Start > Ritul latin > Credincioși învățăturilor divine

Credincioși învățăturilor divine

11 July 2008
885 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XVI-a de peste an (Anul A)

Intenția primei rugăciuni de la începutul sfintei Liturghii de azi este aceea de a obține de la Dumnezeu bogăția harului, ca printr-o credință, speranță și iubire arzătoare să rămânem credincioși poruncilor sale.

Ca să obținem bogăția harului, spre a rămâne credincioși poruncilor și învățăturilor divine, trebuie să creștem în credință, să ne umplem de speranță în bunurile veșnice și să ne înflăcărăm de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele.

Liturgia cuvântului ne ajută să realizăm aceste trei deziderate.

Evanghelia ne oferă trei parabole spre învățătură.

Prima este parabola lanului de grâu și a neghinei. Grâul constituie credința curată. Neghina constituie întunecimile care însoțesc credința, fiind semănată în timpul nopții, pe întuneric. De acest întuneric profită semănătorul neghinei, diavolul. El seamănă îndoiala în credință prin rațiunea umană. Așa a procedat cu Eva, zicând: “Oare este adevărat că a spus Dumnezeu să nu mâncați din toți pomii grădinii?”.. “Nu veți muri deloc. Dar Dumnezeu știe că în ziua când veți mânca din pomul care este în mijlocul grădinii, vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul” (Gen 3,1.4-5).

Stăpânul secerișului, Dumnezeu, va spune secerătorilor, îngerilor, în ziua judecății, ca mai întâi să smulgă neghina, adică să înlăture dubiile, întunericul, din rațiunea umană, adică să pună în lumină deplină adevărurile credinței. Neghina, dubiile, va fi aruncată în foc. În focul iadului? Acel foc menit să ardă orice îndoială este focul iubirii: “Foc am venit să aduc pe pământ și cât aș vrea ca acum să ardă” (Lc 12,49), este Duhul Sfânt. Orice sămânță bună: gând, cuvânt și faptă, fiind opera cuvântului lui Dumnezeu, nu poate fi risipită, ci adunată în hambare. Chiar faptele bune ale celor răi vor fi adunate în hambare și vor rămâne ca hrană pentru cei aleși din împărăția lui Dumnezeu, spre mai marele necaz al celor ce le-au făcut și nu se vor putea bucura de ele, ci vor arde chiar datorită faptelor rele, pe care cei buni le-au făcut în viață, dar s-au lepădat de ele.

“Acum este judecata acestei lumi; acum stăpânitorul acestei lumi va fi aruncat afară” (In 12,31).

Învățătură practică: să smulgem neghina din noi, fiindcă acum este timpul secerișului. Să ardem îndoielile prin focul iubirii!

A doua parabolă este cea a seminței de muștar. Ea pune în evidență speranța mică, pe care omul o are în bunurile veșnice, deoarece nu le percepe cu simțurile. Această sămânță crește numai sub acțiunea cuvântului divin, care îi dă capacitatea de a produce arborele care se înalță spre soare, spre cer, și care devine capabil de a primi între ramurile lui păsările cerului, adică inspirațiile Duhului Sfânt, care își fac locuință aici, cuiburi în care își perpetuează existența. Pentru aceasta ne îndeamnă Isus: “Priviți păsările cerului, că nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare, și Tatăl vostru cel ceresc le hrănește. Oare nu sunteți voi mult mai presus de ele?” (Mt 6,26).

Să primim inspirațiile lui Isus, care ne vin pe aripile Duhului Sfânt, și speranța noastră nu ne va da nicicând de rușine (cf. Fil 1,20).

A treia parabolă este cea a drojdiei.

Drojdia, pe care femeia o amestecă în trei măsuri mari de făină (cf. Lc 13,18-21) exprimă caritatea divină. Isus ne sugerează aici acțiunea Preasfintei Treimi: făina este una în natura ei, dar este luată în trei măsuri mari. Cuvântul lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt este frământat de aceeași iubire care ni se dă ca hrană, pâine cerească, hrană substanțială care ne face părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4), adică o componentă de bază a împărăției lui Dumnezeu. Femeia care lucrează acest amestec de făină și drojdie, de uman și divin, este mama lui Isus, Maria, căreia îi spune de pe înălțimea Crucii: “Femeie, iată, fiul tău!” (In 19,26). Prin aceste cuvinte Isus o invită să facă din fiecare om un ucenic al Iubirii, asemenea sfântului Ioan.

Caritatea este adevărata drojdie care face să dospească frământătura acestei lumi. Caritatea este aceea care face comuniunea între oameni, fiindcă Dumnezeu a revărsat-o în inimile noastre prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5). Când faci bine celor din jur, nu-i nevoie să spui că ești creștin, o spune iubirea care unește pe oameni și-i stabilește în împărăția păcii.

În cea de-a doua lectură (Rom 8,26-27), sfântul apostol Paul ne oferă învățătura comuniunii cu Dumnezeu prin rugăciunea Duhului Sfânt. Mai întâi ne arată slăbiciunea și ignoranța noastră: nu știm să ne rugăm, nu știm să cerem cele bune pentru noi. Suntem ca niște copii care vor lucruri strălucitoare, fără valoare și adesea periculoase, care, în loc de bine, ne pot provoca mult rău. Copilul vrea cuțitul, pe care mama nu i-l poate da, fiindcă știe că își poate scoate ochii, se poate răni. Deseori cerem lui Dumnezeu și nu primim, fiindcă cerem lucruri care ne pot face mult rău și Dumnezeu, în iubirea sa părintească, nu ni le dă. Ispititorul se folosește de acest lucru și ne strecoară îndoiala: Dumnezeu te-a uitat; nu te mai iubește; nu te aude și, poate, nici nu există.

Dar când Dumnezeu ne roagă, noi îi ascultăm ruga? Duhul Sfânt se roagă în noi cu suspine negrăite. Dumnezeu se roagă lui Dumnezeu? Duhul Sfânt se roagă în noi, nouă și pentru noi: Rămâi credincios! Nu-ți pierde speranța! Dumnezeu, care te-a creat, nu te poate uita. Mai degrabă își poate uita mama de copilul ei, pe care l-a născut, decât să te uite Dumnezeu…

Spune apostolul că acela care scrutează inimile, adică privește iubirea din inimile oamenilor, înțelege dorința Duhului Sfânt, că el mijlocește conform cu planurile lui Dumnezeu… Avem trebuință de caritate, de Duhul Sfânt, pentru a scruta inimile, fiindcă știința inimii este înțelepciunea care întrece rațiunea. Avem un exemplu grăitor în judecata lui Solomon față de cele două mame care își disputau dreptul asupra unui singur copil. Când acesta a decis să fie tăiat și fiecare să ia o jumătate din copil, mama adevărată n-a fost de acord, ci a preferat să fie dat viu celeilalte femei, pe când aceasta zicea: “Nici al meu, nici al ei, ci să fie tăiat!”. Solomon a scrutat înțelepciunea inimii și a dat copilul mamei adevărate care voia ca el să rămână întreg și viu (cf. 1Reg 3,16-28).

Să ascultăm de inspirațiile Duhului Sfânt și vom ajunge la înțelepciunea inimii!

Și prima lectură (Înț 12,13.16-19) ne călăuzește pe același drum. Iudeilor din diaspora, care trăiau în mijlocul popoarelor păgâne și vedeau nelegiuirile acestora și se întrebau cum de-i m ai rabdă Dumnezeu? Autorul amintește că Dumnezeu pedepsește păcatul, dar o face încetul cu încetul, spre a da tuturor posibilitatea de a se converti (cf. 12,1-10; Rom 2,4;9,22). Puterea sa este, de fapt, principiul dreptății, adică al salvării. Nu-i nici o cinste să-ți folosești forța spre a distruge, când o poți folosi spre a construi: Dumnezeu nu reduce la cenușă pe cele ce sunt, spre a face o lume nouă (ceea ce ar dovedi lipsă de înțelepciune când a creat-o) ci se folosește de cea care este, spre a o duce la desăvârșire. În acest scop l-a trimis pe Duhul Sfânt în inimile noastre, ca să-l recunoaștem pe Dumnezeu cu toții și să-i spunem “Tată” (cf. Rom 8,15). Noi suntem grăbiți și Graba strică treaba, spune dictonul, fiindcă suntem condiționați de timpul scurt al vieții pământești, dar Dumnezeu este răbdător, fiindcă are veșnicia la dispoziție.

În măsura în care vom crede mai mult, vom spera cu statornicie și vom iubi cu mai multă înflăcărare, în acea măsură vom îndura, vom ierta și vom vrea ca timpul să fie invadat tot mai mult de veșnica îndurare a lui Dumnezeu.

Dă-ne, Doamne, bogăția harului, ca să rămânem credincioși învățăturilor Tale! Amin.

Ritul latin