Start > Ritul latin > Pentru o religie a firimiturilor

Pentru o religie a firimiturilor

15 August 2008
1,238 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XX-a de peste an (Anul A)

Dumnezeu îi privilegiază pe cei excluși

Tema excluderii caracterizează cele trei lecturi de astăzi. În capitolul 56 din Isaia (din care în liturgie este prezentat un mic fragment) Domnul încurajează două categorii de excluși: străinii și eunucii. Aceștia par să fie iremediabil în afara mântuirii, a binecuvântării. Ei înșiși socotesc că nu pot face parte niciodată la titlul deplin al poporului alianței. Privilegiații, membrii de drept, îi privesc cu suspiciune și dispreț.

Dar Domnul are grijă să inverseze pozițiile. Semnificativă este promisiunea către cei care nu-și pot asigura o descendență: “Către eunucii, care observă sâmbetele mele, preferă lucrurile care îmi plac și rămân tari în alianța mea, eu le voi dărui în casa mea și între zidurile mele un loc și un nume mai bun decât al fiilor și fiicelor; le voi da lor un nume veșnic care nu va fi șters niciodată…”

Căile de acces la “muntele sfânt” adesea sunt barate abuziv de oameni zeloși, care impun limite arbitrare, dictează condiții care nu sunt în mod necesar cele cerute de Domnul. Atunci Dumnezeu însuși îi ia de mână pe cei excluși, pe cei cărora li s-a închis ușa cu dispreț în față sau au fost ținuți la distanță, pentru a-i însoți de-a lungul drumului “interzis” și să-i introducă în “casa de rugăciune”, unde vor fi “copleșiți de bucurie”. Visul cel mare al Domnului rămâne mereu acela al unui templu “deschis”, care să devină nu un loc de discriminare, și nici de rușine (unde fumul de tămâie ascunde activitatea nu totdeauna compatibilă cu sfințenia lui Dumnezeu), ci “loc de rugăciune pentru toate popoarele”.

Da, cei excluși și cei privilegiați, cei practicanți și nepracticanți. Noi suntem cei care am inventat și pus la punct aceste categorii. Dar lui Dumnezeu îi place să-i facă privilegiați tocmai pe cei excluși! Și, foarte adesea, noi practicăm atâtea lucruri care nu intră în mod obligatoriu în plăcerea divină, și neglijăm alte “practici” pe care dimpotrivă El nu le ține ca absolut bune pentru un credincios: dreptatea, pentru a înșira numai una, care apare la începutul fragmentului din Isaia. “Observați dreptul și practicați dreptatea…” Mi-ar plăcea să văd la intrarea în anumite biserici o cartelă cu inscripția: “Sunt bine-veniți cei cărora le este foame și sete de dreptate”.

Paul (a doua lectură) ia act despre o schimbare de situație. A fost o “schimbare” decisivă. Poporul promisiunii, căruia îi era destinată “pâinea fiilor” s-a autoexclus. Și, în locul său, au intrat păgânii, care până atunci găsiseră barat accesul la templu. Biserica lui Cristos, dimpotrivă, fidelă deschiderii universaliste a Învățătorului, și la solicitarea puternică a lui Paul însuși, i-a primit chiar pe ei. Acum apostolul vrea să adopte o tactică care mizează totul pe “gelozie” și cere noilor sosiți consensul pentru a ține ușa deschisă și pentru israeliți. Rămâne mereu pericolul, de fapt, ca cei care au suferit excluderea, de îndată ce au posibilitatea, să devină la rândul lor “exclusivi”; cine a suferit discriminarea, abia reușește să dobândească integrarea, că se transformă în cel mai rău rasist; cine a obținut milostivirea, de abia convertit, să devină un fanatic, un intolerant, un inchizitor fanatic.

În fine, în evanghelie, este Cristos însuși care, într-un prim moment, pare ferm în a exclude femeia cananeancă de la masa rezervată fiilor. Dar femeia, determinată să obțină minunea în folosul fiicei sale, nu se lasă descurajată de atitudinea rece a Învățătorului. Dimpotrivă, devine mereu mai bătăioasă (un exemplu strălucit de umilință îndrăzneață și de îndrăzneală umilă). Reușește să forțeze ușa cu o armă pe care nu o posed mulți din cei care stau la masă: credința. “Femeie, mare este credința ta!”. Cristos este constrâns să cedeze, să-și plece fruntea la voința femeii: “Să fie cum vrei tu…”

A cere firimiturile firimiturilor

Femeia cananeancă ar fi în stare să ne explice ce înseamnă rugăciunea, pe lângă credință. Din fericire nu scrie cărți. Întreaga sa lecție este conținută într-un gest, într-o atitudine, din puține fraze. Nouă ne revine sarcina de a interpreta toate acestea.

Episodul, printre altele, ne poate face să intuim de ce Dumnezeu tace, refuză, neagă. Fapt este că ne vrea mai apropiați. Dorește să stăm alături de el cât mai mult. Nu admite ca să smulgem o minune în grabă și apoi să mergem pe cont propriu.

Dar să fixăm punctul culminant al dialogului, încordat, chiar dramatic, între sărmană și Învățătorul.

“Nu este bine să iei pâinea copiilor și s-o arunci la căței”. Fraza lui Isus, în duritatea sa, pare o închidere definitivă. Femeia, însă, nu se dă învinsă, și replică prompt: “Este adevărat, Doamne… Dar și cățeii mănâncă firimiturile care cad de la masa stăpânilor…” Ea, care avea credință, se mulțumea cu firimiturile. Era sigură că putea să se sature cu ele. Și noi, ascultând elogiul uimit pe care îl face Domnul, ne surprindem că invidiem credința acestei femei. Și am putea chiar să-i cerem să ne ofere firimiturile firimiturilor.

Consider că astăzi ar trebui să regăsim o dimensiune a credinței plecând precis de la firimituri. Poate a sosit momentul de a opta pentru o religie a firimiturilor. Avem totul, “piața” este prea plină, este o multitudine de oferte care are ceva de necrezut, “pâinea” ia o varietate de forme așa încât poate să satisfacă toate gusturile, chiar și cele mai extravagante, totuși credința noastră, în loc să se întărească, pare că slăbește mereu mai mult. De aceea încercăm s-o sprijinim recurgând la miraculos, la senzațional, la devoționalele cele mai ambigui, chiar la practici esoterice. Este nevoie de apariții, evenimente miraculoase, acțiuni răsunătoare, fenomene extraordinare.

Personaje cel puțin bizare, prin mobilizări de tip emotiv, recrutează adepți entuziaști și veleitari. Interpreți umili ai unei evanghelii a milei sunt folosiți și uneori idolatrizați dincolo de limitele bunului simț. Se fac ample reduceri. Dar oferta, cu cât este mai ademenitoare prin mijloacele cele mai cinice, depășește cu mult cererea. Mai mult, se bănuiește de-a dreptul că tocmai excesul sfârșește prin a descuraja cererea.

Am uitat gustul pâinii

Uneori, străbătând orarele (mai degrabă închipuite) Sfintelor Liturghii festive la ușa unor biserici, și observând pasul și fețele multor participanți, mă gândesc la acea biserică-colibă în părțile Dodomei, în Tanzania. Misionarul sosește, când o face, la fiecare a treia duminică. Lumea trebuie să meargă pe jos chiar și zece, douăzeci de kilometri. Totuși toți își îmbrăcau o față de sărbătoare. Și Liturghia pe care o celebrau (durata: cel puțin două ore și jumătate) era printre lucrurile cele mai vii și bucuroase la care am asistat vreodată.

Ei au descoperit, ca femeia cananeancă, secretul firimiturilor. Noi, în schimb, avem pâinea fără prea multă trudă, livrată aproape de ușa casei, și nu știm ce să facem cu ea. Și adesea se sfârșește prin a o refuza.. Să ne înțelegem. Firimiturile, pe care aș vrea să le revendic, nu se opun pâinii. Sunt, mai degrabă, contrariul unei anumite lăcomii care determină fenomene de obișnuință, de indiferență. Excedența, cererea excesivă a celor de prisos, cedările la ceea ce are numai aparența credinței, chiar dacă este trecută prin contrabandă, sfârșesc prin a crea indivizi nehrăniți. Neglijând firimiturile, s-a pierdut și sensul și gustul pâinii. Prea multele produse sofisticate fac să uităm gustul hranei naturale. Tămâierile excesive devoționale acoperă mirosul pâinii.

Călugării antici, în deșerturile din Egipt și Siria, hrăneau credința lor, deja robustă, pe baza firimiturilor. Ajunge să ne gândim că mulți dintre ei, fiind practic analfabeți, erau constrânși să mestece , rumege într-o zi întreagă aceeași fărâmă, adică un singur verset dintr-un Psalm, o frază din evanghelie. Și terminau astfel să învețe pe de rost cărți întregi din Sfânta Scriptură.

Eu aș vrea să cer de la un preot, de la o călugăriță, dacă reușește să reproducă un verset din Psalmul pe care la recitat în această dimineață la Laude. Să întreb un credincios oarecare dacă este în stare să citeze un mic fragment din evanghelia pe care a ascultat-o în timpul Liturghiei din ziua respectivă…

În baza acelui puțin, am nutrit convingerea că atâția credincioși în țările din est, în perioada cea mai întunecoasă a dictaturii atee, au alimentat credința lor cu firimituri. Da, “rezistența” lor extraordinară nu este datorată decât minunii firimiturilor.

Cunosc personal preoți care au rămas pentru șapte, opt ani, în lagărul de concentrare, condamnați la muncă forțată. Biblioteca lor era redusă la un volum al breviarului. Și au ținut tare, ba mai mult credința lor a fost întărită, exclusiv datorită acelor pagini puține. Fidelitatea lor reprezintă un act greu de acuză pentru palatele noastre religioase foarte fine și un pic prea pretențioase (pretențioase pentru ceea ce nu este esențial), care, după ce a ciupit o cantitate incredibilă cu lăcomie, produc o credință fără viață, incapabilă de a rezista la cea mai mică furtună (chiar dacă numai… publicitară).

Când sunt prea multe jucării, devenim incapabili de a ne juca

Mă explic cu o imagine. Cunosc copii ale căror camere gătite sunt pline până la refuz de jucării foarte costisitoare și futuriste. Observ că adesea mulți dintre ei nu mai știu să se joace, să se distreze, plâng în continuare cerând cine știe ce altceva încă. Prezintă o față plictisită. Din partea mea îi caracterizez cu un adjectiv aproape intraductibil: “bolnav” (strâmbătură, leneș, apatic, indolent, dezgustat…). Și să spunem că ar fi suficientă numai cutia de ambalaj a unuia din aceste jucării prețioase pentru a face fericiți o ceată de copii africani. Sunt sigur că aceștia, cu bețișoarele, ar inventa vreun joc care i-ar înnebuni de bucurie cel puțin pentru o lună.

Știrile care sosesc pe insulă

O ultimă imagine. Dacă nu m-aș teme să păcătuiesc de lipsă de modestie, aș vorbi despre o parabolă. Câțiva oameni se află un timp pe o insulă îndepărtată, unde lipsesc comunicațiile. Au un noroc descoperă un ziar vechi mototolit, aproape ilizibil, unde cu greutate reușesc să descifreze o știre cu privire la țara lor. Și este o zi mare în care, printr-un radio bolnav de guturai, între o descărcare și alta, smulg o frântură de frază, un nume familiar, chiar rezultatul unei partide.

Acostează pe vizitatorii rari pentru a smulge de la ei o frântură de informații despre orice, chir dacă timpul a trecut mai mult sau mai puțin. Chiar și persoanele particulare cele mai neglijate devin foarte importante. Ei se uimesc de lucrurile cele mai comune. Apreciază realitatea cea mai ordinară. Normalul devine un eveniment minunat.

Dacă apoi sosește o scrisoare, este un eveniment istoric. Iată: existența credinței creștinului ar trebui să urmeze această experiență. În acea insulă învățăm să dăm valoare lucrurilor mici. Ne este suficient să observăm un semn îndepărtat, să captăm un mesaj făcut din puține, cuvinte simple, să schimbăm unele confidențe prețioase, să dăm atenție la urmele slabe lăsate de Cineva de-a lungul itinerariului nostru zilnic.

Neavând la dispoziție multe cărți de rugăciune, vom fi constrânși să descoperim, să inventăm, să creăm rugăciunea. Și, pentru a satisface nevoia vreunui eveniment miraculos, ne vom da întâlnire pentru a asista împreună, dimineața, când este încă întuneric, la apariția soarelui. Și vom rămâne uimiți. Având în inimă o nevoie puternică de a spune mulțumesc. Da, mulțumesc, o Doamne, pentru firimituri. Cine știe căutându-le, cerându-le cu insistență cu curajul umil al femeii cananeence, poate să revină pofta de pâine.

Ritul latin