Start > Ritul latin > Duminica a XV-a de peste an

Duminica a XV-a de peste an

11 July 2008
1,039 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XV-a de peste an (Anul A)

“Cine are urechi de auzit, să audă”!

Știm foarte bine că deseori Isus vorbea în “parabole”, adică folosind scurte istorisiri, pentru a spune ceva pe care ascultătorii trebuiau să-l ghicească și să-l înțeleagă singuri. Era o modalitate de a învăța care provoca pe ascultători să nu rămână pasivi, să nu stea pur și simplu “să asculte”, dar să devină personal interesați în a se întreba asupra sensului lucrurilor și cuvintelor, și să caute activ adevărul lucrurilor…

“Cine are urechi de auzit, să audă”!

Această invitație valora în primul rând pentru cei care-i ascultau direct cuvintele lui Isus. Și pentru a înțelege parabola semănătorului trebuie să ținem cont de momentul istoric în care însuși Isus a relatat-o. După primele entuziasme trezite de predica și minunile sale din Galileea, Isus a început să întâlnească opoziție, neînțelegere și multă indiferență… În comparație cu așteptările “triumfaliste” ale multora, misiunea lui Isus părea să se termine cu un faliment.

În schimb, prin parabola semănătorului Isus afirma că – în ciuda tuturor obstacolelor și insucceselor – sămânța împărăției lui Dumnezeu răspândită de el însuși, cu siguranță că va încolți și va aduce rod. Așadar semnificația originară a parabolei apare destul de apropiată de cuvintele profetului Isaia care sunt citite în prima lectură: cuvântul lui Dumnezeu nu rămâne fără efect, așa cum ploaia și zăpada care cad din cer fac fecund pământul astfel încât “dă sămânță semănătorului și pâine de mâncat”.

Atunci când “Evanghelia după Matei” a fost scrisă în mod definitiv, trecuseră deja câțiva ani de la moartea și învierea lui Isus. Predicarea credinței făcuse deja ceva pași, întâlnind la rândul său indiferență, opoziție sau primire pozitivă. Parabola lui Isus a fost remeditată pe fundalul experienței și situației pe care comunitatea o trăia în acel moment.

Astfel, în “explicarea” parabolei atenția se mută de la semănător (Isus) și de la certitudinea “succesului”misiunii, la diferitele dispoziții ala acelora cărora le este adresat mesajul împărăției lui Dumnezeu și prin urmare la diferitele reacții față de cuvântul Evangheliei.

Un discurs care se poate aplica la multe nivele, în raportul: Evanghelie – necredință – indiferență – credință… Dar un discurs pe care în tot cazul fiecare dintre noi este chemat să-l aplice la el însuși: cum am primit noi mesajul Evangheliei în viața noastră? Cum primim cuvântul lui Dumnezeu pe care-l ascultăm, de exemplu atunci când venim la sfânta Liturghie? Cu câtă atenție și cu câtă disponibilitate?

Poate că ne-am obișnuit prea mult să auzim expresii cum ar fi “cuvântul lui Dumnezeu”, “cuvântul Domnului”… Realitatea este că nu ne prea mai emoționăm; toate acestea nu ne determină să “ne ciulim urechile”, ca și când am auzi vorbindu-se despre ceva care ne interesează îndeaproape; sau ca și când în sfârșit auzim glasul cuiva pe care-l iubim și pe care-l așteptam de mult…

Cuvântul lui Dumnezeu riscă să cadă asupra noastră ca pe un teren arid și dur, în care nu poate încolți; sau ca într-un ogor plin de buruieni și spini (multe cuvinte zadarnice, multe gânduri și preocupări chinuitoare…) unde nu mai este loc pentru ca el să poată încolți, dezvolta și aduce rod.

Dumnezeu a semănat în lume cuvântul său. Acest cuvânt este Isus însuși, “Cuvântul” făcut trup: o sămânță plină de promisiuni și speranțe pentru întreaga omenire. Sămânță înghițită de pământ în Vinerea Sfântă, dar care a încolțit și răsărit miraculos în dimineața Paștelui. Sămânță zdrobită de greutatea întregului rău din lume, dar devenită rodnică, prin puterea Duhului, în toți aceia care cred în logica iubirii.

Întrucât “adevărurile din Evanghelie sunt în potență, pământul sufletului oamenilor este acela care trebuie să dea rod. Și cu cât crește în aceștia iubirea, cu atât mai mult adevărurile Evangheliei devin mai evidente… (M. Pomilio, Il quinto evangelio)

Ritul latin