Start > Ritul latin > A-l câștiga pe fratele

A-l câștiga pe fratele

27 August 2008
999 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXIII-a de peste an (Anul A)

Ce răspundere?

Este prea ușor de spus: coresponsabilitate în Biserică. Dar despre ce responsabilitate este vorba? Trebuie curățat terenul de lucruri echivoce și de evitat orice viziune reductivă sau strâmbă a unei astfel de responsabilități. De exemplu, nu este vorba pur și simplu de a asigura ordinea, disciplina, unitatea exterioară, uniformitatea, funcționarea, consensul de fațadă. În această privință va fi oportun să fie prezente întrebările pe care Dumnezeu le pune lui Cain: “Unde este fratele tău?… Ce i-ai făcut?” (Gn 4,9-10).

Suntem chemați să răspundem despre o persoană, nu despre o structură. Preocuparea trebuie să fie cea de a asigura binele unui frate, de a garanta viața sa, de a apăra libertatea sa, nu de a face să funcționeze un aparat birocratic. Dumnezeu nu ne întreabă dacă totul este în ordine, ci unde este celălalt, locul pe care îl ocupă în inima noastră. Și atunci este necesar să avem prezent îndemnul lui Paul (a doua lectură): “Să nu aveți nici o datorie față de nimeni, decât aceea a dragostei reciproce…”

Fratele, chiar și mai ales acela care a greșit, sau pe care îl consider că a greșit, este unul căruia îi datorez iubirea. Oricare frate are dreptul să ceară de la mine iubire, și nu să încaseze numai mustrări, amenințări, avertismente. Caritatea nu este tactica de adoptare pentru a avea mai ușor dreptate împotriva altuia, să cedeze voinței mele, să-l fac să reintre în rânduri, să-i impun proiectul meu. Caritatea este conținutul mesajului, oferta principală, “demonstrația” fundamentală.

Dacă las să lipsească iubirea, nu sunt în stare să “dovedesc” nici o vină a fratelui meu. Ci “dovedesc” greșeala mea. Tocmai lipsa mea de iubire.

“Cine iubește pe semenul său a împlinit legea”, ne avertizează tot Paul. Împlinirea legii este garantată atunci când este practicată iubirea. Eu asigur salvarea fratelui meu când îl “așez la adăpost” în inima mea.

Meseria dificilă de santinelă

Precizând aceasta, putem să examinăm cele două forme de responsabilitate, care sunt indicate de Ezechiel (prima lectură) și de evanghelie: – rolul de santinelă; – corectarea fraternă. Cele două perspective pot, în multe cazuri, să meargă împreună. Să punctăm câteva cazuri.

1. Chiar dacă sunt santinele, pentru a spune așa, instituționale, nu înseamnă că oricare credincios nu poate, în Biserică, în anumite timpuri și în anumite situații, să desfășoare o astfel de îndatorire la solicitarea puternică a Duhului Sfânt, și să lanseze alarmele necesare când este cazul. Santinela, de obicei, primește o însărcinare de sus (vreau să spun că de la autoritatea constituită).

Dar uneori se poate întâmpla ca cineva, de jos, fără vreo investitură oficială, doar cu cea fundamentală a iubirii pentru Biserică și evanghlie, să înalțe vocea pentru a avertiza, îndemna, neliniști, și chiar de a protesta. Paul a denunțat deschis, în fața lui Petru, o linie de conduită care i se părea contradictorie. Ecaterina de Siena, Bernard din Chiaravalle, Petru Damiani nu au ezitat să se adreseze Papei pentru a exprima, chiar cu o sinceritate aspră, mustrările lor. O călugăriță “nepregătită” ca Orsola Benincasa a mers de la Napoli în 1582 și s-a prezentat în fața lui Grigore XIII pentru a-i adresa un mesaj nu prea măgulitor: Dumnezeu nu mai putea suporta păcatele creștinilor, seculari bisericești și de orice ordin și grad (deci Dumnezeu se pare că dădea dreptate, cel puțin în parte, lui Luter…).

2. Santinela, la toate nivelele, este expusă la o oarecare deformație profesională. Obiceiul de a supraveghea pe alții poate să-l ducă, pe nesimțite, la a nu ține ochii deschiși asupra sa, asupra propriului teritoriu domestic, să nu se îngrijească de păcatele proprii, să creadă că, prin motivul său propriu de a acționa, totul merge spre bine. Și atunci ar trebui să se arate recunoscător față de acela care, chiar dacă este puțin obositor, avertizează că, pentru a descoperi răul, nu este totdeauna necesar să privească departe…

3. Santinela, apoi, riscă să observe numai un singur fel de pericole. Și deci de a avea aproape o obsesie de a le denunța ca un maniac. Astfel, cu totul cuprinsă de furia sacră împotriva indocilității, amenințările la adresa ortodoxiei, “infidelitățile”, nu observă că ar fi cazul de a lansa alarme viguroase chiar și împotriva servilismului, adulației, venerației false, a carierismului, a aplatizării adevărului, a conformismului, a afacerilor celor mai fără scrupule sub acoperișul unei slujiri față “de cauză”, a ipocriziei izvorâte dintr-o ascultare formală sau din declarații solemne de fidelitate care fac paravan la comportamente în contrast strident cu evanghelia, lipsa de modestie în revendicarea unor drepturi de întâi-născuți, climatul de suspiciune creat în jurul acelora care se abțin de la aplauzele făcute la comandă.

4. Încă: santinela poate să considere că a împlinit datoria sa, nu când a strigat, a tras de sirena rituală, a exprimat disprețul, a deplâns, ci atunci când a reușit să trezească și conștiința altuia. Rolul santinelei nu se poate înlocui. Ca și cum: eu veghez în locul tău, sau cel puțin hotărăsc eu în locul tău, mă scandalizez în locul tău, îți prezint ideile și dezgusturile “drepte”, îți pregătesc pe dușmanii deja gata de a fi înghițiți. Trebuie, mai degrabă, să facem ca fiecare să fie santinela sa. Să-i responsabilizăm. Să activăm apărarea în interiorul fiecărui individ. Să educăm simțul critic. Să facem să înțeleagă că și credința este compatibilă cu un cap care gândește, că ascultarea nu este dușmana creativității, fidelitatea este și un risc, căutare, capacitate de a străbate căi noi.

5. Santinela ar trebui să simtă datoria și bucuria de a semnala binele (sau cel puțin să facă să simțim prezența lui), și nu numai răul. Să ne ajute să descoperim germenii adevărului prezenți și pe tărâmul adversarilor. Santinela nu se poate reduce la o “alarmă”, să acuze, să condamne, să ne pună în gardă împotriva dușmanilor (să nu-i confunde cu fantasmele proprii sau cu fobiile proprii), să examineze, să se corecteze. Datoria sa este și cea de a încuraja, de a susține, de a întări, de a prețui, de a favoriza viața, să respecte diversitatea. Nu este vorba numai de “a sufla în trâmbiță” (Os.8,1), ci de a “reda suflarea” persoanelor.

6. Și mai este o probă extremă pentru cel care are responsabilitatea. Nu este suficient de face totul pentru a evita ca fratele să se piardă. Trebuie să fie dispus să “se piardă pe sine” pentru ca fratele să fie salvat. Paul (Rom 9,3) își mărturisește dorința de a fi considerat el însuși “blestemat”, despărțit de Cristos, numai să salveze pe israeliți.

7. Oricine are o datorie de a veghea (adică fiecare dintre noi) ar trebui să se supună la controale frecvente ale vederii. Pentru a evita ca anumite bârne prezente în ochii noștri să ia proporții atât de gigantice încât să nu mai fie percepute, și ca paiele minuscule adăpostite sau imaginate în ochii fraților să provoace distorsiunile optice ale unui inchizitor de profesie. Mai ales este necesară purificarea privirii noastre cerând ajutor inimii. Ochiul cel mai limpede și pătrunzător este cel luminat și călăuzit de inimă.

Antidot față de murmurare

Sugestiile oferite de Cristos pentru a ajunge la recuperarea fratelui căzut în vreun păcat, nu indică desigur o procedură de tip juridic de urmat ad litteram. Fără îndoială, însă, slujesc să pună în evidență ca aceea să fie o operație necesară și delicată de făcut cu discreție, blândețe, răbdare, tact. Este vorba de o practică care, cu toată evidența, este opusul murmurării, din păcate mult mai răspândită în “corectarea fraternă”.

Adesea vorbăria ia locul acelui limbaj – sincer și caritabil împreună – care ar trebui să caracterizeze raporturile în interiorul comunității în special la verificarea vreunui fapt neplăcut. “Mustră-l între tine și el singur”. Trebuie să admitem că nu totdeauna avem sinceritatea de a vorbi, înainte de toate, cu cel direct interesat. Preferăm să schițăm bârfe, inutile și dăunătoare, să răspândim suspiciuni, să formulăm insinuări, să facem procese sumare, să condamnăm, asigurându-ne că în publicul curios nu este prezent cel cu care, dimpotrivă, ar trebui să ne înfruntăm față în față.

“Dacă te va asculta, l-ai câștigat pe fratele tău”. Iată răsplata, iată recompensa cea mare, incomparabilă! Nu este vorba de a se impune asupra celuilalt, sau de a-l umili. Este vorba, mai degrabă, de “a-l câștiga” pe fratele întrucât este frate. Nu satisfacția meschină de a fi avut dreptate, ci bucuria de a constata că este răsplătită credința. Credința în altcineva, pe lângă credința în Dumnezeu. “Dacă nu te va asculta, ia cu tine una sau două persoane…” Trebuie să mobilizăm, în acțiunea de a recupera pe care nu reușim să o facem singuri, un grup de persoane capabile de a respecta, de a înțelege, de a asculta motivele celuilalt, de a-l iubi. Încă odată: nu este un proces, și nici un interogatoriu, ci o încercare pasionată de a clarifica lucrurile, de a împrăștia neînțelegerile, de a restabili o comuniune, de a mărturisi împreună grija pentru un frate, demonstrându-i că este un bine prețios, un tezaur de neînlocuit la care comunitatea nu vrea să renunțe.

Mai ales atitudinea acestor “două sau trei persoane” nu trebuie să fie cea de judecători, ci aceea care lasă să se vadă: că și noi suntem păcătoși ca și tine. Vina este și a noastră. Avem și noi ceva pentru care și tu trebuie să ne ierți. Dacă se poate vorbi de un proces, acesta trebuie să fie un proces de revizuire, de convertire, din ambele părți. Nimeni nu rămâne pe pozițiile proprii. Toți sunt puși în discuție. Toți ies transformați. “Dacă fratele tău face un păcat…” Dar mișcă-te, fii prezent (singur sau cu alții), chiar și în cazul în care fratele se simte singur, descurajat, obosit, neapreciat, lovit de judecăți defavorabile, “bârfit”, umilit ca urmare a unui tratament lipsit de respect față de demnitatea sa. Toți membrii comunității trebuie să împiedice ca să se facă un gol în jurul unei persoane care, din orice motiv, se află în dificultate.

Și apoi: pentru ce să ne punem în mișcare numai când cineva comite o greșeală, și nu și în cazurile în care “comite și ceva bun și frumos? Pentru ce să mergem la cel vinovat și să-i spunem că a greșit, că această comunitate are motiv să se plângă în privința sa, și să nu se îndrepte și la cel “vinovat” de generozitate, de oboseală obscură, de dăruire tăcută, slujire fidelă și modestă, să-i declarăm că suntem mulțumiți de el, să-i exprimăm recunoștința? Se întâmplă foarte des ca o persoană să fie marginalizată, “excomunicată”, pentru că a avut succes, a reușit ceva, să se scufunde pe tărâmuri care rămân neplăcute pentru alții.

Invidia produce efecte devastatoare în țesătura comunitară. Sunt unii care se descoperă, cu durere, izolați, ținuți la o parte, considerați cu suspiciune sau ostilitate fățișă, numai pentru că s-a făcut vinovat că a obținut roade indigeste pentru un stomac oarecare, capabil cel puțin de a absorbi neplăcerile altuia, dar îndărătnic de a se bucura din cauza binelui produs de el. Și din păcate, în aceste cazuri, este totdeauna cineva care se complace că a “pierdut” un frate.

“Dacă doi dintre voi se pun de acord…”

Despre tema frumuseții de a fi de acord între credincioși în rugăciune, aș vrea să citez câteva versuri ale unui poet: “O voce care cântă singură / întinerește casa sau pădurea, / dar se pot auzi și mai multe voci, / glasul a doi care cântă / pot deja să compună o melodie care să risipească orice singurătate, / dar numai glasul multora, corul cel mare, / umple cerurile și face să palpite stelele…” (D. M. Turaldo).

Ritul latin