Start > Ritul latin > Duminica a XVIII-a de peste an

Duminica a XVIII-a de peste an

11 July 2008
914 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVIII-a de peste an (Anul A)

Dând frâu un pic la fantezie, ne putem imagina scena în felul următor: cincimii de persoane, cinci pâini, Isus care începe să le frângă și le dă ucenicilor ca ei să le împartă… Și mai și rămâne!

Desigur, ne “putem imagina” orice vrem. Dar mai greu este pentru noi – formați de o mentalitate concretă și realistă despre lucruri – să ne gândim că s-a întâmplat într-adevăr ceea ce relatează Evanghelia de astăzi: este un fapt așa de în afara normalului, așa de contrar legilor materiei, încât “este imposibil”, ne vine să spunem…

Nu trebuie să ne înspăimântăm prea tare dacă uneori ne vin astfel de gânduri chiar și în fața Evangheliei. Aș îndrăzni să spun că, dintr-un anumit punct de vedere, este un semn bun: semn că noi încercăm să luăm în serios ceea ce spune Evanghelia. Iar Evanghelia ne spune și ne relatează lucruri care nu totdeauna sunt așa de evidente sau așa de ușor de acceptat și de crezut.

Atâta timp cât este vorba de fabule sau de relatări științifico-fantastice, putem asculta relatându-ni-se lucruri dintre cele mai absurde sau neverosimile, și nu se întâmplă nimic: știm din start că realitatea este cu totul alta. Dar Evanghelia nu este o relatare fantastică, nu aparține domeniului fanteziei: Evanghelia intenționează să ne plaseze în fața unei realități concrete, în fața a ceea ce realmente a spus și făcut Isus din Nazaret; și uneori Isus făcea niște lucruri care uluia pur și simplu: lucruri “imposibile”, am spune noi, lucruri care nu se pot explica…

Aceste lucruri, noi le numim “minuni”. Dar în fața minunilor lui Isus, din partea noastră poate exista un dublu risc.

Unul este cel al scepticismului și al necredinței din principiu. Se spune (sau se gândește numai): “Toate-s povești, nu se poate!”. Și, în felul acesta discursul este frânt, nu ne mai lăsăm provocați și interpelați de Evanghelie: rămânem închiși, impermeabili la orice ipoteză care trece dincolo de schemele noastre dobândite. Dar, în definitiv oare suntem chiar așa de siguri că este “posibil” numai ceea ce spunem noi, sau ceea ce noi putem face sau înțelege?

Un alt risc este acela de a crede cu prea mare grabă în minuni, oprindu-ne însă la suprafața lucrurilor, la gustul miraculosului, fără a ne întreba – încă o dată – despre sensul a ceea ce s-a întâmplat, fără a ne lăsa provocați de semnificația faptelor pe care le relatează Evanghelia.

În schimb, tocmai aceasta trebuie s-o facem. De exemplu episodul înmulțirii pâinilor, este un fel de “icoană narativă”, sau, dacă vrem, o relatare-simbol, care este plină de multe semnificații. Faptul minunat, miraculos nu este scop în sine însuși. Isus nu săvârșește niciodată minuni numai pentru a se face văzut că are puteri extraordinare. Minunile sale sunt totdeauna intervenții în favoarea oamenilor, totdeauna sunt pentru a face bine cuiva.

Înmulțirea pâinilor este o manifestare concretă a acelei “compătimiri”, a acelei solidarități și griji din partea lui Isus față de oameni, atitudine care caracterizează întreaga lui existență, și care tindea totdeauna “să iasă în întâmpinarea” diferitelor forme de necesități și suferinți umane.

Dar relatarea lui Matei conține implicit și alte “mesaje” referitoare la figura lui Isus:

B Pe fundalul episodului biblic din 2 Regi 4,42-44 (Elizeu înmulțește douăzeci de pâini de orz pentru a da de mâncare mulțimii), Isus este prezentat ca un profet mai mare decât Elizeu.

B Pe fundalul parcursului vechiului popor al lui Israel din pustiu, Isus este prezentat ca noul Moise, care hrănește în mod extraordinar poporul “într-un loc pustiu”.

În felul acesta, transpare indirect, în relatarea evanghelistului, o angajantă interpretare teologică a întregii existențe a lui Isus și a acelora care-l urmează (adică creștinii): ei sunt noul popor al lui Dumnezeu, adunat de Cristos și “săturat din belșug” cu toate bunurile care provin din harul și bunăvoința lui Dumnezeu…

Euharistia este semnul cel mai concret pe care ni l-a lăsat Isus, semn al măreției și gratuității darurilor lui Dumnezeu. Pentru că este actualizarea darului de sine însuși, pe care Cristos l-a făcut într-un mod total prin viața și moartea sa odată pentru totdeauna, dar pe care în acest sacrament a voit “să-l înmulțească” indefinit pentru toți credincioșii: pentru ca prin împărtășirea cu el să putem sătura acea foame și acea sete pe care nu le poate potoli nici toate lucrurile din această lume…

Ritul latin