Start > Ritul latin > Duminica a XXXI-a de peste an

Duminica a XXXI-a de peste an

25 October 2008
843 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXI-a de peste an (Anul A)

Cred că pentru oricine este greu “să facă o predică”, după ce a citit și ascultat această pagină din Evanghelie…

Vreau sau nu vreau, atunci când trebuie să predic mi se pare că mă aflu chiar în poziția aceluia care, oarecumva, “este învățătorul” altora. Și aceasta, în timp ce abia l-am ascultat pe Isus, spunând: “Unul singur este învățătorul vostru, Cristos”. Și ori de câte ori trebuie să predic, nu pot să evit întrebarea dacă nu cumva valorează și pentru mine acele cuvinte dure pe care Isus le-a spus referitor la conducătorii și învățătorii religioși ai timpului său: “Tot ceea ce vă spun, faceți…, dar nu faceți faptele lor, pentru că ei spun și nu fac”.

Ca să fiu sincer: uneori aș prefera să nu trebuiască să predic, să nu trebuiască să vorbesc altora despre Evanghelie, să nu mă aflu în poziția celui care “învață” pe alții lucruri care privesc credința și viața creștină… Pentru că în fața cuvintelor Evangheliei mi se pare că aproape totdeauna mă aflu în situația unui fel de “ipocrit”, a aceluia care “spune dar nu face” cum spune…

Dar oare cine poate spune că “face”, adică îndeplinește în practică tot ceea ce învață Evanghelia? Cuvântul Evangheliei este totdeauna mult mai înalt și mai mare decât orice predicator sau comentator al Evangheliei, oricine ar fi el.

În acest sens, nimeni dintre cei care vorbesc despre Evanghelie – fie el chiar și cel mai înțelept și mai sfânt dintre teologi sau episcopi – nimeni nu-și poate asuma atitudinea de “învățător” în fața altora. Pentru că numai Cristos este învățător pentru toți, începând de la cel care vorbește sau predică în numele său. Ca și creștini, toți suntem ucenici în acealși fel, toți suntem în poziția aceluia care trebuie să învețe (să fie învățat), fie cel care predică sau învață, fie cel care ascultă.

Mai mult încă: acela care are în Biserică misiunea de a învăța și predica, la orice nivel, tocmai de aceea are o mare responsabilitate în plus înaintea Domnului. De fapt, Evanghelia nu este ceva de “învățat pentru a ști” sau pentru “a ști să spui”; ea este ceva de învățat pentru a face. Nu este vorba despre o învățătură care privește creșterea propriei culturi sau erudiții; este vorba despre o învățătură care privește propriul mod de a trăi și de a se comporta, după exemplul lui Cristos însuși.

Să presupunem că cineva poate fi foarte bun în “explicarea” Evangheliei, în arta oratoriei… Nu aceasta este ceea ce contează. Dacă nu este foarte bun și în “a face”, în a pune în practică ceea ce explică și spune, înaintea lui Dumnezeu nu contează nimic “titlul” pe care-l poartă și cu care este numit (profesor, monsenior, doctor etc.); așa cum nu contează nimic faptul de a ști să vorbească și să spună lucruri frumoase.

Desigur: și în Biserică s-a întâmplat și se întâmplă ceea ce se întâmplă – după câte ni se pare – în toate tipurile de societate umană. Anume, că în raporturile unii cu ceilalți – dincolo de legitimele și necesariile diversități de capacități personale, de îndatoriri și responsabilități – mai devreme sau mai târziu intră în joc, pe de o parte un anumit spirit de vanitate, orgoliu, ambiție…, iar pe de altă parte un anumit spirit de adulare, servilism și “curtuoazie”… Nu trebuie să ne scandalizăm prea mult de aceasta: sunt realități care se întâmplă totdeauna printre oameni.

La fel și în Biserica lui Dumnezeu – unde, ne spune Isus, nimeni nu ar trebui să se simtă sau să se considere “superior” altuia, unde ar trebui să ne considerăm “toți frați” înaintea unicului Tată – și în Biserica lui Dumnezeu, au ieșit la iveală de-a lungul istoriei multe forme de “distincții onorifice”, care se manifestă în titluri, haine, insigne, “demnități” și așa mai departe: “Reverend, Monsenior, Excelență, Eminență, etc.”.

Hai să fim serioși: este un limbaj de acum așa de obișnuit, de secole, în cadrul Bisericii, încât ni se pare întru totul “normal”… Cu toate acestea, trebuie totuși să recunoaștem că nu este un limbaj propriu “de natură evanghelică”.

Și poate că este bine să amintim că nu trebuie să luăm niciodată prea în serios toate aceste titluri: nici cine le dă, nici cine le primește; nici cine le spune, nici cine le aude spunându-i-se. Pentru că nimeni dintre noi – oricare ar fi statutul nostru juridic în Biserică sau titlul pe care-l purtăm – nimeni nu este totalmente imun împotriva virușilor, corelativi între ei, ai vanității și ai adulării.

Pe scurt, dacă pot s-o spun într-un ton puțin cam glumeț: în Biserică pot fi mulți “Monseniori”, dar să nu uităm că numai unul singur este “Senior” (Domn) pentru toți, laici sau preoți, călugări sau episcopi.

Și să fie clar că acest discurs nu intenționează întru nimic să atace sensul de respect și de ascultare față de Magisteriu, autoritatea bisericească, sau de ministerul propriu al episcopilor și preoților. El se vrea doar atât: acest minister, cu responsabilitatea și autoritatea care îi sunt conexe, ca și pe de altă parte respectul și ascultarea care-i sunt datorate, sunt ceva mult mai serios decât anumite forme de “vanitate bisericească” sau anumite atitudini de ascultare prea mieroase și ipocrite.

Domnul să dea fiecăruia dintre noi acel spirit de înțelepciune și umilință, care să permită fiecăruia să-și desfășoare în simplitate și simț de responsabilitate propria slujire în Biserică și în societate, oricare ar fi poziția și rolul nostru. Căutând numai fidelitatea față de cuvântul și voința Domnului precum și slava sa și nicidecum a noastră.

Ritul latin