Start > Ritul latin > Surprinși de cuvânt

Surprinși de cuvânt

11 July 2008
1,510 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul A)

Acea zi în care Isus nu pregătise predica…

Îmi place, înainte de toate, să subliniez un fapt particular care aproape totdeauna trece neobservat. Comentariile asupra parabolei semănătorului și cererea care urmează de a fi explicată desigur că nu lipsesc. Sămânța, diferitele tipuri de teren, diferite recolte, Cristos într-un echilibru precar pe un amvon neobișnuit cum este barca legănată pe apă.

Este neglijată scena introductivă, care mi se pare mai degrabă sugestivă. “În acea zi Isus a ieșit din casă și a stat pe malul mării…” Se pare că nu avea nici un program precis de respectat, nici o întâlnire, nici o obligație deosebită. S-a așezat să contemple panorama familiară a lacului “său”. Mi se pare că și aceasta este o trăsătură semnificativă a umanității lui Cristos. Ioan ni-l prezintă pe Cristos, aflat în călătorie, care se odihnește lângă o fântână. Marcu relatează despre un Isus care doarme într-o barcă lovită de valuri furioase, cu capul rezemat pe o pernă. Matei ne oferă acest tablou surprinzător al Învățătorului într-un moment de destindere, pe malul mării. Poate îl laudă pe Tatăl pentru acea minune ieșită din mâinile sale. Sau, pur și simplu, își lasă ochii invadați de frumusețea care îl înconjoară, rămânând în tăcere.

“Au început să se adune în jurul lui atâta lume încât a trebuit să se urce într-o barcă și să se așeze în ea, în timp ce lumea a rămas pe plajă…” Nu ne este dat să știm cât a durat acea singurătate extatică. Evanghelistul reduce intervalele, legând secvențele fără a ne da posibilitatea de a măsura timpul. Totuși totul pare să se desfășoare cu maxima naturalețe, cu semnul neprevăzutului, aproape ca o improvizație. Isus, în acea zi, poate nu a pus la socoteală întâlnirea cu publicul, chemat acolo cine știe de cine și cine știe cum.

Vrem să spunem că nu era pregătit pentru predică? Atâtea circumstanțe ne permit să presupunem. Însă trebuie să recunoaștem că, în evanghelie, Isus aproape totdeauna ia cuvântul cu spontaneitate, stimulat de împrejurări, provocat de evenimentele cele mai întâmplătoare, așa cum se întâmplă și acolo unde se întâmplă. Nu are timpuri și locuri privilegiate. Poate să fie în ambientul templului, sau într-o oarecare locuință, în cadrul unei sinagogi, sau – ca astăzi – pe o plajă. Surpride faptul că, în această imprejurare, aproape tot discursul “în parabole” are loc într-un ambient țărănesc: se vorbește de semănătură, de ogoare, de grâu și de neghină.

Numai la sfârșit, când a reintrat în casă, Învățătorul folosește o imagine legată de lac (pescarii care, trăgând la mal mrejile, așezați, aleg peștii). E posibil să fie vorba de o scenă care a avut loc dimineața, înainte ca singurătatea sa să fie întreruptă de sosirea publicului neașteptat. Am vrea să tragem îndată o concluzie modestă în cheie practică? Iat-o. O formă esențială de pregătire constă în capacitatea de a observa realitatea. Se “întâlnesc” persoanele numai dacă se întâlnește lumea care le este familiară lor și se cufundă în ea.

Mulțimea îl înconjoară pe Isus, pe neașteptate, aproape îl constrânge să vorbească, chiar dacă El nu și-a propus aceasta, pentru că îl simte părtaș la problemele lor, cunoscând viața tuturor, nu străin, nu departe de situațiile concrete ale existenței “comune”. Nu numai Isus se face ascultat. Înainte de toate, este lumea care vrea să-l asculte pentru că se recunoasște în ceea ce spune El. Problema limbajului este și o problemă de capacitate de “a se așeza”, ca și Isus, pe malul mării (și, în locul mării, s-o înlocuim cu oricare altă panoramă, inclusiv cea lipsită de conținut poetic), și și să ne oprim să privim…

Învățătorul, în acea dimineață, nu a mers pe plajă să pregătească predica. Avea numai dorința de singurătate, de contemplație. Dorea să facă un popas. Să stabilească un contact cu natura, cu o anumită lume, fără nici o preocupare imediată… Din întâmplare, problema limbajului, nu este oare o problemă de ochi deschiși înainte de cea a limbii?

Eficacitatea și riscul Cuvântului

Tema fundamentală a liturgiei de astăzi s-ar putea enunța astfel: eficacitatea și, împreună, riscul Cuvântului lui Dumnezeu. Perspectiva în care îl putem interpreta este dublă: din partea predicatorului, și din partea ascultătorului. Isaia ne informează că Dumnezeu trimite la noi “tot cuvântul său”, însărcinat să obțină un scop precis, un efect bine determinat. Nu putem face sau scoate din Cuvântul lui Dumnezeu ceea ce vrem sau hotărâm noi. Numai Cuvântul însuși trebuie să producă ceea ce Dumnezeu a stabilit.

Dacă obține rezultate diferite, nu se întoarce în cer “fără efect”. Numai dorințele lui Dumnezeu contează, nu intențiile noastre (chiar și cele mai lăudabile). Nu este în puterea vestitorului să stabilească de la început, după perspectivele și gusturile proprii, consecințele predicii sale. Nici, cu atât mai puțin, îi este permis să profite de Cuvânt pentru a da drumul la resentimente îndelung reprimate, sau să lanseze “avertismente” bine țintite, să se răzbune pe adversarii pe care îi știe el… Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi niciodată un pretext… pentru altceva.

Și mai îngrijorător este cazul în care predicatorul primește, pentru a spune așa, îndemnul despre ce să spună, și aduce argumente, zdrobește, rănește inimi, accentuează motive sau motivații, ajunge – chiar forțând un pic lucrurile – la concluzii care pot să facă plăcere suflerului sau directorului de orchestră de serviciu, sau de-a dreptul apărarea intereselor cuiva, dar care nu au nimic comun cu Cuvântul lui Dumnezeu. Așa este necinstit de a chema în ajutor evanghelia pentru lucruri sau probleme – sau rezolvarea problemelor – pe care evanghelia nici nu le-a atins.

Pe de altă parte, nu destinatarul (dar și predicatorul, evident, este un destinatar) care are dreptul de a alege propunerea care îi este pe plac. Aș îndrăzni să spun că propunerile nu le facem noi după ce am citit sau auzit predica. Propunerile le face Dumnezeu înainte de a începe predica! În sfârșit: dacă propunerile noastre – și, bineînțeles, îndeplinirea lor – sunt reductive, sau oricum ne la locul lor, Cuvântul este ineficace. Pe cât de paradoxal poate apărea, propunerile precedă ascultarea! Și nu sunt formulate pe pământ.

Dumnezeu “își propune” ceva în privința noastră când ne adresează Cuvântul. Orice cuvânt al său conține o dorință, o speranță, un proiect, o…intenție a lui Dumnezeu. Nu este important deci ca predicatorul să fie satisfăcut sau mai puțin când părăsește amvonul. Nici când credincioșii par mulțumiți sau decepționați, după cum au ascultat sau nu ceea ce așteptau, sau le plăcea, sau intra în ordinea de idei a lor sau în programul lor de viață. Ar fi interesant, în schimb, să verificăm dacă Cuvântul s-a întors la sediul său după ce “a împlinit” cele pentru care Dumnezeu l-a trimis.

Și trebuie exclus că dorința lui Dumnezeu se limitează la faptul că cineva exclamă: “Într-adevăr o predică frumoasă!” “Chiar ceea ce voiam”. Din păcate “ceea ce voiam” nu corespunde în mod necesar cu “ceea ce El voia”. Acesta este marele risc.

Cel mai rău dușman: obișnuința

Interpretările diferitelor tipuri de teren, mai mult sau mai puțin promițătoare, mai mult sau mai puțin productive, nu le-a oferit Cristos. Altele numeroase le-au adăugat comentatorii din toate timpurile. Aș vrea numai să accentuez pericolul cel mai mare pe care îl întâmpină Cuvântul lui Dumnezeu. Care nu este refuzul explicit, cât mai ales obișnuința. Fenomenul, încă odată, se verifică pe două laturi. Deasupra și sub amvon.

Din partea predicatorului, obișnuința ia forma de meserie, repetiție, cenușiul, lipsa de originalitate, discursuri scontate și abuzate, banalitate, neîncredere. Din partea ascultătorului, obișnuința înseamnă dezamăgire, plictiseală, a ști de mai înainte, neîncredere, interes superficial, indiferență, suportarea netăinuită. Atât dintr-o parte cât și din cealaltă, nu este o adevărată implicare, nici o vibrație interioară, nici o participare profundă. Nu ne vine desigur în minte că proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu este în vederea convertirii. Nu ne mai dăm seama că acel Cuvânt – așa cum amintește Isaia, în fragmentul citat de însuși Cristos – trebuie să fie interesați ochii, urechile și mai ales inima. Da, este chiar problema de “a înțelege cu inima”.

Cineva poate să spună că a ascultat sau a vorbit numai dacă Cuvântul a fost prins de inimă. A rodit, a fost păzit, a pătruns în inimă, și a găsit complicitatea altor inimi. De-a lungul drumului spre Emaus, Cristos a descoperit celor doi ucenici decepționați înțelegerea Scripturilor practicând ermeneutica inimii (“Oare nu ne ardea inima în piept în timp ce ne vorbea cu noi de-a lungul drumului când ne explica Scripturile?”, (Lc 24,32). Mintea lor a fost trezită, luminată de un incendiu în teritoriul inimii. Personal mă întreb care este antidotul cel mai eficace împotriva împietririi obișnuinței (împietrire care lovește urechile și inima, și chiar vederea!). Și până acum nu am găsit alt remediu decât acesta: trebuie să ne apropiem de Cuvântul lui Dumnezeu, de o pagină din evanghelie, de o singură frază, ca și cum ar fi prima oară. Și, în realitate, este mereu prima oară, pentru că acel Cuvânt este viu, eficace, nou, inspirat și inspirator “în același moment”.

Preotul care, duminica, prezidă trei Euharistii, ar trebui să se apropie de fragmentul evanghelic de la ultima Liturghie cu atitudinea celui care “nu știe” încă ce este scris și ce va spune (chiar dacă s-a pregătit așa cum trebuie, și a meditat, “rumegat” toată săptămâna acel Cuvânt). Oricine deschide Cartea și se apucă de citi, trebuie s-o facă ca un ne-expert, ca un începător. Cuvântul este irepetabil, și de nereprodus. Și chiar dacă cineva l-a ascultat deja de mii de ori, nu este niciodată același lucru. A spune că acel Cuvânt este cu siguranță eficace, nu înseamnă că luminează mereu în același chip și produce aceleași roade, obține rezultate “standard”. Nu este vorba de un lanț de montaj, în care totul poate să fie calculat, prevăzut, și obținut “în serie”. Este vorba de creație.

Isus afirmă că este posibilă vederea Împărăției numai de nou-născuți. Și bătrânul și experimentatul și un pic nesimțitorul Nicodim rămâne uluit de acea revelație. Astfel ne este dat să vedem și să primim Cuvântul numai dacă renunțăm la experiența precedentă și ne apropiem cu atitudinea și prospețimea unui școlar care începe să citească, să înțeleagă, să descifreze și să silabisească doar câteva cuvinte. Impermeabilitatea se învinge cu vulnerabilitatea. Nu o lume sceptică, experimentată și resemnată. Ci indivizi lipsiți de apărare, receptivi, cu gustul explorării. Împietrirea poate să dispară numai recuperând sensul surprizei. Da, este vorba (de deasupra și de dedesubtul amvonului) de a ne lăsa surprinși de Cuvânt.

Durerile care anunță nașterea

Să adăugăm și faptul că suferința este un element necesar al rodniciei pentru Cuvântul lui Dumnezeu. În această perspectivă, putem citi fragmentul lui Paul (a doua lectură) unde se vorbește despre “suferințele momentului prezent”, și de o întreagă creație care “așteaptă cu nerăbdare revelația Fiilor lui Dumnezeu”. Da, acei fii care se nasc din Cuvânt și nu din vorbărie. Același Paul accentuează, realist, a propo de creație, despre “chinurile nașterii”.

Să ne înțelegem, nu este vorba despre preocuparea banală a preotului care trebuie să pregătească omilia duminicală. Și nici despre neplăcerea și plictiseala pe care o simt de atâtea ori parohienii la ascultarea unor predici. Nu: mai radical, este chiar Cuvântul care face să suferim, provoacă sfâșieri în carne vie, răvășește echilibrul normal, face să ne simțim rău. Și ne vine să strigăm: gata, Doamne, lasă-mă un pic liniștit, dă-mi un răgaz, nu mă chinui așa. Mulți dintre noi pretind exclusiv că gustă Cuvântul, se bucură de el, îi admiră frumusețea și parfumul, ca într-o grădină.

Dar Cuvântul nu aparține numai de domeniul mângâierii. Cu atât mai puțin de cel al plăcerii estetice (fie chiar și o estetică spirituală). Cuvântul este sămânță care produce viața. Și viața, prin naștere face să ne simțim rău… să murim.

Că acest cuvânt este viu înăuntrul meu observ nu din exclamațiile devote care înfloresc pe buzele mele, ci de junghiurile dureroase, aproape insuportabile, care se produc înăuntru. Isaia ne avertizează că pot fi și “dureri false” ale atâtor “nașteri false”: “Am conceput, am simțit durerile ca și cum ar fi trebuit să ne naștem: era numai vânt; nu am adus mântuirea țării și nu s-au născut locuitori în lume…” (26,18). Totuși e mai bine să observăm insuportabilitatea Cuvântului mai degrabă decât anesteticul obișnuinței (chiar travestit în familiaritate).

Ritul latin