Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a de peste an

Duminica a XXX-a de peste an

24 October 2008
1,425 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXX-a de peste an (Anul A)

Morala creștină ne învață că iubirea frățească trebuie să se reverse spre toți aceia pe care Dumnezeu îi iubește. Cu toate că cercul raporturilor noastre și al faptelor noastre bune este limitat, noi nu putem rămâne indiferenți la suferințele și nevoile semenilor noștri îndepărtați și necunoscuți. Iubirea creștină reușește să depășească antipatiile personale, de rasă, de stat și de națiune. Creștinul care aude vorbindu-se despre iubire și caritate trebuie să se simtă ancorat în aceste realități care constituie fundamentul vieții sale de credință.

Liturgia cuvântului din această duminică are o rădăcină scripturistică foarte profundă. Lecturile de la Sfânta Liturghie ne fac conștienți de bogăția și de implicațiile poruncii lui Dumnezeu cu privire la sentimentele pe care trebuie să le nutrim față de Creatorul nostru și față de semenul nostru.

Prima lectură ne prezintă concepția biblică despre iubire. Iubirea este atentă totdeauna la exigențele reale ale vieții și se exprimă în formele cele mai obișnuite ale vieții. Israelul a învățat din istoria sa de până acum că Domnul Dumnezeu este “părintele” său, aproapele său, care ia partea celor mai slabi și mai neajutorați. Din această cauză, Israelul a devenit un popor de frați în care nici puterea, nici bogăția nu puteau să tulbure aceste gen de relații. A păcătui împotriva fratelui sărac înseamnă a păcătui împotriva lui Dumnezeu care este părintele și ocrotitorul său. A păcătui împotriva celui străin înseamnă a renega alianța înfăptuită în timpul sclaviei, când evreii erau străini în țara Egiptului. De aceea, a-l recunoaște pe Dumnezeu în istorie implică pentru popor faptul de a-l vedea pe Dumnezeu prezent în raporturile cu fratele sărac și cu străinul.

Iubirea lui Dumnezeu, iubirea aproapelui și a celui străin sunt legate în mod intim. Acest lucru este afirmat și de Isus în evanghelia de astăzi. Iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui sunt cele două dimensiuni esențiale ale vieții umane.

Întrebarea învățătorului Legii îi este pusă lui Isus cu scopul de a-l pune la încercare (Mt 22,35). Această problemă, a celei mai mari porunci din Lege, era foarte controversată între învățații Legii. Sinagoga antică a extras din Lege 613 porunci pe care mai apoi învățătorii le-au divizat în porunci “lejere” și porunci “grave”. Ei se întrebau dacă nu există un precept care, înglobându-le pe toate celelalte, să poată fi pus în capul listei. Răspunsul lui Isus este foarte simplu. Cuvintele atât de simple pronunțate de Isus îi lasă descumpăniți pe cei care se așteptau la un răspuns elaborat cu multe distincții, precizări, subînțelesuri și referiri. Pentru un popor care avea ca ideal suprem păzirea Legii lui Moise, această întrebare echivala cu a cere să i se spună: care este lucrul cel mai important din viața unui om?

Am putea adresa și noi această întrebare personajelor mai mult sau mai puțin renumite din zilele noastre, care apar la televiziune sau scriu în ziare. Am putea să ne întrebăm pe noi înșine: pentru mine, care este lucrul cel mai important din toată viața mea? Oare am putea afirma că lucrul cel mai important din viața noastră este de a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima și pe aproapele ca pe noi înșine?

Se spune că arborii nu lasă să se vadă pădurea. La fel și omul, datorită atâtor prescripții și legi își pierde unitatea și trăiește dezbinat, dispersat în diferitele compartimente ale vieții cotidiene în care este nevoit să-și împlinească existența. Fără un principiu unificator, viața se autodistruge printr-o multiplă diviziune în părți nesemnificative.

Aceste cuvinte ar putea să ni se pară de o naivitate descurajatoare în contextul societății moderne, din ce în ce mai complicată și adesea atât de “feroce” în mecanismele sale. Însă cine știe oare dacă Isus este naiv prin simplitatea paradoxală a regulii sale de bază pentru viață, sau noi suntem mai naivi cu toate calculele, abilitățile și cu toate dezamăgirile noastre inutile din lupta noastră zilnică…?

Isus a unit cele două precepte care în Lege erau separate: iubirea pentru Dumnezeu și iubirea pentru aproapele. Isus știe că cel mai mare interes al omului este această relație cu Dumnezeu. El a demonstrat în sine însuși, în omenitatea sa, că rațiunea supremă a demnității omului este chemarea sa la comuniunea deplină cu Dumnezeu. Nimic nu-l înalță atât de mult pe om decât faptul de a fi în preajma lui Dumnezeu, de a-l iubi, de a-l sluji și de a face din el scopul suprem al vieții sale. De aceea Isus Cristos se pronunță în favoarea necesității de a păstra aceste precepte unite, astfel încât ele să constituie principiul moral elementar al existenței omului.

Ce înseamnă a iubi? A iubi înseamnă a ieși din noi înșine, a ne depăși propriul egoism, a merge către celălalt, învingând indiferența și capriciile proprii. Sfântul Macarie ne aduce aminte că soarele nu se schimbă după obiectele pe care le luminează, nici nu se murdărește când strălucește deasupra mlaștinilor. Aproapele nostru, fără a-l căuta prea departe, este cel de lângă noi, persoanele pe care le întâlnim în fiecare zi; sunt părinții noștri, sunt frații noștri, sunt educatorii noștri, prietenii pe care Domnul ni i-a pus alături, buni sau mai puțini buni, simpatici sau antipatici. A-l iubi pe aproapele nostru înseamnă a ne depăși pe noi înșine pentru a trăi în caritate raporturile obișnuite cu semenii. Altfel riscăm să fim falși și mincinoși și ne facem vinovați că nu am contribuit la realizarea planului de iubire pe care Dumnezeu îl are cu aceștia.

O astfel de iubire care umple toată existența umană de prezența lui Dumnezeu o vedem realizată în cadrul primei comunități creștine din Tesalonic. Sfântul apostol Paul ne relatează în a doua lectură cum acești creștini au devenit imitatorii săi și ai Domnului Cristos și au primit Cuvântul chiar în mijlocul încercărilor. Drept urmare ei au devenit modelul tuturor credincioșilor pentru că s-au îndepărtat de idoli pentru a-i sluji Dumnezeului viu și adevărat. Împlinind această slujire, ei așteaptă plini de credință venirea Domnului Isus. Această așteptare însă nu este pasivă ci face să fie evidentă o atitudine plină de încredere îndreptată spre realizarea venirii eliberatoare a lui Dumnezeu.

Se povestește că un rege tânăr și dornic de cunoaștere le-a poruncit învățaților din țara sa să adune în scris toate valorile științifice din lume. După patruzeci de ani i-au prezentat rezultatele într-o mie de volume. Regele, care între timp împlinise șaizeci de ani, spuse: “O mie de cărți nu mai pot citi. Scoateți esențialul din acestea”. După zece ani, învățații i-au prezentat conținutul, rezumat în o sută de cărți. Regele spuse: “Și acestea sunt prea multe. Am deja șaptezeci de ani. Scrieți-mi, vă rog, esențialul!” Învățații s-au apucat de lucru și au scos esențialul într-o singură carte. S-au prezentat la rege. Acesta era deja pe patul de moarte și dorea să afle cel puțin sinteza acestei lucrări a învățaților. Atunci, unul dintre ei a rezumat esențialul istoriei omenirii într-o singură frază: “Oamenii au trăit, au suferit și au murit. Ceea ce contează și ceea ce dăinuie, însă, este iubirea”.

Cele două porunci ale lui Isus sunt asemănătoare pentru că recer același comportament: să iubești! Dar ele sunt și diferite, pentru că indică doi destinatari diferiți: Dumnezeu și aproapele. Cu toate acestea, ele constituie o singură realitate, pentru că Dumnezeu și aproapele formează realul, întregul existent, față de care trebuie să luăm o atitudine pozitivă. Isus vede în iubirea care se naște din inima omului principiul pozitiv al acțiunii sale, cheia asupra viitorului lumii. Omul, iubit de Dumnezeu, trebuie să imite această iubire existentă a sa și să iubească la rândul său, conștient fiind că ceea ce contează și ceea ce dăinuie este iubirea, concluzie la care au ajuns și învățații acestei lumi.

Evanghelia de astăzi ne invită să credem într-o lume nouă pe care trebuie să o construim noi înșine, puțin câte puțin. Iubirea de Dumnezeu nu este o problematică de suspine, de gât strâmb sau de evadare imaginară din realitate. A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă a ține vie în noi o dorință mai mare și mai profundă decât toate celelalte, înseamnă un fel de nostalgie proiectată spre viitor. Însă Dumnezeu nu poate fi iubit fără a-l iubi pe aproapele. Sfântul Toma de Aquino ne spune că atunci când îi iubim pe oameni, întrucât aceștia sunt creați după asemănarea lui Dumnezeu, îl iubim pe însuși Dumnezeu prezent în ei. De aceea, cele două porunci sunt identice.

Să-l rugăm pe Domnul la această Sfântă Liturghie să ne dea harul de a putea pune în practică aceste două exigențe ale vieții creștine, pentru ca “iubind ceea ce el poruncește să putem obține ceea ce el ne-a promis”.

Ritul latin