Start > Ritul latin > Cuvântul Domnului

Cuvântul Domnului

11 July 2008
1,049 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XV-a de peste an (Anul A)

Întotdeauna a dezvăluit Dumnezeu
Comorile înțelepciunii
Și ale spiritului său
muritorilor.
Acum însă când răutatea
Își arată și mai tare fața,
el își dezvăluie și mai mult comorile
.
(Sfântul Ioan al Crucii, Ed. ARC București 1955, p. 18)

De ce își dezvăluie Dumnezeu mai mult comorile? Ca să obțină din partea oamenilor o convertire: cunoașterea lui Dumnezeu, a iubirii sale.

Spune Psalmistul despre zeii păgânilor că: “Au gură și nu vorbesc” (Ps 113b, 5). Această ironie la adresa zeilor muți subliniază, prin contrast, cea mai profundă caracteristică de iubire a Dumnezeului celui viu: el vorbește oamenilor; se dezvăluie, nu numai prin limbajul tăcut al naturii și prin semnele celor create, el vorbește prin intervențiile istorice ale mântuirii și ale milostivirii, prin apeluri repetate și chiar prin pedepse; el vorbește în Vechiul Testament prin profeți, tălmacii săi privilegiați; vorbește prin vise și viziuni (cf. Num 16,6), prin inspirații personale (cf. 2Reg 3,15), lui Moise îi vorbește gură la gură (cf. Num 12,8); dar mai ales la “împlinirea timpului ne-a vorbit prin Fiul” (Evr 1,2). Azi ne vorbește și mai mult prin Biserică, trupul său mistic, pe toată fața pământului (cf. Messale dell’Assamblea Cristiana, Festivo, Ed. O.R. – Queriniana, p. 697).

Parabola, pe care am ascultat-o, arată obstacolele pe care le întâmpină împărăția lui Dumnezeu în desfășurarea ei pe pământ, deoarece sămânța cade în bună parte pe drum, între spini, pe pământ pietros. “Oamenii pot citi (asculta) Sfânta Scriptură ca orice altă carte scrisă (citită) în limba maternă. Se pot instrui, datorită ei, asupra istoriei lui Israel și asupra vieții lui Isus, se pot informa despre orice tip de doctrină morală și religioasă expuse aici; dar nu înseamnă că prin aceasta o înțeleg. Înțelege această carte în unitatea intenției sale divine numai acela care realizează mișcarea internă de convertire la care îl invită Dumnezeu prin intermediul cuvântului. Numai Biserica înțelege Scriptura, Biserica, adică acea parte a omenirii care se convertește la Domnul. Interpretare spirituală a Scripturii este interpretarea pe care Duhul Sfânt a dat-o Bisericii” (H. De Lubac, Storia e Spirito, Ed. Paoline, Roma 1971, p. 451-452).

Chiar dacă unii nu găsesc această cale de înțelegere prin Biserică, sfântul Grigore cel Mare spune că: Spiritus tangit, Duhul Sfânt lucrează în orice om, atinge și face profeți și oameni credincioși (cf. NDS, p. 1144) și astfel Scriptura crescit cum legente (id. o.c., p. 1146) – Scriptura crește prin citire, meditare, rugăciune și contemplație până la viziune beatifică, fiindcă Scriptura este, după cum o numește Guigo Certozianul “Scara Paradisului”, astfel “Lectura (Scripturii) aduce hrana solidă în gură, meditația o mestecă și o macerează, rugăciunea îi simte gustul, contemplația este însăși dulceața care dă bucurie și recrează” (id. o.c.).

Chiar dacă o mare parte din sămânță se pierde, din cea rămasă se naște speranța. Puteau fi și alte cauze care să facă sămânța fără rod: grindina, focul, inundațiile etc, însă cea rodnică poate compensa pierderile, fiindcă o parte dă 30, alta 60, alta 100 la 100. Figura este mesianică, știut că în Palestina, oricât de bună ar fi recolta, dintr-un bob de grâu nu pot da mai mult de 10 fire. Parabola pune în evidență eficacitatea cuvântului care stă la baza Impărăției lui Dumnezeu, depășind orice închipuire. Începutul este modest, dar, fiind vorba de o “sămânță divină”, recolta nu poate fi decât miraculoasă.

Semănătorul cuvântului trebuie să înfrunte și el o serie de dificultăți, care par să zădărnicească orice speranță umană: superficialitatea și indiferența ascultătorilor (cf. Mc 6,5-6), opoziția deschisă față de Impărăției (cf. Mc 3,6), șovăiala în confruntările inerente problemelor de credință (cf. In 6,60). Cu toate pierderile și cu toată opoziția, Împărăția lui Dumnezeu se stabilește pe pământ cu un rezultat disproporționat față de începutul umil și contrastant.

Ca noi să ne înscriem în rândul celor din împărăție, trebuie să înlăturăm o înțelegere neclară a textului. Isus folosea parabole cu intenția de a nu fi înțeles? “Ca văzând să nu vadă și auzind să nu înțeleagă?”

S-au ivit două teorii: a dreptății și a milostivirii. Teoria dreptății susține că parabola ascunde adevărul ca să poată fi pedepsită infidelitatea poporului care a respins cuvântul Domnului chiar când acesta a fost expus cu cea mai mare claritate. Teoria milostivirii susține că parabola nu vorbește cu claritate spre a diminua vinovăția acelora care nu cred. Ambele teorii sunt false. Isus vorbește cu claritate și chiar cu duritate, mai ales împotriva acelor care păcătuiesc împotriva Duhului Sfânt (cf. Mt 12,31-32). Spre a rezolva problema, trebuie ținut cont de cuvântul parabolă – în ebraică mashal, care poate însemna atât parabolă cât și mister, sentință, enigmă, proverb, învățătură. Reconstituind textul în limba aramaică, iese așa: “Vouă v-a dat Dumnezeu să cunoașteți misterul împărăției; dar celor dinafară, totul este misterios și astfel (după cum este scris) privesc și nu văd, aud și nu înțeleg. Totuși se vor converti și Dumnezeu îi va ierta”, adică situația celor dinafară de voi nu-i disperată.

În întâmpinarea acestei idei vine și sfântul Paul (Lectura a II-a: Rom 8,18-23). Omul este prezentat ca “sensul” dat de Dumnezeu întregii creații (cf. Gen 1-3) și el este responsabil de creație, deoarece trebuie să ducă la bun sfârșit, prin muncă, opera începută sub dependența lui Dumnezeu, “Acela care a supus-o” omului și a legat-o de riscul libertății cu care l-a înzestrat. Cu toate acestea, această supunere față de destinul uman decretat de Dumnezeu este fondată pe o condiție: pe speranța eliberării viitoare. Metafora luată din durerile celei care naște arată că destinul transcendental, dat de Dumnezeu creației, nu este un lucru ieșit din comun și prefabricat, ci este în strânsă legătură cu realitatea evolutivă a unei lumi care poartă în sânul său o altă lume, care nu va fi total diferită de această lume, dar o va întrece în plinătate, fiindcă la baza a tot ce există stă cuvântul lui Dumnezeu care este viu și lucrător. Omul, deci trebuie să se mântuiască cu creația și prin creație. Sfântul Paul arată, în final, că această misiune mântuitoare pe plan cosmic, ce apasă pe umerii creștinului este grea, dar măreață. Ceea ce ne întărește este cuvântul Domnului.

Prima lectură (Is 55,10-11) insistă asupra necesității de a asculta, de a da atenție, deoarece izvorul vieții stă în cuvântul lui Dumnezeu făcut poruncă, alianță, om. Cei care au urechi să asculte, vor trăi o viață plină, identificată în Noul Testament cu viața veșnică, cu viața în Dumnezeu, viață care s-a manifestat în Cristos, Cuvântul Întrupat.

Noi credem că Euharistia este acel “Cuvânt coborât din cer” menit să dea viață lumii. Euharistia este aceea care aduce mulțumirea supremă adusă lui Dumnezeu pentru cuvântul său. A asculta cuvântul, fără a primi Euharistia, fără a aduce mulțumirea supremă lui Dumnezeu, constituie o tentativă de zădărnicire a împărăției lui Dumnezeu, o ingratitudine, fiindcă “cine nu știe să mulțumească, nu merită să trăiască. Cuvântul devine rodnic în noi numai atunci când ne face părtași ai naturii divine prin Euharistie”. (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981).

Ritul latin