Start > Ritul latin > Duminica a XVI-a de peste an

Duminica a XVI-a de peste an

11 July 2008
980 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XVI-a de peste an (Anul A)

Astăzi, de ziua Domnului, ne-am adunat în casa lui să celebrăm din nou misterul mântuirii noastre și să ne întărim în credință, speranță, dar mai ales în dragoste. Trăim o perioadă marcată de ample fluxiuni la nivelul orgoliului, în care oamenii se pipăie între ei prin ură și pun capăt diferendului cu celălalt prin jefuirea sufletului; este o perioadă a intereselor declarate în care avem eventual cu Dumnezeu cel mult un comerț familiar de opinii. De multe ori, imoderați și orgolioși, ne grăbim să ne credem trimișii lui Dumnezeu pe pământ pentru a instaura dreptatea. De la această nebunie de a te crede mai bun au plecat unii teologi, desemnând această duminică drept duminica toleranței.

Mesajul Cuvântului lui Dumnezeu din această duminică ne interpelează direct, categoric și suav. Nu este necesară o explicare a parabolei centrale din evanghelia de astăzi deoarece Isus însuși ne-a dat o explicație: “câmpul este lumea”, “cel care seamănă este Fiul Omului”, “dușmanul care seamănă neghina este diavolul”, “sămânța bună sunt fii împărăției”, iar “neghina sunt fii celui rău”. Fiecare om trăiește în această lume cu speranța că, de-a lungul timpurilor, păcatul va dispare. Unii gândesc că sărăcia este izvorul păcatului și dacă reușim să oprim sărăcia păcatul nu va mai exista. Acestui optimism temerar, Isus îi opune un realism profund. El ne arată că păcatul va petrece lumea până la sfârșit. De ce? Pentru că, chiar dacă împrejurările se schimbă, omul rămâne întotdeauna același, cu virtuțile și păcatele sale.

Din prima lectură reiese cum Dumnezeu a pregătit Împărăția sa în timp și ne-a inserat pe fiecare cu o grijă aparte în economia mântuirii sale. Mai mult decât cel atotputernic, cel viteaz și de temut, omul l-a simțit pe Dumnezeu ca pe un Tată iubitor și milostiv. Dumnezeu este absolut imparțial, drept și binevoitor, armonizând admirabil în el forța și răbdarea, puterea nemăsurată și clemența nesfârșită. Atitudinea lui Dumnezeu este o lecție pentru poporul său care trebuie să fie iubitor de oameni; el dă în același timp posibilitatea ca în toți oamenii să se aprindă speranța și ca cei păcătoși se să întoarcă la el. “Prin astfel de lucruri ai învățat poporul tău că cel drept trebuie să fie iubitor de oameni și ai dat fiilor tăi speranța că le lași timp să se întoarcă la tine” (Înț 12,19).

În acest context al răbdării și al iubirii, parcă, materne a lui Dumnezeu, prezintă și Isus parabola grâului și a neghinei. Structurată în manieră escatologică, este o provocare pentru a înțelege mai bine realitatea lumii în dimensiunea sa ambivalentă, adică dispusă să primească în același timp sămânța bună, dar și neghina. Evreii așteptau instaurarea Împărăției lui Dumnezeu și, în cadrul acestei împărății, un Mesia revoluționar care să adune în jurul lui un popor de drepți, separându-i definitiv pe cei buni de cei răi. Ne regăsim și noi în această atitudine preconcepută întrebând parcă ofensați: oare lumea nu a fost creată de Dumnezeu, de mâinile sale bune? De ce există atunci atâta rău în jurul nostru? Cum poate răbda Dumnezeu această lume păcătoasă? Isus invită să se interpreteze această Împărăție sub semnul răbdării lui Dumnezeu. Orice pretenție de separare între bine și rău în realitatea existențială a istoriei este exagerată. Dumnezeu spune “nu o smulgeți” și pentru a menaja grâul, dar și datorită faptului că este îndelung răbdător, nu se pripește; el este veșnic și adesea timpul dă dreptate răbdării lui.

Să ne închipuim că un tată și o mamă îi dau unicului lor copil educația cea mai aleasă și îi oferă toate posibilitățile pentru a crește din punct de vedere fizic, intelectual și spiritual. Însă el, crescând, devine un nerecunoscător, ba mai mult, un refractar, un mojic și un rău, înșelând toate așteptările părinților și coborându-se pe sine într-o adâncă mocirlă morală. În ciuda acestei drame, care va fi atitudinea părinților? Îl vor renega, îl vor spune tuturor vecinilor sau vor încerca, cu prețul epuizării lor, să-l reintroducă în unitatea spirituală a căminului, făcând uz de toată afecțiunea lor? Și mergând pe firul acestei idei ne putem închipui cât de mare va fi recunoștința acelui copil în momentul în care își va veni în fire și își va cere, plecat, iertare.

Lumea este un câmp unde cresc împreună grâul și neghina. Cel care face răul, însă, se poate converti, dar și invers. Sfântul Petru Crisologul spunea că “neghina de astăzi se poate transforma în grâul de mâine”. În acest sens putem privi, de exemplu, experiența vameșului Levi care devine apostolul Matei, a prigonitorului Saul care devine înflăcăratul apostol al lui Cristos, Paul, și a fiului risipitor care, încurajat de figura spirituală a tatălui, se căiește și se întoarce. În tot acest proces de transformare a neghinei în grâu și respectiv a grâului în neghină, Dumnezeu oferă libertate maximă; el ne-a creat liberi și de aceea nu ne împiedică să fim liberi, nu face din noi slugi, pentru că numai atunci are valoare fidelitatea noastră când putem fi și infideli, numai atunci are valoare eticheta noastră când putem fi și needucați. Deși ne-a creat din iubire, Dumnezeu așteaptă să ne întoarcem când rătăcim și își asumă chiar riscul să fie respins de noi.

Dumnezeu a aruncat în noi bunătatea Evangheliei; păcatul, însă, se înrădăcinează în om când bunătatea doarme, adică noaptea. Prezența răului nu trebuie să ne afecteze, ci să creeze în noi spații infinite de disponibilitate pentru că va exista cu siguranță și un moment al dreptății, când Dumnezeu va despărți grâul de neghină. Deci, ținta noastră, a creștinilor, este să ne coacem pentru seceriș și să ne pregătim pentru sentința finală. Permanent va trebui să ne gândim la demnitatea noastră în raport cu Dumnezeu și la modalitatea de a nu strivi în noi asemănarea cu chipul său.

Împărăția lui Dumnezeu, prezentă încă de pe acest pământ, ne determină să fim asemenea grăuntelui de muștar care crește, de-a lungul timpului, în răbdarea lui Dumnezeu și asemenea drojdiei. Aceste elemente-parabolă prezente de asemenea în evanghelia de astăzi, completează admirabil parabola grâului și a neghinei, pentru că ne ajută să privim istoria în sens creștin: pornind de la modul în care, de exemplu, un simplu credincios își trăiește cu demnitate și discreție credința până la mărturia universală despre Dumnezeu a misionarilor creștini. Profund ancorați în prezent, noi, creștinii, trebuie să fim ferment în pasta istoriei, fiecare păstrând specificitatea propriei vocații: Duhul Sfânt este cel care unește diversitatea darurilor în unitatea slujirii lui Cristos; el este cel care “vine în ajutor slăbiciunii noastre”, cum spune sfântul Paul în lectura a doua de astăzi, “pentru că noi nu știm să ne rugăm cum trebuie, ci însuși Duhul se roagă pentru noi cu suspine negrăite” (Rom 8,26).

Biserica, în realitatea sa ontologică, se vrea astăzi deschisă spre lume fiind pentru toți “semn și sacrament al unității mântuitoare” (LG 9). Mesajul pe care Dumnezeu îl transmite astăzi nu este doar un simplu apel la toleranță religioasă, ci este un imperativ în vederea cunoașterii fraților-neghină, în dezvoltarea acestui simț al coresponsabilității tuturor în drum spre mântuire. Răbdarea lui Dumnezeu nu trebuie să fie un motiv al indolenței noastre pentru că, deși este cutremurător, va veni inevitabil sfârșitul, judecata, veșnicia…

Să ne lăsăm, deci, interpelați de Cuvântul lui Dumnezeu, să devenim la acest sfârșit de mileniu oameni vii în mijlocul lumii, convertindu-ne eventual de la stadiul de oameni-neghină. Dumnezeu ne-a trimis pe pământ să ne trăim vocația în discreția edificatoare a virtuții și să dăm mărturie prin viața noastră despre Împărăția sa. Atașați așadar de el, să-l rugăm să ne asiste creșterea și, asemenea unui spic de grâu, să ne maturizăm în deschiderea spre Cristos, Soarele nostru, și spre ceilalți, spre semenii noștri.

George IVAN

Ritul latin