Start > Ritul latin > Frici adevărate si frici greșite

Frici adevărate si frici greșite

20 June 2008
1,349 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XII-a de peste an (Anul A)

Statutul contradicției

În “confesiunile” sale îndurerate, Ieremia descrie situația conflictuală a profetului, care trăiește o dramă interioară de o intensitate sfâșietoare. Este un om umilit, persecutat, suspectat, spionat ca o pradă pe punctul de a cădea într-una din numeroasele capcane pe care dușmanii i le-au pregătit. Ca și cum n-ar fi fost de ajuns, el simte că îl apasă, în chip neliniștitor, tăcerea lui Dumnezeu. Singurătate și părăsire. În acest orizont închis de dezolare se deschide și o rază de lumină: “Domnul este alături de mine”. De aceea, profetul renunță să se mai apere, să se justifice. A “încredințat lui Dumnezeu cauza proprie”.

Și în “discursul misionar”, care este relatat de Matei, Isus prezintă o condiție a apostolului care, sub multe aspecte, se aseamănă cu cea a lui Ieremia. Apostolul desfășoară misiunea proprie trăind contradicția ca un statut existențial. Este normal să se întâlnească cu opozițiile de-a dreptul furibunde, să fie contestat, amenințat, împiedicat. Este mereu cineva care ar vrea să-l reducă la tăcere, să-l nimicească. Dar el nu trebuie să ezite să vorbească cu sinceritate (“ceea ce auziți cu urechea să predicați de pe acoperișuri”). Apostolul trebuie să aibă curajul să mărturisească în favoarea lui Cristos fără a privi în față pe nimeni, fără a calcula riscurile (“cine mă recunoaște în fața oamenilor, și eu îl voi recunoaște în fața Tatălui meu care este în ceruri”).

În amândouă cazurile, este prezentată viața celui trimis ca o cale aspră, punctată de dificultăți de orice fel, presărată de pericole. Numai cine este însuflețit de o mare pasiune, și nu caută consensuri ușoare sau recompense personale, reușește s-o parcurgă până la capăt, în fidelitatea cea mai absolută, plătind orice preț și mai ales ținând cont numai de judecata lui Dumnezeu. Dumnezeu este aproape, susține pe trimisul său, cu condiția ca acesta să se încreadă în El. Puritatea scopurilor, transparența mijloacelor, absența intereselor personale, integritatea mesajului, renegarea orgoliului propriu, constituie o garanție susținerii din partea lui Dumnezeu. Când se rezistă la ispita de a apuca pe calea facilității, a succesului, a popularității, Domnul este de partea noastră.

Este frică și frică

“Nu vă temeți de oameni”, ne avertizează Cristos. Nu vă temeți de cei care vă vorbesc de rău, vă calomniază, seamănă dificultăți în serie pe drumul vostru, sunt în dezacord cu mesajul vostru, vă iau în derâdere, vă insultă, vă fac nebuni. “Nu vă fie teamă de cei care ucid trupul, dar nu au puterea să ucidă sufletul”. Nu vă fie teamă de cei care se îndârjesc împotriva voastră, contrazic inițiativele voastre, recurg și la amenințări pentru a vă constrânge să tăceți, ar vrea să vă facă să pierdeți curajul, sau de-a dreptul atentează la viața voastră. Nu de gloanțe trebuie să vă temeți. Este adevărat, Oscar Romero?

Temeți-vă, mai degrabă, de aceia care vă lingușesc, vă prind în mrejele compromisurilor, convențiilor, diplomațiilor subtile, jocurilor puterii, intereselor economice. Temeți-vă de cei care vă asigură protecții, sprijin, favoruri, privilegii, scutiri. Temeți-vă de cei care vă aplaudă, solicită vanitatea voastră, vă fac să vă simțiți importanți, vă declară solemn că sunt de acord cu voi. Temeți-vă de cei care vă asigură un loc de onoare pe scena lor, vă invită la recepțiile lor, vă fixează un rol în teatrul monden. Stați de o parte de consensurile facile, de adulații, de onoruri, de ritualurile de recunoaștere, de ceremoniile exterioare. Feriți-vă de reverențele pioase, de clipirile din ochi, de formulele ipocrite, de ofertele “dezinteresate”.

Refuzați tot ceea ce se plătește cu cedări ale conștiinței, cu punerea călușului în gură în privința Cuvântului, complicitatea cu nedreptatea. Temeți-vă de cei care pretind să înlocuiască vocația profetică cu abilitatea politică. Feriți-vă de cei care vor să vă transforme din oameni ai lui Dumnezeu în personaje decorative, în păzitori ai ordinii constituite în contul puterilor dominante, în birocrați zeloși. Respingeți hotărât atitudinile servile, ipocriziile, alianțele suspecte. Temeți-vă de cei care vă slăvesc cu intenția de a vă face unelte pentru planurile proprii. Temeți-vă de cei care ar vrea să vă propună o pistă preferențială pentru a ajunge mai rapid la destinație și să vă facă să evitați impactul aspru cu oamenii comuni. Să fiți în slujba tuturor, dar feriți-vă de a vă lăsa “folosiți” pentru operațiuni care nu au nimic cu Evanghelia. Evitați vizitarea celor “mari”, a înțelepților și celor puternici, care ar vrea să vă facă să vă simțiți “cineva”. Spuneți-le clar că preferați să rămâneți “nimeni”. Împrăștiați-vă între oameni, decât să vă lăsați încadrați în alaiurile triumfale sau să vă aranjați în palate.

În sfârșit: temeți-vă de “înlesniri”. Și nu vă temeți de a apuca pe o cale solitară, grea, riscantă. Aveți încredere în Mine. Și aveți încredere în condițiile puțin favorabile. Simțiți-vă în siguranță în nesiguranță. Cereți garanția de a nu fi protejați. Revendicați privilegiul de a fi lipsiți de apărare. Și când cineva vă cere o mână, spuneți că le aveți deja angajate pe amândouă în slujirea Evangheliei. Și dacă insistă să vă propună sprijin, răspundeți că sunteți deja sprijiniți de “altcineva”. Dacă aveți impresia că așa nu mai merge, și vă surprindeți că murmurați că “așa nu se poate merge înainte”, să știți că de-a lungul drumului Calvarului Cineva s-a aflat în aceleași condiții. Și deci vă îndeamnă să găsiți forța în cruce.

Păcatul, trotuarul harului

Spre a citi în profunzime, tema pe care abia am schițat-o, ea se leagă cu cea prezentată de Paul. Ba mai mult, regăsește aici unele motivări fundamentale, și deci dobândește o lumină cu totul deosebită. Putem să spunem: nu trebuie să ne temem, trebuie să înfruntăm cu curaj lupta, pentru că… este deja un Învingător. Totuși, a doua lectură propune unul din fragmentele cele mai grele și cele mai dezbătute din Scrisoarea către Romani. Și aș vrea chiar să văd un preot care riscă, astăzi, să facă un comentariu exhaustiv și inteligibil.

Din partea mea, încerc să simplific lucrurile, fixând unele puncte din discursul complex al lui Paul: – Păcatul “unui singur om” (Adam) a provocat o rană în trupul umanității, a deschis o breșă în lume, prin care s-a introdus și s-a extins răul, s-au propagat germenii morții, care au atacat țesutul întreg. – Darul “unui singur om” (Isus Cristos) deschide o altă breșă prin care se revarsă “din belșug asupra tuturor oamenilor” harul lui Dumnezeu. – Între cele două forțe care se înfruntă în lume nu există proporție.

Acțiunea “distructivă” a lui Adam nu este de loc comparabilă cu opera de mântuire realizată de Cristos. Adam și Cristos, deși sunt unici (“unul singur”), nu sunt două figuri simetrice. Nu este o împărăție a lui Adam și o împărăție a lui Cristos. Primul este numai o copie palidă (sau, dacă vrem, negativul) celui de-al doilea. Așa cum nu există o împărăție a răului care să poată conduce confruntarea cu împărăția binelui. Chiar dacă păcatul se răsfrânge și se repetă neîncetat în istorie, totuși harul posedă un dinamism infinit mai eficace. Păcatele, deși s-au acumulat de-a lungul secolelor și au creat ca un zid, o crustă cu o grosime excepțională, nu sunt în stare să reziste la izbitura harului care doboară totul și pe toți, și se revarsă în lume într-un chip și mai bogat.

Fără a minimaliza stricăciunile provocate de păcatul lui Adam, Paul subliniază cu tărie puterea superioară a harului. Lumea nouă, inaugurată de Cristos, nu este o variantă – chiar ușor îmbunătățită – a lumii vechi, o simplă ajustare: îi este infinit superioară și îi prezintă lichidarea definitivă. Este ceva creator. Este lumea vieții, născută din puterea restaurării. Este, de acum, “o moarte care este moartea morții” (K. Barth). Sau, cum spune Luter, o moarte a devorat-o pe cealaltă”. Totul a fost radical răsturnat. Crucea lui Cristos rupe definitiv și… iremediabil echilibrul lumii.

Este decisivă, deci, afirmația: “Darul harului nu este precum căderea”. Sămânța binelui, nu numai contrastează cu cea a răului, ci o o întrece și se propagă – în extensie și profunditate – cu o acțiune irezistibilă. Lupta este “inegală”. Răul, în ciuda aparențelor și a triumfurilor răsunătoare, nu va mai reuși să țină pasul în fața binelui. Păcatul va fi mereu în întârziere față “de darul harului”. Păcatul – cum susține un comentator – “nu este altceva decât trotuarul dreptății lui Dumnezeu”. Sau, dacă preferăm: scăunașul, taburetul.

Nu se poate evita să facem referință la paradoxul crucii, care reprezintă un afront absolut, maxim al păcatului și super-maxim al iubirii. Comentează, în această privință, A. Maillot: “Pe Golgota s-au întâlnit și confruntat cea mai mare neascultare a omului (paroxismul lui Adam) și totalitatea Iubirii lui Dumnezeu. Păcatul omului care îl ucidea pe Fiul și harul lui Dumnezeu care oferea pe Fiul, au colaborat pe Golgota. Au plantat aceeași cruce. Aici s-au înodat pentru totdeauna, aici s-au împletit. Dar dacă unul a părăsit, altul s-a revărsat și l-a înăbușit pe primul, din moment ce derivă din el mântuirea universală și cosmică (8,22)”

O concluzie simplă pentru noi? Iat-o. O asigură acea expresie: mult mai mult. Iată: atunci când rămânem copleșiți, descurajați, în fața realității răului prezent în lume, să reflectăm, cum ne sugerează Paul, că este în acțiune o forță “mult mai mare…” Este prezentă și operantă ceva “mult mai” puternic. Însă, acest “mult mai mult” nu ne permite să stăm cu mâinile în sân. Nici descurajați, nici resemnați, nici inerți. Fiecare dintre noi trebuie să producă acea minusculă breșă prin care debordează în lume acel “mult mai mult” al binelui.

Ritul latin