Start > Ritul latin > Ceva mai mult egal, ceva mai puțin

Ceva mai mult egal, ceva mai puțin

20 June 2008
1,255 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIII-a de peste an (Anul A)

Să se mulțumească cu preotul

Mama mea în acea zi a tăiat-o scurt cu o severitate mai accentuată ca de obicei (s-a spus totul). Era vorba despre un preot destul de bârfit pentru anumite slăbiciuni, după toate, mai degrabă modeste, (acum îmi dau seama), pentru unele încurcături în care era implicat și care i-au adus necazuri în ambientul curiei, și mai ales pentru unele greșeli lingvistice cu care erau presărate predicile sale. Mama mea a tăiat discuția, care oscila între ceva distractiv și ceva scandalos, cu cuvintele: “Este preot și gata!”

În acea ocazie nu am fost de acord cu ea (și mi se întâmpla aproape mereu, mai ales când se aduceau argumente referitoare la religie). Și pentru că interpretam frazele în sensul că, atunci când era la mijloc un preot, orice discuție trebuia închisă înainte de a începe, orice critică – oricât de justificată – nu avea motiv să existe. Preotul, pentru însuși faptul că este preot, avea mereu și oricum dreptate. Astăzi recunosc că în acea zi mama mea spusese un lucru foarte frumos. Pentru ea era suficient preotul. Nu o interesau atitudinea puțin scânteietoare, defectele, stângăciile, golurile culturale, mizeriile, unele acțiuni discutabile, greșelile teologice și gramaticale. “Este preot și gata!”

Mama mea se mulțumea cu preotul. Și era recunoscătoare pentru ceea ce primea de la el ca preot. Restul, chiar dacă era motiv de dezaprobare tăcută, nu o împiedica de a vedea, respecta și prețui pe slujitorul Domnului și al comunității.

Mi-a venit astăzi în minte acea frază care nu admitea replici și care atunci m-au înghețat și m-au plictisit, citind episodul ospitalității cordiale oferite de femeia bogată din Sunem lui Elizeu recunoscut ca “om al lui Dumnezeu”, și mai ales cele două fraze ale lui Isus relatate de Evanghelie: “Cine primește un profet ca profet…”, și “… cine va da și numai un pahar de apă proaspătă unuia dintre acești mici, pentru că este discipolul meu…”

Tema, în mod obligatoriu, este cea a primirii, a ospitalității. Și concluziile sunt cele scontate. Rămân totuși unele echivocuri de risipit. Și pot să ne vină în ajutor cele două cuvinte intercalate: “ca profet”, “pentru că este discipolul meu”.

Adjectivele, sau un supliment de acreditări

Astăzi se pare că preotul nu este suficient pentru niciunul. A fi preot nu este un titlu suficient. Îi trebuie un supliment de… scrisori de acreditare. Primirea este subordonată unui control riguros al documentelor. Și “semnele particulare” devin decisive, chiar dacă se referă numai la fapte și nu la conținut. Atunci veșmântul devine mai important decât persoana care este sub el. Adeziunea la un grup este mai determinantă decât apartenența la Cristos.

Uneori un anumit pașaport constituie o marcă indiscutabilă de garanție. Inscripția, sau și numai simpatia arătată unui anumit “curent” (favorizat de vântul care trage), reprezintă un criteriu absolut de prietenie. Alte ori este suficientă lauda unui prieten sau a unui om important, pentru a vedea deschise toate ușile (și chiar, în spatele ușii, este un post râvnit).

Și atunci, înainte cu etichetele și adjectivele. Deschis. Simpatic. Inteligent. Dinamic. Înțelegător. Modern. Uman. Foarte evlavios față de Sfânta Fecioară (natural este vorba de un anume tip de evlavie…) Se distribuie adjective ca o identitate, pentru a ușura recunoașterea, ca scrisori de recomandare, sau semnale de… alarmă. Incomod. Original. Docil. Cutezător. Fidel. Extremist. Prudent. Exaltat…

Știi, acela are trei licențe. Vorbește cinci limbi (și mie îmi vine dorința de a comenta: așa reușește să comită erori și în afara granițelor naționale…) Nu l-ai văzut la televiziune? A avut un mare succes. A publicat… A fost citat… Despre el a vorbit până și… A fi preot nu este suficient. Prea puțin ascultător, cvazi decepționat, chiar cu motiv de bănuială. “Cutare este un preot ca și alții, el…” Această ocupație a preotului care nu este ca ceilalți trădează o vulgaritate intolerabilă. Și, afară de aceasta, complimentul reiese ofensiv în propriul beneficiu. Pare să fie apreciat pentru că este cu totul mai puțin preot…

Cunosc creștini care, înainte de a merge la spovadă, pretind să supună pe slujitorul sacramentului reconcilierii la examene riguroase asupra sfințeniei, întrebându-l ce cursuri universitare de psihologie a urmat, sau de-a dreptul să se informeze dacă posedă o specializare în domeniul psihanalizei. Am întâlnit alții care, când este vorba de a asculta Cuvântul lui Dumnezeu, pare că au în mână o telecomandă. Dacă nu este canalul preferat, Cuvântul aclamat este cocoloșit, se renunță cu dispreț (altceva decât a primi “pe profet întrucât este profet”. Aici avem un profet “întrucât” este faimos, strălucitor, sau că este “de ai noștri”. Este profetul care se gândește ca noi!.

Și mai găsesc și pe unii care, în fața unei cărți, unui articol, unei conferințe, se întreabă înainte de toate în privința autorului: “De cine a fost recomandat? La care tendință aparține? Ce idei susține?” Da. Suntem dispuși să citim sau să ascultăm numai ceea ce știm deja. Suntem dispuși să primim pe profet, numai să știm de la plecare, cu siguranță, că nu va pune în discuție ideile noastre, mentalitatea, obiceiurile noastre. Știu de o parohie unde unii “credincioși” au înălțat un fel de bastion de apărare solid și colțuros în jurul preotului, vinovat care și-a mărturisit vina și a recidivat în diferite greșeli pastorale. Faptul poate să mă bucure, dacă mă gândesc la mama mea. Dar fenomenul mi-a dat de bănuit când am fost informat că aceia sunt “gărzile” sau, dacă vrem, apărătorii din oficiu. Preotul nu este apărat întrucât este preot, ci întrucât este de-ai lor. Putea să fie ciudat, ne simpatic, adesea defăimat, chiar post mortem, cum s-a întâmplat cu predecesorul său, care era pătat de marea vină de a fi numai al lui Cristos și nu “de-ai noștri”.

Cer astăzi, un pic cam târziu, iertare mamei mele pentru că nu am înțeles semnificația acelei fraze, spuse poate pe un ton un pic prea brusc, dar care păstrează intactă valoarea ei. Preotul poate și trebuie să fie de ajuns. Dacă, pentru a deschide ușa inimii, am nevoie de altul, cer să controlez documentele, înseamnă că nu caut preotul, nu mă interesează omul lui Dumnezeu, nu am nevoie de Cuvântul Domnului.

A cinsti pe cei “dezonorați”

“Un pahar de apă proaspătă unuia dintre acești mici…” Cei mici trebuie să fie primiți într-un chip preferențial. În schimb adesea contează cei mari, titrați, lași, cu haine “de firmă”, și mai bine cu o pată de culoare strălucitoare. Se riscă de obicei de a onora pe cei care primesc deja chiar multe onoruri, și uităm pe cei care stau de o parte, “dezonorați”. Spun, când vor să justifice anumite onoruri, (un pic afectați pentru a nu părea suspecți), aduse persoanelor importante, că intenționează să dea slavă lui Isus Cristos.

Dar El se identifică cu cei săraci, cei nenorociți, cei ce sunt nimeni. Urmând informațiile din evanghelie (Mt. Cap.25), în Ziua cea din Urmă nu va răsuna o frază improbabilă: “Ocupau o funcție prestigioasă și mi-ați rezervat o primire triumfală…” Sau: “Aveam totul – și ceva în plus – și m-ați copleșit de atenții, nu m-ați lăsat să-mi lipsească nimic…” Vrând să ilustreze cu o parabolă, dinamica întâlnirii cu aproapele, Isus pune în scenă, ba mai mult așază în centrul scenei, un individ despre care nu știm absolut nimic (vârsta, religia, naționalitatea, conduita, cultura, culoarea pielii, starea socială). Un nimeni.

Și Samariteanul alege comportamentul drept, cel puțin în optica lui Cristos, pentru că dă atenție acestui “nimeni”. Nu îi cere documente. Nu se uită la etichete. Nu are nevoie de adjective. Îi ajunge să știe că este un om. Omul poate și trebuie să fie de ajuns. Urmaș al lui Cristos poate și trebuie să fie de ajuns. Nu am reușit să-mi imaginez că, în urmarea lui Cristos, unul este mai sus și altul mai jos. Chiar dacă unul este mai apropiat și altul îl urmează la distanță, dar nu este ușor de a face măsurători, nici aproximative, în această privință…

Discipol este titlul ce este comun tuturor, și că deci ar trebui să excludem orice favoritism sa discriminare. Și dacă vrem să fixăm precedențe, cuvintele lui Cristos ne ajută în acest sens. Se începe cu cei mai mici. Sunt privilegiați cei care nu contează. “Un pahar cu apă proaspătă”, în orice caz, fie în limbajul cât și în practica celui credincios, trebuie să socotim aceasta mai importantă decât toate plecăciunile.

Elogiul normalității

“Ce putem face pentru tine?” întreabă Elizeu pe femeie, folosind pe slujitor ca interpret. Ar fi dorit să răspundă lui și oricărui “om al lui Dumnezeu”. Nu-mi trebuie nimic. Îmi este de ajuns cum sunt. Și dacă insiști, dă-mi ceea ce nu este al tău, ceea ce nu depinde de tine, de capacitățile tale, dar ce ți s-a încredințat de un Altul și trece pur și simplu prin mâinile tale neîndemânatice și prin gura ta un pic stângace (mai ales când vrea să fie dezinvoltă).

De la tine mă aștept numai ceea ce nu-ți aparține. Nu pretind titluri. Îmi este de ajuns că ești capabil de a înțelege și de a te face înțeles cu o claritate suficientă. Nu-ți cer apariții regulate la televizor. Mă mulțumesc să te văd apărând la ușa casei, totdeauna când este vreo durere, o problemă, o bucurie de împărtășit. Nu am nevoie, pentru a te respecta, să admir numele tău pe coperțile cărților sau înserat pe lista personajelor importante. Mă declar mulțumit de mâna ta care îmi comunică, cu spontaneitate, prietenia și bunătatea Domnului.

Da, poate acesta este timpul în care aveți nevoie de preoți “normali” (ceea ce nu înseamnă mediocri). Oricare preoți. Preoți fără adjective. Indivizi ale căror carieră a început și s-a încheiat în chiar momentul în care, iubindu-l pe Cristos mai mult decât orice pe lume, au hotărât să-l urmeze fără a uita crucea, luând ad literam rândurile evangheliei de astăzi. Și cu modestie, fără strigăte, ci cu seriozitate și convingere, au stabilit că merită osteneala de a “pierde” viața pentru cauza evangheliei.

Rețin că astăzi, în criza dezolantă a modelelor care este adesea denunțată din multe părți – nu știu cu câtă convingere… pentru că dacă ar răsări mari modele, ne conforme, ar da de bănuit prin misiunea lor profetică scandaloasă, pentru provocarea lor plictisitoare, prin deranjul lor insuportabil – avem nevoie de modele comune, normale, obișnuite. Da. Mă gândesc că a avut dreptate, atunci, mama mea. Preotul poate fi de ajuns. Dacă oricare preot, chiar păcătos ca mine, apăsat de aceleași mizerii ca mine, nu-mi ajunge, vina nu este a preotului. Și dacă nu mă mulțumesc, vreau ceva mai mult, în realitate vreau ceva mai puțin.

Ritul latin