Start > Ritul latin > Duminica a XX-a de peste an

Duminica a XX-a de peste an

11 July 2008
1,503 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XX-a de peste an (Anul A)

Ne-am adunat azi din nou în casa Domnului, în jurul altarului său pentru a celebra și pentru a participa la jertfa răscumpărătoare a lui Cristos care se înfăptuiește pe altar. Este duminică, este ziua Domnului, iar porunca a treia a decalogului și porunca întâi a Bisericii ne amintesc de datoria noastră de a participa la Sfânta Liturghie. Astăzi, aș vrea ca împreună, în lumina textelor biblice, să ne punem câteva întrebări și anume: de ce venim la biserică? Cine sau ce ne determină să facem acest lucru, astăzi când trăim într-o lume plină de atâtea posibilități pentru a ne umple timpul? Participarea noastră la Sfânta Liturghie, adunarea în casa Domnului, sunt ele acte de credință sau simple tradiții și obiceiuri? Noi, oamenii sfârșitului de secol XX, mai avem noi credință?

În prima lectură Dumnezeu ne vorbește prin gura profetului Isaia. Fiecare dintre noi este chemat să răspundă invitației Domnului de a face parte din poporul său. Și pentru aceasta, dacă citim cu atenție textul, observăm că este de ajuns să fim fiii lui Adam și nu trebuie să fim numaidecât ai lui Iacob. Adică nu mai este nevoie să facem parte din vechiul popor al lui Israel pentru a fi părtași la mântuirea Domnului. “Observați legea și practicați dreptatea”, ne spune Domnul, adică dați dovadă de credința voastră, și Eu vă voi conduce pe muntele meu sfânt și vă voi umple de bucurie în casa mea de rugăciune. Legea și dreptatea sunt calități divine prin excelență și împlinirea lor este izvorul bucuriei, iar bucuria este expresia cultului autentic. Invitația pronunțată prin gura profetului are o destinație universală. Fiecare om, din orice timp și din orice loc, este chemat să onoreze această invitație la bucurie, invitație pe care o face și Isus în evanghelia de astăzi, într-un mod indirect.

Evanghelistul Matei ni-l prezintă pe Isus într-un moment de schimbare al activității sale. După discuția pe care a avut-o cu fariseii despre tradițiile lor, Învățătorul abandonează poporul ales și se îndreaptă spre națiunile păgâne, se dezinteresează de mulțimi pentru a se dedica formării discipolilor săi. Isus s-a îndreptat spre ținutul Tirului și al Sidonului, notează evanghelistul. Iar noi trebuie să știm că Tirul și Sidonul erau două orașe locuite de păgâni. Și iată că o femeie cananeană vine și se aruncă la picioarele lui Isus strigând și implorând vindecarea fiicei sale posedată de diavol. El nu o ia în seamă. Ne surprinde atitudinea, reacția lui Isus care de obicei era atât de bun, de milostiv și receptiv în astfel de cazuri. Atunci intervin apostolii, însă această intervenție ilustrează tocmai incapacitatea lor de a-l înțelege pe Isus; ca și la frângerea pâinilor ei nu reușesc să treacă de planul material pentru a ajunge la realitatea spirituală. Ei nu se gândesc la ce ar însemna vindecarea unui păgân, ci vor doar să pună capăt gălăgiei pe care o făcea femeia. Apostolii au nevoie să învețe și de aceea, ca un adevărat Maestru, Isus îi provoacă spunându-le: Nu am fost trimis decât la oile pierdute ale lui Israel!” (Mt 15,24) Dar femeia se apropie și imploră dând dovadă de o credință puternică, de o credință care este încredere și de aceea obține ceea ce vrea. Observăm că miracolul nu este relatat și aceasta pentru că el nu prezintă nici un interes în acest context. Evanghelistul Matei se complace parcă să scoată în evidență credința femeii, care este o atitudine eminent-activă ce învinge toate obstacolele pentru a obține în final ceea ce ea dorește. De fapt, miracolul nu dă credința, dar este obținut de ea și, mai mult, este un semn care ajută să-l identificăm pe Isus ca Mesia.

Femeia cananeană dă dovadă de o credință autentică, profundă și puternică, ce conduce la bucuria de a fi obținut ceea ce căuta. Prin atitudinea sa de umilință și prin afirmațiile sale prompte, ea recunoaște divinitatea lui Isus ca Mesia, recunoaște drepturile lui Dumnezeu de a lucra cum crede el mai bine, recunoaște bunătatea lui Isus și tăria rugăciunii. Călugărul exeget, Andre Louf, în cartea sa Solo amore vi basteraŽ, spune că “umilința este cea care administrează Economia Mântuirii”, și făcând referință la femeia cananeană ne spune că ea prin credința și umilința sa a provocat miracolul la care nu avea nici un drept.

Cât privește atitudinea lui Isus, nu o putem privi decât în perspectiva pedagogiei divine. Prin modul său de a acționa, el vrea să scoată în evidență maxima credință a cananeenei și să ne dea un exemplu în acest sens. Ne învață că uneori purtarea lui Dumnezeu este obscură, dificilă și dureroasă, și de aceea ea cere maximum de credință, de încredere în voința divină, pentru că Dumnezeu știe să scoată binele din rău. În cele din urmă el le dă o lecție apostolilor, legați de ideile preconcepute și orgolioase ale iudaismului, anume că mântuirea este universală; toți suntem chemați la mântuire. Așadar, mesajul său este universalitatea mântuirii și necesitatea credinței.

Și nouă, oamenilor mileniului al III-lea, Isus ne adresează același mesaj. Trăim într-o lume lipsită de simțul păcatului care se ghidează după o morală permisivistă, o lume caracterizată de indiferentism religios, de dezorientare, de disperare; trăim într-o lume care caută soluții efemere pentru problemele sale, uită de Dumnezeu și de Împărăția sa și se agață de propriile iluzii. Într-o astfel de lume noi suntem chemați să respectăm legea și să împlinim dreptatea pentru a fi martori ai bucuriei; suntem chemați ca, asemeni femeii cananeene, să dăm dovada unei credințe profunde și autentice, a unei credințe plină de conținut real, plină de Cristos. O credință care să se manifeste în faptele iubirii, care să fie plină de speranță în fața viitorului. O credință care, caracterizată de o convertire perseverentă și purificată de toate elementele superstițioase, să ne angajeze într-un adevărat apostolat, care să creeze condițiile necesare instaurării Împărăției lui Dumnezeu în lume. Asemeni sfântului Paul, în cea de-a doua lectură suntem chemați să provocăm gelozia în frații noștri indiferenți, gelozie pentru faptul că ceea ce li se cuvenea lor este luat și dat altora, iar această gelozie o putem provoca cu acea credință care înseamnă a intra într-un raport de iubire cu Dumnezeu și aproapele, a face un salt în întuneric împinși de iubire, și nu acea credință care ar însemna să acceptăm în mod intelectual o doctrină, să cunoaștem abstract unele dogme sau să le disecăm cu bisturiul teologiei.

Un vestit convertit italian, Giuseppe Borsi, amintește în scrierile sale următoarea întâmplare: În timpul eclipsei de soare din 1842, un copil sărac din Sieyes își păștea turma. Necunoscând evenimentul ce se pregătea, observa cum se întunecă soarele din ce în ce mai mult, deși nu era nici un nor pe cer. Când lumina soarelui dispăru cu totul, sărmanul copil, în culmea spaimei, începu a plânge și a striga după ajutor. Lacrimile sale curgeau încă, în timp ce soarele își trimitea din nou razele pe pământ. Revenindu-și din spaimă și împreunându-și mâinile a exclamat: “O, frumosule soare!”

Borsi gândindu-se la eclipsa credinței care-i întunecase tinerețea, și la Cristos, Soarele care l-a luminat din nou, comenta întâmplarea de mai sus, cu un cuvânt simplu și sublim: “O Isuse, soare frumos!” Câtă bucurie și siguranță putem intui în această exclamație! Într-adevăr, într-o lume a întunericului avem nevoie de credință.

Mesajului lui Giuseppe Borsi i se adaugă și îndemnul Papei Paul al VI-lea din 21 noiembrie 1966: “Aveți credință, ne spune papa. Fără credință nu se poate da o orientare sigură propriei existențe individuale, familiale, profesionale; nu se poate menține integră propria tărie interioară a oamenilor, mai ales în fața crizelor și a tentațiilor vieții, dacă nu există o viziune creștină a lumii și a evenimentelor, dacă nu există o măsură sigură de judecată, și aceasta o poate da numai credința”.

Marius MÎRȚ

Ritul latin