Start > Ritul latin > Duminica a XIX-a de peste an

Duminica a XIX-a de peste an

11 July 2008
1,121 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XIX-a de peste an (Anul A)

Prin liturghiile duminicale, Biserica ne invită să ieșim puțin din ambientul cotidian al societății care obligă omul la o muncă imensă și o viață trepidantă, pentru a putea lua contact cu ceea ce este mai bun în noi și mai ales pentru a putea întâlni din nou privirea lui Dumnezeu în inima noastră. Deși unii oameni influențați de filozofia atee a lui Nietzsche afirmă că “Dumnezeu a murit”, Biserica, prin lecturile pe care ni le propune spre meditare în această duminică, ne amintește un lucru: Dumnezeu există și este aproape de toți oamenii, în special în momentele de dificultate și încercare. Însă, pentru a-l putea descoperi, trebuie să învățăm să discernem semnele prezenței sale, care de cele mai multe ori nu sunt acelea pe care noi le așteptăm. Prin urmare, să privim acum pentru câteva momente la profetul Ilie și la apostolul Petru, la întâlnirea pe care aceștia au avut-o cu Dumnezeu în momente și circumstanțe diferite.

Urmărit de mânia reginei lui Israel, profetul Ilie, în prima lectură, se îndreaptă către Horeb, muntele sfânt, unde Dumnezeu se revelase odinioară lui Moise și încheiase o alianță cu poporul israelit. Acest munte este pentru Ilie ca un loc de pelerinaj, de încurajare și de reîmprospătare. El înțelege că, în sânul agitației pe care a declanșat-o ucigându-i pe profeții reginei Izabela, are nevoie urgent de a se abandona lui Dumnezeu, de a fi încurajat și întărit de el. Dar, cum se întâmplă adesea, Dumnezeu îi va dărui mai mult decât sperase.

De fapt, Ilie va beneficia de o întâlnire cu Domnul, care îl pune aproape pe picior de egalitate cu Moise, așa încât la Schimbarea la față a lui Isus, ei vor apărea ca doi reprezentanți tipici ai poporului primei alianțe. Dumnezeu se dezvăluie lui Ilie în mod progresiv. Furtuna, cutremurul de pământ și focul, care preced deplina revelație, nu sunt decât semne precedente care amintesc de vechile sale manifestări față de poporul iudeu, semne făcute cu braț puternic, pentru a impresiona credința atât de slabă a acestui popor. Ilie este însă un om de o credință profundă: de aceea, Domnul i se manifestă sub forma “murmurului unei adieri de vânt”. Atunci, Ilie își dă seama că Dumnezeu vrea să se apropie de el și numaidecât, în acest moment și la acest semn, el ascultă chemarea lui Dumnezeu și iese din peșteră, pentru a-l întâlni pe cel care îi devine intim. Odată întâlnindu-l, lui Ilie nu-i rămâne decât să respecte transcendența lui Dumnezeu și să-și acopere fața pentru a-l adora.

O experiență aproape similară cu a profetului Ilie au trăit și apostolii împreună cu Petru. După evenimentul înmulțirii pâinilor, Isus îi obligă pe ucenicii săi să părăsească locul înfăptuirii minunii și să treacă de cealaltă parte a lacului Tiberiadei. Aventura, la început înspăimântătoare din cauza furtunii dezlănțuite, avea să se transforme într-un mare avantaj spiritual. Isus, mergând pe mare, îi reîntâlnește, și după câteva momente de ezitare în a-l recunoaște, apostolii trebuie să accepte evidența.

Petru, mereu prompt și puțin chiar temerar, dă dovada unui curaj sigur și a credinței sale în Isus: “Doamne, dacă tu ești, poruncește-mi să vin la tine pe apă”. Isus consimte la cererea lui, dar imediat credința lui Petru își arată limitele. Totuși, el are încă reflexul de a striga către Învățător pentru a fi salvat. Isus îi întinde mâna, îl apucă și încearcă să îl conștientizeze de lipsurile credinței sale.

Petru ne reprezintă pe noi cei de astăzi; el este tipul ucenicului lui Isus încrezător în Domnul său, dar a cărui credință este supusă la nenumărate limite. Evenimentul care ne este relatat în evanghelia de astăzi, are ca scop tocmai încurajarea și asigurarea noastră că Isus este întotdeauna cu noi, chiar atunci când, în cele mai mari furtuni, avem impresia că suntem singuri. Poate că Isus nu ni se manifestă ca “murmurul unei adieri de vânt”, dar el este mereu în preajma noastră, așa cum era foarte aproape de Petru, dispus să-i poarte de grijă. Poate că și credința noastră a cunoscut ezitări ca ale lui Petru, dar Isus, reproșându-ne cu afecțiune aceste ezitări, nu va lipsi să ne întindă mâna.

Așadar, Dumnezeu există și se manifestă în special în momentele de încercare și de singurătate, ca fiind cel care oferă pacea și speranța și cere mereu un răspuns Bisericii reunite în barcă și fiecăruia în parte. Iar răspunsul nostru nu poate fi altul decât credința. Numai cel care își pune toată încrederea în iubirea și pronia divină va putea fi mereu calm și senin în fața primejdiilor ce ne amenință. “A-l iubi pe Dumnezeu – spune Monseniorul Vladimir Ghika – este totdeauna și una din modalitățile de a învăța să nu ne temem de nimic”.

Un ofițer de marină, foarte pios, a fost numit căpetenie peste o insulă franceză, în Oceanul Pacific. Plecă îndată cu familia sa să își ia locul în primire. Pe când plutea încă pe mare, începu o furtună năpraznică, care îngheță de frică și de spaimă pe călători. Liniștea lui uimitoare izbi puternic pe soția sa, care nu mai putu să se stăpânească și îi spuse dojenitor:

“Dacă ne-ai iubi mai mult, pe mine și pe copilașii noștri, n-ai rămâne așa de nepăsător în fața primejdiilor ce ne pândesc”.

Ofițerul, uimit de replica soției, coboară în grabă în camera sa și se întoarce ținând în mână spada sa scoasă din teacă. Chemă pe soție și privind-o încruntat, apropie vârful spadei de pieptul ei. Biata femeie îngrozită începu să tremure din tot trupul. Dar groaza ei nu dură decât o clipă, căci apoi începu să surâdă.

“Cum poți să râzi, îi spuse atunci bărbatul, când vârful spadei se sprijină pe pieptul tău? Nu ți-e frică?”

“Cum să-mi fie frică, răspunse soția, când mânerul acestei spade este în mâna bărbatului meu! Nu știu eu cât mă iubește?”

“Ei bine, atunci, cum vrei tu să-mi fie mie frică de această furtună? Ea este în mâna Părintelui meu Ceresc, care mă iubește și mai mult decât te iubesc eu, deși te iubesc atât de mult. Vezi tu: «Dumnezeu este iubire»”.

“Barca lovită de valuri” este “barca lui Petru”, adică Biserica. Din toate timpurile, ea se confruntă cu puterile adverse ale lumii, acele puteri adverse care uneori se manifestă explicit prin persecuții, dar care pot lua și aspectul instrumentalizării, rău-înțelegerii și non-considerației. Teama și dubiile ucenicilor și ale lui Petru sunt temerile și dubiile creștinilor din toate timpurile. Biserica a fost și va fi mereu o comunitate de credincioși, dar în același timp acești credincioși sunt totdeauna – când mai mulți, când mai puțini – “oameni cu puțină credință”, așa cum de fapt suntem într-o oarecare măsură noi toți.

În tot timpul navigării sale prin noaptea istoriei, Biserica se află totdeauna într-o situație în care se pare că lucrurile lumii merg înainte, înaintează fără Cristos și fără evanghelie. În realitate însă, Domnul este totdeauna prezent, chiar dacă într-un mod ascuns și misterios.

Să avem mereu inimile deschise pentru a-l recunoaște și a ne lăsa surprinși de Dumnezeu. Ochii credinței noastre să nu rămână în ignoranță, ci să-l cunoască pe Dumnezeu, căutând semnele prezenței sale în mijlocul persoanelor, în mijlocul naturii, în semnele tangibile ale acestui timp în care trăim. Dar cum de cele mai multe ori, față de misterul divin, în furtunile vieții, suntem oameni cu puțină credință, să cerem mereu ajutorul divin rugându-ne împreună cu sfântul Toma:

“Doamne, nu uita de mine
Când eu uit de Tine.
Nu mă părăsi când eu te părăsesc.
Nu mă disprețui când eu păcătuiesc.
Atrage-mă dacă rezist la chemarea ta.
Înalță-mă dacă eu cad.
Repune-mă în picioare
Și condu-mă pe drumul meu”.

Cristian ANTICI

Ritul latin