Start > Ritul latin > Duminica a XI-a (A)

Duminica a XI-a (A)

14 June 2008
1,985 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XI-a de peste an (Anul A)

“Nu mergeți la păgâni și nu intrați în nici o cetate a samaritenilor. Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel”.

Ni se pare ciudată această recomandare pe care Isus o dă ucenicilor săi mai înainte de a-i trimite în misiune. Ce înseamnă aceasta? De ce a recomandat acest lucru? A cedat El oare mentalității poporului său? Dacă ar fi fost așa, cum ar trebui să înțelegem porunca pe care o dă la sfârșitul Evangheliei apostolilor: “Mergeți în lumea întreagă, faceți ucenici din toate popoarele”?

Această recomandare e expresia strategiei lui Dio: pentru a face să ajungă mântuirea la toate popoarele, Domnul și-a ales un popor, poporul evreu, “fiul său primul născut”, (Ex 4,22), și l-a constituit ca semnul grijii și al atenției sale deosebite; l-a voit sfânt pentru a arăta tuturor popoarelor sfințenia sa; l-a făcut “lumină a popoarelor pentru a duce mântuirea sa până la marginile pământului” (Is 49,6).

“Dumnezeu nu a respins poporul său” (Rom 11,2), “darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile” (Rom 11,29). Isus e în acord cu pedagogia lui Dumnezeu: e atent mai întâi față de poporul lui Israel (Mt 15,24) pentru ca să poată împlini misiunea sa de mijlocitor al mântuirii.

Astăzi, depozitarul promisiunilor și al alianței lui Dumnezeu cu umanitatea este comunitatea creștină. Biserica, chemată să sfințească lumea, trebuie înainte de toate să se sfințească pe ea însăși; însărcinată să proclame libertatea, egalitatea, pacea, respectul persoanei, trebuie să trăiască în interiorul ei aceste valori; destinată să fie cetate așezată pe munte și lumină care luminează casa, are nevoie de a se lăsa luminată, mai întâi ea, de Cuvântul Domnului ei.

Prima lectură

După eliberarea din Egipt, israeliții au mers prin pustiu până au ajuns la Muntele Sinai. Acolo, Dumnezeu a încheiat cu ei o alianță.

A încheia o alianță e ca și cum s-ar semna un contract, este promisiunea de a rămâne fideli unei angajări asumate în mod liber în fața unor martori.

Lectura de azi ne redă cuvintele cu care Dumnezeu a propus israeliților să încheie alianța cu El. Pentru a-i convinge, mai întâi le-a amintit ceea ce a făcut în trecut pentru ei: i-a eliberat din sclavia Egiptului și, ca un vultur care, cu puternicile sale aripi își poartă puii, i-a condus printre munții deșertului.

După această autoprezentare, își exprimă propunerea sa, prezintă condițiile pactului, alianței, și promisiunile: dacă ați vrea să ascultați glasul meu, dacă veți păzi legământul meu, veți deveni poporul pe care eu îl voi proteja în orice situație, veți fi pentru mine o împărăție de preoți și o națiune sfântă.

Aceste ultime cuvinte ne interesează în mod deosebit pentru că sunt în legătură cu Evanghelia de azi.

Poporul lui Israel trebuia să fie “sfânt”, adică “separat” de celelalte popoare și rezervat Dumnezeului său.Aceasta nu înseamnă că trebuia să rămână izolat, dar că trebuia să fie diferit de păgâni prin viața sa religioasă și morală. Ar fi trebuit să fie și un popor de preoți pentru că fiecare, prin viața sa personală, ar fi trebuit să aducă cult lui Dumnezeu.

Ceea ce s-a întâmplat cu poporul lui Israel este imaginea a ceea ce trebuia să se întâmple cu noul popor al lui Dumnezeu, Biserica. Evanghelia de azi ne vorbește de începutul acestui nou popor prin chemarea și trimiterea celor doisprezece apostoli.

Evanghelia

Numărul preoților și surorilor este într-o constantă și dramatică scădere, defectele lor cresc, vârsta medie crește și ea și perspectivele unei schimbări de situații sunt practic nule.

Ce trebuie făcut?

Răspunsul se poate da ușor: ” Rugați-l pe Stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul său”.

Fără îndoială trebuie să ne rugăm pentru vocațiile la preoție și la viața religioasă, dar, a restrânge aplicarea acestui fragment evanghelic la această categorie de creștini este complet greșit și chiar periculos: ne face să ne gândim la faptul că doar aceste persoane trebuie să se angajeze în serviciul comunității și presupune că poporul lui Dumnezeu ar fi “o turmă fără păstor” sau “un seceriș” care nu este strâns și se pierde astfel din lipsă de secerători.

Obiecția cea mai puternică împotriva acestei interpretări se naște din faptul că nu se întelege de ce Dumnezeu trebuie rugat să trimită păstori pentru turma sa și lucrători în ogorul său.

Dacă ar fi așa, s-ar comporta într-un mod supărător: noi ne zbatem cu toate puterile, dedicăm nopți și zile studiului Cuvântului lui Dumnezeu, vestirii Evangheliei, în timp ce El asistă nepăsător la destrămarea turmei și la ruinarea recoltei. Acest lucru ne-ar face să abandonăm totul și să ne gândim la altceva.

Cei 12 apostoli nu reprezintă preoții și surorile, ci tot poporul lui Dumnezeu; luând în considerare această pespectivă, interpretarea fragmentului se schimbă. Fiecare discipol are o misiune în câmpul său indiferent de condiția sa de viață (căsătorit sau nu, doctor sau ignorant, puternic sau slab) toți suntem chemați să ne angajăm în construirea Împărăției lui Dumnezeu.

Acum devine clar motivul pentru care este necesară rugăciunea: nu este vorba de a-l convinge pe Dumnezeu, ci de a transforma inima omului. Lui i se cere să-și dezlipească inima și mintea de criteriile și judecățile acestei lumi; el trebuie să asimileze gândurile lui Dumnezeu și să primească viața nouă propusă de Cristos.

Cum se poate obține această convertire, această transformare radicală? Numai dialogul cu Dumnezeu și meditarea Cuvântului său pot împlini acest scop. Aceasta este rugăciunea recomandată de Isus.

Să ne întoarcem acum la chemarea și trimiterea celor doisprezece.

Este o diferență notabilă între comportamentul lui Isus si cel al rabinilor din timpul său. Aceștia din urmă se înconjurau de ucenici pentru a-i face să devină la rândul lor viitori rabini onorabili, serviți și plătiți. Însă, Isus îi cheamă pe apostoli pentru slujire.

Simte compasiune pentru poporul său, căci nu vede pe nimeni care să se îngrijească de el: nici capii politici, nici autoritățile religioase. Toți sunt motivați de căutarea propriilor interese, avantaje, de perspectiva unei cariere. Se ghidează după privilegii, vor să-și îmbunătățească propria viață și subjugă poporul căruia îi este foame, un popor bonav, oprimat, supus abuzurilor.

Isus este sensibil la nevoile și la durerea omului. Verbul “i s-a făcut milă” apare de 12 ori în Evanghelii și este folosit mereu pentru a exprima mila lui Dumnezeu sau a lui Cristos față de om. În acest fragment arată sentimentele lui Isus: el nu rămâne nepăsător, nu privește cu dezinteres și indiferentă la situația în care se află poporul său, dar este mișcat, încearcă o emoție profundă.

Această compasiune îl determină să intervină. Formează un nou popor: îi cheamă pe cei 12 -număr ce se referă la cele 12 triburi ale lui Israel.

Isus le dă acestor discipoli misiunea de a continua lucrarea sa, îndemnându-i înainte de toate să se roage, pentru că numai prin rugăciune pot dobândi sentimentele lui Dumnezeu; apoi, le conferă autoritatea de a alunga duhurile rele și de a vindeca bolnavi.

Nu trebuie să ne imaginăm însă că toți creștinii (preoții, în special) au primit vreo putere miraculoasă de a vindeca. Duhurile rele și bolnavii sunt simboluri a tot ceea ce se opune vieții fizice, psihice, spirituale a omului, sunt expresiile acelor forme ale morții cu care ne confruntăm în fiecare moment.

Autoritatea pe care Isus o conferă nu este asupra persoanelor, ci asupra răului, este forța minunată a Cuvântului său care este capabil să distrugă răul și să creeze o lume nouă.

În ultimele versete, este reamintită misiunea la care sunt chemați apostolii: “Mergând, predicați zicând: Împărăția cerurilor este aproape. Vindecați pe cei neputincioși, înviați pe cei morți, curățiți pe cei leproși, scoateți diavolii”.

Este vorba despre ce a făcut însuși Cristos. Deci, creștinii sunt chemați să-și folosească toate energiile pentru a “reproduce”, pentru a face prezent în lume pe Învățătorul lor. El este primul lucrător trimis în vie, apostolii sunt colaboratorii săi așa cum a înțeles bine și Sf. Paul.

Îndemnul cu care se încheie fragmentul: “În dar ați primit, în dar să dați”, este cererea de distanțare completă față de orice formă de interes egoist în dezvoltarea activității apostolice.

Ucenicul lui Isus nu lucrează pentru avantaje personale: pentru a fi cunoscut, stimat, apreciat sau pentru a se îmbogăți. Oferă în mod gratuit disponibilitatea sa asemenea Învățătorului. Unica sa răsplată va fi bucuria de a sluji, de a iubi pe frații săi cu generozitatea pe care a văzut-o la Isus.

E adevărat că, așa cum spunea un anonim, cuvântul “gratis” e atât de străin modului nostru de a trăi încât a fost necesar să-l împrumutăm dintr-o limbă moartă, latina.

Gestul liber și gratuit, darul în sensul genuin al cuvântului, făcut fără a aștepta ceva în schimb, actul creativ al iubirii care nu cere recompensă: toate acestea sunt tot mai rare.

E greu să acceptăm cuvintele lui Isus din Evanghelie: “În dar ați primit, în dar să dați”.

Un psihanalist american spunea: “Privind viața de fiecare zi găsim concepte precum: câștig, salariu, economie, evaluare, schimb, a poseda, a vinde”… Care sunt consecințele acestei mentalități? Se pierde gustul iubirii, care e prin natura sa gratuită.

Autorul romanului Contele de Montecristo spunea: “În afaceri nu sunt prieteni, ci numai tovarăși”. (Alexandru Dumas) Care apoi devin suspicioși, neîncrezători: “Aceasta e regula afacerilor – scria un autor american – Faceți altora pentru că ei sigur vă vor face vouă”.

Se răstoarnă scara valorilor; și astfel se strică relațiile cu ceilalți. Chiar și în familie; cu rudele, cu prietenii… se uită că “fericirea nu constă în a fi iubiți: aceasta este doar o satisfacție a vanității îmbinată cu dezgustul. Fericirea constă în a iubi” (Thomas Mann). Dacă cumva am pierdut-o, să redescoperim virtutea gratuității!

Să ne amintim și de celălalt cuvânt al lui Isus: “Mai multă bucurie este în a da decât în a primi”. Papa Ioan al XXIII spunea: “Aceasta este sărbătoarea mea: a dărui”.

Adevărata măreție a unei persoane nu constă în puterea sa, și nici în inteligența sa, dar în dăruirea de sine altora. Să reținem că ne construim viața cu ceea ce dăruim.

Prelucrare realizată de pr. Nicu Farcaș după Fernando Armellini

Ritul latin