Start > Ritul latin > Duminica a XXIII-a de peste an

Duminica a XXIII-a de peste an

11 July 2008
785 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXIII-a de peste an (Anul A)

Pericopa Evangheliei pe care am ascultat-o ar putea să apară destul de misterioasă pentru urechile noastre: ne este greu să ne imaginăm cum se poate pune în practică concret, această învățătură în comunitățile sau societățile noastre.

În schimb credem că era destul de clară primilor cititori ai Evangheliei lui Matei, care găseau în aceste cuvinte o regulă practică de comportament în raporturile lor reciproce din cadrul comunității creștine. Pe atunci aceste comunități nu erau prea numeroase, toți se cunoșteau… Și dacă se întâmpla că cineva nu se comporta bine – adică nu se comporta ca un creștin – ceilalți erau invitați să-i aducă la cunoștință comportamentul incorect, cu multă politețe (în loc să-l critice pe la spate).

Ideea era aceea a ajutorului reciproc în căutarea de a fi fideli Evangheliei. Numai acela care ar fi refuzat orice observație și ar fi ajuns în contrast cu ceea ce întreaga comunitate creștină (“adunarea”) considera corect și bun, de abia atunci era exclus din viața comunității (“să fie pentru tine ca un păgân și un vameș”), datorită incompatibilității ideilor și comportamentului față de “Biserică” (adică față de comunitatea creștină).

În ziua de astăzi lucrurile sunt mult mai complicate.

În societatea noastră toți suntem foarte susceptibili în ceea ce privește libertatea noastră personală. Trăim într-o cultură “pluralistă”, cum se spune, unde fiecare este liber să gândească și să facă ceea ce vrea fără a privi la alții, unde fiecare “își face alegerile sale” fără a se simți condiționat de nimeni, nici chiar de familia proprie.

Apoi în general, atunci când se vorbește despre “libertate”, aceasta este înțeleasă mai ales în sens negativ: a nu fi obligat la ceva…, a nu fi constrâns sau împiedicat de la… una sau alta. Și, pe scurt “libertatea este înțeleasă în termeni individualiști și egoiști: “Fac cum mi se pare și-mi place; alții să facă ce vor…”.

Însă, de fapt, nu suntem singuri pe lume. Începând de la familie până pe stradă, de acasă până la birou sau la fabrică, toți suntem condiționați unii de ceilalți, fie că ne place sau nu ne place. Astfel “ceilalți” apar adesea ca un obstacol sau o piedică adusă libertății noastre (“Iadul sunt ceilalți”, spunea J. P. Sartre). “Libertatea” fiecăruia adesea se confruntă cu “libertatea” unuia sau altuia; și până la urmă suntem constrânși să recunoaștem că libertatea pe care noi am dori-o este un fel de himeră imposibilă, un vis irealizabil în această lume.

Pentru a ieși din acest cerc orb, trebuie să punem altfel problema libertății. De fapt, privind cu atenție, libertatea înseamnă responsabilitate. Suntem liberi, adică responsabili de ceea ce facem: trebuie “să răspundem de ea”, nouă înșine și celorlalți; și în ultimă analiză, lui Dumnezeu.

Nu există libertate fără responsabilitate: este o pură iluzie. În societatea noastră poate că se vorbește prea mult despre libertate și despre drepturi, dar prea puțin despre responsabilitate și datorii. În timp ce – oricât s-ar părea de paradoxal – spațiul de libertate al tuturor se lărgește cu cât se exercită mai concret sensul responsabilității fiecăruia. Și tocmai în această direcție ne invită să ne îndreptăm Evanghelia: lărgind sensul nostru de responsabilitate unii față de ceilalți.

Raționând ca și creștini, noi nu putem spune niciodată: “Ei bine: sunt responsabil de mine însumi. Mă gândesc la mine, ceilalți îi privește”. Și aceasta tocmai pentru că Evanghelia mă învață: dacă observi că fratele tău greșește, spune-i și ajută-l să se îndrepte (cf. și prima lectură).

Nu este vorba de a o face pe moraliștii cu orice preț, ca și cum am voi să impunem celorlalți ceea ce ni se pare nouă corect. Este vorba mai degrabă de a depăși egoismul indiferenței și de a avea unii față de ceilalți acea grijă și acel simțământ de responsabilitate care se nasc din iubirea reciprocă (cf. lectura a doua).

Nici Matei și nici Paul nu pretind ca acest discurs să fie înțeles și acceptat de cei care nu cred în Cristos. Dar pentru noi care ne lăudăm că suntem creștini, sfântul Paul ne spune că iubirea reciprocă este ca o datorie pe care o avem unii față de ceilalți. Ca și cum ar spune: ceilalți au dreptul să fie iubiți de noi, din moment ce ne numim creștini.

În loc de a visa o “libertate” iluzorie, înțeleasă ca o exonerare și fugă de orice angajament și responsabilitate, Evanghelia ne invită să găsim o libertate interioară mai înaltă în atenția și ajutorarea unora față de ceilalți. În felul acesta vom descoperi cum adevărata libertate coincide cu “deplina împlinire a legii” – legea lui Dumnezeu – care este iubirea (cf. lectura a doua).

Ritul latin