Start > Ritul latin > Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

31 October 2008
1,486 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați (Anul A)

“Aceasta este voința Tatălui, ca oricine crede în Fiul să aibă viață veșnică”.

Numai cu câteva ore înainte de a păși spre casa Tatălui, fericitul Papă Ioan al XXIII-lea l-a privit pe secretarul său care-l veghea plângând și i-a spus: “De ce plângi? E un moment de bucurie acesta, e un moment de glorie”.

Sărbătoarea pe care o trăim astăzi, în ziua închinată pomenirii tuturor credincioșilor răposați, e moment de tristețe, de descurajare sau e un moment de bucurie, de speranță? La ce să reflectăm în această zi: la moarte sau la viață?

Valul de tristețe care se revarsă asupra noastră, amintindu-ne acum de răposații noștri, de momentele frumoase petrecute cu ei, de tot ceea ce au însemnat și au făcut pentru noi, ne poate face ca primul gând să fie îndreptat spre moarte. Și nu e nici greșit, nici rău ca în această zi să ne oprim puțin din mersul firesc al lucrurilor și să medităm și asupra acestei realități: moartea!

“Printr-un singur om a intrat păcatul în lume și, prin păcat, moartea și astfel moartea a trecut la toți oamenii, pentru că toți au păcătuit” (Rom 5,12). În fața morții omul dintotdeauna și pentru totdeauna este încercat fie de indiferență: își argumentează poziția pe teoria reincarnării sau pe ipoteza lui Epictet: “Atât cât existăm noi, moartea nu există, iar când vine ea, noi nu mai existăm”; fie de teamă: moartea este privită ca dispariția definitivă, sfârșitul a toate; fie de speranță: moartea privită ca o trecere spre o nouă viață, o viață veșnică într-o stare nouă, glorioasă.

Moartea, deși intrată în lume – dar nu din voința lui Dumnezeu, căci ne învață Scriptura: “Dumnezeu nu a făcut moartea și nu se bucură de pierea celor vii (…). El l-a zidit pe om spre nestricăciune și l-a făcut după chipul ființei sale. Iar prin pizma Diavolului moartea a intrat în lume” (Înț 1,13; 2,23-24) – nu are ultimul cuvânt în viața noastră. Permisă și îngăduită de Dumnezeu pentru ca răul, păcatul să nu devină nemuritor, să nu dăinuie veșnic, ea a fost învinsă prin Cristos – om și Dumnezeu – cel dintâi care a înviat din morți: “Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață” (1Cor 15,21-22). Căci, așa cum ne învață evanghelia acestei zile: “Aceasta este voința Tatălui: oricine vede pe Fiul și crede într-însul să aibă viață veșnică”.

Așadar, medităm asupra morții, dar nu ne oprim aici; suntem îndurerați de plecarea celor dragi dintre noi, dar nu ne rezumăm la tristețe; simțim cum inima noastră suspină, dar încercăm să o pregătim pentru îndemnul ce va răsuna curând: Sursum corda! Sus inimile! Da, sus inimile, pentru că omul, creștinul, fiecare dintre noi, așteptăm împlinirea promisiunii Tatălui, prin Fiul, în Duhul Sfânt: viața veșnică. În fiecare dintre noi în această zi trebuie să-și facă loc speranța exprimată de Iob în prima lectură: “Știu că Răscumpărătorul meu trăiește și că în ziua de apoi el se va ridica pe țărâna morților; cu trupul meu voi sta în picioare și cu ochii mei de carne îl voi vedea pe Dumnezeu. Eu însumi îl voi vedea și ochii mei îl vor privi”.

Credem noi cu adevărat această realitate a învierii? Gândurile, cuvintele, faptele noastre de zi cu zi, dau ele mărturie în favoarea noastră și a credinței noastre? Trăim noi cu această speranță a revederii celor dragi și a întâlnirii cu Dumnezeu?

Sărbătoarea de astăzi nu este doar o zi a manifestării dragostei față de cei ce au mers înaintea noastră cu semnul credinței și acum dorm somnul păcii, nu este doar un moment potrivit pentru a ne aminti de cei plecați, ci este o zi a examenului de conștiință: să vedem care este credința și speranța noastră în fața a două realități: moartea și întâlnirea cu Domnul. Este timpul să facem liniște în noi și în jurul nostru și să vedem cât de convinși suntem noi de faptul că “dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dăruit”; că “am fost îndreptățiți prin sângele lui Cristos”; că “vom fi salvați prin mijlocirea lui Cristos de mânia lui Dumnezeu”, adevăruri proclamate de cea de a doua lectură.

După cum alții au trăit convinși de aceste realități învățate prin meditarea cuvintelor lui Iob, ale apostolului Paul și ale lui Isus Cristos, din sfânta evanghelie, acum e rândul nostru să ne petrecem viața cu aceste convingeri. E rândul nostru să trăim în așteptarea împlinirii promisiunilor lui Dumnezeu, când, la împlinirea timpului ni se vor arăta realitățile descrise de cuvintele Scripturii: “lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el” (1Cor 2,9).

E important să evidențiem că această așteptare a împlinirilor trebuie să fie o așteptare activă, așa cum ne învață Conciliul al II-lea din Vatican: “Așteptarea unui pământ nou nu trebuie să slăbească, ci mai degrabă să stimuleze grija de a cultiva acest pământ unde crește corpul noii familii umane, care poate oferi de pe acum o schițare a lumii ce va să vină” (GS 39). Nu avem voie să ne sustragem de la datoriile noastre zilnice, de la obligațiile pe care le avem față de cei de lângă noi și față de lumea întreagă și să așteptăm pasivi, visători și cu mâinile-n sân împlinirea timpurilor. Să ne întrebăm cu toții cum trăim noi această așteptare? Ce facem pentru ca și cel de lângă noi să privească încrezător spre ziua întâlnirii cu Domnul? Cum contribuim noi ca să înlocuim această cultură a morții care ne înconjoară, cu o cultură a vieții și a respectului față de demnitatea persoanei? Cât de angajați suntem în această lume, pentru această lume, cu această lume în care trăim?

În viața sfântului Camil de Lellis, se povestește, că printre principalele sale locuri pe care și le alegea pt meditație, se număra și cimitirul. Mergea adesea să viziteze cimitirele și spunea că acolo, în cimitir, învață mai ales cum să folosească bine timpul. Privind mormintele își spunea: “Dacă acești morți ar putea să revină la viață, ce n-ar face ei pentru viața cea veșnică; iar eu, care dispun încă de timp, ce fac pentru mântuirea mea?”.

Așadar, sursum corda! Sus inimile! Căci noi încă mai avem timp să lucrăm la mântuirea noastră! Sus inimile și să lăsăm tristețea, descurajarea! Sus inimile și să ne învăluim în bucuria ce ne-o dă certitudinea că Dumnezeu ne iubește, iar dovada stă în faptul că “Isus Cristos a murit pentru noi pe când eram încă păcătoși”. Să ne întărim în această zi în convingerea că nu moartea are ultimul cuvânt, ci viața. Să ne însușim cuvintele sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea: “Într-un fel trăiești când la capătul vieții te așteaptă neantul și altfel trăiești când știi că la capătul vieții te așteaptă Dumnezeu”, acel Dumnezeu care este mândria noastră și cu care am fost împăcați de Isus Cristos. Fiecare zi ce trece ne poartă spre această întâlnire, ne poartă spre viața veșnică!

“Aceasta este voința Tatălui, ca oricine crede în Fiul să aibă viață veșnică” și noi trebuie să contribuim ca acest adevăr să fie cunoscut și trăit de toți! Amin!

pr. Dăncuță Laurențiu

Ritul latin