Start > Ritul latin > Cristos, Regele Universului (A)

Cristos, Regele Universului (A)

8 November 2008
1,069 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

Fraților, Cristos a înviat din morți, fiind, dintre cei morți, cel dintâi care a înviat. Căci dacă moartea a venit printr-un om, tot printr-un om a venit și învierea morților. Și după cum toți mor în Adam, tot așa toți vor învia în Cristos. Dar fiecare la rândul lui: la început Cristos, apoi cei care vor fi ai lui Cristos, când el va veni din nou. Când Cristos va da împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi distrus toate puterile răului, atunci totul va fi împlinit. Căci el trebuie să stăpânească, până ce va pune pe toți dușmanii sub picioarele sale. Ultimul dușman pe care îl va nimici este moartea. Iar atunci când toate se vor afla sub stăpânirea Fiului, el însuși se va supune Tatălui, care i-a dat toate în stăpânire, și astfel Dumnezeu va fi totul în toți. (1Cor 15,20-26a.28)

Cu această sărbătoare Biserica încheie anul liturgic și, de fapt, ea încununează un întreg parcurs de revelație cu chipul plin de slavă al lui Isus Cristos prezentat în postura de Rege. Textul paulin citit în această sărbătoare rezumă cât se poate de bine atât procesul de glorificare a lui Cristos, cel dintâi care a înviat, cât și procesul de glorificare a celor care au murit în Adam, dar care, prin victoria lui Cristos asupra morții, pot deveni ai lui Cristos și pot avea parte de învierea lui Cristos. Tot ceea ce Isus Cristos înfăptuiește, în viziunea sfântului Pavel (Paul), ne reamintește elementele centrale ale celor mai importante sărbători care au ritmat anul liturgic, începând cu Crăciunul și continuând Paștele, Înălțarea, etc., toate fiind însă orientate către evenimentul ultim al istoriei mântuirii, cel în când întreaga creație, reînnoită și obedientă lui Cristos, este supusă Tatălui. Cu alte cuvinte, întreaga creație își redobândește condiția inițială.

Isus a spus ucenicilor săi: “Când va veni Fiul Omului în slava sa… se va așeza pe tronul său de mărire. Înaintea lui vor fi adunate toate popoarele, dar el îi va despărți pe unii de alții, așa cum desparte păstorul oile de capre, și va pune oile la dreapta sa, iar caprele la stânga sa. Atunci împăratul va spune celor de la dreapta sa: «Veniți, binecuvântații Tatălui meu, primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii; căci am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc; am fost însetat și voi mi-ați dat să beau; am fost străin și voi m-ați primit; am fost gol și voi m-ați îmbrăcat; am fost bolnav și voi m-ați vizitat; am fost în închisoare și voi ați venit la mine». Atunci cei drepți vor răspunde: «Doamne, când te-am văzut noi flămând… însetat… străin… gol… bolnav sau în închisoare și [ți-am slujit]?». Împăratul le va răspunde: «Vă spun adevărul: ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut»… (Mt 25,31-46)

Textul evanghelic al acestei sărbători luminoase, păstrând în centru chipul plin de slavă al lui Cristos în ipostaza atât de Rege cât și de Judecător, își focalizează atenția mai ales asupra modului concret în care orice om traversează experiența morții de sine – atunci când “ucide” în sine egoismul și începe să împartă pâinea, apa, haina, confortul, etc cu cel lipsit – și ajunge să descopere în cel ajutat nu doar un frate, ci chiar pe Cristos care îi rezervă, drept răsplată, binecuvântarea sa și moștenirea împărăției. Altfel spus, în simplul gest al împărțirii bucății de pâine cu cel lipsit are loc în ființa creștinului o moarte împreună cu Cristos și o înviere împreună cu El, o glorificare orientată spre constituirea Împărăției a cărui Rege este Cristos și în care are loc regenerarea creației care tinde spre starea ei primordială.

Ritul latin