Start > Ritul latin > La ce folosesc mâinile?

La ce folosesc mâinile?

21 November 2008
1,275 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul A)

Când greșim în contul lui Dumnezeu

Erorile depind de o imagine falsă a lui Dumnezeu. Tipică este mărturisirea servitorului care a primit un singur talant: “Știu că ești un om aspru, care seceri de unde n-ai semănat și aduni de unde n-ai împrăștiat…” De la această imagine a unui stăpân inflexibil, fiscal, cu care nu poți să tratezi, neuman, se naște un comportament sub semnul fricii. “Darea de seamă” ia forma unei obsesii paralizante. Unica preocupare este aceea de “a fi în regulă”. Observarea scrupuloasă a ceea ce este prescris devine tot ce absoarbe energiile și sechestrează atenția.

Și iată atunci că apare acest individ complexat, înhibat, zăpăcit, timid, exact, scrupulos, incapabil de a risca. Transformă orice lucru (Cuvânt, Spirit, credință) într-un depozit mort, pe care îl ia în primire cu grija unui gropar. Congelând darurile primite, se congelează și pe el însuși, se sclerozează, sufocă orice elan, stinge sponaneitatea. Mesajul lui Cristos se reduce pur și simplu la lege, paradoxurile evanghelice sunt reconvertite într-o serie de regulamente minuțioase. Imprevizibilitatea lasă locul siguranței. Căutarea este anulată de nevoia de siguranțe. Aventura cea mai exaltantă este încadrată de organizarea cea mai asfixiantă și într-o programare riguroasă.

Pasiunea pentru Împărăția lui Dumnezeu se cristalizează în forme și scheme de neatins. Incitația se birocratizează. Funcționarismul, o mentalitate negustorească, un spirit servil, gestionarea mioapă a mărunțișurilor, terenul plat al practicilor, ocupă total orizontul. Totul este interpretat de optica întunecoasă a datoriei. Dumnezeu este văzut ca un judecător încruntat și impasibil, contabil distant care se mișcă exclusiv pe terenul arid al cifrelor, un caporal atent la respectarea normelor disciplinare, împărțitor inexorabil de pedepse.

“Al treilea slujitor” este cel ce nu înțelege cum relația cu Dumnezeu este o relație de iubire. Pentru care trebui să fie exclusă teama, dar și calculul. Docilitatea nu înseamnă servilism. Și ascultarea este ceva mai mult decât o o observanță meschină. “A da cont” de iubirea primită nu înseamnă a se prezenta la o “dare de seamă” de tip administrativ. A păzi este mult mai mult decât a conserva. “A fi de găsit” este ceva diferit de simplul “a fi la post”.

Dumnezeu nu suportă pe “conservatori”

“Iată ce este al tău”, mormăie slujitorul “conservator”. Totul în regulă. Controlează totuși. Mi-am plătit toate datoriile. Aștept o chitanță care să ateste că nu mai este nici o datorie între noi, nici un cont neplătit. Ofensa intolerabilă constă tocmai în acel incredibil “iată ce este al tău”. Când cineva se decide să “restituie” darurile este sfârșitul iubirii. Mai degrabă Dumnezeu ne spune: “Iată ce este al tău… Darurile mele sunt ale tale, sunt la dispoziția ta completă. Cheltuiește-le, împarte-le cu generozitate. Iată a ta este milostivirea mea, afecțiunea mea, iertarea mea, dorința mea de a elibera omul. Ești autorizat să le însușești, să te folosești cu larghețe de ele.

Dumnezeu nu ne cheamă să “conservăm”, să apărăm, să tutelăm. Dacă ar fi voit numai “să țină sigure” capitalurile sale, ar fi știut să o facă mult mai bine decât noi. Dimpotrivă, Dumnezeu pretinde să cheltuim darurile sale (care au devenit ale noastre), să le investim în opere de utilitate publică, să le folosim în avantajul altora. Dumnezeu ne vrea creativi, intreprinzători, plini de inițiative, nu leneși, inerți, exacți în formele religioase. A ne limita la conservare (și la conservarea de sine) echivalează cu a fi buni de nimic. Dumnezeu definește pe slujitorul conservator “rău (poneros) și leneș”. Rău, aici, nu este atât cel ce face lucruri rele, ci cel care nu face lucruri bune și lasă nefolosite, intacte, darurile primite.

În parabolă nu se vorbește atât de persoane care folosesc în mod greșit ceea ce li s-a “încredințat”. Vina, aici, este mai degrabă în a “nu utiliza” de fapt. Întenția principală a parabolei este de a avertiza să profităm de ocaziile pe care viața ni le prezintă pentru a împlini ceva frumos, bun, nou. Sensul responsabilității se manifestă în curajul de a încerca. Iubirea are dreptul de a se considera înțeleptă; încrederea trădată este nu numai când comportamentele nu apar “reglementare”, ci atunci când nu explorăm posibilitățile care ne sunt oferite, nu fructificăm potențialitățile cu care suntem echipați. Viața este irosită când nu se întâmplă nimic cu ea. Credința devine inutilă (“ne folosită”) când nu provoacă nimic deosebit, neobișnuit, uimitor. Iubirea moare (și este îngropată) în același moment în care nu produce nici o surpriză.

Talanții trebuie “să se întoarcă” sub formă de istorii

“După mult timp, stăpânul acelor slujitori s-a întors, și a voit să le ceară cont”. Nu trebuie, însă, să ne imaginăm scena unui contabil meticulos care cercetează registrele. Slujitorul definit “bun și credincios” nu restituie talanții dublați. Îi prezintă. “A prezenta” este ceva diferit de a-i dărui înapoi. Eu cred că este o problemă, mai ales, de comunicare, de relatare. Acel stăpân nu se uită atât la cifre, cât la relatări. Nu conturile trebuie să se “întoarcă, ci istorisirile.

Și atunci este vorba de a relata ceea ce s-a întâmplat în acel “timp îndelungat”. Bunătatea pe care am plasat-o în locurile cele mai neprevăzute, iertarea pe care am dăruit-o, tandrețea pe care am semănat-o în toate locurile pustii ale oamenilor, libertatea de care ne-am folosit pentru a elibera, pentru a vorbi curajos, de a lua poziții clare, de a împlini gesturi de o savoare evanghelică, de a îmbrățișa cauza celor care pierd.

Astfel, ne putem prezenta chiar cu mâinile goale, fără ca prin aceasta să fim cuprinși de teamă. Am semănat cu dărnicie peste tot (care este întocmai opusul ascunderii, “de a săpa o groapă”). Nu suntem în stare să-i prezentăm rezultate (și El nici nu ni le cere). Ne limităm să documentăm oboseala, pasiunea, speranța, absența calculelor. Ne regăsim, din fericire, cu mâinile goale. Nu am reținut nimic, Doamne. Cu atât mai puțin pentru noi înșine. Ne-ai îmbogățit pentru că ne-ai găsit săraci. Ne-ai încredințat bunurile cele mai prețioase pentru ca să le dăruim fără măsură. Care este modul cel mai sigur pentru a le păzi.

Stăpânul întârzie câtva timp să se întoarcă poate pentru a ne da posibilitatea de a cheltui totul. Și nu vine atât pentru a recupera ceea ce este al său (în limbajul iubirii dispare “al meu” și “al tău”), cât mai degrabă pentru a se bucura de roade, și de a le descoperi, din moment ce aproape niciodată cel ce seamănă este în măsură să vadă recolta. Atunci noi suntem cei care “recuperăm” de o sută de ori ceea ce am dăruit, abandonat. Și vom descoperi, cu uimire, că nimic nu va putea fi definitiv aranjat, sistematizat.

Toate conturile rămân în mod miraculos “suspendate”. Suspendate de iubire. Este în avantajul nostru să nu avem nici o chitanță. Mântuirea constă în a continua de a avea restanțe față de Iubire. Norocul nostru incredibil constă în faptul că atunci când este la mijloc Dumnezeu, partida nu va putea să fie vreodată egalată. Legalismul – și teama care emană de la ea ca un lapte acid – care cultivă pretenția absurdă de a egaliza conturile. Cine trăiește și acționează din iubire, “ia parte”, de pe acum, la bucuria Domnului său.

Prea multe gropi în pământ…

“Cel care primise numai un talant, a mers și a făcut o groapă în pământ și a ascuns acolo banii stăpânului său”. Ar fi interesant de trasat harta gropilor care au fost și continuă să fie săpate în teritoriile religioase. Castitatea care este păstrată în ariditate, în frica de a iubi, în sterilizarea sentimentelor, în ascunderea rădăcinilor terestre. Celibatari care rămân ca și “confiscați”, și nu sunt desigur angajați pentru Împărăția cerurilor, ci pentru a fabrica ființe neutre, reci, fără simțăminte umane, duri, (ca slujitorul “rău și leneș”care își imagina că este dur stăpânul).

Și mai poate fi și viața îngropată în funcționarism, în teatralism, în aparență. Slijitorul “leneș” este tocmai acela care își închipuie că trăiește. “Doamne, iată ai viața ta… Ți-o restitui aproape intactă. Nu m-am încumetat s-o trăiesc. Mi-a fost foarte frică să nu greșesc. … Iată libertatea ta. Am pus-o la păstrare, am ținut-o sub strictă supraveghere. Nu m-am folosit aproape deloc de ea. Era prea obligatorie. … Iată inima pe care mi-ai dat-o. Am folosit-o foarte rar, cu extremă grijă, cu judecată. Era prea riscantă. …Iată fantezia ta. Un dar, poate, superfluu, mai mult decât periculos. Am ținut-o cu grijă sub cheie, nu i-am dat spațiu. Cine știe unde m-ar fi purtat…”

Și este și o rugăciune îngropată în groapă profundă a cucerniciei, a practicilor, a intimismului. Fără vreun contact cu practica, iubirea, lupta pentru dreptate, respectul altora, riscul. Este o credință “întinsă” ca un cadavru în mormântul formulelor, cu un limbaj stins (chiar dacă este perfect ortodox). Este un adevăr rigid cufundat în dogmatism, evanghelia îmbălsămată în disciplina formală sau descompusă în moralism, apartenența ecclesială înmormântată în juridism, aluatul îngropat sub mormane de conformism, spiritul înăcrit în birocrație, fericirile reduse la uniformitatea cea mai plată.

Este apelul viitorului încuiat în reeditarea stătută a trecutului. Visele neutralizate de experiență. Este profeția sechestrată de instituție, prospețimea disecată de obișnuințe, curajul cu călușul în gură din partea diplomației, milostivirea strangulată de rigoare. Este un Cuvânt care devine literă moartă, repetat, disecat în chip pedant, supus autopsiei brutale în laboratoare specializate de interpretare fără suflet și fără căldură și fără poezie, făcut o circulară privată a puterii sale, anonim, impersonal, aseptic. Un Cuvânt rupt de viața reală, de problemele concrete de astăzi. Sau comentat ferindu-se bine de a se compromite. Sau prezentat ca îmbălsămat în pânzele triumfalismului și al frazelor răsunătoare.

Echivalent talantului ascuns este un Cuvânt sufocat, măsurat, care nu mai este un strigăt, un apel, o întrebare, incapabil de a trezi, de a face să se nască cineva sau ceva, care nu provoacă nici un răspuns tocmai pentru că are prezumția de a oferi toate răspunsurile. Talantul îngropat poate fi o predică spoită, cântată pe registrele obișnuite uzate de uz și de abuz, croită pe scheme aprobate (și nu este important dacă sunt plictisitoare), fără o fulgerare de fantezie, de inventivitate, de participare interioară, aș îndrăzni să spun de “impertinență”.

Când se sapă toate aceste gropi pentru a pune în siguranță talantul, este inevitabil ca și persoana să se ascundă în ele, să fie înghițită în ele, și să nu mai iasă la suprafață, și astfel să fie incapabil de a “răspunde” Donatorului. Incredibil. El ne-a dăruit mâinile pentru duce darurile sale cât mai departe posibil. Și noi le folosim pentru a lua o cazma și să începem de îndată să săpăm… El ne-a dăruit o față “unică” s-o purtăm, și noi ne preocupăm imediat s-o ascundem… Se naște bănuiala că, în ziua socotelilor, cel mai uimit va fi El. Uimit pentru modul gol cu care mulți dintre noi au trăit această lungă așteptare…

Ritul latin