Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a (A)

Duminica a XXX-a (A)

11 October 2008
846 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXX-a de peste an (Anul A)

În acel timp, fariseii, auzind că Isus a închis gura saduceilor, s-au adunat laolaltă. Unul dintre ei, învățător al Legii, voind să-l pună la încercare, l-a întrebat pe Isus: “Învățătorule, care este cea mai mare poruncă în Lege?” El i-a răspuns: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, și din tot cugetul tău. Aceasta este cea dintâi și cea mai mare poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci este cuprinsă întreaga Scriptură: toată Legea și Profeții”. (Mat 22,34-40)

După ce a rezolvat problema tributului datorat împăratului roman, situând realitatea politică la locul care i se cuvine în raport cu autoritatea divină, și, după ce a dejucat raționamentul cazuistic al saduceilor, arătând, pornind de la Sf. Scriptură, că lumea învierii nu poate fi gândită în categoriile noastre de pe pământ, Isus are de înfruntat problema ce mai importantă cu privire la porunci.

Evanghelistul subliniază că învățătorul Legii îi pune întrebare lui Isus pentru a-l prinde în vorbă. Or, punerea lui Isus la încercare se situează nu doar pe planul unei discuții de principiu, ci mai ales pe planul mărturiei vieții. Astfel Isus, după ce citează textul din Dt 6,4-5 care proclamă iubirea lui Dumnezeu ca fiind porunca cea mai mare din Lege, adaugă imediat o a doua poruncă, cea din Lv 19,18, care proclamă iubirea aproapelui ca fiind la fel de fundamentală. În felul acest Isus leagă atât de strâns iubirea de Dumnezeu de iubirea față de aproapele încât ele se “topesc” una în alta.

Totuși, originalitatea răspunsului lui Isus constă mai puțin în conținutul său material pentru care găsim echivalente la rabini, cât mai ales în faptul că iubirea de Dumnezeu și de aproapele află în Isus din Nazaret sursa originară și conținutul său ultim. Într-adevăr, Isus este cel care îl iubește pe Dumnezeu, Tatăl său, și pe oameni, frații săi, cu aceeași iubire divină.

Fraților, voi știți cum ne-am purtat între voi pentru binele vostru și voi ați început să ne imitați pe noi și pe Domnul, primind cuvântul cu bucuria Duhului Sfânt în mijlocul multor încercări. Astfel voi ați devenit un exemplu pentru toți credincioșii din Macedonia și din toată Ahaia… Când vorbesc despre noi, oamenii povestesc ce fel de primire ne-ați făcut și cum v-ați întors de la idoli la Dumnezeu, ca să slujiți Dumnezeului celui viu și adevărat și să-l așteptați pe Fiul său din ceruri, pe Isus pe care l-a înviat din morți și care ne va elibera de mânia viitoare. (Tes 1,5c-10)

Acest început al epistolei către tesaloniceni este una dintre cele mai frumoase pagini ale sf. Pavel (Paul). Din ea se degajă o admirație, un entuziasm care îi umple de bucurie inima Apostolului. Ea ne reamintește că viața creștină presupune întotdeauna ruptura cu idolii neputincioși (acele “creaturi” efemere pe care omul a fost tentat să considere drept Dumnezeu) și primirea, în chiar mijlocul dificultăților zilnice, a Cuvântului viu al Evangheliei.

Un accent deosebit al acestui fragment, accent care prelungește reflecția textului evanghelic din această duminică, decurge din elogiul pe care Apostolul îl aduce tesalonicenilor care au început să-l imite pe el și pe colaboratorii săi și pe Domnul. Această imitare s-a concretizat în buna primirea rezervat apostolilor, în întoarcerea de la idoli la Dumnezeul cel viu și adevărat și în așteptarea Fiului său din ceruri. Altfel spus, într-o iubire totală față de Dumnezeu și față de aproapele aidoma lui Cristos.

Ritul latin