Start > Ritul latin > Un măgar de dezlegat

Un măgar de dezlegat

20 June 2008
1,565 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIV-a de peste an (Anul A)

Pentru Domnul nimic nu este prea puțin

Nu înseamnă că a trebuit să se mulțumească cu un măgar, din moment ce nu avea de ales, nu avea nimic mai bun. A vrut chiar măgarul, un animal de călărie modest, și a refuzat calul, de care nu se puteau lipsi principii războinici și cuceritorii orgolioși. Alegerea măgarului ia o semnificație precisă. Indică o orientare de fond: adoptarea unui stil de umilință de simplitate, și respingerea oricărui triumfalism, exhibiționism, manie de măreție, etalare de putere.

Acest rege, care deși este victorios, nu are nici o pretenție de a se impune, de a apărea ca stăpânitor, nici să intimideze.

Isus a realizat pe deplin profeția lui Zaharia, a îmbrăcat cu naturalețe absolută și convingere acea imagine care, conform măsurilor noastre, i-ar fi fost prea strâmtă. S-a simțit perfect în apele sale pe acel măgar.

Poate noi nu am înțeles încă acea alegere, care exprimă un gust deosebit al Domnului, care dorea să ne dăruiască o indicație precisă, o lecție mereu valabilă. Am prevăzut îndată să facem să dispară măgarul, l-am scos din circulație. Ca și cum ar fi fost o rușine. Prea jenant. “Nepotrivit” pentru slava Regelui nostru. Cine știe pentru ce, când este vorba de a da slavă Domnului, avem prezumția de a stabili noi ceea ce este “potrivit” și nu ținem cont de preferințele sale, pe care le-a manifestat, de mai multe ori, într-un chip irevocabil.

Să spunem: “Pentru Domnul nimic ni este prea mult”. “Pentru cauza credinței nimic nu este prea mult”. Și ambiția, vanitatea, neliniștea de a fi în competiție pe planul spectacolului ne sugerează efort, scenarii grandioase, mijloace zgomotoase, tehnici de avangardă. În schimb, măgarul ne amintește că pentru Domnul nimic nu este prea puțin… Cauza credinței nu progresează cu “prea mult”, ci cu “prea puțin”. Parada mijloacelor umane este o piedică și nu o posibilitate. Isus înaintează, câștigă teren în lume, în tăcere, încet, discret. El vrea să domnească “de la o mare la alta” fără nici o sforțare, fără nici o acțiune zgomotoasă, fără nici o bătălie (cu atât mai puțin publicitară).

Ritmul lent al măgarului îi vine bine. Măgarul spune și oboseală, răbdare, încăpățânare, îndatoriri ingrate, mortificații în serie. Oamenii nu sunt ajunși din urmă cu grabă. Distanțele nu se înving cu viteza supersonică. Victoria lui Cristos cere prețul tenacității, dăruirii zilnice, al jertfei, al muncii obscure. Stăpânirea sa este reală când este aparentă. Puterea sa se stabilește fără a se recurge la putere. Cuceririle sale sunt sigure atunci când nu sunt arătate cu ostentație.

El este mai puternic pentru că nu recurge la forță. Scena descrisă de Zaharia, este cea pe care Cristos o va interpreta cu fidelitate la intrarea sa (atât de puțin “triumfală”) în Ierusalim (dar nu numai în acea ocazie), ar trebui săpată definitiv în memoria istorică a Bisericii. Bocănitul modest al măgarului pe pământul moale poate fi în acea epocă de zgomot și huruit asurzitor, o muzică foarte frumoasă. Capabilă chiar de a deschide unele inimi. Desigur mai mult decât orice săgeată slobozită de arcul războiului (inclusiv acel arc în versiunea adusă la zi care se numește difuzor, de la care pleacă de multe ori invective, condamnări, proclamații, sfidări…)

Să-i prezentăm armele, sau să le facem să dispară din vedere

A venit astăzi, și a trebuit să facem pregătirile, cine știe dacă ne vine în minte să consultăm pagina lui Zaharia (prima lectură), de care Cristos s-a conformat în mod riguros. Cine știe dacă îi vom face unica declarație care îi place regelui nostru: renunțarea la orice vis de măreție în cheie pământească. Cine știe dacă ne va veni în minte să-i aducem omagiul promisiunii noastre de a merge pe aceeași cale de micime, discreție, lipsă de tupeu, modestie.

Cine știe dacă vom reuși să programăm un gest care să arate voința noastră de pace, depunând la picioarele sale toate armele pe care le avem în stăpânirea noastră (începând natural cu ale limbii), aprinzând în trecerea ei făclia care să distrugă animozitățile, ranchiunele, ura, suspiciunile, invidiile, ambițiile, polemicile. Cine știe dacă îi vom manifesta acea hotărâre esențială, accentuată de Paul (a doua lectură): a trăi conform Duhului său. Și de a combate unicul război care ne permite să ieșim învingători, cu capul sus, grație puterii învierii sale: cel împotriva păcatului.

Probabil, în schimb, vom repeta rolul nostru de care am abuzat prea mult. Ne vom angaja să pregătim scenarii colosale, potrivite cu împrejurările (din punctul nostru de vedere). Nu vom scoate afară măgarul, dar nici calul. Am inventat ceva mult mai spectaculos (atât “vitrina” ca și mijlocul de transport). Nu vom cruța cheltuielile. Este mereu mai ușor de a pregăti lucrurile exterioare decât de a săvârși vreun aranjament interior. Decorurile, cu cât mai fastuoase, sunt mai puțin costisitoare decât puțină transparență.

Este mai ușor de a organiza o manifestare “de neuitat”, decât a uita o greșeală, o ofensă. Este mai mulțumitor de a face paradă cu numerele, operele, decât a reuși să stăpânești un cuvânt care umilește pe adversar. Este mai comod a te lăuda cu acțiuni glorioase decât a cere iertare. Și putem pune pariu că avem îndrăzneala să-l facem să defileze între două plutoane de soldați cu uniforme de gală, care prezintă solemn armele. Fără a fi atinși de dubiul că El ar prefera ca armele să fie prezentat în felul unic capabil de a-i da onoruri, adică dispărând din vedere, distrugându-le (“arcul de război va fi distrus…”). Nu sunt departe de Zaharia profetul, dar am motiv de bănuială că El, poate, ne-ar cere să mergem în final să eliberăm măgarul fidel.

Dacă nu ești capabil să joci, nu înțelegi nimic

Să încercăm să clarificăm problema. Nu înseamnă că cei înțelepți și inteligenți au oarecare dificultăți, nu reușesc să înțeleagă toate. Tocmai Dumnezeu a ascuns unele “lucruri”, le-a sustras și face în așa fel că nu le găsesc. Ei cel puțin se gândesc că sunt dificile. În realitate, nu sunt nici ușoare, nici dificile. Sunt pur și simplu ascunse. Văzând că anumiți indivizi își dau aere că știu totul, și se înșală că adevărul trebuie să aibă în mod necesar viza lor și să plătească impozitul obligatoriu pentru creierul lor, Tatăl, încurcând controalele lor riguroase și ridicole, a descoperit secretele proprii, celor “mici”.

Constatând cum acei pedanți se iau teribil în serios, Dumnezeu îi ia în derâdere. Nu există nici o explicație logică a unui astfel de comportament. Cristos recunoaște: “Da, Tată, căci așa ți-a plăcut ție”. Ca și cum ar spune: Pentru că vrei să te distrezi. Pentru că ai dorința de a te juca. Dumnezeu nu se lasă mișcat de “capetele gânditoare” (“când sunt numai capete gânditoare”) S-ar spune, mai mult, că simte plăcere să golească eforturile lor obositoare (și Cristos, ca Fiu care practică ascultarea, este convingător: “Te binecuvântez, Tată…”).

Dumnezeu se încredințează numai celor “curați cu inima”. Natural și cei învățați pot să ajungă la “acele lucruri”. Dar nu ajung prezentând certificatul de “înțelepți și inteligenți, ci devenind mici, umili, căutând să purifice inima lor și înflăcărând-o. Va fi oportun să ne amintim, în această privință, avertismentul sever pe care Sf. Bernard îl arunca în fața lui Abelard cel doct și subtil: “O inimă rece nu poate absolut de loc să înțeleagă un limbaj de foc”.

Stând disprețuitori de o parte, așa zișii “inteligenți” rămân în afara jocului. Nu sunt obligați, natural, să abandoneze cărțile și studiile serioase. Trebuie să învețe pur și simplu să se joace. Și să nu uite să se roage. Ar fi totuși greșit să tragem concluzia că cei înțelepți înțeleg mai puțin decât alții. Este vorba, mai degrabă, de a se convinge că pentru realitățile cele mai secrete din lumea divină nu este problema de eforturi intelectuale, studii făcute, ci de… altceva. Misterul își află în micime locul său (și manifestarea) cel mai sigur.

Este greu, totuși, de definit cine sunt cei mici, confidenții lui Dumnezeu. Micimea, din punct de vedere evanghelic, este lipsa de pretenții, naturalețea, absența complicațiilor, spontaneitatea, capacitatea de a se minuna, disponibilitatea de a primi, mulțumire, și încă altele. Personal nu aș neglija candoarea, ingenuitatea. Toate lucrurile care nu se învață pe băncile școlii și nu sunt scrise în textele oficiale. Dar Cristos nu a spus niciodată: “studiați, și apoi, când veți fi destul de mari, pregătiți pentru datorie, prezentați-vă în fața mea…” Ne-a făcut să înțelegem că, până când nu vom fi destul de “mici”, nu este nimic de făcut. Până ce nu am redus la minim dimensiunile orgoliului nostru și ale prezumției noastre, nu vom fi în stare de “a înțelege” (adică, de a primi).

Ceea ce nu putem învăța de la alții

Două materii, pe care le consideră evident fundamentale, le-a rezervat pentru sine. “Învățați de la mine, căci sunt blând și smerit cu inima”. Diferite virtuți le putem învăța și de la alți maeștri. Dar umilința și blândețea inimii sunt atât de importante în programa de formare creștină, încât Cristos pretinde să le învățăm de la el, maestrul și modelul în același timp. De aceea dacă vrem să știm ce este umilința, ce înseamnă a fi blânzi, trebuie să-l ascultăm și să-l vedem pe El. Și să repetăm mereu lecția.

Este inutil să cultivăm iluzii (chiar dacă astăzi nu lipsesc din păcate indicații în acest sens): umilința și blândețea nu sunt materii facultative, nici cu atât mai puțin depășite, neadaptate pentru situațiile pe care trebuie să le înfruntăm astăzi. Cineva, în domeniul creștin, pare că vrea să le înlăture din “planul de studii” – sau, mai bine, din viață -, făcând acest raționament înșelător: într-o lume, ca cea actuală, în care bântuie cei violenți, puternici, furioși, vai de cei care se lasă striviți, nu se pun în valoare, se arată docili. Dacă nu ne impunem, dacă nu inspirăm respect, vor ajunge să prevaleze forțele răului.

Faptul este cel definit de Cristos, în mod realist: societatea în care trebuie să lucreze apostolii săi este o lume de “lupi”. Totuși nu le-a spus: deoarece trebuie să înfruntați lupii, echipați-vă ca atare, căutați să nu fiți mai slabi, faceți un pic pe lupii și voi, mușcați înainte de a fi mușcați. A declarat în schimb: “Vă trimit ca pe oi în mijlocul lupilor”. Observând anumite comportamente, am impresia că cineva a înțeles greșit aceste cuvinte. Și a tradus, cu o oarecare obrăznicie și libertate, în limba curentă: “Vă trimit ca lupi travestiți în oi”. Și, uneori, s-a uitat până și travestirea.

Poate este cazul de a deranja, împreună cu oile, și măgarul. …Care este mereu disponibil (și pentru că am impresia că nu a fost folosit mult din acea zi). Cine ar mai fi spus că zoologia este o branșă a teologiei? Și că, pentru a trece unele examene, este necesar să treci pe la grajd?…

Ritul latin