Start > Ritul latin > Duminica a XXXIV-a de peste an

Duminica a XXXIV-a de peste an

25 October 2008
1,438 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

În calendarul Bisericii, această duminică – ultima din anul liturgic – are o denumire specială: “Solemnitatea Domnului Nostru Isus Cristos, Regele Universului”.

Dacă nu se consideră că anumite cuvinte care se folosesc în biserică… practic nu intenționează să nu spună nimic (deci să transmită ceva), atunci cu siguranță că acest titlu apare foarte angajant. Cu câțiva ani în urmă s-a spus că are un iz “triumfalist”. În orice caz, dacă este luat în serios și dacă privim în jurul nostru, trebuie să ne întrebăm ce vrea să spună el, în realitatea concretă a lumii moderne și a vieții de fiecare zi.

De altfel, nu este prea greu de remarcat, în lecturile și rugăciunile acestei duminici, un fel de contradicție, sau cel puțin o puternică tensiune care străbate de la un capăt la altul întreaga liturgie.

În timp ce Cristos este proclamat “regele universului”, el se identifică cu cei mai săraci și nevoiași dintre oameni (astăzi am spune: “marginalizații, sărmanii, cei din urmă din societate”); apoi în timp ce pe de o parte cuvântul Scripturii pare să ne transporte în atmosfera ireală și fantastică a unei “alte lumi” (când “Fiul omului va veni în slavă cu toți îngerii lui” și “va încredința împărăția lui Dumnezeu Tatăl”), în același timp cuvântul lui Isus ne trimite printr-un inexorabil realism la această lume cu toate mizeriile și suferințele ei (“mi-a fost foame… eram bolnav… eram în temniță…”).

Realitatea este că titlul liturgic al sărbătorii de astăzi, în ambiguitatea sa, subliniază radicala diferență dintre imaginea socială, politică sau economică a “regalității” ca putere, prestigiu, întâietate, și imaginea evanghelică a “împărăției” lui Cristos, care se definește exclusiv în termeni de solidaritate, slujire și dăruire.

Cristos va fi și este “judecătorul” tuturor oamenilor, pentru că în el și prin el, Dumnezeu Tatăl a arătat primatul absolut al iubirii gratuite și dezinteresate ca valoare ultimă și determinantă în destinul omului. Exercitarea efectivă a solidarității și ajutorul concret față de cei nevoiași și suferinzi de orice fel reprezintă criteriul unic în baza căruia fiecare om va fi judecat înaintea lui Dumnezeu.

Dar acest discurs nu apare evident în experiența comună a vieții pământești… Devine comprehensibil numai când credem și mărturisim explicit că Isus este “Domnul”, pentru că într-adevăr el a înviat din morți.

Dacă are un sens a spune că Cristos este “regele universului”, aceasta depinde, în ultimă analiză, de faptul de a recunoaște în el pe învingătorul morții, “ultimul dușman” al omului (cf. lectura a doua): realitate ineluctabilă, în fața căreia încetează orice putere pământească. A spune “Isus Cristos regele universului”, nu este decât o formulă modernă (mai mult sau mai puțin fericită) de proclamare a aceleași credințe pe care creștinii din prima generație o afirmau prin formula “Isus este Domnul” (1Cor 12,3).

O credință care comportă inseparabil două dimensiuni. Cea a rugăciunii, adorației, cântării, laudei aduse lui Cristos Domnul (am putea spune: “practica religioasă”); și cea a angajării personale și concrete în solidaritatea și în slujirea tuturor “săracilor lui Cristos” care suferă din cauza foamei, frigului, solitudinii, bolii, etc. (am putea spune: “practica dreptății și a carității”).

Așa cum spunea Ioan Gură de Aur: “Vrei să cinstești trupul lui Cristos? Ei bine, nu permite ca el să fie gol; după ce l-ai împodobit aici în biserică cu stofe de mătase, nu permite ca afară el să moară de frig… Cel care a spus: “Acesta este trupul meu”… a spus de asemenea: “M-ați văzut suferind de foame și nu mi-ați dat de mâncare”… Ce folos și câștig poate avea Cristos dacă masa lui este acoperită cu vase de aur, în timp ce el însuși moare de foame în persoana săracilor?…” (Commento al Vangelo di san Matteo, 50).

Ritul latin