Start > Ritul latin > Un Dumnezeu care te despoaie

Un Dumnezeu care te despoaie

8 November 2008
1,273 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXI-a de peste an (Anul A)

Alergici la critici și chiar la exemplele bune

Nu știu dacă fac mai rău invectivele înfocate ale lui Malahia împotriva preoților și denunțurile sfâșietoare ale lui Cristos împotriva acelora care s-au instalat pe catedră, sau exemplul “matern” ofeit de Paul în comunitatea sa din Tesalonic. Desigur, criticile lasă un semn, sunt supărătoare. Dar și modelele concrete apar tot atât de iritante, aproape insuportabile. Și totuși se găsește chipul de a se debarasa de unele cât și de celelalte.

În privința criticilor s-au pus la punct exorcisme pe bază de formule de acum aprobate, și cu un efect sigur: sunt mereu, natural, negative, demolatoare (elogiile necondiționate, adulările, complicitățile, dimpotrivă, ar fi elementele constructive); atacă unitatea țesutului bisericesc (în timp ce, dimpotrivă, anumite scandaluri l-ar consolida!); sunt rodul – după cum am auzit afirmat în mod solemn de curând – unei “culturi a suspiciunii” (ar fi interesant de observat dacă și profetul Malahia și chiar Cristos ar fi adoptat o “cultură a suspiciunii”).

Cât privește exemplele luminoase, ei se apără insinuând că este vorba de exagerări evidente, de atitudini “irepetabile”, și precizând totuși că nu toți suntem egali (și ar rămâne numai de susținut că ar vrea mai multe evanghelii, și fiecare ar avea posibilitatea de a alege pe cea mai adaptată deprinderilor proprii și înclinațiilor proprii…)

Ironia este că, liturgia Cuvântului din această duminică prezintă unele frânturi ale unei critici aspre în privința celor care ocupă un post de responsabilitate față de alții. Să ne înțelegem: nu trebuie să ne scandalizăm că în Biserică sunt mizerii asortate, comportamente nu totdeauna în armonie cu mesajul lui Cristos și cu lecțiile predate sever altora. Așa cum observă don Mazzolari, este suficient să fim oameni pentru a fi sărmani oameni.

Scandalul constă în faptul de a nu vrea să recunoaștem erorile, în a ne încăpățina să apărăm (și de a recruta apărători serviabili) chiar pozițiile cele mai discutabile. Scandalul constă în a ne păstra dreptul de a folosi tonurile cele mai dure când este vorba de relele altora, și de a sfâșia hainele, și a striga că este o ofensă intolerabilă când cineva ne atrage atenția că fața noastră nu pare să fie prea curată. Și a reacționa violent, de a spune că este vorba de judecăți inacceptabile, fără ca mai întâi să observăm datoria elementară de a ne prezenta în fața oglinzii evangheliei…

Cum se corectează defectele altuia

“Leagă poveri apăsătoare și greu de purtat și le pun pe umerii oamenilor, iar ei nu vor să le miște nici cu un deget”. Îmi vine în minte o anecdotă care are ca protagonist pe Gandhi. O mamă s-a dus la el spunându-i foarte îngrijorată pentru propria fiică, care a luat obiceiul foarte rău de a se îndopa cu dulciuri. L-a implorat: – Te rog, Mahatma, vorbește tu cu fiica mea ca s-o convingi să înceteze cu acest viciu. Accepți? Gandhi a rămas o clipă în tăcere, un pic încurcat, apoi a spus: – Adu aici pe fiica ta peste trei săptămâni, și atunci voi vorbi cu ea. Nu înainte. Femeia a plecat perplexă, dar fără să spună nimic. S-a întors, așa cum s-a hotărât, după trei săptămâni, remorcând pe fiica lacomă.

De această dată Gandhi a luat de o parte pe fată și i-a vorbit cu blândețe. Cu cuvinte simple și foarte convingătoare. I-a prezentat efectele dăunătoare pe care le pot cauza dulciurile prea multe. Deci i-a recomandat o sobrietate mai mare.

Mama, atunci, după ce a mulțumit, la plecare, l-a întrebat: – Îndeplinește-mi o curiozitate, Mahatma… Așa vrea să știu de ce nu ai spus aceste lucruri fiicei mele acum trei săptămâni… – Acum trei săptămâni – a răspuns liniștit Gandhi – viciul de a mânca dulciuri îl aveam și eu! Consider că dacă unii moraliști strâmbi ar trebui să adopte stilul lui Gandhi, clenții lor potențiali ar fi constrânși să aibă răbdare mai mult de trei săptămâni…

Sau, poate, ei nu vor admite niciodată că au acea slăbiciune… Oricum, nici un om cu bun simț nu are pretenția să pună în spate anumite sarcini înainte de a stabili umerii supuși ai altora. Uneori, apoi, acest lucru ar fi imposibil. Povara familiei, de exemplu, fiind vorba de preoți, este exclusă din plecare. Totuși ar fi de dorit ca înainte de a da sentințe, de a impune, de a implora, să facă cel puțin un efort… de imaginație. Și să încerce, cel puțin cu fantezia, să se identifice cu situația concretă a anumitor sărmani.

Putem pune pariu că nu din puține confesionele, din anumite locuri, ar dispărea anumite tonuri radicale. Este prea mult de a cere să încerce să poarte, cel puțin cu fantezia, anumite poveri pe care pretinde să le lege de conștiințele altora?

O voce de la pupitru…

“…Spun și nu fac”. Acest episod, dimpotrivă, l-am ascultat direct de la cel care… era. Păstorul unui sătuc de munte – un călugăr cu barbă lungă – se lăsa dus de multe invective împotriva neîmplinirilor religioase ale parohienilor săi. A devenit de acum un nărav, și oamenii începeau să murmure. Și pentru că nu toate plângerile sale erau justificate. De această dată adaugă un element care avea aspectul unui șantaj: – Dacă mergeți în continuare așa, băgați de seamă că pot să-mi fac valizele și să plec.

În acel moment ea – o bătrânică vioaie – nu s-a mai putut abține. S-a ridicat în plină adunare euharistică și, cu tonul cel mai liniștit posibil, i-a replicat: – Ascultă, părinte, Dacă chiar vrei să pleci, nimeni nu te reține, chiar dacă ne pare rău. Dar încetează de a te mai plânge. Ne predici mereu răbdarea. Nouă femeilor ne spui să suportăm pe soți chiar și când sunt îndărătnici, când se întorc acasă beți și ies anumite lucruri din acele guri… Și atunci, și dumneata caută să ai răbdare cu noi, chiar dacă nu suntem cum pretinzi. Să ne dai mai întâi exemplu în aceasta…

Pot să vă asigur că incidentul este absolut autentic. Giuseppe Marotta, în povestirea sa, își imaginează că cei decedați sunt condamnați să practice în cealaltă viață virtuțile care le erau atribuite, un pic prea generos, pe pietrele de la mormântul lor. Dacă s-ar adopta același procedeu pentru lecțiile predate de la catedre și pupitre (al meu, natural, mai întâi), mă gândesc că mulți dintre noi ar consuma o bună parte din veșnicie…

Confirmarea nu stă în haină

“Își lărgesc filacteriile și își alungesc ciucurii”. Cine ar mai fi crezut. Se pare că s-a întors moda filacteriilor, într-o versiune agiornată și rafinată. S-a dezvoltat de-a dreptul, recent, o răsunătoare paradă a modei în cheie bisericească-liturgică, cu cazule și veșminte sacre semnate sau, cum se obișnuiește să se spună, “de firmă”. Mulți au rămas perplecși, altcineva – invitat de onoare – a schițat o aprobare. Au fost și dintre aceia care nu au întârziat să exprime indignarea proprie pentru ceea ce socotea un scandal și o cedare față de logica consumistă care ar fi contagiat de acum până și sacristiile.

Dincolo de toate interpretările care se pot da acestei afaceri (care, oricum o consideri, nu este în stare să întărească credința), rămâne faptul că Dumnezeu nu bagă de seamă atât pe ce creatorii de modă – chiar sacră – și-au pus “semnătura”. Pe El îl interesează persoana care stă sub acele zdrențe (este vorba pentru totdeauna de zdrențe, chiar dacă sunt costisitoare, mai ales dacă sunt costisitoare…). Este important ca persoana să poarte “firma”, și ca acea firmă să aibă validitate pe un plan evanghelic.

Dumnezeu nu-i îmbracă pe slujitorii săi după moda stiliștilor faimoși. Dacă nu îi despoaie. Cuvântul său, impetuos, smulge veșminte și măști (și chiar un pic de piele, dacă este necesar), și dezvăluie persoana…

Originalul și copia

“Să nu spuneți nimănui “tată” pe pământ, pentru că unul este Tatăl vostru, cel din ceruri”. Și noi, ca bravi fii neascultători, nu facem decât să multiplicăm pe tați, să oferim cu dezinvoltură acest titlu. Mai ales taților “abuzivi”. Și aceasta explică și pentru ce ne fabricăm o imagine distorsionată a lui Dumnezeu. Cu furia de a distribui cu ușurință certificate de paternitate (care acoperă de multe ori atitudini opuse celor ale Tatălui revelat de Isus Cristos), ajungem să împrumutăm lui Dumnezeu trăsături deformate ale acelora care îi uzurpă numele.

Când se pleacă de la lipsa de asemănare, de la caricatură, nu se ajunge la imaginea autentică, dar se sfârșește prin a nu-l mai recunoaște, pentru că este desfigurată, acoperită cu mască, întunecată, coruptă iremediabil de copiile infidele. Atunci când s-a cunoscut originalul, se pot suporta și copiile (adică imitațiile rele). Oricum nu devin periculoase. Nebunia de neiertat constă în a pretinde să “reconstruim” originalul… imitând copia care nu este conformă.

Unul care “vorbește uman”

Și să venim la Paul. “Voi vă aduceți aminte, fraților, de oboseala noastră și munca noastră: lucrând noaptea și ziua pentru a nu fi o povară pentru nimeni, v-am anunțat evanghelia lui Dumnezeu”. Apostolul face apel la memorie. Dar nu pretinde ca acești creștini să-și amintească de predicile, de recomandările sau reproșurile sale. Paul se mulțumește să-și amintească de stilul său de viață, dăruirea sa pasionată și dezinteresată, de duioșia sa maternă, de greutățile sale.

Este pus în evidență nu atât ceea ce a învățat, ci faptul că a stat în mijlocul lor. Lecțiile sunt amintite ușor… grație exemplului personal. El, desigur, nu s-a cruțat. Însă este conștient că totul a depins de puterea evangheliei, de acțiunea Duhului Sfânt. Din partea sa a pus o pasiune fără margini, oboseala, și mai ales omenia. S-a spus că Paul “vorbește de Dumnezeu”, așa cum cineva vorbește italiana sau spaniola sau engleza. Aș adăuga care “vorbește uman”. Și pentru aceasta mesajul său apare credibil și ușor de memorat.

Ritul latin