Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a de peste an

Duminica a XXX-a de peste an

25 October 2008
1,390 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXX-a de peste an (Anul A)

“Ca să-l pună la încercare, l-au întrebat pe Isus…”. Iar Isus a răspuns prin cuvinte foarte simple. Atât de simple încât i-a lăsat descumpăniți pe cei care se așteptau la un răspuns elaborat cu multe distincții, precizări, subînțelesuri, referiri, etc. L-au întrebat pe Isus care este “cea mai mare poruncă din Lege”. Pentru un popor care-și punea în păzirea Legii (lui Dumnezeu) idealul suprem și valoarea cea mai înaltă a vieții, această întrebare echivala cu a cere (în termeni moderni) să i se spună: Care este lucrul cel mai important în viața unui om?

Am putea adresa această întrebare personajelor mai mult sau mai puțin renumite, care apar la televiziune sau scriu în ziare. Am putea să încercăm să ne întrebăm pe noi înșine: pentru mine, care este lucrul cel mai important din toată viața mea? Dacă-l vom întreba pe Isus Cristos, astăzi ca și ieri, răspunsul său nu se schimbă: lucrul cel mai important din viața unui om este de a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima și a-l iubi pe aproapele ca pe noi înșine.

Ar putea să ni se pară niște cuvinte de o naivitate descurajatoare în contextul societății moderne, din ce în ce mai complicată și adesea așa de “feroce” în mecanismele sale. “A-l iubi pe Dumnezeu”: ce înseamnă? și cum se face? Ajunge oare să reciți “Te ador Dumnezeul meu, te iubesc din toată inima…?”. “Să-l iubești pe aproapele”: frumos cuvânt! Ni se poate cere să iubim soția, copiii, prietenii… Dar dacă “aproapele” înseamnă toți cei pe care-i întâlnești, nu se poate! În ceea ce privește aproapele trebuie să fim atenți să nu fim trași pe sfoară, sau alte istorii, minunății! Sau cel mult, putem încerca să nu facem intenționat rău nimănui… și aceasta ar fi deja mult de tot!

Și totuși… Oare cine știe dacă Isus este mai naiv prin simplicitatea paradoxală a regulei sale de bază pentru viață, sau nu cumva noi suntem mai naivi (și prezumptuoși), cu toate calculele, abilitățile și cu toate îngâmfatele noastre dezamăgiri din lupta zilnică a existenței noastre… Dar are sens să spunem “Dumnezeu” și dacă acest Dumnezeu este “Tatăl Domnului nostru Isus Cristos”, atunci Isus are dreptate. În ciuda oricărei aparențe contrarii. Pentru că deplina realizare a vieții umane nu se poate îndeplini în altă parte, decât “în Dumnezeu”.

Iubirea de Dumnezeu nu este o problematică de suspine, de gât strâmb sau de evadare imaginară din realitate. A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă a ține vie în noi o dorință mai mare și mai profundă decât toate celelalte, înseamnă un fel de nostalgie proiectată spre viitor. Dumnezeu “este iubit” cu adevărat atunci când “este căutat” cu o inimă umilă și sinceră, fără a avansa pretenții în fața lui. Învățăm să-l iubim pe Dumnezeu atunci când redescoperim uimirea că existăm și minunăția universului: “Tu singur ești bun și izvorul vieții, și ai creat universul ca să-ți reverși iubirea asupra tuturor creaturilor…” (cf Rugăciunea euharistică IV).

“Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima”: nu este o frază formată dintr-un anumit limbaj “pios și devot” din alte timpuri; în realitate este lucrul cel mai mare pe care omul poate să-l facă pe pământ. Dar Dumnezeu nu poate fi iubit fără a-l iubi pe aproapele: adică fără respect, atenție, solidaritate, simț de dreptate, simpatie față de ceilalți (cf prima lectură). “De fapt, acela care nu-l iubește pe fratele său pe care-l vede, nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede. Aceasta este porunca pe care am primit-o de la el: cine-l iubește pe Dumnezeu, îl iubește și pe fratele său” (1In 4,20-21). “A doua poruncă” – pe care Isus o adaugă din proprie inițiativă la prima – îi reprezintă “sigiliul de garanție”, dovada indispensabilă a autenticității.

Ritul latin