Start > Ritul latin > Dumnezeu iubește pe aceia care sunt dispuși să riște totul

Dumnezeu iubește pe aceia care sunt dispuși să riște totul

25 July 2008
996 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVII-a de peste an (Anul A)

Solomon nu crede în “harul stării”

Este o deosebită plăcere să întâlnești pe unul care recunoaște că nu este la înălțime, nu este pregătit, se teme – pentru a o spune în termeni moderni – că a ajuns la propriul “grad de incompetență”. În rugăciunea lui Solomon se observă de îndată un timbru de autenticitate. Nu recită în fața lui Dumnezeu partea celui umil, despre care afirmă că nu este vrednic (…și așteaptă să-l audă spunând că nu este adevărat). Se prezintă pur și simplu așa cum este: mărturisește insuficiențele proprii și limitele proprii (“sunt un copil”), incapacitățile și nesiguranțele proprii (“nu știu să mă comport ca rege”).

Nu-și imaginează chinuri și neliniști. Și nici nu este înspăimântat. Chiar faptul că acest faimos dialog cu Domnul are loc în vis, indică faptul că noul rege, deși preocupat, reușește totuși chiar să doarmă. Pur și simplu lasă să se înțeleagă că “ajuns” la acea îndatorire nu înseamnă nimic. Este important și decisiv ceea ce urmează. Examenele adevărate încep din ziua următoare și nu se vor termina niciodată. Nu aș spune că Solomon tremură la această idee. Ceva diferit: nu se simte sigur pe sine. Mai mult decât nesigur, se declară lipsit de experiență. Nu este vorba de a căuta sprijin și recomandări pentru carieră. Sprijinul adevărat trebuie să fie asigurat, de sus, de cât mai sus posibil, după ce și-a pus piciorul pe acea treaptă (care apoi, în perspectiva evanghelică, este cea care permite cel mai bine de a se pleca pentru a spăla picioarele altuia.)

Solomon nu prezintă titlurile proprii. Nu se laudă cu nici o specializare. Nu expune justificări ridicole: “Nu am căutat eu… Eu am fost primul care am fost surprins… A trebuit să mă resemnez, să mă plec… Nu am putut face altceva decât să ascult, așa cum am făcut mereu în viața mea…” Se declară disponibil să primească. După ce i-a fost oferită autoritatea, aștepta… tot restul care, într-un anumit sens, s-o justifice. Regele nu este preocupat pentru chipul propriu, succesul, popularitatea. Îi stă la inimă binele altora. Știe că dacă săvârșește vreo nebunie, nu compromite numai prestigiul propriu, ci sunt la mijloc persoanele de care este responsabil.

Solomon nu ține să apară ca unul care știe. Se consideră mai degrabă, unul care trebuie să învețe, care începe să învețe. A obține de la Dumnezeu “o inimă docilă”, nu înseamnă de fapt a aduna înțelepciune, ci de a asculta. Dumnezeu îi dăruiește “o inimă înțeleaptă și inteligentă”, nu un “depozit” de adevăr, de rețete și de răspunsuri prefabricate numai de folosit. Adică, în practică, îi promite că în fiecare zi îl va instrui, îl va face să înțeleagă ceva, îl va corecta, îl va certa dacă este cazul.

Solomon nu dobândește o posesiune definitivă de la pornire, un bagaj de știință pe care nimeni nu va mai îndrăzni s-o pună în discuție. I se garantează, în schimb, posibilitatea de a vedea, examina, hotărî în chip drept treptat-treptat.

Aș îndrăzni să spun: unica siguranță pe care o cere este cea de… a nu fi prea sigur de sine. Adică: siguranța dubiului zilnic. Se simte asigurat de un “responsabil” care nu este semeț, nu este prezumțios, nu se arată dezinvolt, stăpân pe situație, și, în loc să se ia în serios, ia în serios ceea ce vine numai de la Domnul, pe care îl invocă cu umilință. Evident nimeni (nici chiar Dumnezeu) nu l-a informat pe Solomon despre existența așa zisului “har al stării”. Totuși, “o inimă docilă” este ceva diferit de “harul stării”. Mai de încredere… Apelând la harul stării, este riscul de a apăra și erorile cele mai mari. Cu inima docilă nu ezită să se pună în discuție (și a se lăsa pus în discuție) și, când este cazul, de a recunoaște greșelile.

“Nu te accept cum ești, ci cum erai…”

Toți putem să ne însușim rugăciunea lui Solomon, chiar dacă nu avem responsabilități deosebite de a guverna. O inimă “docilă, înțeleaptă și inteligentă” rămâne pentru totdeauna necesară pentru a duce viața noastră, de a ști “să distingem binele de rău”, de a poseda discernământul drept. Recurgerea constantă la Domnul este indispensabilă pentru a nu pierde orientarea. Și apoi aceeași rugăciune este permisă de a o formula în avantajul tuturor acelora care, în Biserică, dețin autoritatea.

În loc de a ne lamenta, în loc de a depăna rozariul celui nemulțumit (rostind mereu “misterele de durere”; un astfel de om îmi mărturisea, apropo de dificultățile pe care le avea cu autoritatea constituită, că nu reușește să accepte “misterele… misterioase”), în loc de a dori superiori după gusturile noastre, este bine să ne rugăm cu insistență ca Domnul să le dea “o inimă docilă”. Nu avem nevoie ca “șefii” să fie cum îi vrem noi, să acționeze pe linia dorințelor noastre, să corespundă așteptărilor noastre. Bineînțeles, toate acestea nu sunt în mod necesar un rău. Mai rău: nu sunt realiste.

Dacă Domnul ar asculta fiecare rugăciune care exprimă un anumit ideal de autoritate, ar fi constrâns să ne dea responsabili de comunități “modelați”, fiecare, în zeci (sau sute) de forme diverse. Ceea ce nu este la îndemâna nici… a atotputerniciei divine.

Este lucru “înțelept și inteligent”, în schimb, de a insista ca oricine ar fi “investit cu autoritate” să primească în dar, în fiecare zi, o inimă înzestrată cu docilitate. Un păstor cu adevărat docil Domnului ar putea și să nu ne placă, să nu ne “mulțumească”. Dar este desigur în avantajul nostru. Personal, însă, mă hazardez să adaug o clauză la această rugăciune pe care o iubesc atât.

Aud adesea un oarecare “responsabil” declarând pe un ton peremptoriu: “Trebuie să mă acceptați așa cum sunt”. Într-adevăr, a lua sau a lăsa. Nu sunt foarte de acord. Trebuind să înregistrez adesea anumite schimbări neașteptate de ton și atitudini și limbaj și chiar idei, aș propune o corecție mică: “Să nu-mi ceri să te accept cum ești. Am putea ajunge la un fel de compromis. Dacă ești de acord, prefer să te accept… cum erai. Vreau să spun cum erai înainte de a ți se fi întâmplat acel lucru, înainte de îmbrăca rolul sau, mai rău, ai devenit un personaj. Acceptarea îmi stă bine. Numai să fie acceptarea a ceva autentic, sincer (inclusiv defectele), nu ceva artificial.

Și apoi, să ne gândim bine, acceptarea reciprocă nu este decât un punct de plecare în vederea unei creșteri, a unui drum de făcut împreună, în timpul căruia, puțin câte puțin, toți ne-am regăsi (cel puțin un pic) diferiți. Deci, te accept (de preferință cum erai, “nu îmbrăcat în autoritate”), dar aș vrea să-mi promiți că vom da o mână de ajutor pentru a schimba în bine (cel puțin un pic). Inima docilă ar trebui să slujească, în loc să forțeze pozițiile noastre, să le părăsim când El ne avertizează că ne așteaptă în altă parte…

Descoperirea

Isus, în evanghelie, vorbește despre împărăție în termeni de descoperire. Descoperirea unui “tezaur ascuns într-un ogor”. Descoperirea “unui mărgăritar de mare valoare”. S-ar spune un mare noroc. Numai că acest mare noroc este plătit cu prețul dezlipirilor, renunțărilor și sustragerilor. Țăranul este constrâns să “vândă toate bunurile sale” pentru a intra în posesia acelui ogor. Chiar și negustorul trebuie să “vândă toate bunurile sale” pentru a obține acel mărgăritar.

Trei observații. 1 – Cine știe dacă reușim să concepem și să prezentăm creștinismul, nu în termeni de povară apăsătoare de greutăți și datorii de purtat, ci ca o descoperire bucuroasă, posibilitate de a deveni ușori, liberi. “L-am aflat pe Mesia”, anunță cu un aer de triumf Andrei pe fratele său Simon (Io 1,41). Ca și cum ar comunica: a fost un lucru extraordinar, o întâlnire surprinzătoare, o experiență uimitoare. De acum înainte toată viața noastră se poate schimba.

2 – Împărăția nu este un adaos la tot ce posedăm, și pe care vrem să-l ținem strâns. Împărăția este totul, unicul lucru necesar, care ne face să părăsim toate, ne face să lăsăm, fără regrete, restul. Nu se ajunge la unu adunând, ci scăzând! 3 – Să spunem lucrurilor pe nume. Țăranul, negustorul, se consideră mai mult decât mulțumiți de ogorul cu comoara îngropată, cu mărgăritarul. Nu rezultă, cel puțin din evanghelie, că pretind altceva, după aceea. Nu au nevoie de altceva. Tot ceea ce ar putea obține, ar fi derizoriu față de ceea ce au dobândit. În schimb se poate întâmpla ca cineva, obținând o dată împărăția, să urmeze un itinerariu invers. Și să înceapă a căuta posturi, onoruri, titluri, privilegii, diferite gratificații.

Ca și cum împărăția ar asigura acele alte lucruri de la care ar trebui în schimb să renunțe , și care de multe ori sunt chiar incompatibile cu ea. Sau, mai rău, că împărăția ar fi o pierdere, pentru care ar trebui să ne despăgubim din belșug cu tot felul de compensații. Atunci când se fac operații de acest fel – care nu sunt rare – se aseamănă cu un negustor care, ajuns în posesia comorii fabuloase, o vinde (mai bine, o vinde în pierdere) pentru a câștiga un pic de marfă de proastă calitate.

Vrem să ne convingem, o dată, că întâlnirea cu Cristos nu ne face să câștigăm nimic, din moment ce El însuși este cel mai mare câștig? Vrem să ne convingem, în sfârșit, că de fiecare dată împărăția devine pretext pentru alte cuceriri, am pierdut deja împărăția, sau oricum am contribuit s-o devalorizăm? Cei doi din parabolă erau tipi serioși, cu ochi siguri, capabili de a face bine socotelile. Noi, în schimb, suntem “socotitori” meschini, prea prudenți, incapabili de a risca. Cel puțin știm să descriem comoara, s-o explicăm, să-i povestim istoria, să-i schițăm dezbateri interminabile, dar nu ne decidem să ne-o însușim. …Și Dumnezeu iubește pe aceia care riscă, nu pe cei care se limitează să cunoască regulile jocului.

Promovarea se obține cu o serie de respingeri (la examene)

Noi știm că totul conlucrează spre binele acelora care îl iubesc pe Dumnezeu”, ne asigură Paul în a doua lectură. Știm, dar ignorăm în ce fel. Accidente, cruci, realități neplăcute, situații dureroase, nenorociri, supărări, le considerăm ca un rău pentru noi, ceva care întârzie, împiedică, sau de-a dreptul spulberă proiectele noastre. Totuși Dumnezeu reușește să transforme aceste realități negative în “bine”.

Procedeul, totuși, rămâne secret, ascuns de ochii noștri și de înțelegerea noastră (nimeni nu a pătruns vreodată în acel laborator secret unde Dumnezeu, alchimistul inaccesibil, săvârșește transformarea miraculoasă). Și ieșirea pozitivă de atâtea ori se manifestă în timpi foarte lungi. Credința și speranța ne garantează, sau cel puțin ne fac să bănuim că la construirea binelui nostru conlucrează nu numai acele elemente pe care noi le considerăm utile, dar și acelea pe care le socotim dăunătoare, acele materiale pe care noi le înlăturăm fără milă.

Totuși continuăm să rămânem în întuneric, ca să observăm contradicțiile, până și scandalul. Nu înțelegem îndată. Nici Dumnezeu nu ne dă explicații sau justificări. Acesta este paradoxul credinței. A crede că se va ajunge la soluția justă, la rezultatul pozitiv, prin atâtea evoluții care, după criteriile umane, sunt greșite. A crede că totul este o achiziție avantajoasă, chiar și pierderile cele mai dureroase. A crede că Dumnezeu, adesea, ne spune “da” cu o serie de “nu”. A crede că iubirea (“…celor care îl iubesc pe Dumnezeu”) reușește să înfăptuiască miracolul de a transforma în promovare un lanț de căderi.

Ritul latin