Start > Ritul latin > Duminica a XXIII-a de peste an

Duminica a XXIII-a de peste an

11 July 2008
867 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXIII-a de peste an (Anul A)

Cu siguranță sunt puțini cei care, în această săptămână, nu au răsfoit paginile unei reviste sau ale unui ziar. Tot la fel de puțini sunt cei care nu au urmărit emisiunile de știri difuzate de radio sau televiziune. Dacă am trage astăzi o linie asupra celor citite și auzite, vom observa cât de des sunt mediatizate păcatele împotriva iubirii.

Cine nu a auzit ciocniri între grupuri de tineri? Cine nu a citit despre piața de stupefiante din licee? Unde nu am întâlnit schimburi de calomnii între politicieni? Și toate acestea se petrec într-o țară, în care, conform statisticilor, creștinii reprezintă mai bine de 90% din populație, iar Biserica se bucură de cea mai mare credibilitate.

Dar poate că statisticile înșală… sau poate că, pentru unii, a fi creștin se rezumă doar la a veni la biserică de Paști și de Crăciun. Și chiar dacă ar fi așa, un creștin este totdeauna chemat să iubească. Tocmai această chemare stă în centrul lecturilor de astăzi. De câte ori nu am auzit vorbindu-se despre această temă. Cu toate acestea Biserica o reia deseori. Dintre multiplele ei manifestări, astăzi va fi aprofundată tema iubirii față de aproapele, mai exact aspectul corectării frățești.

Punctul de referință al lecturilor îl găsim la sfântul Paul, în fragmentul ascultat din Scrisoarea către Romani. Știm cu toții că destinatarii acestei scrisori sunt păgânii convertiți la creștinism din Roma, creștini care, după Tacitus (Annales 15,44), erau foarte numeroși în timpul domniei Împăratului Nero. Sfântul Paul rezumă împlinirea Legii la dragostea față de aproapele. Dar vă veți întreba desigur, ce este Legea? Să fie oare vorba despre legile statului? Nu. Ca și creștinilor din Roma, și nouă astăzi ne sunt enumerate câteva din cele zece porunci:

“Să nu comiți adulter, să nu ucizi, să nu mărturisești strâmb…” (Ez 33,9), dar și porunca cea mare care rezumă toate poruncile Decalogului: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot cugetul tău și din tot sufletul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Cele două părți ale acestei porunci, iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele, erau și sunt foarte strânse între ele. Sunt asemenea unei bancnote. Dacă o rupem în două și apoi ne prezentăm la magazin pentru ca a cumpăra ceva, nu vom reuși, nu ne va lua nimeni în seamă.

Prima lectură adâncește deja aspectul corectării fraterne. Profetul Ezechiel a trăit în perioada primilor ani ai exilului din Babilon. Înzestrat de Dumnezeu cu puterea de a prevedea viitorul, el le vestea celor din exil că înapoierea lor în Țara Promisă este foarte departe. De aceea, cu toții erau îndemnați să se pocăiască și să urmeze poruncile Domnului pentru ca astfel să reintre în grația divină. Dar nu a fost ascultat și Ezechiel s-a retras în sinea lui. Dumnezeu condamnă lipsa sa de comunicare cu aproapele, izolarea. El face din profet o santinelă pentru israeliți: aceștia au rupt alianța cu Domnul, dar el nu-i părăsește și îl trimite pe profet ca să le ofere împăcarea. Dumnezeu îi spune profetului: “Dacă eu îi voi spune celui nelegiuit «Vei muri» și tu nu-l vei înștiința, el va muri, dar responsabil vei fi tu” (Ez 33,8). Nimeni nu se poate mântui singur. Suntem, cu alte cuvinte, ca și spițele unei roți. Cu cât ne apropiem de osie, de Dumnezeu, cu atât semenii noștri, prietenii noștri, razele roții se apropie între ele. Trebuie să remarcăm de asemenea că divinele cuvinte nu reprezintă o sentință finală: “Dacă tu îi vei atrage atenția celui nelegiut să se întoarcă de la calea lui cea rea și el nu se întoarce, va muri…” (Ez 33,9).

Pe aceeași linie, în Evanghelia după sfântul Matei, Isus ne prezintă un caz: un frate a comis o greșeală pe care o repetă necontenit. Cum ați reacționa dumneavoastră într-o astfel de situație? Un om fără credință în Dumnezeu ar reacționa prompt spunând: “Nu mai am ce discuta cu tine! Pleacă! Să nu te mai văd!” Isus însă ne amintește că: “Tatăl său nu vrea să se piardă nici unul dintre aceștia mici” (Mt 18,14).

Sfântul Matei, când și-a scris evanghelia sa, a voit-o ca pe un manual pastoral la îndemâna creștinilor. Iar capitolul 18, din care este luat fragmentul pe care l-am ascultat, are drept scop soluționarea unor probleme din cadrul unor comunități: ordinea ierarhică în împărăția cerurilor, corectarea între frați, scandalul, iertarea păcatelor. Pentru toate aceste probleme, evanghelistul a căutat în învățătura lui Isus o rezolvare. În ceea ce privește aspectul corectării frățești, metoda cuprinde patru etape. Mai întâi, spune Isus, “du-te și mustră-l între patru ochi” (Mt 18,15). Corectarea presupune așadar discuții private, între patru ochi, nu în piață, nu semănând în cele patru zări păcatele adevărate sau presupuse ale fraților. Dacă persistă în greșeală, pentru a garanta respectarea libertății, dezinteresul și obiectivitatea, Isus spune: “Mai ia cu tine una sau două persoane” (Mt 18,16).

A treia etapă are o formă solemnă și ultimă: “spune-l Bisericii” (Mt 18,17). Din acest moment, fratele rătăcitor devine un păgân, un străin pentru fiecare în parte, nu însă și pentru comunitate. Mai mult încă, intervine convalidarea cerească. Decizia comunității devine decizia lui Isus însuși: “Orice veți lega pe pământ va fi legat și în ceruri și orice veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri” (Mt 18,18). Corectarea frățească face parte din responsabilitățile de la care nimeni din sânul Bisericii nu se poate sustrage. Cum am putea să ne iubim într-adevăr aproapele dacă nu ne străduim să-l abatem de la calea păcatului prin care el se depărtează de adevăratul bine?

Starea progresivă dată de Isus – “avertizează-l…, ia cu tine una sau două persoane…, spune-l comunității” – sună ca și o maladie. Când apare, mai întâi bolnavul este consultat de către medicul de familie. Urmează apoi medicul specialist și, în cele din urmă, ca și un remediu extrem, chirurgul. Amputarea unui mădular, știm bine, salvează viața în cele mai multe din cazuri, nu însă și eficiența organismului.

La fel este și în Biserică. Sfântul Paul ne învață că Isus și-a întemeiat Biserica pe asemănarea cu trupul omenesc (cf. Ef 4,11-14): el, Cristos, este Capul, iar noi, creștinii, suntem membrele. Așa cum fără cap un trup moare și se descompune, tot astfel, cel care se desparte de Cristos și de Biserica sa este sortit morții sufletești și pieirii veșnice. Un organ se poate îmbolnăvi, dar atât timp cât rămâne în trup sub comanda creierului și în legătură cu celelalte organe, se poate vindeca. La fel orice creștin, oricât de păcătos și de nevrednic ar fi, atât timp cât nu se leapădă de Dumnezeu, el beneficiază de toate harurile pe care Isus le revarsă Bisericii și poate fi vindecat, asigurându-și astfel viața cea veșnică.

Chiar exclus de la comuniunea eclezială, fratele căzut nu este lăsat la întâmplare. Isus mai dă o soluție: rugăciunea pentru cei păcătoși. Acest lucru l-a făcut sfânta Monica timp de mai bine de treizeci de ani pentru convertirea fiului ei, Augustin, marele sfânt Augustin de mai târziu. La fel a procedat timp de cincisprezece ani sfântul paroh de Ars, Ioan Maria Vianney, pentru credincioșii săi. Inspirându-se din exemplul dat de mama sa, la câțiva ani de la convertire, sfântul Augustin scria în cartea sa, Confesiuni: Noi trebuie să-l iubim pe aproapele nostru fie pentru că este bun, fie pentru că va deveni bun“. Iar rugăciunea ne ajută să avem mai multă încredere că aproapele va deveni bun.

Se spune că un tată l-a pus într-o zi pe fiul său să mute o vază cu flori dintr-o cameră în alta. Acum stătea și se uita la el. Vaza era grea, iar copilul se străduia, încerca o metodă sau alta, dar nu reușea să miște vaza nici măcar un centimetru. Tatăl l-a întrebat: “Ți-ai folosit toate puterile, fiule?” “Da”, a răspuns copilul printre picăturile de sudoare. “Ba nu, pentru că nu m-ai rugat să-ți dau ajutorul”.

Care trebuie să fie atitudinea noastră? Ne zbatem zi de zi să facem una sau alta, dar de ce nu cerem ajutorul celorlalți, al prietenului, al vecinului, al tatălui ca în exemplul de mai sus? De ce nu sărim noi în ajutorul celor nevoiași sau păcătoși? În prima lectură am auzit cum Dumnezeu ne cheamă să devenim supraveghetori, santinele pentru cei din jurul nostru. Și care este datoria acestora? Datoria lor este aceea de a fi atenți ca nici o primejdie să nu tulbure liniștea celor care li s-au încredințat. Numai fiind santinele unii altora vom putea răspunde invitației psalmistului care ne îndeamnă astăzi: “Veniți să cântăm cu bucurie Domnului și să strigăm de bucurie către Stânca mântuirii noastre. Să mergem înaintea lui cu cântece de laudă și în cântări de psalmi să îl preamărim” (Ps 95,1-2).

Cristian BOGDAN

Ritul latin