Start > Ritul latin > Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

25 October 2008
1,637 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Adormirea Maicii Domnului

“Maria a fost înălțată la cer, corurile de îngeri se bucură”.

Această zi în care noi ne-am adunat la picioarele Sfintei Fecioare este o zi a bucuriei și a credinței. Solemnitatea Adormirii Maicii Domnului și a Înălțării ei cu Trupul și cu Sufletul la cer este o sărbătoare care obligă la bucurie. Toate celelalte sărbători dedicate Sfintei Fecioare trezesc în noi o meditație profundă asupra diferitelor momente ale vieții sale pământești: o urmăm de la Nazaret, la Betleem și până pe Calvar, sub cruce, și nu putem rămâne nepăsători față de neliniștile, greutățile, durerile sale, când o vedem alături de Isus. Astăzi însă, suntem invitați să tresăltăm de bucurie și veselie pentru că ne este prezentată concluzia unei existențe excepționale și privilegiate pe care Domnul a dăruit-o acestei creaturi distinse, care este Mama noastră în credință. Mai mult ca oricând, noi trebuie să ne simțim acum frați, membri ai aceleiași familii, care am venit să ne întâlnim cu Mama noastră pentru că vrem să o simțim mai aproape de noi, pentru că vrem să conversăm cu ea în limbajul nostru uman, pentru că dorim ca ea să ne învețe cum să ne trăim viața și să ne spună care este menirea noastră în această lume.

Sărbătoarea de astăzi este tocmai expresia acestei dorințe și necesități pe care creștinii au avut-o încă din primele veacuri ale Bisericii. Constituția Apostolică Munificentissimus Deus prin care, la 1 noiembrie 1950, Papa Pius al XII-lea a proclamat dogma de credință a Înălțării Sfintei Fecioare cu Trupul și cu Sufletul la cer, este încoronarea și consacrarea drumului secular de credință al Bisericii referitor la destinul final al Mariei. Chiar dacă Sfânta Scriptură nu vorbește în mod expres despre Înălțarea Mariei la cer, Sfinții Părinți spun că acest privilegiu concordă în mod minunat cu adevărurile pe care le învață Sfânta Carte. Dacă Isus este Noul Adam, așa cum ne spune sfântul Paul în cea de-a două lectură luată din Scrisoarea întâi către Corinteni, Maria este Noua Evă în virtutea legăturii fizice și morale care există între mamă și fiu și în virtutea participării intime la opera de răscumpărare a Fiului său, Maria nu putea să mai aștepte a doua venire a lui Isus. Suferind alături de Isus, trebuia să se bucure alături de el în slavă.

Am auzit în prima lectură că un semn mare s-a arătat în cer: “o femeie, înveșmântată cu Soarele, având Luna sub picioarele ei, iar pe cap purtând o coroană cu doisprezece stele” (Ap 12,1). Sfinții Părinți spun că această femeie este tocmai Maria înălțată la cer. Conciliul al II-lea din Vatican, în constituția Lumen Gentium vorbește despre Sfânta Fecioară ca fiind imaginea Bisericii viitoare, icoana escatologică a Bisericii, ea este semnul și modelul pe care Dumnezeu îl dă Bisericii peregrine pe pământ. Ne amintim cu toții de momentul când Isus, pe cruce fiind, ne-a lăsat-o ca mamă pe Maria. Maternitatea spirituală comportă printre altele acea îndatorire de a da exemplu, de a fi model pentru copii săi. Prin viața sa pământească și prin Înălțarea sa la cer, Sfânta Fecioară devine exemplul, figura a ceea ce Biserica trebuie să fie aici pe pământ și dincolo în veșnicie.

S-a mai arătat și un alt semn în cer: “un balaur uriaș, roșu ca focul… care stătea în fața Femeii ce trebuia să nască, gata să-i înghită copilul după ce îl va naște”. Balaurul, imaginea curentă a Diavolului ca origine și totalitate a forțelor răului care amenință omenirea, nu a reușit să răpească copilul. Ba mai mult, prin moartea și învierea sa, copilul a fost răpit și dus aproape de Dumnezeu. Femeia a fugit în pustiu, dar nu pentru ca să se ascundă, ci pentru a se pregăti, pentru a organiza lupta și rezistența împotriva răului. Iată ce are de făcut Biserica, ce avem de făcut noi: urmând exemplul Mariei, să luptăm prin credința noastră împotriva răului, atât la nivel intelectual cât și la nivel de structuri, pentru ca și noi să ajungem să ne bucurăm de inefabila viață viitoare.

Cum trebuie să facem aceasta? Ne învață însăși Mama noastră prin cântul Magnificat pe care l-am auzit la evanghelie. În primul rând, ea ne amintește că noi suntem oameni, oameni care trebuie să facem o alegere, și ne dă mărturia faptului că Dumnezeu știe să aprecieze alegerea bine făcută, căci el a privit la smerenia slujitoarei sale, el înalță pe cei umili și risipește pe cei mândri. Maria era o femeie din popor, cu o stare socială foarte modestă. Nu poseda calități exterioare care să o facă distinctă, chiar dacă o dinastie regală se încheiase în persoana sa. Mulțimii îi apărea comună. Totuși, dacă ne apropiem de ea și o privim în inimă ne putem da seama că Mama noastră simte despre sine o profundă umilință: umilința gândirii, a conștiinței faptului că provine de la Dumnezeu și că depinde întru totul de Dânsul. Ar trebui să ne lovească această conștiință de sine pe noi, care suntem atât de obișnuiți astăzi să ne exaltăm propria personalitate și independență, propria judecată. Maria vrea să ne aducă aminte că noi îi suntem tributari lui Dumnezeu. Ea trezește în noi încredere și speranță și ne spune că și noi suntem candidați la viața veșnică, trebuie doar să primim ploaia de haruri pe care Dumnezeu ne-o dă.

În al doilea rând, Maria ne spune că noi trebuie să avem credință. Nouă, fiilor ei, cărora ne place să ne aplecăm tot mai mult spre lucrurile pământești și preferăm faptele, fenomenele care se văd, care se ating și care se transformă în bogății temporare, Maria ne spune că trebuie să privim la viața noastră întâi de toate cu credință, pentru că numai crezând vom fi fericiți. Astăzi, Maria poartă printre noi credința. Ea însăși este exemplul cel mai înalt de credință, de comunicare a omului cu Dumnezeu, de ascultare a Cuvântului, de curăție, de bunătate. Prin înălțarea sa la cer, Maria a devenit regină. Ea este însă Regină blândă și binevoitoare; în același timp este Mamă care știe să se apropie, să asculte, să înțeleagă, să consoleze și să ajute. Să învățăm să prețuim darul de a o avea ca mamă pe Maria, să ne bucurăm că ne putem îndrepta spre ea, că ne putem ruga ei. Nu de puține ori s-a confirmat că rugăciunea adresată Mariei schimbă fizionomia interioară a omului.

Se povestește despre o femeie cu numele Elena care ducea o viață păcătoasă, că într-o zi, intrând în biserică a ascultat o predică despre sfântul Rozariu. Când a ieșit, și-a cumpărat un rozariu pe care însă îl ținea ascuns. Mai târziu a început să îl recite, dar fără a simți o atracție deosebită față de rugăciunea rozariului. Cu trecerea timpului situația s-a schimbat într-atât, încât nu se mai putea despărți de el. A ajuns până acolo că și-a împărțit averea săracilor, iar restul vieții și l-a trăit într-o pocăință aspră. Rugăciunea rozariului i-a schimbat viața.

Și noi, iubiți credincioși, pentru a ajunge în cer alături de Mama noastră avem nevoie de convertirea sinceră a inimii și de statornicia în lupta împotriva răului. În luptă avem nevoie de arme, dar nu de armele lumii, ci de armele credinței. O armă deosebit de puternică în această luptă este tocmai rugăciunea rozariului, acest colocviu cotidian pe care noi trebuie să-l avem cu Maria, acest buchet de trandafiri care este expresia afectivității noastre față de ea. Să ne rugăm ei cu încredere și să privim cu speranță spre cea care, așa cum spunea Papa Paul al VI-lea, “prin înălțarea sa la cer, a devenit o stea a cerului, steaua cea mai strălucitoare, splendidă precum soarele, frumoasă precum luna; un astru ceresc care luminează întreg universul, panorama noastră terestră, calea noastră spre Țara promisă”.

Marius MÎRȚ

Ritul latin