Start > Ritul latin > Duminica a XX-a de peste an

Duminica a XX-a de peste an

11 July 2008
1,041 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XX-a de peste an (Anul A)

În lecturile din această duminică nu este prea greu să descoperim o temă unitară. În toate cele trei lecturi se află o opoziție originară, între poporul lui Israel pe de o parte, și “cei străini” (prima lectură), “păgânii” adică non-evreii (lectura a doua), și “femeia canaaneană” (Evanghelia) pe de altă parte.

Dar în același timp în toate cele trei lecturi se întâlnește și depășirea acestei opoziții, în raport cu Dumnezeu sau cu Isus Cristos: Domnul “va umple de bucurie în casa lui de rugăciune” nu numai pe fiii lui Israel, dar și pe cei străini care-i cinstesc numele și-i păzesc alianța, spune profetul Isaia; în planul său de mântuire, Dumnezeu a dispus astfel lucrurile încât atât evreii cât și păgânii să poată experimenta milostivirea și harul său, spune sfântul Paul; iar Isus, deși spune că a fost trimis numai “pentru oile pierdute ale casei lui Israel”, de fapt ascultă rugăciunea umilă și încrezătoare a femeii canaaneene, datorită credinței sale “într-adevăr mare”.

Pericopa evanghelică pe care am ascultat-o, la primă vedere pare destul de descumpănitoare. Comportamentul lui Isus față de acea sărmană femeie, nu este acela pe care l-am fi așteptat: nu o ascultă, îi răspunde dur… Pare un Isus diferit de cel pe care ni-l prezintă de obicei Evanghelia: un Isus dur, insensibil, am putea spune cam “rău”. Un Isus “rasist”, care refuză să dea ascultare unei femei care-l imploră, numai pentru că acea femeie nu este evreică.

“Nu am fost trimis decât pentru oile pierdute ale casei lui Israel, spune Isus”. Dar oare nu am auzit mereu spunându-se contrariul, și anume, că Isus este mântuitorul tuturor oamenilor? Cum se poate explica acest comportament și aceste cuvinte ale sale?

În realitate, acest episod evanghelic ne poate ajuta să înțelegem mai bine, cu mai mult realism, personajul istoric al lui Isus, plasându-ne în ambientul, în situația și în mentalitatea de pe atunci.

Să nu uităm că Isus era un evreu adevărat, și încă un evreu din acel timp. Pe timpul lui Isus era ceva scontat, era un mod de gândire comună în rândul poporului său, că “Mesia” trebuie să fie trimis de Dumnezeu pentru poporul său, pentru poporul lui Israel și pentru nimeni altcineva. Și este fapt istoric că Isus și-a limitat prezența și acțiunea în ambientul ebraic-palestinian; practic nu a ieșit niciodată din acele hotare, din acea “lume” limitată geografic, cultural și religios.

Și totuși… În relatarea pe care am ascultat-o s-ar putea spune că la un moment dat Isus se simte cvasi constrâns să se contrazică pe sine însuși: “Femeie, mare este credința ta!”.

Iată: acesta este punctul decisiv. Nu mai contează dacă acea femeie este evreică sau nu: ceea ce contează este puterea și umilința credinței pusă în persoana lui Isus. Pentru oricine privește cu credință la el, Isus din Nazaret devine “Cristos Mântuitorul”, nu are importanță dacă este vorba despre evrei sau despre păgâni.

Chiar dacă personal, Isus nu a ieșit niciodată din Palestina, în realitate el “a venit”, a murit și a înviat pentru toți oamenii, fără excepție. După evenimentele Paștelui și Rusaliilor, apostolii și primii creștini, luminați și călăuziți de Duhul Sfânt, vor înțelege aceasta puțin câte puțin (chiar dacă cu oarece greutate… Cf. Acte cc. 10-11).

Și tocmai acesta este unul dintre aspectele centrale ale “Evangheliei”: este vorba despre “vestea cea bună” că nimeni nu este exclus din principiu de la prietenia cu Dumnezeu, de la “harul” său, oricare ar fi poporul căruia îi aparține sau limba pe care o vorbește. Pentru că Dumnezeu este numai unul, chiar dacă oamenii îl numesc cu nume diferite. Și Dumnezeu este în același timp “al tuturor” și “al nimănui” (în sensul că nimeni nu poate să aibă monopolul asupra lui).

Cu toate acestea, uneori a ieșit la iveală o nouă mentalitate excluzivistă de-a lungul istoriei chiar și printre creștini; până a gândi de exemplu că numai acela care este formal “în biserică” (= numai cine este botezat) se poate mântui. Dar conciliul ecumenic Vatican II a atenționat cu multă claritate că harul lui Dumnezeu nu are limite, hotare.

De fapt, dacă este adevărat că “Biserica este în Cristos ca un sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc” (Lumen Gentium 1), și dacă este adevărat că “toți oamenii sunt chemați să formeze noul popor al lui Dumnezeu” (ibid 13), este de asemenea adevărat că “aceia care, necunoscând, fără vina lor, Evanghelia lui Cristos și Biserica Sa, îl caută totuși pe Dumnezeu cu inimă sinceră și se străduiesc, sub impulsul harului, să împlinească în fapte voia lui cunoscută prin glasul conștiinței, pot dobândi mântuirea veșnică…” (ibid 16).

Trebuie să cultivăm cu perseverență, în noi înșine și în comunitățile noastre, un spirit de catolicitate autentică: Biserica este totdeauna mai mare decât parohia sau grupul nostru; omenirea este mai mare decât regiunea sau națiunea noastră; planul divin de mântuire în Cristos este mai mare decât orice religie sau diviziune confesională.

Ritul latin