Start > Ritul latin > Fratele meu…

Fratele meu…

11 July 2008
725 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XXIII-a de peste an (Anul A)

“Să iubești pe Domnul, Dumnezeul tău,
cu toată inima, cu toată puterea ta șicu tot cugetul tău, și pe aproapele tău
ca pe tine însuți. Fă așa și vei avea
viață veșnică” (Lc 10,27-28).

Fiecare creștin trebuie să fie conștient de datoria ce-i revine de a corecta pe aproapele său. Dar, a avea această capacitate, nu-i lucru ușor… Este ușor să muștruluiești, să dojenești, să ameninți sau chiar să pedepsești pe cineva, dar aceasta nu înseamnă că ne-am făcut datoria creștinească și că l-am adus pe infractor pe calea cea bună, nu înseamnă că l-am convins de necesitatea convertirii lui interioare spre Dumnezeu…

În primul rând, fiecare creștin trebuie să aibă credința neclintită că Isus, prin patima, moartea și învierea Sa, ne-a făcut frați: “Voi toți sunteți frați” (Mt 23,8); “Nu mai există nici iudeu, nici grec; nu mai există nici sclav, nici liber; nu mai există nici bărbat, nici femeie, căci toți una sunteți în Cristos Isus” (Gal 3,28).

În al doilea rând, fiecare creștin trebuie să aibă convingerea că răul cel mai mare dintre toate relele este păcatul. Acesta este cauza tuturor relelor, el a adus moartea și pierzarea veșnică…

A-l ajuta pe aproapele din punct de vedere material, așa cum ne-o arată parabola samariteanului milostiv, este o datorie de caritate destul de dificilă, fiindcă îți cere să învingi prejudiciile de rasă, sociale, etice, religioase etc, ceea ce nu-i ușor; a-i oferi untdelemn și vin pentru răni, a-l lua în spate și a-l așeza pe cal, măgar sau în propria mașină de lux, a-l transporta la spital, a-i plăti spitalizarea și a-i asigura convalescența, nu-i ușor. Datoria ne vine din porunca lui Isus: “Mergi și fă și tu la fel!” (cf. Lc 10,29-37).

Datoria de a corecta defectele morale și dogmatice ale aproapelui, de a-l vindeca din punct de vedere spiritual, este mult mai grea și nimeni nu se poate achita de ea decât în cea mai strânsă unire cu Cristos, cu ajutorul harului său. A-l dojeni între patru ochi înseamnă a avea aceeași atitudine pe care Cristos, în calitate de bun Păstor, o are față de oaia pierdută: de a o lua în spate și de a o duce la staul. Comportamentul lui Isus, față de femeia prinsă în adulter, ne este grăitor. Datoria de a mai lua alți martori înseamnă a recunoaște propria incapacitate, înseamnă a învinge egoismul și de a recunoaște în aproapele pe unul sau pe altul superior sieși; ceea ce este și mai greu. A-l aduce în fața autorității bisericești înseamnă a admite a recunoaște autoritatea instituită de Cristos spre a lega și dezlega, și față de care tu însuți nu trebuie să ai nici o datorie, adică să ni ți se poată reproșa nimic și să poți fi calificat cu numele de “sfânt”, așa cum se numeau creștinii din Biserica primară: “sfinții din Roma” (Rom 1,7), “sfinții toată Ahaia” (2Cor 1,1), “sfinții din Efes” (Ef 1,1) etc; de a fi perseverent în ascultarea cuvântului și la Frângerea Pâinii, de a exercita în mod conștient preoția comună, conform cu îndemnul apostolului Petru: “Zidiți-vă voi înșivă ca pietre vii ale casei spirituale, să deveniți o preoție sfântă și să aduceți jertfe spirituale, plăcute lui Dumnezeu prin Isus Cristos” (1Pt 2,5); prezența individuală la scaunul de spovadă, pe lângă faptul că este o convertire la Dumnezeu, este întotdeauna și o reconciliere cu frații, este o chemare la biserică a celor rătăciți, este sacramentul în care fiecare comunitate creștină reface, sub acțiunea lui Cristos, unitatea care a fost frântă de păcat. Trebuie să redescoperim semnificația comunitară a păcatului și apoi pe cea a pocăinței. O comunitate de iubire dintre oameni este întotdeauna o comunitate de reconciliere și de corijare fraternă. Nici o comunitate nu-i perfectă, ci ea tinde mereu spre perfecțiune. De aceea nici o comunitate nu are dreptul să-l trateze “de sus” pe cel greșitor, ci să-l încurajeze spre a se încadra în efortul comun de a cuceri perfecțiunea. A-l avea pe cel încăpăținat în greșeală ca pe un păgân și publican înseamnă a avea culmea perfecțiunii, asemănarea totală cu Cristos, care n-a venit să caute pe cei drepți, ci pe cei păcătoși, a venit să-și dea viața pentru vameși, publicani, desfrânate, pentru păgâni… ca toți să ajungă la mântuire.

Deși la prima vedere s-ar părea că Isus pune Bisericii drept normă o regulă sinagogală, sinagoga fiind o adunare din care era exclus orice evreu care nu ar fi acceptat iudaismul ca unic mijloc de mântuire și cei care ar fi gândit altfel erau considerați păgâni și publicani, vrednici de dispreț. În realitate Mântuitorul arată că norma Bisericii față de cei considerați răi – păgâni și publicani – trebuie să fie norma supremă a iubirii: jertfa de sine. Isus nici într-un caz n-a pus ca normă disprețul față de greșitori, pe care i-a considerat întotdeauna, nu ca delincvenți, ci ca bolnavi (cf. Mt 9,12).

După această problemă legată de corectarea fraternă, Isus pune problema rugăciunii comune, făcute într-un loc destinat cultului, acolo unde se adună doi sau trei în numele lui, arătând că adevărata putere a comunității stă în rugăciune (cf. Rom 15,30; 1Tes 5,25; Col 4,3). Această putere a comunității în rugăciune este dedusă și din cuvintele lui Isus: “Cereți, căutați, bateți” (Mt 7,7-11). Se înțelege că rugăciunea trebuie să poarte trăsăturile specifice pe care Cristos le-a consemnat în rugăciunea “Tatăl nostru”.

În a doua lectură (Rom 13,8-10), sfântul apostol Paul ne arată că iubirea aproapelui trebuie modelată după iubirea față de sine. Aceasta vrea să spună că nu-i permis să jertfim în mod irațional “eu” -ul propriu pe altarul unui ipotetic “bine comun”. De atâtea ori s-a vânturat ideea, ca și cum ar fi fost aprobată de morala creștină că: este permis să te sinucizi pentru alții (kamikazi sau altă formă de protest). Aproapele nu este o abstracție filozofică sau literară, ci o realitate concretă care stă în fața mea și care nu are întotdeauna toate calitățile vrednice de a fi iubite și de a se jertfi cineva pentru ele. Morala creștină denunță folosirea idealistă a cuvântului popor, cu care să se identifice un tiran, un partid politic, o minoritate care își arogă drepturi care nu i se cuvin.

Datoria față de aproapele, în concret, este ilustrată și de prima lectură (Ez 33,7-9). După ce israeliții au fost duși în exil și Ierusalimul distrus, timp în care Ieremia și Ezechiel au tăcut și ca și cum însuși Iahve ar fi asistat ca un simplu spectator la tragedia poporului său, acum Ezechiel vorbește, privind spre viitor, despre reconstrucție și reînnoire spirituală, religioasă. Din acest moment Profetul va fi mai mult decât profet, va fi o santinelă pentru poporul lipsit de apărare (ziduri, cetăți, armate), fiindcă apărarea va veni din partea lui Iahve. Primul chemat să ia seama la responsabilitatea ce-i incumbă este profetul însuși. Trebuie să spună “da” sau “nu” în mod conștient la cuvântul pe care îl va auzi din partea celui Preaînalt. În misiunea sa el trebuie să se îndrepte atât spre cei drepți, cât și spre cei nelegiuiți; spre primii, ca să-i întărească, și spre ceilalți, ca să-i convertească.

Ezechiel și-a înțeles rostul misiunii din datoria pe care o avea santinelele de pe înălțimile munților, de a avertiza apropierea sau ivirea oricărui pericol…

Datoria față de aproapele ne îndeamnă să privim cu mai multă atenție asupra noastră și nu asupra greșelilor altora. Fii corect și vei face corect pe altul, fiindcă Exempla trahunt, verba movent – “Exemplele atrag, cuvintele doar mișcă”.

Grăitor ne este exemplul celor doi frățiori care s-au dus să viziteze un parc de distracții și la intrare, cel mai mare și-a scrântit piciorul și a început să plângă, nu numai de durere, dar și pentru faptul că nu mai avea cum să vadă minunățiile de acolo. Atunci cel mai mic l-a luat în cârcă pe frățiorul mai mare și, transpirând, suflând din greu, îl ducea prin fața exponatelor… Când alți vizitatori îl compătimeau pentru efortul depus, el le spunea cu un zâmbet nevinovat: “Nu e greu, e fratele meu”.

O, dacă am înțelege și noi că în Cristos orice om rănit de păcat este fratele nostru și că datoria noastră este de a-l lua în spate spre a-i da posibilitatea să vadă minunile Domnului!

Ritul latin