Start > Ritul latin > Duminica a XXXIII-a (A)

Duminica a XXXIII-a (A)

8 November 2008
1,212 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul A)

Isus le-a spus această parabolă: “Un om având de plecat într-o călătorie lungă, a chemat la el pe servitorii săi și le-a încredințat avuția sa. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi și altuia unul: fiecăruia după puterea lui. Apoi a plecat… După multă vreme, stăpânul s-a întors și a cerut cont servitorilor săi. Cel care primise cinci talanți, a adus alți cinci talanți…[La fel] și cel cu doi talanți… Venind, apoi, și cel care primise un talant, a spus: «Doamne, știam că ești un om aspru care seceri unde n-ai semănat… De teamă, m-am dus și am ascuns talantul tău în pământ; iată, ai ce este al tău!». Stăpânul i-a răspuns: «Slugă rea și leneșă, știai că secer unde nu am semănat…; prin urmare se cuvenea să pui banii mei la bancă și astfel, la întoarcere, aș fi luat ce este al meu cu dobândă. Așadar, luați de la el talantul și dați-l celui care are zece talanți… Iar pe servitorul acesta netrebnic aruncați-l afară în întuneric; acolo va fi plânset și scrâșnire din dinți»”. (Mt 25,14-30)

Sfârșitul anului liturgic ne aduce în prim plan tema “evaluării rezultatelor activității”, temă care exprimă, de fapt, evaluarea modului în care au fost fructificate diferitele “daruri” (talente, vocație, etc.) date de Dumnezeu tuturor oamenilor. În textul de față această temă este remarcabilă prin opoziția dintre modul în care se comportă primii doi servitori față de cel de-al treilea. Ceea ce îi caracterizează pe primii doi este fidelitatea, o fidelitate activă. Într-adevăr, în timpul absenței stăpânului ei se dedică aducerii de roade: își asumă riscul unor investiții care, însă, le va aduce satisfacția câștigului pentru Stăpân. Iar, pentru fidelitatea lor, Stăpânul îi răsplătește oferindu-le dreptul de a lua parte la bucuria Lui. Al treilea servitor manifestă o atitudine tipică unei mentalități farisaice, preocupată să îi dea lui Dumnezeu strict ce este al său. Or, această atitudine ne aduce aminte de cuvintele lui Isus din Predica de pe munte: “dacă dreptatea voastră nu o întrece pe cea a fariseilor și a cărturarilor, nu veți intra în Împărăția Cerurilor” (Mt 5,20).

Parabola ne interpelează pe fiecare asupra modului în care ne valorificăm talentele cât timp Cristos încă nu a venit. Aduc talentele noastre rod sau rămân în continuare sterile?

Fraților, cu privire la timpul și ceasul hotărât pentru venirea Domnului nu-i nevoie să vă scriu, pentru că voi înșivă știți foarte bine că ziua Domnului va veni ca un hoț, în puterea nopții, când oamenii vor zice: “Câtă pace, câtă liniște!”; atunci fără de veste va veni peste ei prăpădul, ca durerile nașterii peste femeia însărcinată și nu vor avea scăpare. Dar pe voi, fraților, cum nu sunteți în întuneric, ziua aceea nu vă va surprinde ca un hoț. Voi toți sunteți fii ai luminii și fii ai zilei; nu sunteți ai nopții, nici ai întunericului. De aceea, să nu dormim ca ceilalți, ci să veghem, să fim treji. (1Tes 5,1-6)

Lectura a doua a acestei duminici pune accentul mai ales asupra momentului întoarcerii lui Cristos. Venirea Lui va fi cât se poate de intempestivă, ne pregătită de nici un anunț prevestitor, aidoma hoțului care vine când oamenii se așteaptă mai puțin sau a durerilor nașterii peste femeia însărcinată.

Vegherea recomandată de către apostol creștinilor în finalul pericopei ne este nicidecum sinonimă cu o așteptare pasivă. Isus nu are nevoie de ucenici care se bazează pe tot felul de calcule pentru a-și doza gradul de generozitate, ci de prieteni fideli pe care să poată conta în orice moment. Vegherea recomandată de Isus îi permite creștinului să aibă inima liberă pentru a primi lumina care vine de la Domnul și să-și pregătească ultima și definitiva întâlnire cu El.

Ritul latin