit, aceasta va birui. Viața va trebui să cedeze pasul, să se plece în fața acestei scadențe inevitabile.

În schimb, nu. Învierea lui Cristos a determinat moartea morții. De acum înainte viața trece și peste acea barieră, unde Cel Înviat a deschis o trecătoare prin care se strecoară alaiul minunat descris de Paul: în frunte Cristos, “trufandaua”, și apoi toți “cei care sunt ai lui Cristos”, și deci și noi. Madona, prin sărbătoarea de astăzi, ne amintește că și trupul “va urma”, nu va fi exclus de la acea procesiune triumfală. Astăzi este deci ocazia favorabilă pentru a proclama, cu siguranță: “cred în viața veșnică”. Pentru a face cea mai incredibilă declarație de credință și iubire pentru viață.

O viață care întâlnește viața

Evanghelia ne propune întâlnirea a două mame: Maria și Elisabeta. Ca și cum ar vrea să indice că numai viața începe cu viața. Viața înțelege viața. Viața are nevoie să se confrunte cu viața, să se oglindească în viață. Vai când viața se întâlnește pur și simplu cu structura, funcționarea, organizarea, cu pagina aridă a unui codice. La întâlnirea celor două mame țâșnesc note de iubire, delicatețe, grijă, dăruire, blândețe, îngrijorare, duioșie. Viața se alimentează cu viață. Se renaște mereu nouă în contact cu viața.

“În timp ce progresul pune cărămidă peste cărămidă, în iubire nu se pune niciodată cărămidă peste cărămidă. Orice cărămidă este prima și trebuie să începem mereu, pentru că dacă adormim sub ceea ce am construit, în acel moment totul dispare” (E. Balducci). Nu. Viața nu continuă. Reîncepe mereu. Viața se naște în orice clipă. Și întâlnirilre sunt adevărate în măsura în care scot în evidență miracolul vieții care răspunde vieții, se potrivește cu viața. Dansul lui Ioan în sânul propriei mame devine celebrarea acestei minuni. Țâșnește scânteia neașteptată.

În ciuda ostentației obraznice a tuturor celorlalte puteri, este această proclamare “plină de bucurie” (care se leagă strâns cu cea a Mariei în Magnificat) a ceea ce este slab, mic, fragil, sărac, neglijat, nespectaculos. …Totuși invincibilă. Cu aceasta putem și noi să zâmbim de acel și binevoitor, concesiv al reporterului TV. Îi putem chiar permite. Nu ne lipsește spațiul pentru a sărbători pe Mama care a ajuns, în totalitatea persoanei sale, pe urma Fiului și grație Lui, la glorificarea cerească. Inima poate să fie, la fel ca sânul Elisabetei, un teritoriu nemărginit în care “viața să danseze”.

Ritul bizantin