Start > Ritul latin > Duminica a XV-a de peste an

Duminica a XV-a de peste an

11 July 2008
1,300 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XV-a de peste an (Anul A)

Ne-am adunat din nou astăzi în Biserică pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu. Momentul privilegiat în care o comunitate se confruntă cu acest cuvânt al lui Dumnezeu este liturghia duminicală, la care participăm și noi în aceste momente. Este important, de aceea, să știm să-l interpretăm în mod corect pentru a-l putea aplica în viața noastră cotidiană, ca astfel să fie un izvor de inspirație pentru mărturia noastră despre iubirea infinită a lui Dumnezeu.

Lecturile pe care Biserica ni le propune pentru duminica de astăzi ne vorbesc tocmai despre această ascultare a cuvântului lui Dumnezeu. Noi, în ascultare. Prin urmare, ne putem întreba dacă înțelegem cuvântul lui Dumnezeu și dacă avem curajul să-l punem în practică.

Isus Cristos a expus oamenilor învățătura sa într-un limbaj simplu, prin parabole care erau la îndemâna ascultătorilor săi. Pornind astfel de la o idee de bază, el expune un adevăr de credință. Cuvântul lui Dumnezeu este un cuvânt creator și eficace, care lucrează în lume încă de la început și va lucra până la sfârșitul ei. Acest lucru reiese clar din prima lectură luată din cartea profetului Isaia, lectură care, putem spune că este un cântec despre ploaie și extraordinarele ei efecte. Ploaia devine astfel un mesager divin, căci așa cum ploaia care coboară din cer face pământul să rodească și se întoarce înapoi, tot așa și cuvântul lui Dumnezeu nu se întoarce la el înainte de a-și fi îndeplinit misiunea sa specială în inimile oamenilor. Oare ce ar fi pământul fără apă, dacă nu o planetă pustie? Dar ce ar fi inimile oamenilor fără cuvântul lui Dumnezeu? El asigură acea hrană spirituală despre care profeții din Vechiul Testament spuneau: “vor muri de foame oamenii lipsiți de cuvântul lui Dumnezeu” (Am 8,11-12). Și Isus se referă la această hrană spirituală atunci când afirmă că “nu numai cu pâine va trăi omul, dar cu tot cuvântul ce vine din gura lui Dumnezeu” (Mt 4,4). Desigur, această viață pe care omul o dobândește prin cuvântul lui Dumnezeu este viața dumnezeiască, pe care cel drept o trăiește încă de pe acum, dar în chip tainic și imperfect, ne învață sfântul Paul în lectura a doua. Ea se va descoperi pe deplin doar în veșnicie. Suferințele din această lume sunt nimic pe lângă gloria ce ni se va descoperi atunci. Apostolul neamurilor ne prezintă răscumpărarea într-o dimensiune cosmică: după cum întregul univers a suferit de pe urma păcatului omului, tot așa va lua parte la măreția omului mântuit, devenit fiu al lui Dumnezeu. Înfierea definitivă a omului nu are loc decât odată cu încheierea în harul lui Dumnezeu a călătoriei sale pământești. În forma ei desăvârșită cuprinde și trupul omului, care va beneficia de acest har la înviere. Însă această măreție nu o vor primi decât cei care acceptă cuvântul lui Dumnezeu și aduc roade prin conformarea vieții lor cu acest cuvânt.

În evanghelia pe care am ascultat-o, Isus tocmai acest lucru vrea să ne învețe: că este necesar a asculta cuvântul lui Dumnezeu și a-l pune în practică, pentru a intra în împărăția cerurilor. Evanghelistul Matei ne prezintă astăzi un fragment din al treilea discurs al lui Isus, conform evangheliei sale, numit și Discursul parabolelor, deoarece Isus îi învață pe discipoli folosindu-se de șapte parabole sugestive despre împărăția cerurilor. Parabola semănătorului sau parabola cuvântului lui Dumnezeu este prima dintre acestea și cea mai semnificativă. Este alcătuită din trei părți: după ce în prima parte (vv. 3-9) Isus redă parabola semănătorului, în partea a doua (vv. 10-17) intră într-un dialog cu discipolii, urmând ca în partea a treia (vv. 18-23) să explice el însuși parabola. Astfel că parabola nu prezintă dificultăți de înțelegere, ceea ce face ca textul să interpeleze cu putere pe credinciosul care ascultă cuvântul lui Dumnezeu. În fața acestui cuvânt ne aflăm fiecare dintre noi, dar în situații diferite: semănător sau teren. În prima situație suntem responsabili de proclamarea cuvântului, iar în a doua trebuie să avem intenția dreaptă de a-l asculta. Parabola nu tratează despre diferitele atitudini ale omului în fața acestui cuvânt al lui Dumnezeu, cum ar fi: superficialitatea, indiferența, suficiența, ipocrizia sau disponibilitatea și ascultarea. Dar totul este văzut după cele trei tipuri de teren, care primește sămânța. Astfel, parabola se referă insistent la rezistențele pe care omul le opune darurilor divine, împiedicându-le să aducă roade. Știm bine că Dumnezeu nu intervine în sufletul omului în mod forțat; respectă totdeauna libertatea acestuia. Oferă, propune, dar nu obligă. În acest sens, sfântul Augustin spunea foarte frumos: “Qui creavit te sine te, non salvabit te sine te”, adică “Cel care te-a creat fără tine, nu te va mântui fără tine”.

Un tânăr călugăr s-a plâns odată abatelui său că nu poate fi atent la predică din diferite motive și că ar fi mai bine pentru el să nu o mai asculte. Abatele luă atunci două găleți și-i spuse tânărului: “Ia-le, pune apă în ele, spală-le și apoi aruncă apa”. După ce a făcut astfel, abatele îl întrebă: “Care din cele două găleți este mai curată?” Tânărul răspunse: “Aceea pe care am spălat-o cu apă mai multă”. Atunci abatele adăugă: “Tot așa se întâmplă și cu sufletul tău. După cum găleata este totdeauna curată dacă este spălată cu apă, la fel cuvântul lui Dumnezeu este acea apă curată prin care sufletul omului devine tot mai frumos. Dacă îl asculți cu atenție, sufletul tău va fi spălat de păcate, întărit în bine și plăcut în ochii lui Dumnezeu”. Unii pot spune că aceste îndemnuri sunt valabile numai pentru cei care trăiesc retrași de lume și nu pentru noi, care trăim în mijlocul lumii. Dar oare există un surd mai rău decât cel care nu vrea să audă? Cuvântul lui Dumnezeu se adresează tuturor și toți suntem chemați să-l ascultăm cu intenția dreaptă și să-l punem în practică, indiferent de aspectul sau calitatea celui care îl proclamă, indiferent de ambientul sau situația în care ne aflăm, căci Dumnezeu poate să scrie drept chiar și pe rânduri strâmbe. Isus însuși ne spune: “cine ascultă cuvântul meu are viața veșnică” (In 5,24). Însă a asculta este o artă. Înseamnă mai mult decât a auzi. Putem spune, fără să exagerăm, că a asculta cuvântul lui Dumnezeu înseamnă a pune în practică ceea ce auzim și înțelegem. Depinde, deci, numai de noi dacă se va bucura sau nu cuvântul de un teren bun pentru a crește, a se dezvolta și a se maturiza.

Parabola semănătorului ne prezintă trei momente ale cuvântului lui Dumnezeu asemănate cu evoluția seminței în pământ: mai întâi ascultarea, asemănată cu momentul când pământul primește sămânța; apoi înțelegerea, când pământul face sămânța să încolțească, și în ultimul rând punerea în practică, asemănată cu sămânța care, deja încolțită, crește și aduce rod. Aceasta este situația ideală. Dar oare așa se întâmplă întotdeauna? Ar trebui, dar Isus ne arată că nu totdeauna este așa. După cum sămânța luată de vânt ajunge pe diferite tipuri de teren, unde dă mai mult sau mai puțin rod, tot astfel și oamenii, în mijlocul necazurilor și plăcerilor acestei lumi, recepționează diferit cuvântul lui Dumnezeu. Așadar, se poate întâmpla să nu acordăm ascultare; sau să ascultăm, dar să nu înțelegem; sau să ascultăm și să înțelegem, dar să nu punem în practică; dar de asemenea, se poate întâmpla și să ne hotărâm să aducem roade: care o sută, care șaizeci, care treizeci.

Să ascultăm în acest sens de invitația Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea: “Călăuziți de Sfânta Scriptură, veți putea recunoaște în zilele voastre prezența Domnului și atunci, chiar și pustiul va putea să devină o grădină, în care creatura poate vorbi în mod familiar cu Creatorul său”.

Să-l rugăm așadar, pe bunul Dumnezeu, împreună cu psalmistul, să ne binecuvânteze și pe noi cu ploaia binefăcătoare a harului său, pentru ca acest cuvânt al său să ne facă mai buni pe zi ce trece. Fericiți sunt cei care ascultă și păstrează cuvântul lui Dumnezeu!

Cornel-Adrian BENCHEA

Ritul latin