Start > Ritul latin > Duminica a XXXIV-a de peste an

Duminica a XXXIV-a de peste an

25 October 2008
1,271 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

Iată-ne ajunși la sfârșitul anului liturgic, cu această duminică urmată de o ultimă săptămână. Duminica viitoare va începe un nou an liturgic. Delimitarea anului Bisericii este diferită de cea a anului astronomic sau civil, care începe la 1 ianuarie, precum și de cea a anului scolastic, care începe în septembrie. Anul liturgic începe la sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie, cu perioada Adventului. În desfășurarea sa, celebrează diferite faze ale istoriei mântuirii, de la începuturile acesteia și până la ultima filă a sa, filă care nu s-a scris încă. Istoria mântuirii se va încheia cu a doua venire a lui Isus Cristos ca Rege al universului și al istoriei, moment ce va descoperi sensul ultim al întregii creații și al întregii economii a mântuirii. De aceea, anul liturgic nu se putea încheia într-o manieră mai demnă, decât cu solemnitatea lui Cristos, Regele universului.

Este o sărbătoare relativ recentă, instituită în anul 1925, de către Papa Pius al XI-lea. Într-un prim moment a stârnit uimire și chiar opoziție. În fața apariției diferitelor dictaturi în Europa, Biserica a simțit nevoia de a reaminti poporului creștin că doar Cristos este Domnul și Regele universului. Odată depășită această fază istorică, solemnitatea de astăzi ne amintește, după cum arată și rugăciunea de la colectă, că Tatăl l-a pus pe Cristos “ca păstor și rege unic al tuturor oamenilor, pentru a construi în vâltoarea evenimentelor istorice, împărăția sa de iubire”.

Fiecare sfârșit de an este timp de bilanț, deci și sfârșitul anului liturgic. Iar bilanțul pe care ni-l propune evanghelia de astăzi este chiar cel ultim, judecata de pe urmă. Astfel că această solemnitate ne privește îndeaproape, ne angajează, pentru că și noi facem parte din Împărăția lui Cristos și intenționăm să-i fim cetățeni cu drepturi depline. Să reflectăm puțin și să vedem dacă în acest an liturgic ne-am comportat demn de niște cetățeni ai acestei împărății. Textele biblice pe care le-am ascultat ne sunt un ghid în acest sens. Ele ni-l prezintă pe Cristos în trei ipostaze: păstor, rege și judecător. Însă tema centrală a acestei sărbători este caritatea, după cum am auzit în fragmentul evanghelic al sfântului Matei, fragment care ne prezintă astăzi ultima parabolă a lui Isus și anume cea despre judecata universală și sfârșitul lumii, atunci când absolut toți oamenii se vor prezenta în fața Regelui Cristos pentru a da cont de ceea ce au făcut sau au omis să facă în această viață pământească. Judecata universală, știm doar că, va avea loc la sfârșitul lumii, odată cu a doua venire în slavă a lui Cristos. Însă când se vor întâmpla toate acestea, singur Tatăl le cunoaște ziua și ceasul și numai el le hotărăște venirea.

Acest ultim act al istoriei se va deschide cu o imagine măreață, pe care o descrie și sfântul Paul în lectura a doua. Cristos, primul înviat din morți, în toată splendoarea sa de Fiu al lui Dumnezeu, va învia și trupurile noastre muritoare. Iar șezând pe tronul său de mărire și înconjurat de îngeri va începe judecata, o judecată care se va face pe criteriul poruncii iubirii, iar martorul fiecărui om va fi propria lui conștiință. Prin conștiință, acest “sanctuar al omului”, după cum o numește Conciliul al II-lea din Vatican, se face cunoscută în mod minunat acea lege care își află împlinirea în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. “Atunci vor fi puse în lumină purtarea fiecăruia și taina inimilor”, ne spune Catehismul Bisericii Catolice. Judecătorul îi va cunoaște ca fiind ai săi numai pe cei care l-au recunoscut în frații lui mai mici. Aceștia sunt instrumentul de măsură cu care vor fi judecați toți oamenii. Pentru Isus, la judecata finală, determinantă este deschiderea, disponibilitatea, primirea pe care am făcut-o celor mai mici; iubirea concretă și gratuită față de ei. Ceea ce surprinde cel mai mult este faptul că tot ceea ce a fost făcut celor mai mici, Isus consideră făcut personal pentru el. Ia în considerație comportamentul nostru față de ultimii, dezmoșteniții și marginalizații pământului, copiii străzii și săracii lumii a treia. Aceștia sunt frații mai mici ai lui Isus. Această identificare a lui Isus cu cei săraci și nevoiași, arată iubirea lui Dumnezeu față de oameni. De aceea, Dumnezeu vrea ca suferințele omenirii să fie alinate prin iubirea oamenilor unii față de alții.

Nu sunt cuvintele și nici cultul care ne fac comesenii lui Cristos în împărăția sa, ci iubirea, pentru că “din aceasta vor cunoaște toți că sunteți discipolii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții” (In 13, 35), ne spune Isus însuși. Aceasta nu înseamnă, însă, a dezaprecia evanghelizarea sau sacramentele, dar dimpotrivă, a le face să dobândească o importanță autentică, astfel încât să devină mijloace concrete de iubire și de viață. Nu ajunge numai să nu facem răul. Creștinul este cel care iubește acționând, nu cel care observă poruncile, limitându-se doar la a nu face răul.

Isus nu s-a limitat la cuvinte, nu s-a limitat să ne relateze o parabolă; el a învățat alegerea celor mici prin viața sa. Ni s-a prezentat cu titlurile de Rege și Mesia, dar, în același timp, ca un sărac “blând și smerit cu inima”; s-a comportat ca milostiv și solidar cu situațiile de mizerie umană de-a lungul întregii sale vieți pământești. În evanghelie îl găsim angajat să înfrunte acele situații de nevoie, pe care le-a enunțat în parabolă: foamea și setea, goliciunea celui sărac și înstrăinarea, boala și închisoarea. Tradiția ne relatează că de atunci, creștinii caută să imite aceste fapte ale lui Cristos, care cu timpul s-au numit fapte de milostenie trupească și la care s-a mai adăugat una (a îngropa pe cei morți), pentru a fi șapte, număr care, conform gândirii de atunci, exprima perfecțiunea. Însă omul fiind și suflet, creștinii s-au gândit să introducă și o serie de șapte fapte de milostenie sufletească. Acestea sunt: a sfătui pe cei care sunt în îndoială, a învăța pe cei neștiutori, a avertiza pe cei păcătoși, a mângâia pe cei mâhniți, a ierta ofensele, a suporta cu răbdare nedreptatea și a ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți. Primii creștini rosteau cele paisprezece fapte de milostenie ca pe o rugăciune și-i cereau lui Dumnezeu harul de a le practica. De fapt, cuprind în ele adevărata morală creștină, în întregime pozitivă, a lucrurilor concrete, a acțiunilor care trebuie făcute. Sfântul Iacob ne spune în scrisoarea sa: “Credința fără fapte este moartă” (Iac 2, 17), iar un scriitor italian face următoarea constatare: “Dumnezeu iartă multe lucruri pentru o faptă de milostenie”.

Se spune că era un om foarte evlavios, care mergea zilnic la biserică. Se ruga deseori: “Doamne, eu vin mereu la tine; n-am lipsit niciodată. N-ai putea veni și tu o dată la mine?” Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea și i-a răspuns în sfârșit: “Mâine voi veni!” Câtă bucurie pentru acest om! Ajuns acasă, a făcut ordine, astfel încât totul era pregătit pentru a-l primi pe Dumnezeu. A doua zi dimineață, îl aștepta în pragul casei și iată că apare la un moment dat un băiețel și-i cere ceva de mâncare. Mâniat de îndrăzneala copilului, ripostează alungându-l. Pe la amiază, își face apariția un cerșetor și-i cere de pomană. Îl alungă și pe acesta fără prea multă vorbă. Trece amiaza și Dumnezeu tot nu apare. Spre seară se înfățișează un pelerin, care-l roagă să-l lase să se odihnească puțin în casa lui. “Nici gând. Casa este ocupată pentru Dumnezeu”, răspunse omul. “S-a înnoptat și Dumnezeu nu și-a ținut promisiunea” își spune omul tare necăjit. A doua zi dimineață, după Sfânta Liturghie, evlaviosul izbucnește în lacrimi: “Doamne, n-ai venit la mine, așa cum mi-ai promis! De ce?” Atunci, un glas i-a răspuns: “De trei ori am venit și de trei ori m-ai alungat”. Deși este o legendă, această relatare evocă un mare adevăr. Cum putem spune noi că îl iubim pe Dumnezeu, pe care nu-l vedem, dacă nu-l iubim pe aproapele, pe care îl vedem? Iubirea față de Dumnezeu se concretizează în iubirea față de aproapele și mai ales față de aproapele aflat în nevoie. Totuși, nu este ușor să recunoaștem care este binele aproapelui și care comportament al nostru exprimă iubirea față de el. Isus ne oferă un indiciu: “Iubește-mă pe mine în celălalt!” Dacă rugămințile pe care ni le adresează alții și pe care le evităm pentru că suntem grăbiți sau pentru că avem altceva de făcut, ne-ar fi adresate de Isus, oare cum am răspunde? Este adevărat că nu totdeauna este ușor și plăcut să iubim. Uneori, pare că eforturile noastre sunt inutile, că nimic nu se schimbă în jurul nostru; ne simțim incapabili, singuri și obosiți. Ei bine, de aceea venim aici; prin Euharistie, Isus, Domnul nostru, ne ajută, ne hrănește și ne dă putere. El este cel care spune prin cuvintele profetului Ezechiel, după cum am auzit și în prima lectură: “Voi căuta oile mele și voi avea grijă de ele; Eu însumi voi conduce oile mele la pășune și la odihnă; voi bandaja oița rănită și o voi îngriji pe cea bolnavă” (Ez 34,11.15-17).

Întorși acasă, dacă vom privi în jurul nostru , vom vedea că alături de noi trăiesc mulți din aceștia mici: mici și în sensul fizic, copii, fii, care au nevoie de grija și de afecțiunea noastră, dar și adulți, care sunt vitregiți de soartă și viață, bolnavi, bătrâni, persoane singure, triste și uitate. Să-i căutăm și să-i iubim pe acești frați mai mici, pentru ca să auzim și noi la sfârșitul timpurilor vocea lui Isus spunându-ne: “Veniți binecuvântații Tatălui meu, moșteniți Împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii” (Mt 25,34).

Cornel-Adrian BENCHEA

Ritul latin