Start > Ritul latin > Din iubire față de om

Din iubire față de om

21 November 2008
1,362 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

Dumnezeu hotărăște să anticipe data veșniciei

Este ziua paradoxurilor, a surprizelor. Nu avem dificultăți excesive pentru a admite că Isus Cristos este rege. Ne declarăm chiar dispuși să-l onorăm, să-i celebrăm triumfurile. Dimpotrivă, simțim o mare oboseală să învățăm “modul” atât de neobișnuit, de diferit, prin care este rege. Un rege pentru alții, care își pune puterea proprie la dispoziția celor slabi, a celor umili.

Pe de altă parte, atitudinea anumitor regi (păstori, preoți, învățători), din timpurile lui Ezechiel până astăzi, nu ne ajută prea mult să înțelegem stilul acestui rege care interpretează regalitatea proprie nu în termeni de putere și stăpânire, ci de dăruire și slujire. Care are predilecție față de cei săraci și cei din urmă. Care merge în căutarea oiței pierdute și are grijă cu iubire de cea care a suferit vreo nenorocire.

Recunoaștem chiar că Isus este Dumnezeu. Dar astăzi suntem invitați să ne uimim pentru că El a inventat un mod absolut nou, uluitor, de a fi om și de a fi Dumnezeu. Din care cauză putem să ne înșelăm că îl cunoaștem, pentru că nu am învățat trăsăturile lui din catehisme sau din cărțile de teologie. Dar când este vorba de “a recunoaște” chipul său, amestecat cu acelea ale unei mulțimi de nenorociți, de “nimeni”, ne dăm seama că nu mai reușim să-l distingem și să-i dăm atenție.

Credem că-l vizităm, că avem familiaritate cu El atunci când suntem în biserică. Dar abia că ieșim pe stradă, trebuie să fim conștienți că suntem mereu mai degrabă departe de El. Da, pentru că templul acestui Dumnezeu este foamea, setea, marginalizarea, închisoarea, singurătatea, un pat de spital… Pronunțăm continuu numele său. Pentru ca apoi să trebuim să admitem că, în realitate, El rămâne necunoscut. Credem în judecata finală. Și suntem familiarizați de acum cu acea scenă, și prin numeroasele reprezentări dramatice ale atâtor artiști. Le-am și “citit” de multe ori pe portalurile bisericilor vechi.

Dar mi se pare că preocuparea lui Cristos nu este atât aceea de a ne băga în cap scenariul judecății care va fi pregătit la sfârșitul lumii, cât mai ales să ne avertizeze că “marea seară” este această seară, că momentul decisiv de înfruntat este acest moment, că examenul fatidic este acela la care suntem supuși astăzi, că fața la față este aceea care se desfășoară, acum, la această întâlnire întâmplătoare. Isus nu are nici o intenție să ne facă să tragem cu coada ochiului în aula tribunalului ceresc. Așa cum, de mai multe ori, declară că nu cunoaște “nici ziua nici ora”. Misiunea sa nu consistă în a ne satisface curiozitatea noastră răsfoind înaintea ochilor o pagină de anticipare a viitorului.

Isus, în loc să ne transporte la sfârșitul timpurilor, ne conduce la sfârșitul (la semnificația) timpului, ne restituie prezentul nostru din care trebuie să culegem toată importanța. Ca și cum ne-ar spune: atunci totul va fi deja decis. Decis de astăzi. Veșnicia a fost anticipată de astăzi…

Trupe risipite

Ciudat într-adevăr acest rege. Care nu trece în revistă trupele pentru a culege onoruri. Dar pretinde ca ele să fie “risipite” (că este chipul său de a le “aduna”) în locuri ale mizeriei și ale necazului, angajate să lupte împotriva suferinței și a sărăciei. Ciudat, într-adevăr, acest Dumnezeu. Care nu vine să controleze dacă am recitat toate rugăciunile prescrise, dacă am observat toate legile, dacă am împlinit toate datoriile religioase. Ci vrea să identifice că oamenii sunt umani, ca acești creștini să învețe să fie oameni.

Reprezentările religioase obișnuite sunt astfel răsturnate, relațiile răvășite. Atitudinea noastră față de Dumnezeu este dată de atitudinea pe care o asumăm în privința aproapelui. Ceea ce suntem unii pentru alții, suntem și pentru Dumnezeu. A semăna curaj și iubire și milostivire în interiorul unei umanități devastate de ură și de indiferență, înseamnă a face să crească, mai mult decât onoarea, Umanitatea Divină a lui Cristos.

O singură istorie

Și să venim la scena grandioasă descrisă de evanghelie. Să fixăm câteva puncte. Oi și capre. Despre ce este vorba? Exegeții, despre acest punct, sunt împărțiți. Pentru unii este judecata popoarelor ca atare, pentru alții a creștinilor, sau a tuturor oamenilor fără deosebire. Cu modestie consider că cele trei perspective se pot pune de acord.

- Cristos vine, înainte de toate, să dea un sens acțiunilor oamenilor. Vine, nu atât să distrugă, ci să recupereze pozitivul, să dea valoare la ceea ce a fost săvârșit.

- Prezentul nostru dobândește o consistență umană, o seriozitate, o dimensiune de speranță, tocmai grație judecății.

Toate, și gesturile cele mai banale, ca acela de a oferi sau refuza un pahar cu apă, devin o alegere veșnică, o istorie decisivă.

- Chiar și un necredincios poate acționa în favoarea sau împotriva lui Isus Cristos, chiar dacă nu-l cunoaște, după cum hotărăște să slujească sau nu pe om. A ucide pe propriul semen sau a-l ajuta să trăiască, a asupri pe un frate sau a-l elibera, a ofensa pe cineva sau a-i manifesta respect, a călca în picioare demnitatea unui nenorocit sau de a-l onora, a exploata pe aproapele sau de a împărți cu el pâinea proprie, a respinge sau a primi un străin, a contribui la flămânzirea sau săturarea celor mizerabili, înseamnă a atenta la domnia lui Cristos sau a o promova.

- Este mai degrabă semnificativ că în textul lui Matei lipsește verbul a iubi. Cristos nu spune “… și m-ați iubit”, ci “mi-ați dat să mănânc, să beau, m-ați vizitat, găzduit, ați venit să mă vizitați…” Cuvântul a iubi este prea vag. “Ați făcut aceste lucruri”. “Nu ați făcut aceste lucruri”. Linia implacabilă a judecății trece prin caracterul concret al lui “a face” sau al lui “a nu face”.

- Judecata va fi și revelația finală. Numai atunci vom înțelege toată seriozitatea Întrupării și consecințele ei (Dumnezeu vecinul nostru, un oarecare din frații noștri, închis, înfometat, prost îmbrăcat, străin, infirm…). În acel moment vom avea confirmarea solemnă, fără umbră de îndoială, că prima poruncă nu este alta decât… a doua. Sau, dacă vrem, practicarea poruncii a doua este practicarea celei dintâi.

- Uimește faptul că și cei drepți recunosc că… nu l-au recunoscut pe Cristos în cel sărac, în cel care se afla în dificultate. De a nu fi observat că cel aflat în necaz era… un Altul. Adică: vor admite că au făcut toate din iubire pentru om. Totuși vor fi salvați egal, în ciuda fatului că nu au reușit să-l observe pe Cristos în fratele său. Iubirea omului ca atare, când este autentică, este iubirea implicită a Aceluia care se identifică în “cel mai mic dintre frați”. Nu are importanță ceea ce vede sau nu vede sub chipul fratelui.

Pentru El este suficient că te-ai aflat în fața unui chip de om (chiar neplăcut) și, fără a-i cere sau împrumuta alte semne de recunoaștere, fără a-i fi oferit o “împodobire” religioasă, i-ai deschis ușa. Dacă și credința, în anumite ocazii nu ți-a “sugerat” nimic, este esențial că ți-a “inspirat” iubirea. Se întâmplă uneori să auzim persoane religioase care mărturisesc că nu au știut să-l “vadă” pe Domnul în persoana aproapelui. Urmând indicațiile lui Matei, asigur că nu are importanță ceea ce ai văzut sau nu ai văzut. Contează numai ceea ce ai făcut sau ai refuzat să faci. S-a gândit deja Cristos să deștepte la propriu (și să ne acrediteze) că tot ceea ce am săvârșit este “din iubire față de om”.

- În paralel, și ceilalți vor încerca să se apere spunând: “nu am știut… că erai tu!” “Nu știam” poate să fie o justificare validă pe tărâmul credinței, nu pe cel al iubirii. Când “cunoști” foamea cuiva, știi tot ceea ce trebuie să știi. Când vezi mizeria, ai văzut tot ceea ce trebuia să vezi. Numeni nu are nevoie de un “supliment de instrucțiuni”. A-l refuza, a nu-l primi, a nu face pași în direcția altuia, devine o culpă fără scuze. Nu este necesar să posezi doctoratul în teologie pentru a practica iubirea. Examenele carității se iau și cu ignoranța.

- Și astfel se poate întâmpla ca și un ateu să aibă raporturi zilnice de mare familiaritate cu Dumnezeu; ca un samaritean, un eretic, să reușească să facă meseria unui creștin mult mai bine decât noi (și să fie chiar în stare să ne dea o lecție corespunzătoare).

- Paul, în lectura a doua, vorbește despre înviere ca despre un rezultat al duelului dramatic în care s-au înfruntat moartea și viața. Pagina lui Matei ne autorizează să ne gândim că nu vom învia singuri. Vom fi însoțiți de istoria pe care am scris-o. Trecutul nu rămâne înmormântat. Și ea iese afară din mormânt. Și gesturile noastre de bunătate, milostivire, tandrețe, vor învia cu noi. Casa veșniciei va fi mobilată cu amintirile noastre cele mai frumoase. Însuși Cristos va avea grijă să le recunoaștem. Vor fi amintirile noastre și ale “sale” pentru totdeauna.

În cer se va continua să se povestească istoria iubirii. Caritatea va rămâne unica istorie glorioasă, a cărei impresii memorabile (singurele memorabile) vor fi consemnate în veșnicie. Istoria Împărăției cerurilor nu este alta decât istoria iubirii.

Ritul latin