Start > Ritul latin > Duminica a XIX-a de peste an

Duminica a XIX-a de peste an

11 July 2008
987 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul A)

Prima lectură poate fi introdusă cam prin aceste cuvinte: “Lectura pe care o ascultăm acum relatează o experiență specială a profetului Ilie: experiența prezenței misterioase a lui Dumnezeu, experiență anunțată – ca să zicem așa – de semnele grandioase ale vântului, cutremurului de pământ și de foc, dar percepută de profet numai în adierea unui vânt ușor.

Ce-a de-a doua lectură, are și ea nevoie de o prezentare: “Sfântul Paul, care a recunoscut în Isus răstignit și înviat pe Mântuitorul așteptat de poporul său, se simte foarte îndurerat văzând că mulți israeliți refuză credința în Cristos. Și totuși ei sunt și rămân poporul ales de Dumnezeu; și din acest “popor al promisiunii” s-a născut Cristos Domnul”.

Relatarea Evangheliei pe care am ascultat-o are un parcurs foarte dramatic. Ne-am putea prezenta această relatare ca scenele unui adevărat film.

Este noapte. Isus se roagă singur, pe munte, în timp ce ucenicii sunt pe lac, într-o barcă “lovită de valuri”. La un moment dat vine Isus spre ei “mergând pe mare, pe ape”. Ucenicii se înspăimântă, Isus îi liniștește, Petru vrea să-i meargă în întâmpinare pe apă, dar simte că se scufundă… Strigă după ajutor, Isus îl prinde de mână și-i reproșează “puțina lui credință”. Vântul încetează iar cei care sunt în barcă, exclamă: “Tu ești cu adevărat Fiul lui Dumnezeu!”.

Ca și în duminica trecută și astăzi, Evanghelia, ne pune în fața unei realități extraordinare, impresionante în ceea ce privește comportamentul lui Isus. Și de asemenea și astăzi suntem provocați de Evanghelie să reacționăm în fața acestei relatări, culegând din ea sensul profund, dincolo de orice tentație de scepticism incredul sau de superficialitate emotivă.

De fapt interesul relatării nu se epuizează în dramaticul situațiilor și evenimentelor relatate; el se concentrează mai ales în “mesajul” care este implicit și ascuns în aceste evenimente, și pe care trebuie să-l descoperim dincolo de realitatea simplă a faptelor povestite.

Această pagină din Evanghelia lui Matei este simultan “relatare” a ceea ce s-a întâmplat în acea noapte pe lac, și “simbol” al situațiilor mai generale care-i privesc și pe cititorii și auditorii Evangheliei.

“Barca lovită de valuri” este “barca lui Petru”: adică aceea de pe timpul în care stătea Petru și ceilalți discipoli, dar și Biserica care încontinuu, în toate timpurile, se confruntă cu puterile adverse ale lumii. Acele “puteri adverse” care uneori se manifestă explicit prin persecuție, dar care pot lua și aspectul instrumentalizării, rău înțelegerii și non-considerației.

Teama și dubiile ucenicilor și a lui Petru sunt temerile și dubiile creștinilor din toate timpurile. Biserica a fost și va fi mereu o comunitate de “credincioși”; dar în același timp acești credincioși sunt totdeauna – când mai mulți, când mai puțini – “oameni de puțină credință”, așa cum de fapt suntem un pic noi toți.

Și în tot timpul “navigării sale” prin noaptea istoriei, Biserica se află totdeauna într-o situație unde pare că Domnul este “absent”, într-o situație unde pare că lucrurile lumii merg înainte, înaintează fără Cristos și fără Evanghelie. În timp ce în realitate Domnul este totdeauna prezent, chiar dacă într-un mod ascuns și misterios, și de fapt întreaga istorie a omenirii și a lumii este situată sub semnul Paștelui, adică al morții și învierii sale.

Și totdeauna pe tot parcursul vieții pământești, fragilitatea puținătății noastre de credință este chemată să se depășească încontinuu prin strigătul rugăciunii care-l invocă pe Cristos mântuitorul, pentru a găsi în el sprijin și încredere în orice încercare și dificultate. Pentru că aventura credinței creștine nu poate fi gândită și trăită ca o liniștită croazieră de vacanță…

Ritul latin