Start > Ritul latin > Duminica a XVI-a de peste an

Duminica a XVI-a de peste an

11 July 2008
833 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul A)

“Împărăția cerurilor se poate asemănă cu…”

Pe timpul lui Isus mulți așteptau ca Dumnezeu să-și restabilească “împărăția” sa în lume adunând în jurul lui Mesia un popor de “drepți” și înlăturând definitiv de pe fața pământului pe toți cei nedrepți, răi și păcătoși.

În schimb Isus, deși predica realitatea că “împărăția lui Dumnezeu este aproape”, invita pe auditori să interpreteze această “împărăție” în semnul răbdării lui Dumnezeu. “Împărăția cerurilor”, adică planul lui Dumnezeu în istoria lumii, presupune, prevede momente diferite: este timpul creșterii și va fi și cel al secerișului. Dar – cât va dura această lume – orice pretenție de separare netă între bine și rău, între adevăr și eroare în realitatea existențială a istoriei și în concretul fiecărei persoane, orice pretenție de separare netă între “buni și răi”, nu-și are locul.

Lumea este ca un câmp unde cresc împreună grâul cel bun și neghina. De asemenea și Biserica lui Cristos este la fel… Pentru că inima fiecărui om este așa. Și-i mulțumim bunătății lui Dumnezeu, care nu se grăbește să judece și să condamne pe nimeni!

Chiar și cel care face răul se poate converti la bine. Așa cum de fapt și cel care săvârșește binele poate face la rândul său răul… Așa cum spunea sfântul Petru Crisologul, “neghina de astăzi, se poate transforma mâine în grâu”; dacă nu ar fi fost răbdarea lui Dumnezeu, vameșul Levi nu ar fi devenit apostolul Matei și nici persecutorul Saul nu ar fi devenit sfântul Paul. Și lista exemplelor asemănătoare s-ar putea mult prelungi.

Dar în Evanghelia de astăzi mai avem încă alte două foarte scurte parabole: cea a bobului de muștar și cea a drojdiei: pentru a afirma certitudinea mare că “sămânța” împărăției lui Dumnezeu – în ciuda micimii și aparentei sale nesemnificații în mijlocul forțelor care domină lumea – va crește și se va dezvolta; pentru a arăta certitudinea că “drojdia” Evangheliei – în ciuda non-aparenței sale (de obicei Evanghelia trăită nu se dă în specatacol…) și a modului ascuns al acțiunii sale, precum și în ciuda chiar a contradicțiilor dintre cei care-i sunt purtătorii… – nu va înceta să facă să fermenteze toată “pasta” omenirii și a istoriei.

Însă, pe de altă parte, nici discursul despre răbdarea lui Dumnezeu și nici certitudinea că Împărăția lui Dumnezeu se va realiza, nu trebuie să ne facă să uităm de responsabilitatea pe care fiecare om o are înaintea lui Dumnezeu de a-și orienta propria existență spre bine sau spre rău.

Este apelul sever care ne vine din ultima parte a Evangheliei pe care am ascultat-o. Dincolo de judecățile sau indiferența oamenilor, rămâne pentru fiecare perspectiva judecății lui Dumnezeu: numai el este în stare să discearnă cu obiectivitate deplină și în adevăr ce “este valoros” și ce nu valorează, ce este drept sau eronat în viața fiecăruia.

De aceea, cuvântul lui Dumnezeu să fie “candelă pentru pașii noștri și lumină pe drumul nostru.

Ritul latin